Pénteken egyáltalán nem kerültek elő a száraz pályás gumik a Japán Nagydíjon, a második edzést is vizes aszfalton, hidegben rendezték. Ez mindig izgalmassá teszi a tétre menő szombati és vasárnapi napot, hiszen a csapatok csak nagyon kevés hasznos ismerettel vágnak majd neki az időmérőnek és a futamnak, ráadásul tovább bonyolítja a képletet, hogy jelen állás szerint szombaton száraz lesz az idő, míg vasárnap késő délután ismét eleredhet az eső.
Az első edzés legvégén balesetet szenvedő Mick Schumacher nélkül zajlott a gyakorlás, a Haas nem tudta megjavítani ennyi idő alatt az autót.
Elsőként Nicholas Latifi ment körbe, és rögtön azt jelentette, hogy a köztes esőgumiknak jók volnának a körülmények, csak néhány vízátfolyás szól a használatuk ellen.
Az újabb csapadék nagyjából fél órával elodázta a zöld csíkos abroncsok felhelyezését, George Russell kapta meg először őket. Az első tréningen 1:42 volt a legjobb eredmény, ezúttal végül az említett Mercedes-pilóta zárt az élen 1:41.935-tel, csapattársát, Lewis Hamiltont és a Red Bullokat megelőzve. Túl sokat nem lehet kiolvasni a végeredményből, de azért figyelemre méltó az esetleges vizes verseny kapcsán, hogy a Ferrarik nem igazán éreztek rá a körülményekre, Carlos Sainz 6., Charles Leclerc 11. lett.
Érthető módon mérsékelt volt az aktivitás, egyszerre legfeljebb néhány autó tartózkodott a pályán. Most mindenki megúszta a balesetet, de azért szerencse is kellett hozzá, Leclerc-t és Cunoda Jukit is a kavicságy mentette meg egy-egy alkalommal.
A szokásos 60 helyett 90 percen át gyakorolt a mezőny, mivel az eredeti terv az volt, hogy a Pirelli 2023-as abroncsait teszteljék a csapatok. Ez természetesen nem valósult meg, a következő helyszín, az USA Nagydíj pénteki napján jöhet a pótlás.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Japán Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében! Az eső által nagyban befolyásolt első gyakorláson Alonso gyorsan, a Ferrari szorgosan, Verstappen óvatosan teljesített. Lássuk, mire mennek a pilóták három órával később!
Noha az első szabadedzés sorrendjéből sok következtetést nem érdemes levonni, a spanyol az edzés megnyerésével bebizonyította, hogy nagyobb potenciál van az Alpine-ban, mint amit a vb-helyezése sugall. Erről beszélt a csütörtöki sajtótájékoztatón is.
A gyakorlás másfél órás lesz, noha nem valósul meg az, ami miatt erre változtatták az időtartamot. A terv szerint az első 30 perc a Pirelli száraz pályás gumitesztjének egy része lett volna a 2023-as szezonra, ez azonban az időjárási körülmények miatt meghiúsul. Jelöletlen abroncsokkal meghatározott körszámot teljesített volna a mezőny a gyártó által megszabott futásterv szerint. A csapatoknak tehát ebből jelenleg semmilyen előnyük nem származott volna azt leszámítva, hogy ismerkednek a pályával a versenyzők. Két hét múlva Austinban is hasonlóan fog tervezik a második edzést.
Egyébként is billeg a német pilóta 2023-as ülése, az első szabadedzés leintése után pedig már a levezető körén csúszott meg és törte össze a Haast.
Emiatt nem is képes rajthoz állni a második edzésen.
Az FP1 alatt Valtteri Bottas lépte át a 80 km/h-s sebességhatárt a bokszutcában (84,2-vel ment), ezért 500 euróra büntette őt az FIA.
Kilencven percre készüljünk tehát, amit eső nélkül, de rendkívül vizes pályán kezd meg a mezőny. A pálya 19, a levegő 16 fokos.
Az első három percben nincs mozgás, mindenki a bokszban várakozik.
Latifi a pályán, aki minden percét kihasználja az első, egyben utolsó szuzukai hétvégéjének. Esőgumikon van, de azt jelenti, hogy az intermediate-ek is megfelelnének, ha a nyolcas kanyar előtt nem lenne két nagy vízátfolyás – ahol Schumacher is a balesetét szenvedte el.
Sainz, majd Ricciardo követi a kanadait, aki 1:56,471-es idővel kezd, ami majdnem 15 másodperccel rosszabb Alonso FP1-es győztes idejénél.
Sainz, Ricciardo, Albon és Latifi a sorrend; de jóval bizonytalanabbak és lassabbak a pilóták, mint várni lehetett azután, hogy közel két órája elállt az eső.
Latifi, majd Sainz is elrontott egy kanyart, és a képeken úgy tűnik, megint megérkezett az eső a szuzukai pályára.
A két Williams mellett Sainz és Ricciardo is visszatért a bokszba, de Russell, Magnussen, Norris és Csou a pályára merészkedik – természetesen esőgumikon.
Sainz mögött Norris, Ricciardo, Csou és Russell az első öt sorrendje, a Mercedes britje már az első szabadedzésen is szenvedett.
Sainzot 126 ezreddel előzi meg az első gyors körén, egyelőre jobban érzi a körülményeket csapattársánál. A két AlphaTauri is a pályán, Cunoda miatt felélénkült a lelátó is.
Alábbhagyott az eső, és úgy tűnik, már jók az intermediate-ek: Russell 3,751 másodperccel került csapattársa elé az átmeneti esőgumikon. A Williamsek ismét a pályán, az AlphaTaurik az 5-6. helyen.
Hamiltonnak is felrakták az intermediate-et, és vissza is előzte a csapattársát. Jelenleg mindenki ezen van a pályán, köztük az Aston Martinok, akiket először látunk az FP2 során.
Cunoda veszítette el az uralmát az autója felett, szerencséjére egy nagyon széles bukótér előtt, így nem sérült meg az autója a kavicságyban.
Az első szabadedzéshez hasonlóan most is meglátogatta a kavicságyat a monacói – rögtön az első körében – és csak nagy nehezen tért vissza a pályára. A rádióban a bal első kerekére panaszkodott.
A két Red Bull is a pályán, és Verstappen rögtön át is vette a vezetést. Igaz, csak néhány másodpercig, Hamilton ugyanis 35 ezreddel visszavette tőle az első helyet, ám azóta megint a holland került az élre.
A két Alpine maradt a végére, Ocon azonban már elhagyta a bokszutcát, így csak az FP1-et megnyerő Alonso nem hajtott még a pályára félidőig.
Nemcsak akkor tud az élre állni, amikor egyedül ő teljesít kört az intemediate-eken, hanem most is vezet, amikor már a teljes mezőny átmeneti esőgumikon van. 235 ezred az előnye a Verstappent megelőző Hamiltonnal szemben.
Közben Alonso is a pályán.
Igaz, nem tudjuk, milyen beállításokkal próbálkoznak, de a hibázó Leclerc csak a 10. és mindössze négy kört töltött a pályán; Sainz pedig szintén nem teljesített még igazán jó kört: 1,3 másodperc a hátránya Russell mögött a negyedik helyen.
Verstappen közben az első abroncsainak a túlmelegedésére panaszkodik, Pérez pedig Sainz mögé zárkózik.
Fokozatosan javított az idején a spanyol az elmúlt körökben, a legutóbbival már egészen a 6. helyig lépett fel, így jelenleg ő áll a legjobban a középmezőnyből.
Nem érti az okát, de valamiért nagyon szenved az autóval a monacói – jelentette a rádióban. Hozzátette, igyekszik mihamarabb javítani és rátalálni egy jó körre.
A mexikói meglátogatta a kavicságyat, ám nem sokkal később megelőzte Sainzot, noha a lemaradása továbbra is 899 ezred Russell mögött. Igaz, csapattársához képest csak 48 ezred a hátránya, akihez a köre után csatlakozott a bokszutcában.
Valószínűleg a versenyszimuláció zajlik minden csapatnál, mert az utóbbi percekben Pérez volt az egyetlen aki javított a fokozatosan felszáradó aszfalton. Igaz, jelenleg a mezőny negyede van csak a pályán.
Mivel vasárnap délutánra esőt jósolnak, célszerű ez a gyakorlás, hiszen szükség lehet a mostani tapasztalatokra.
Az első szabadedzésen is az egyik legtöbb kört a spanyol teljesítette, és ezúttal is az övé a legmagasabb körszám. Eddig Russell volna ennek a listának is az élén, de a brit most a bokszban ül, míg Sainz a 23. körét kezdte el.
Bottason kívül a két Red Bull, a két AlphaTauri és a két Aston Martin van a pályán az utolsó nyolc percbe lépve. Stroll és Gasly az utolsó két helyet foglalja el, de könnyen elképzelhető, hogy ez az utolsó köreik után is így marad.
A dán kijött, majd autózott egy ötödik időt váratlanul, ezzel is bizonyítva a körülmények javulását. Rajta kívül Alonso és Csou is megtesz még néhány kört az utolsó percekben, de a Mercedesek is kijöttek.
A Ferrari, a McLaren és a Williams kivételével végül mindenki kijött a végére, a legtöbben egy rajtpróba miatt. A Mercedes kettőse végzett az élen, mögöttük a Red Bullok zártak a második szabadedzésen, míg Charles Leclerc-nek össze kell szednie magát ahhoz, hogy az élmezőnybe kerüljön a hétvége folytatásában.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!