Óriási izgalmak és fordulatok után Verstappen ismét megnyerte hazai futamát
2022. szeptember 04. 14:33
Az előrejelzéseknek megfelelően hasonló körülmények között indult a Holland Nagydíj, mint amilyenben a hétvége korábbi része zajlott. Nem sokkal a rajt előtt a levegő hőmérséklete 23, míg az aszfalté 35 fokos volt.
A szombati időmérőn Max Verstappen szerezte meg az elsőséget, miután szoros küzdelemben legyőzte Charles Leclerc-t, valamint Carlos Sainzot. Mögöttük Lewis Hamilton, Sergio Pérez, illetve George Russell volt a sorrend, miután a mexikói versenyző hibája miatt egyiküknek sem volt esélye javítani a Q3 végén. A futam előtt a legtöbben ezúttal is kiélezett küzdelemre számítottak, és sokan úgy vélték, hogy a címvédő és a Ferrarik mellett akár a Mercedesk is beleszólhatnak a győzelem kérdésébe.
A Pirelli előzetesen a két kiállást tartotta ideálisnak, de az egy kerékcserét is felsorolta a lehetőségek között.
Ezekben közös volt, hogy minden esetben a lágy keveréket jelölte meg rajtgumiként Ehhez képest rögtön érdekes volt, hogy a Mercedesek a közepeseket választották, ahogyan Lando Norris, Alexander Albon és a Haasok is. A többiek a C3-asokon indultak, Verstappen újakon, amelyeket az időmérőn megspórolt.
Az élmezőny simán eljött a rajtnál, egyedül Sainz és Hamilton értek össze, de ennek sem lettek komolyabb következményei. Egyedül Russell vesztett pozíciót Lando Norrisszal szemben, de pár kör múlva sikerült visszaelőznie honfitársát. Hátrébb Kevin Magnussen sodródott le a pályáról, és kis híján a falban kötött ki, de vissza tudott térni a pályára, igaz, az utolsó helyen.
Az első körökben Verstappen nem tudott jelentősen elhúzni, előnye 1 másodperc környékén mozgott. Sainz ellenben leszakadt Leclerc-ről, és magára húzta Hamiltont. A hétszeres világbajnok azonban nem tudott támadni, hiába a meghosszabbított DRS-zóna a célegyenesben.
Pérez szintén nem produkált gyors tempót, ezért őt Russell vehette üldözőbe. Akció azonban a mezőny ezen részében nem történt.
A lágyak a vártnál jóval hamarabb elkezdtek kopni, ezért a 11. körben megkezdődtek a kerékcserék. Ez sokáig csak a középmezőny, illetve a hátsó régió versenyzőit érintette. Az élcsapatok, egészen pontosan a Ferrari és a Red Bull a 15. körben álltak ki Sainz és Pérez révén. A spanyol pilótának azonban nagyon későn ment fel a bal hátsó, ezért rengeteg időt vesztett a bokszban, a mexikói versenyző pedig keresztülment a Ferrari felszerelésén, mivel nagyon szűk volt a hely. Sainz annyi időt bukott, hogy visszatérése után a még a kiállását nem teljesítő Albont is meg kellett előznie.
A két csapattárs a 17., illetve a 18. körben jött Leclerc-Verstappen sorrendben. Ezúttal a Ferrari is gyors volt, ám a címvédő előnye már így is 4 másodperc fölé nőtt, amikor visszatértek, és a különbség csak még tetemesebb lett a következő körökben. Ennek következtében a két Mercedes vette át a vezetést, akik a közepeseken rajtoltak, így nekik akkor még nem volt indokolt jönniük.
Verstappen természetesen sokkal gyorsabb volt a Mercedeseknél, így Russellt viszonylag hamar utolérte. A brit pilóta sokat segíthetett volna Hamiltonnak és a csapatnak, ha sikerül feltartania a címvédőt, ám nem sokáig tudott ellenállni, és a Red Bull versenyzője külső íven elment mellette.
Ekkor üldözőbe vette Hamiltont, aki azonban nem várta meg, hogy minimálisra csökkenjen a különbség, és a 30. körben kiállt kereket cserélni,
csapattársa pedig két kör múlva követte őt. Mivel mindkét versenyző keményeket kapott, ezért egyértelművé vált, hogy egy kiállással akarják teljesíteni a versenyt, amivel a győzelemre is bejelentkeztek.
Hamiltonnak először Pérezzel kellett megküzdenie, akit a 35. kör végén ért utol. Ekkor, illetve a következő elején még nem tudott előzni, hiába fékezte el magát a mexikói pilóta. A következő alkalommal azonban már nem volt esélye a sikeres védekezésre, és Hamiltont még Sebastian Vettel sem tudta kizökkenteni, aki lekörözöttként pont eléjük tért vissza. Két körrel később Russell is sikeresen elment a Red Bull mellett, és több mint 2 másodperccel csökkentette lemaradását vele szemben.
Nem sokkal később Pérez kiállt, és a hetedik helyre jött vissza Norris mögé, akit hamarosan meg is előzött. Ezt követően előbb Sainz, majd Leclerc jött ki másodszor, és a mexikói pilótához hasonlóan keményeket kapott.
A monacói pilóta a Mercedesek mögé, míg Sainz csak a kilencedik pozícióba állt vissza.
Ekkor hihetetlen közjátéknak lehettünk szemtanúi: Cunoda Juki megállt a pályán, és kijelentette, hogy nem rögzítették megfelelően a gumikat. Mérnöke közölte vele, hogy minden rendben van, ezért újraindult, hogy aztán ismét meglátogassa a bokszutcát, visszajöjjön, majd pár kanyarral később megálljon.
Ennek következtében virtuális biztonsági autó volt érvényben pár kör erejéig, és ez alatt Verstappen és a Mercedesek is kiálltak. Előbbi a kemény, utóbbi kettő a közepes abroncsokat tette fel, Ez a győzelem szempontjából úgy tűnt, hogy ez nem jött jól a konstruktőri címvédőnek, viszont így Leclerc-t mindketten át tudták ugrani.
Az 56. körben Valtteri Bottas autója is megállt a célegyenes végén.
Sainz pont akkor és ott előzte meg Esteban Ocont, így vissza kellett adnia a pozícióját. Ennél azonban jóval fontosabb, hogy ezúttal már a valód Safety Cart rendelték el.
Verstappent, Leclerc-t és Pérezt azonnal kihozták, Russellt és Sainzot csak egy körrel később. Hamilton nem jött ki, így átvette a vezetést, a mögötte lévők közül Pérezt kivéve mindenki lágyakat kapott az élmezőnyből. Hamilton mögött Verstappen, Russell, Leclerc, Pérez és Sainz volt a sorrend.
A biztonsági autó a 61. körben hagyta magára a mezőnyt, és Verstappen nem teketóriázott, hanem azonnal, még a célegyenesben megelőzte Hamiltont. Ezt követően ugyanitt Russellnek is sikerült elmennie mellette, Hamilton pedig káromkodva kérte számon a csapatán a sikertelen taktikát. Itt ráadásul még nem volt vége, ugyanis Leclerc-nek is sikerült megelőznie őt.
Verstappen végül senkitől sem zavartatva, több mint 4 másodperces előnnyel nyerte meg a Holland Nagydíjat honfitársai legnagyobb örömére. A dobogóra Russell és Leclerc állhatott fel mellé, a további sorrend pedig Hamilton, Pérez, Alonso, Norris, Sainz, Ocon és Stroll lett. A spanyol pilóta egyébként az ötödik helyen ért célba, de a veszélyes kiengedés miatt kapott 5 másodperces büntetése miatt visszaesett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük kedves Olvasóinkat! 15 órakor elindul a Holland Nagydíj, melyet Verstappen várhat az élről a Ferrarikat megelőzve, de a Mercedesek is meglepően jók ezen a hétvégén. Ebből kitalálható, hogy ezúttal talán szorosabb küzdelem várható, mint az előző futamon.
Az alábbi videón megtekinthető, hogy alakult ki 21 ezredmásodperces különbség Verstappen javára.
Az F2 versenyén láthattuk ezt a jelenetet, szeretnénk mi is ilyen hidegvérűek lenni:
Apropó F2, a holland Richard Verschoor előtt célba érve nyert Felipe Drugovich és így már szinte biztosan ő lesz a sorozat idei bajnoka. Az F1-ben azonban a jelek szerint nem nagyon lesz helye jövőre, esetleg egy tartalékpilótai állásban bízhat.
Mégpedig az, hogy az egy vagy a két kerékcserés stratégia lesz-e hatékonyabb. Zandvoortban nehéz előzni a pályán, ezért különösen fontos, hogy a többször kiállók jól időzítsenek a forgalommal. Verstappen előnyben van abból a szempontból, hogy a többieknél eggyel több vadonatúj lágy gumit használhat.
Most ért véget a holland himnusz előadása, a versenyzők és a mérnökök az utolsó részleteket beszélhetik meg a futamról.
A levegő 22, az aszfalt 34 fokos néhány perccel a rajt előtt.
A Sky német csatornájának mondta, hogy a hétvégén több érdekes találkozón részt vett, nem konkrétan a versenyzéssel kapcsolatban. A Porsche és/vagy Colton Herta érkezése kapcsán tehát várhatunk fejleményeket hamarosan.
Vagyis nem sok, de némi csapadék biztos megkavarná a paklit. Mindjárt kezdődik a felvezető kör.
Verstappen, Leclerc, Sainz és Pérez a lágy gumin indul, a Mercedesek a közepesen. Ez már jelzi, hogy utóbbiak nem az első körben akarnak sokat javítani.
Verstappent köszönti a közönség, miközben a mezőny lassan visszaér a célegyenesbe. Szűk a pálya, ne lepődjünk meg néhány koccanáson az első kanyarokban.
Nem változott a sorrend az élen, hiába rajtolt jobban Leclerc, mint Verstappen. Sainz és Hamilton autója kicsit összeért, ezt leszámítva egyelőre nincs kalamajka.
A döntött 3-as kanyar felé menet megcsúszott és a Haas bal oldalával súrolta a palánkot, aztán tovább ment. Meglátjuk, sérült-e a kocsi.
Libasorban haladnak a pilóták, és a gumikopásra is figyelniük kell majd. Viszont Verstappen nem szakadt el a többiektől.
Visszavette a 6. pozíciót Norristól a célegyenes végén. Stroll, Ocon és Schumacher megy még pontszerző helyen.
Hamilton egyre közelebb halad Sainzhoz, lehet, hogy máris gond van a lágy gumikkal. Verstappen és Leclerc között 1 másodperc a különbség, Leclerc és Sainz között 4.
Az egyenesek végén egyre jobban utoléri a Ferrarit. Verstappen egy picit növelte az előnyét az élen.
A 12. helyet vette át Gaslytól. Sainz hátránya folyamatosan nő az első két helyezettől, már 5 mp.
Nincsenek nagyszerű állapotban, de elfogadhatóak, mondta a rádióban. Verstappen előnye lassan közelíti a 2 mp-et.
A dán megelőzte Latifit a célegyenes végén, de túl mélyre esett be a kanyarnál, Latifi így a belső íven visszabújt elé. Közben egy sikeres előzésről is beszámolhatunk, Alonso Cunodát hagyta le és már 11.
Ricciardo járt először a bokszban, aztán Alonso és Gasly követte. Hamilton továbbra sem tud mit kezdeni Sainz ellen, komoly támadási pozíciót sem tud felvenni.
Sok kicsi sokra megy, így Leclerc már egy elévágásban sem bízhat. Sainz kerékcseréjét közben elrontotta a Ferrari, nagyon sok időt vesztett. Inkább nem mondunk semmit.
A bal hátsót nem készítették elő, ráadásul a félrerakott kerékpisztolyon Pérez is átbaktatott. Sainz egyébként a közepes gumin folytatja.
Schumacher és Vettel kanyarokon át egymás mellett harcolt, a Haas végül befejezte az előzést. Leclerc érkezik a depóba, most mind a négy kerék a helyén van.
Miután Verstappen is teljesítette a kerékcserét, Hamilton és Russell áll az élen. Ne feledjük, ők a közepes gumin vezetnek.
Pillanatnyilag 6., Albont hagyta állva, aki még nem járt kerékcserén. Most jutottunk el oda, hogy jól különváltak a különböző stratégiák lévők.
Csout vizsgálják bokszutcai gyorshajtásért, ebből bizonyára büntetés lesz.
Hamilton előnye 3,5 mp az élen, ugyanennyivel követi Russellt is Verstappen. Leclerc hátránya több mint 5 mp a Red Bulltól.
Mattia Binotto elárulta, hogy túl későn döntöttek Sainz kihívásáról, ez vezetett a kerékcserés hibához.
Hamilton és Leclerc malmára hajtja a vizet, ha sok időt veszít Russell mögött, akit most ért utol.
Russell a belső ívet fedezte, de Verstappen tempóelőnye pont elég volt ahhoz, hogy a célegyenes végére elmenjen a Mercedes mellett. Hamiltont 3 mp-cel követi.
A kemény gumit kapta meg, szóval többször nem tervezik kihívni. Kérdés, hogy a legtartósabb abronccsal lehet-e elég jó tempót menni.
Nézzünk rá a sorrendre a 6. Sainz mögött: Norris, Stroll, Alonso, Ocon. Jó versenyt fut Stroll és Alonso is.
A probléma neve Sergio Pérez, akit minél előbb meg kell előznie, hogy maradjon esélye a győzelemre.
Azt mondták Vertappennek, hogy Hamiltonék keményen nyomják a gázt a leintésig. Verstappen előnye 8 másodperc Leclerc előtt.
Hamilton kívülről támadta Pérezt, aki keményen fogta a pozícióját, ezzel segítette csapattársát. De alighanem nem sokáig marad a Mercedes előtt.
A táv második felébe lépve Hamilton átvette a 3. helyet Péreztől. A bokszból kihajtó Vettel viszont eléggé feltartotta.
Hamilton pedig megfutotta a leggyorsabb kört, Verstappen így a hátralévő bokszkiállásából valószínűleg csak mögé fog visszatérni.
A kemény gumit kapja meg az utolsó etapra. Verstappen előnye 17 mp alá csökkent a 3. Hamilton előtt, közöttük Leclerc halad. Utóbbinak szintén van még egy bokszkiállása.
Verstappen és Hamilton között, de a hollandot a kiállás után segíteni fogja a frissebb abroncs. Pérez megelőzte Norrist.
Cunoda félreállt, mert nem rakták fel rendesen a kerekeket az autóra. Aztán mégis továbbment, pedig egy biztonsági autós fázis Verstappent az 1. helyen tartotta volna.
Egészen idáig mindenkinél rendben ment minden. Leclerc átesett a második kerékcserén, Hamilton és Russell mögött folytatja a 4. helyen.
Végül csak elrendelték a VSC-fázist Cunoda rossz helyen leparkolt autója miatt. Mindjárt meglátjuk, Verstappen az élre tér-e vissza...
Mivel a Mercedes is kihívta friss gumiért a versenyzőit, ez nem volt kérdés. Hamilton és Russell mögött, Leclerc, Pérez, Ocon, Sainz az állás.
Verstappennek oda kellett adni a kemény gumit, a Mercedeseken a fehér színű közepesek vannak. 22 kör van a célig.
Véget ért a VSC-fázis, Verstappen 12 másodperces előnnyel vezet. Szerencséje volt, de még nem nyugodhat meg.
Mivel ha Hamilton mögött 2.-ként fut be, akkor is növeli előnyét a tabellán Leclerc előtt.
Lényegében megmaradt a 12-13 mp-es különbség közte és Verstappen között az elmúlt körökben. Russell őrzi a 3. helyet Leclerc előtt.
Ugyan a 6. hely az övé, de ő csak egyszer járt kerékcserén, a többiek bizonyára hamar felfalják. Sainz máris a nyakán.
Bottas Alfa Romeója állt meg a célegyenes végén, és Sainz pont itt előzött, ezt még vizsgálhatják. Na, lesz biztonsági autó megint?
Bejön a biztonsági autó, ez lenullázza Verstappen előnyét, Hamilton nagy esélyt kapott. Sőt, Verstappent behívták lágy gumiért, úgyhogy Hamilton, Russell, Verstappen az első három sorrendje.
Miközben a mezőny megrohamozta a bokszutcát, a mentés még el sem kezdődött. A táv 72 körös. Russell is kapott egy garnitúra friss gumit, szóval Hamiltonnak nem marad hátvédje.
Maga a kerékcsere jól lezajlott Sainznál, de az érkező Alpine útjába engedték vissza, a veszélyes kiengedés vétsége erősen fennáll.
Szóval, Hamilton a közepes, Verstappen a lágy gumin megy, majd Russell és Leclerc szintén a piros oldalfalú Pirelliken. Hamarosan folytatódni fog a verseny.
Ez nem tartott sokáig, azonnal legyorsulta Hamiltont. Lehet, hogy a Mercedesnek nehézséget okozott a gumi felmelegítése. Leclerc nem tudta megelőzni Russellt.
Sainz körbeautózta Pérezt az újraindításnál, a ferraris ezzel 5. Hamilton és Russell tartja a 2-3. helyet.
A frissebb gumin megelőzte csapattársát, de Hamilton az egyenes közepén elég rosszkor kezdett jobbra mozdulni, necces volt.
Nagyon szomorú lesz, mert Leclerc elment mellette és már a monacói a 3. Alonso és Norris is nagy csatát vív a 7-8. helyen.
Már csak néhány kör maradt, stabilizálódott a helyzet az első három helyen. Pérez megpróbálja visszaelőzni Sainzot, a tét az 5. hely.
5 mp a büntetés a veszélyes bokszutcai kiengedésért. Így a pontszerzők közül is kiszorulhat.
És tovább növelte az előnyét a tabellán, a 2. Russell, a 3. Leclerc. Hamilton csak 4., Sainz hiába 5., az időbüntetésével hátrébb esik, így Pérez, Alonso, Norris előrébb lép. A 9. Ocon, a 10. Stroll.
Naná, hogy a hollandok meg fogják ünnepelni a hazai kedvenc sikerét. Ezzel megköszönjük figyelmüket, és hamarosan várjuk Önöket a résztvevők reakcióival.