Drámaian indult a felkészülése a Holland Nagydíjra Max Verstappennek, hazai pályáján csak néhány percig láthatták őt a szurkolói egy műszaki hiba miatt. A Red Bull pilótája a váltónál tapasztalt zavart, de bármi is romlott el, ilyenkor már lestrapált egységekkel köröz a mezőny, vagyis azok hosszú távú használata miatt valószínűleg kevésbé kell aggódnia. Amiatt annál inkább, hogy lépéshátrányba került a hétvégére, hiszen a meghibásodásig alig tett meg pár kört. (Jóllehet, Miamiban a hasonló pénteki nyitány után nyert.)
Így arról sem kaptunk ízelítőt, a Ferrari ezúttal keményebb csatára készteti-e őt, mint Spában.
A maranellóiak versenyzői a jelek szerint több üzemanyaggal köröztek, mert Carlos Sainz 3., Charles Leclerc 6. lett, az első két pozíciót pedig meglepetésre a Mercedes párosa foglalta el George Russell-Lewis Hamilton sorrendben. Jól kezdett a McLaren is, Lando Norris és Daniel Ricciardo a 4-5. helyen fejezte be az első egyórás gyakorlást.
A Red Bull még rosszabbul is járhatott volna az adatgyűjtés szempontjából, mert az edzés felénél Sergio Pérez a 8-as kanyarnál kicsúszott és a felvételek alapján a korláthoz is hozzáért, de megúszta a komolyabb kárt. Ő a 7. helyen végzett.
Az edzésen egyéb számottevő incidens nem történt azt leszámítva, hogy néhányan átvágtak egyszer-egyszer a kavicságyon.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Holland Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A nyári szünetet követő tripla hétvége második állomásán Zandvoortban versenyez a Forma-1 mezőnye, azaz Max Verstappen győzelmi sorozata hazai pályán folytatódhat. Erre a Ferrari fogadkozása ellenére jó esély van – hogy mekkora, azt az alábbi előzetesünkben részleteztük.
Leclerc beletörődése a vereségbe, Hamilton beismerő vallomása, Sainz méltatlankodása, Alonso bocsánatkérése és Gasly magyarázkodása is a Holland Nagydíj csütörtöki sajtónapjának eseményei között szerepelt.
Carlos Sainz csütörtökön töltötte be a 28. életévét, ez alkalomból pedig a csapata is felköszöntötte a spanyol pilótát.
Amellett, hogy édesapja előtt tisztelegve egyedi sisakban fog versenyezni, a hét során a királyi Orange-Nassau Rend egyik rangos kitüntetésében is részesült.
A 12-es kanyarban vetettek be egy szokatlan módszert a szervezők: a rázókő mellett közvetlenül nem a kavicságy kezdődik, csak egy annak látszó burkolat. Ezzel is csökkenteni próbálják a piros zászlós fázis valószínűségét.
Már a célegyenes előtt, a pálya utolsó (a képen látható, mennyire döntött) kanyarjához érve aktiválható a DRS, amit tavaly Michael Masi versenyigazgató nem tartott biztonságosnak – ezúttal azonban nem az első szabadedzésre mindenképp bevállalja az FIA ezt a kockázatot.
Az Alpine, az AlphaTauri, a Williams és az Alfa Romeo hozott fejlesztéseket Spához képest Zandvoortba, ám ők sem nagy lélegzetvételű újításokkal érkeztek. Az Alfa Romeo a hátsó fékcsatornái formáját, a Williams az első szárnyának véglemezét, az AlphaTauri és az Alpine pedig a hátsó szárnyát módosította.
Már szeptembert írunk, az időjárás mégis sokkal jobb, mint egy hete Spában. A levegő 22, a pálya 30 fokos, amikor elkezdődik az első szabadedzés.
Alonso és Vettel is kétkerekű járművel érkezett az első szabadedzésre.
Csak Albon maradt az első három perc után is a bokszban, a többiek közül pedig csak Alonso az, aki nem kemény keverékű gumikon próbálkozik elsőként – a spanyol közepeseken van, és ezeken át is vette a vezetést.
Norris az élen, Ricciardo a harmadik helyen áll hat perc után, kettejük között Alonso van. Csak a két Alfa Romeo van a bokszban.
Ricciardo mögött, az ausztrál ugyanis 1:15,263-ra javította az éllovas időeredményt.
Csak Latifi van a brit mögött, illetve Vettel és a két Alfa Romeo, ám utóbbi hármasnak nincs mért ideje. Verstappen közben 549 ezreddel vezet.
Miután mindkét Haas meglátogatta a kavicságyat, a hollandnak még nagyobb gondja akadt: megállt a pálya szélén, a rádióban váltóra panaszkodik. Virtuális biztonsági autós fázis.
Nem elég a VSC-fázis, a piros zászló mellett döntöttek a toronyban.
A Haas pilótája akkor hagyta el a bokszutcát, mikor már érvényben volt a piros zászló, ezt később vizsgálják.
Elszállították Verstappen autóját, hamarosan újra pályára hajthatnak az autók.
A német pilótának néhány tizedmásodpercen múlt az, hogy piros zászló alatt hajtson a pályára, így ezt a szabálysértést elnézték neki a felügyelők.
Az újraindításnál többen is lágyakon jöttek ki a bokszból, köztük Alonso, aki három lila szektorral átvette a vezetést.
Mindhárom szektorban megjavította a spanyol idejét, így héttizedes különbséggel állt az élre. Verstappenen kívül Csou van a bokszban, a kínainak nincs még mért ideje.
Sainz a két McLarent megelőzve az élre állt a lágyakon, Leclerc egyelőre a keményeket teszteli.
A 15. és a 17. helyen áll Russell és Hamilton. Igaz, mindketten azon 8 pilóta között vannak, akik nem tesztelték még a lágy gumikat. Közben Ricciardo járta meg a sóderágyat jobban, mint eddig bárki.
A gyors körére készült kigyorsítani a brit, de ezzel Magnussent és Leclerc-t is feltartotta, akik a rádión panaszkodtak is a hétszeres világbajnokra.
A 8-as kanyarnál csúszott le az ívről a mexikói, a fűre hajtva pedig a felvételek alapján a korláthoz is hozzáért a Red Bull, ám tovább tudott hajtani.
Felrakták a lágyakat a monacóinak, és egyből fellépett a negyedik helyre csapattársa és a két McLaren mögé. Húsz perc van hátra az első edzésből.
A Mercedes szintén kipróbálta a lágyakat, Russell pedig be is jött a két McLaren közé a harmadik helyre. Jelenleg mindössze heten vannak a pályán, az utolsó három helyen álló Hamilton, Vettel és Csou a bokszban várakozik.
Sainz sokáig vezetett, ám most már Russell áll az élen: közel négy tizeddel, 1:12,455-ös idővel vette át az első helyet a spanyoltól. A hátul álló hármas is megpróbálkozik egy jó körrel az edzés hajrájában.
Hamilton is megkapta a lágyakat, és egyből felugrott a második helyre, csapattársa mögé 240 ezreddel.
Verstappen megállása és Pérez falérintése is az elmúlt óra krónikájához tartozik, a mexikói ráadásul a közel húsz darab lágy gumikkal teljesített kör ellenére csak a hetedik – persze kérdéses, milyen beállításokkal.
Verstappen kivételével természetesen. A többség lágy gumikon, úgyhogy elképzelhető, hogy lesznek még javítások.
Norris reflexei is kellettek ahhoz, hogy nem menjen bele a német Aston Martinjába. Végül mégsincsenek javítások, így ér véget az edzés.
Az eredménnyel mindenképp, hiszen Russell, Hamilton, Sainz, Norris, Ricciardo, Leclerc, Pérez, Alonso, Ocon és Albon az első tíz helyezett. Sokatmondó, hogy Verstappen a korai megállása ellenére sem lett utolsó, hiszen Latifi mögötte zárt. Most megköszönjük a figyelmüket, a 16 órakor kezdődő második szabadedzésre várjuk vissza Önöket!