Az Olasz Nagydíj első edzése előtt újabb rajtrácson történő hátrasorolások váltak biztossá, jelen állás szerint hatan fognak hátrébbról rajtolni az időmérőn megszerzett pozíciójukhoz képest. A névsorban Max Verstappen feltűnése a legváratlanabb, akit Lewis Hamiltonhoz, Carlos Sainzhoz és Sergio Pérezhez hasonlóan a mezőny hátsó részébe száműznek új motor és egyéb erőforrás-elemek beszerelése miatt.
Cunoda Juki öt megrovást kapott már a szezonban, ezért kap rajtbüntetést, mellette még Valtteri Bottasra vár biztosan hátrasorolás, és a listához valószínűleg csatlakozni fog Mick Schumacher is.
Az edzés feléig Verstappen állt az élen, a lágy gumik megjelenésével azonban a különleges sárga színű Ferrarival Charles Leclerc foglalta el az 1. helyet.
A holland eredményében viszont közrejátszott, hogy a leggyorsabb körében két lila szektor után a kör végén utolérte az egyik McLarent, ami feltartotta, így időt vesztett és csak az 5. pozícióban zárt, Carlos Sainz és a Mercedesek szintén megelőzték. Az Ezüstnyilak lemaradása ezúttal kicsit nagyobbnak tűnik, mint az előző versenyhétvégén.
Több csapat kétféle megoldást tesztelt a két autóján a hátsó szárnyakkal, hogy a kevesebb vagy a több leszorítóerőt termelő légterelő teljesít-e jobban, ezek kiértékelése lesz az egyik legfontosabb feladatuk a következő órákban. A Red Bullnál Verstappen, a Mercedesnél Hamilton vezetett nagyobb leszorítóerővel.
Az Aston Martinnál Nyck de Vries Sebastian Vettel, a Haasnál Antonio Giovinazzi Mick Schumacher autóját vezette, az állandó pilóták természetesen visszaülnek a volán mögé a második edzésen.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az Olasz Nagydíj első szabadedzése! A monzai a versenynaptár leggyorsabb pályája, így a csapatok speciális beállításokkal készülnek a hétvégére. Erről és egyéb tudnivalókról olvashat előzetesünkben, amelyben megemlítettük, hogy Sainzot könnyen megbüntethetik motorcsere miatt. Ez még nem vált hivatalossá, ellentétben Lewis Hamilton hátrasosolásával, és egészen friss információ, hogy sajtóértesülések szerint új belső égésű motor beszerelése miatt Max Verstappen is 5 hellyel hátrébbról kezdi meg a futamot az időmérőn elért pozíciójánál.
Az első és a hátsó szárnyon, valamint a beamwingnek nevezett elemen láthatunk újításokat. Az Alpha Taurin, az Alfa Romeón, valamint a Haason nem lesznek felfedezhetőek új alkatrészek.
Az Auto Motor und Sport értesülései szerint a mexikói versenyző teljesen új erőforrást kap a hétvégén, ami azt jelentené, hogy Hamiltonhoz hasonlóan a mezőny végéről kell megkezdenie a futamot. Szintén a Red Bull-családot érinti, hogy Cunoda Zandvoortban megkapta idénybeli ötödik megrovását, így tízhelyes átrasorolásban részesül.
Ahogyan azt az F1 ma bejelentette, tíz perccel az első szabadedzés kezdete előtt a bokszutcában tartottak egyperces gyászszünetet. Ehhez hasonlóra vélhetően a futam előtt is sor fog kerülni, de a részleteket még nem tisztázták.
Persze csak részben, de a pilóták pólója például teljes egészében ilyen színű ezen a hétvégén. Mindez annak köszönhető, hogy 75 éve vettek részt az első Grand Prix-versenyükön. A versenyzők ennek megfelelően különleges sisakfestésben versenyeznek, ahogyan Esteban Ocon is, aki Michael Schumacher előtt akar tisztelegni.
Az első szabadedzésen Nyck de Vries és Antonio Giovinazzi is lehetőséget kap. Előbbi Sebastian Vettel, utóbbi Mick Schumacher helyét veszi át. A Haas cseréje azért is pikáns, mert mindketten eséllyel pályáznak a jövő évi ülésre.
Elindult az első szabadedzés, vagyis hivatalosan is megkezdődött az Olasz Nagydíj hétvégéje. Elsőként De Vries gurult a pályára, őt Ocon követte, hogy aztán egyre többen megkezdjék a munkát.
Ahogyan most már Hamilton révén a Mercedes is. Mindannyian keményeken kezdtek, ahogyan a mezőny nagy része tette, de néhányan a közepeseket vagy a lágyakat választották. Russell és a két Williams maradt a garázsban.
Ahogyan az megszokottá vált, a holland pilóta a többieknél jóval gyorsabban kezdett. 1:25.230-as idejével több mint 1 másodperccel vezetett Pérez előtt, azóta Ocon vezetésével többen is megközelítették. Persze ezek az idők messze vannak még az időmérőn várható köröktől. Egyébként a mezőny minden tagja megkezdte a munkát.
Hamilton mellett Verstappent, Pérezt, Sainzot, Cunodát és Bottast is szankcionálják motorcsere miatt. A mexikói, a spanyol, valamint a japán versenyzőnél váltóból is újat szerelnek be. Ennek következtében jelenleg így állnak a hátrasosolásokkal:
Folyamatosan javulnak a köridők, jelenleg Verstappen vezet 1:23.449-cel, 832 ezreddel megelőzve Ocont. Eközben érdemes szót ejteni az időjárásról, amely nem hozott meglepetést: a levegő hőmérséklete 26, míg az aszfalté 37 fokos.
Továbbra is zajlik a felkészülés, ezalatt érdemes egy kicsit visszatérni a büntetésekre. Az eddig megerősített információk alapján az élcsapatok versenyzői közül Leclerc és Russell ússzák meg büntetés nélkül a hétvégét. Így a pole pozícióra mindenképpen a monacói pilóta lép elő első számú esélyessé. Kérdés, hogy mi lesz a futamon, mert ha a belgiumihoz hasonló sebességkülönbséget látunk, akkor Verstappent a hátrasorolás ellenére is nehéz lesz megállítani.
A címvédő 1:22.853-nál tart, amivel 1,173 másodperccel vezet Ocon előtt. Persze ebből még nem szabad kiindulni, minimum a lágy gumikon futott körökig érdemes várni, de inkább a második szabadedzés lesz az igazán mérvadó.
Egy szurkoló készített egy rövid videót, és ebből is látszik az F1-es autók sebessége, még akkor is, ha nem mindenki ment maximális tempóval.
Russell a nyolcadik, Leclerc a kilencedik, Hamilton a tizenharmadik, Sainz pedig a tizenhatodik helyen áll, amikor csak a két Alpha Tauri köröz kint. Persze nem ismerjük a programokat, ráadásul Verstappen hagyományosan erősen kezd, mindenesetre egy nagyon apró pontot be lehet írni a Red Bullnak.
Giovinazzi lemaradása 3,381 másodperc, míg a pályára az imént visszatérő De Vries még nem autózott mért kört. Persze tőlük nem is feltétlenül elvárható, hogy felvegyék csapattársukkal a versenyt, ráadásul a tesztpilóták esetében gyakran előfordul, hogy teljesen egyedi programot futnak.
Megérkeztek a lágy abroncsok, ennek megfelelően jelentősen gyorsult a mezőny. Leclerc 443 ezredes előnnyel vette át a vezetést, Albon a harmadik, Ricciardo a negyedik helyre ugrott fel. Sainz ellenben maradt a keményeken, a Mercedesek és a Red Bullok pedig még nem tértek vissza.
Ráadásul barátja, Norris volt az elkövető. Pedig a holland pilóta remek körön volt, hiszen két lila szektorral kezdett, és még így is tudott javítani eddigi legjobb körén. Verstappen csak annyit mondott a rádióban, hogy "hihetetlen".
Russell ugyan feljött a harmadik helyre, de hátránya 58 század Leclerc-rel szemben. Hamilton jobban kezdett nála, de aztán a második és a harmadik szektorban is jelentősen elmaradt csapattársától, így csak a hetedik helyig jött előre.
Bár Verstappent megelőzte, ne feledjük, hogy a holland pilóta egyelőre nem tudta kihozni a maximumot a Red Bullból. A brit versenyző hátránya jelenleg 279 ezred Leclerc-rel szemben, aki hamarosan tovább gyorsulhat.
Bár Leclerc végül 21 ezreddel elmaradt egyéni legjobbjától, de Sainz feljött a második helyre a lágyakon, mindössze 77 ezredes lemaradással. Russell szerint az első kanyar bejáratánál nem viselkedik megfelelően az autó, míg Hamilton feljött közvetlenül mögé, a negyedik helyre. Köztük egyébként 142 ezred a differencia.
A Red Bullt alighanem megtankolták, és most megkezdte a versenyszimulációt, melynek első mért körét 1:25.739 másodperc alatt futotta meg a lágyakon. Csapattársa, a kisebb leszorítóerővel autózó Pérez egyébként csupán a tizennegyedik helyet foglalja el, 1,251 másodperces hátrányban Leclerc-hez képest.
A címvédő legutóbb 1:25.681-et autózott, amitől a brit versenyző több mint 1 másodperccel elmaradt, hiszen csupán 1:26.935-tel kezdett a C4-eseken. Mindez jó jel a Red Bull számára, nemsokára kiderül, hogy a Ferrarik mire lehetnek képesek.
Ezt ő maga jelentette a rádióban, miután a Ferrari pilótája feltartotta a Roggia-sikánnál. Ami a köridőket illeti, a Ferrari jobban muzsikál a Mercedesnél: Sainz 1:25.748-cal, míg Leclerc 1:26.118-cal nyitott. Hamilton náluk lassabban, de Russellnél gyorsabban kezdett. Verstappen legutóbbi köre 1:25.669 másodperc volt.
Russellhez hasonlóan küszködik a Rettifilo-sikánnál, és ez most jól láthatóvá vált. A mexikói versenyző lecsúcszott az ívről.
Vége az első szabadedzésnek. A pilóták természetesen befejezhetik a körüket, majd felállhatnak próbarajtra, mielőtt visszatérnek a garázsba.
Leclerc és a végén a kavicságyon átszánkázó Sainz végzett az első két helyen, megelőzve Russellt és Hamiltont. Verstappen csak az ötödik pozícióban fejezte be a gyakorlást, ám ne feledjük, egyetlen lágy gumikon futott gyorskörébe Norris jelentősen belerondított. Mögötte Ocon, Alonso, Cunoda, Bottas és Ricciardo lett az első tíz sorrendje. Ami a veugrókat illeti, Giovinazzi a tizennyolcadik, De Vries a tizenkilencedik helyen zárt Latifi előtt. Mostanra köszönjük figyelmüket, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!