Az USA Nagydíj első szabadedzése az előrejelzéseknek megfelelően meleg időjárásban kezdődött: a levegő hőmérséklete 29, az aszfalté 39 fokos volt a kezdés pillanatában. A mezőny összetétele öt helyen is változott: Charles Leclerc-t Robert Svarcman, Daniel Ricciardót Alex Palou, Nicholas Latifit Logan Sargeant, Valtteri Bottast Théo Pourchaire, Kevin Magnussent pedig Antonio Giovinazzi váltotta ideiglenesen. A többi csapat számára a szokásosnál nagyobb jelentőséggel bírt a gyakorlás, hiszen azok, akik nem cseréltek versenyzőt, a második tréning teljes egészében kötelesek a Pirelli jövő évi prototípus abroncsait tesztelni.
Elsőként a két Aston Martin hagyta el a bokszutcát a C2-es, azaz a kemény gumikon, 5 percen belül pedig mindenki megkezdte a munkát. Az abroncsválasztást illetően nagy volt a különbség, mindhárom keverék szép számban megjelent a gyakorlás elején.
Az első gyorskörök után Sergio Pérez állt az élre, aki a lágyakon 1:40.549- másodperccel kezdett,
124 ezreddel megelőzve a közepeseken már a második mért körét teljesítő Lando Norrist. A mexikói versenyzőről a gyakorlás ideje alatt derült ki, hogy új belső égésű motort kap, ahogyan Csou Kuan-jü is, így mindkettejüket 5 rajthelyes büntetéssel sújtják.
Max Verstappen nem tudott azonnal feliratkozni az eredményjelzőre, ugyanis Giovinazzi az S-kanyarokban összetörte a Haast. Bár az olasz pilóta nagy nehezen vissza tudott térni a pályára, addigra már félbeszakították a körözést. A 28 éves versenyző szabadedzése ezzel véget is ért, és vélhetően váltót kell cserélni a VF-22-esben.
Az újraindításra természetesen nem kellett sokat várni. A köridők javultak, Verstappen pedig hozta a sokat látott formáját, és rögtön az első körében három lila szektort autózott. A címvédő 1:38.272 másodperccel nyitott, megelőzve a két Alpine-t.
Verstappen aztán tovább javított, és 1:37.462-re módosította a legjobb időt.
Pérez felzárkózott közvetlenül mögé, őt pedig Vettel és Sainz követte. Utóbbi kettő aztán megelőzte a 32 éves versenyzőt, de még a négyszeres világbajnok is 579 ezreddel elmaradt a címvédőtől a második helyen.
Félidő után a más programon lévő, a hétvégére fejlesztésekkel készülő Mercedes is elkezdett igazán gyors köröket autózni. Pontosabban csak Lewis Hamilton, aki 183 ezredes hátrányban feljött a második helyre, George Russell viszont csak a kilencedik pozícióban állt. Az ifjabbik brit versenyzőt a harmadik, illetve ötödik helyet elfoglaló Alpine-ok, valamint az Aston Martinok is megelőzték.
Szűk 20 perccel a vége előtt Verstappent letaszították az élről: a 25 éves pilóta idejét Lance Stroll mindössze 2 ezreddel múlta felül. Russell szintén javított, és feljött az ötödik pozícióba, 157 ezreddel lemaradva Hamiltontól.
Időközben kiderült, hogy a Mercedes első szárnya nem szabályos, így éles körülmények között nem fogják bevetni.
Ekkorra már Sainz is visszatért a viszonylag hosszú pihenő után, és a lágy gumikon 1:36.857-et autózott, amivel átvette a vezetést. Hamilton a használt abroncsokon ugyan javított, de 475 ezreddel elmaradt a Ferrari versenyzőjétől.
Verstappen bő 10 perccel a vége előtt ment ki ismét a pályára, hogy megpróbálja visszavenni a vezetést. Ez azonban nem sikerült, ugyanis csak a középső részen autózott lila szektort, így 224 ezreddel elmaradt Sainztól. Ezzel ki is alakult a végeredmény, hiszen a többiek már egy rövid versenyszimulációt teljesítettek.
Sainz végzett az élen Verstappent és Hamiltont megelőzve, mögöttük pedig Stroll, Pérez, Alonso, Russell, Gasly, Norris és Vettel lett az első tíz sorrendje.
Ami a beugró versenyzőket illeti, Svarcman, Palou, Pourchaire, Sargeant, Giovinazzi sorrendben az utolsó öt helyen végeztek. Az újoncok mindegyike körülbelül 2 másodperccel maradt el csapattársától, de ők nyilvánvalóan más feladatot kaptak az állandó pilótákhoz képest.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat az Amerikai Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A májusi miami hétvége után ismét az Egyesült Államokba utazott a mezőny, ahol 1984 óta először rendeznek két versenyt – 2023-tól ráadásul a Las Vegas-i Nagydíjjal együtt hármat fognak. Az egyéni világbajnoki cím már eldőlt, azonban így is rengeteg mindenre érdemes figyelni a következő napokban, ahogy azt az előzetesünkben részleteztük is.
A hazaiak nagy örömére amerikai versenyző is lesz a pályán az első edzés során: Logan Sargeant ül be Nicholas Latifi helyére a Williamsnél.
Rajta kívül Svarcman helyettesíti Leclerc-t a Ferrarinál, Pourchaire Bottast az Alfa Romeónál, Palou Ricciardót a McLarennél és Giovinazzi Magnussent a Haasnál.
A szurkolók évről évre jobban lelkesednek a texasi versenyért és a pilóták számára is mindig különleges az Amerikai Nagydíj. Egyebek mellett a szokásosnál is több sisakfestés, egy forradalmi újítás és egy cowboyként belovagoló Ricciardo indította el a mostani hétvégét.
Hiába vált kétszeres világbajnokká Max Verstappen, az elmúlt két hétben több szó esett a Japán Nagydíjon életveszélyes módon beküldött traktorról és a 2021-es költségkeretet túllépő Red Bull lehetséges büntetéseiről. Az FIA az előbbiről pénteken jelentetett meg közleményt, utóbbiról pedig a pilóták beszéltek rengeteget a sajtótájékoztatón.
Éppen 15 évvel ezelőtt, 2007. október 21-én szerezte meg a máig utolsó egyéni világbajnoki címét a Scuderia, akkor Kimi Räikkönen örülhetett a brazíliai szezonzáró után. Ráadásul ez a hétvége sem kezdődik a legjobban a Ferrari számára, ugyanis Leclerc várhatóan rajtbüntetéssel fog szembenézni.
Helyi idő szerint 14 órakor kezdődik a szabadedzés, a körülményekre pedig egyáltalán nem lehet panasz: verőfényes napsütés, 29 fokos levegő és szinte szélcsend van Austinban.
A mezőny több mint fele rögtön a pályára hajtott, vegyes gumiválasztással. Verstappen, Albon, Csou, Pourchaire és Sargeant vár a legtovább.
Egyedül a holland maradt a bokszban, közben az Aston Martinok kemény abroncsokon teljesítik az első gyors köröket.
Verstappen is a pályán, csapattársa 1:40,549-es idővel Sainz előtt áll az élen.
Az egyes szektorban Giovinazzi törte össze a Haast nyolc perc elteltével.
A megpörgés után a falnak csúszó olasz vissza tudott térni a bokszba, és a fal megigazítása után folytatódhat is a gyakorlás.
Noha még nyilván szoknia kell az autót Giovinazzinak, a jövő évi haasos ülésért zajló csatában ez az autótörés nem biztos, hogy az előnyére szolgál. A mezőny közben ismét a pályán.
Alonso, majd Ocon az elsők, akik 1:40 alá be tudtak jutni. A tesztpilóták közül egyedül Sargeant a pályán.
Az austini versenynek is ő a címvédője, és már az első körével megmutatja, hogy mennyire fekszik neki ez a pálya is. Három lila szektorral az élen a holland, fél másodperccel Ocon előtt.
A 16-20. helyet foglalja el Giovinazzi, Sargeant, Svarcman, Palou és Pourchaire, de nekik nem is a minél jobb helyezés ma a feladatuk. Az élen továbbra is Verstappen, Ocon és Alonso.
A helyszínen dolgozó Chris Medland értesülései szerint Pérez és Csou is rajthelybüntetéssel szembesülhet az erőforrás cseréje miatt.
Verstappen előnye 883 ezred, de a második helyre már csapattársa, Pérez kapaszkodott fel félidőhöz közeledve. Sainz a 4., a lágyakat még nem próbáló Mercedesek pedig a 14. és a 16. helyen.
A negyedik helyen áll a német, igaz, azon kevesek között van, akik a lágyakon is futottak már jó néhány kört. A két Red Bull közben visszatért a bokszba, így lehetőséget adtak Sainznak, hogy 58 ezreddel megelőzze Pérezt.
Pozitív értelemben használta ezt a szót az eddig 11 kört teljesítő Álex Palou, aki a McLarennel van megelégedve, ahogy csapatfőnöke, Andreas Seidl is mindent rendben talált az eddigiek során.
Az élen nincs változás, hátrébb azonban egyre több pilóta autójára kerül fel a lágy abroncs, így a Mercedesekre is.
A második helyre jött fel a brit az első igazán gyors körével, mögötte Alonso, Vettel, Ocon, Sainz, Pérez, Stroll, Russell és Csou az első tíz sorrendje húsz perccel a vége előtt.
Stroll két ezreddel előzte meg Verstappent, elsősorban a kiváló középső szektorának köszönhetően.
Norris és Palou eddig minden etapját közepes gumikon futotta, rajtuk kívül Pourchaire az egyetlen, aki nem próbált még más keveréket.
1:36,857 az új legjobb idő, mögötte Hamilton és Stroll áll. A Red Bullok a bokszban, ahogy a két Alpine és az öt tesztpilóta is.
Norris is kipróbálta a lágyakat, és – egyetlen századdal – egy másodpercen belülre került Sainzhoz képest, ám így is csak a kilencedik.
Hét perc van hátra az első edzésből, és csak a törött autójú Giovinazzi, valamint Gasly van a bokszban.
A holland 224 ezreddel a spanyol mögé került a legutóbbi körével.
Amellett, hogy úgy tűnik, Sainz kezd a leggyorsabban, Svarcman is dicséretes teljesítményt nyújt, és nagyobb hiba nélkül teljesített húsz kört. Végül kétmásodperces a hátránya csapattársával szemben, de így is a legeredményesebb tesztpilótaként zárhat.
Sainzot feltartotta az egyik Red Bull, emiatt sem történt változás a helyezésekben, így Sainz, Verstappen és Hamilton az első három az FP1 végén. Az Alpine volt a legszorgosabb 24-24 kör teljesítésével, és az újoncok is dicséretesen teljesítették az elmúlt órát – azért nem tesztpilótákat írtunk, mert Giovinazzi korai balesete miatt nem lenne igaz.
Megerősítették, hogy ötrajthelyes büntetést fog kapni a mexikói a futamon, mi ezzel a hírrel búcsúzunk. De csak átmenetileg köszönjük meg a figyelmüket, ugyanis az összefoglalóval hamarosan, a másfél órás(!) második szabadedzéssel pedig éjfélkor jelentkezünk!