Nagy meglepetést okozott a Ferrari az időmérőn
2022. október 22. 23:48
Alig egy órával az USA Nagydíj időmérője előtt tudta meg a Red Bull, hogy a csapat alapítója, Dietrich Mateschitz 78 éves korában elhunyt, de nem tudott pole pozícióval tisztelegni az emléke előtt, mert szoros csatában legyőzte Max Verstappent a Ferrari párosa. Hármójukat 1 tizedmásodperc választotta el. Carlos Sainz karrierje második pole pozícióját szerezte meg saját erőből, de mellőle nem csapattársa, hanem Verstappen fog indulni, mert Charles Leclerc tíz rajthelyes büntetést kap új motorelemek beszerelése miatt. Hasonlóan jár az eredeti sorrendben 4. Sergio Pérez, a 9. Fernando Alonso és a 14. Csou Kuan-jü is, bár a hátrasorolás mértéke náluk nem ugyanekkora lesz.
A küzdelem végig szoros volt a mezőny minden szegletében, pedig ez nem egyszerű és nem is rövid pálya,
a Q1-ben például a 7. és az utolsó helyezett között alig 0,8 másodperc volt a különbség.
Ekkor Kevin Magnussen, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, a végén megpördülő Mick Schumacher és Nicholas Latifi úgy búcsúzott, hogy néhány tizedmásodpercet javítva továbbjutottak volna. A Q2-ben sem maradtunk híján meglepetésnek, az Aston Martin formáját látva csalódás volt, hogy Sebastian Vettel nem jutott tovább. A McLaren majdnem elvesztette Lando Norrist is, a brit csak úgy ment tovább, hogy Csou legjobb eredményét törölték pályaelhagyás miatt.
A Ferrarik végig jó iramot diktáltak és a Q3 első kísérletei után az ő pilótáik álltak az élen Lewis Hamiltont megelőzve, Verstappen csak mögöttük kullogott. Az immár kétszeres bajnok egy helyett két körrel készítette elő a gumikat az utolsó menetre, de csak egy pozíciót javított, Leclerc pedig hibázott kicsit, így Sainz örülhetett végén.
A Mercedesek nagyságrendileg fél másodpercet kaptak a vezető triótól, mögöttük pedig váratlanul Lance Stroll végzett az Aston Martinnal.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvashat.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az USA Nagydíj időmérője, ám a szokásosnál sokkal szomorúbb hangulatban! Nemrég érkezett ugyanis a hír, hogy 78 éves korában életét vesztette Dietrich Mateschitz, a Red Bull alapítója, és ezáltal a két F1-es istálló tulajdonosa. Részletek az alábbi cikkben.
A harmadik szabadedzés sokáig szorosnak tűnt, ám a címvédő a végén robbantott, és 32 századdal megverte Leclerc-t. Méltó megemlékezés lenne Mateschitzre, ha a holland pilóta az időmérőn is az élen végezne.
Legalábbis ami a pole pozícióért folytatott harcot illeti. Pérezről még tegnap érkezett a hír, hogy belső égésű motor cseréje miatt 5 hellyel hátrasorolják. Leclerc-ről ma derült ki, hogy emellett még turbófeltöltőből is újat kap, így őt 10 pozícióval büntetik. Ezenkívül Alonso és Csou is a mexikói versenyző sorsára jutott.
Christian Horner a Sky Sportsnak nyilatkozva méltatta az elhunyt Mateschitzet. A brit szakember kiemelte, hogy az osztrák üzletembernek mekkora szerepe volt a sikerekben, és hozzátette, hogy fontosnak tartja, hogy Verstappen második vb-címét még megérhette.
Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója is megszólalt Mateschitz halála kapcsán. Az olasz szakember kiemelte, hogy a világ egy olyan vállalkozót vesztett el, aki egyfajta látnok volt, és nemcsak a Red Bullt hozta létre, hanem az F1-et is megváltoztatta. Hozzátette, hogy mindenkinek hiányozni fog, gondolatai pedig a családtagok, barátok, valamint a Red Bull és az Alpha Tauri csapattagjai körül forognak.
A Red Bull jelenlegi legnagyobb ellenfele egy Twitter-bejegyzésben emlékezett meg a néhai üzletemberről. A poszt írója hangsúlyozta, hogy Mateschitz mind ezt a sportágat, mind a kihívásokat szerette, a Red Bullnál, valamint az Alpha Taurinál dolgozó kollégák felé pedig részvétet nyilvánított. Nem sokkal később a Mercedes is közzétett egy posztot.
Elindult a Q1, Albon és Schumacher vezetésével pedig pályára rajzanak az autók.
Ezt Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke említette meg az imént. Ebből a szempontból kifejezetten érdekes lesz figyelni, hogy a pilóták, illetve a csapatok hogyan gazdálkodnak az abroncsokkal.
Schumacher 1:37.816-tal kezdett, 71 ezreddel megelőzve Csout, és további 1 tizeddel Albont. Magnussen a negyedik, Latifi pedig visszament a bokszba. Közben a többiek is elhagyták a garázst, úgyhogy hamarosan kapunk némi képet az erőviszonyokról.
A monacói versenyző 1:35.795-öt autózott, 69 ezreddel megelőzve Verstappent. A holland versenyző körében ugyanakkor maradt, mert Pérez gyorsabb volt nála az utolsó szektorban.
A spanyol pilóta 498 ezreddel vette át a vezetést csapattársától. Könnyen lehet, hogy ezzel a többieknek is utat mutatott, ugyanis a kivezető kör után még egy melegítő kört teljesített.
Az utolsó próbálkozások előtt Cunoda, Albon, Ricciardo, Magnussen és Csou állnak kieső helyen. A kínai versenyző egyébként gyorsabb volt, de körét elvették. Emellett feltűnő, hogy a tizenötödik helyen álló Latifi egyelőre gyorsabb csapattársánál, egészen pontosan 75 ezreddel.
A hétszeres világbajnok megelőzte Pérezt, de hátránya így is 851 ezred Sainz mögött. Russell csupán a hatodik, de mindketten visszajöttek, így csak a Ferrari és a Red Bull versenyzői maradtak bent a garázsban.
A legtöbben javítottak, és így tett az ausztrál és a francia pilóta is, ám nem gyorsultak eleget, így a tizenhetedik, illetve a tizennyolcadik pozícióban végeztek. Előttük Magnussen, mögöttük Schumacher és Latifi zárt. A német versenyző már az 1-es kanyarban megpördült, így esélye sem volt a továbbjutásra.
16. Kevin Magnussen (Haas) 1:36.949
17. Daniel Ricciardo (McLaren) 1:37.046
18. Esteban Ocon (Alpine) 1:37.068
19. Mick Schumacher (Haas) 1:37.111
20. Nicholas Latifi (Williams) 1:37.244
A brit pilóta idejét pályaelhagyás miatt elvették. Mindez azonban semmit nem számított, hiszen így is maradt a negyedik helyen, megelőzve Pérezt.
Egyelőre viszont senki nem gördült ki a pályára, így tovább várakozunk.
Albon hagyta el elsőként a garázst, őt pedig a két Alpha Tauri követte. Mindhárman használt abroncsokon mennek, így az ezeken futott idejük valószínűleg nem lesz elég a továbbjutásra. Persze a Williams versenyzőjétől egyébként is csoda lenne a Q3.
Mindenki pályára gurult, így láthatóvá vált, hogy csak Hamiltonnak, Russellnek és a kétszeres F1-es világbajnoknak tettek fel új abroncsokat. Persze borítékolható, hogy a Red Bullt és a Ferrarit leszámítva a végén a többiek is friss gumikat kapnak.
EEzúttal is Leclerc kezdett az élen, 48 ezreddel megelőzve Verstappent. Sainz hátránya már 344 ezred, őt pedig Russell, Pérez és Hamilton követi. A mexikói versenyző valahol hibázhatott, mert annak ellenére ötödik, hogy az utolsó szektorban ő volt a leggyorsabb. Vettel körét elvették, rajta kívül csak a fékjeire panaszkodó Gasly neve mellett nincs mért idő.
Mindössze 66 ezred a lemaradása a tizedik Norrisszal szemben. Rajta kívül Cunoda és Stroll, valamint a már említett Gasly és Vettel vannak veszélyben. Hozzá kell tenni, hogy a friss gumikon várhatóan mindenki sokat fog javítani, aki nem hibázik.
Egy ideig azt lehetett hinni, hogy a három élcsapat pilótái a garázsban maradnak, de hárman másképp döntöttek. Közülük Verstappen a legnagyobb meglepetés, aki ráadásul új gumikon van, de vélhetően csak megjáratja azokat.
Egy idei úgy tűnt, hogy a McLaren versenyzője búcsúzik, de Csou körét törölték, ezért ő megmenekült. Vettelről ez nem mondható el, de az ő és az előtte végző Albon hátránya is minimális volt. Mögöttük Gasly, Csou és Cunoda lett a sorrend.
11. Alexander Albon (Williams) 1:36.368
12. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:36.398
13. Pierre Gasly (Alpha Tauri) 1:36.740
14. Csou Kuan-jü (Alfa Romeo) 1:36.970
15. Cunoda Juki (Alpha Tauri) 1:37.147
A francia pilóta azt kiabálta a rádióba, hogy egy problémát nem sikerült megoldaniuk, és már zsinórban a második hétvégén jön elő. A francia versenyző nagyon dühös volt, ezt a hanghordozása mellett arról is észre lehetett venni, hogy ütötte a kormányt.
Elindult a Q3, és az állva maradt versenyzők fele már ki is ment a pályára. Verstappen az imént egy kör erejéig megjáratott gumikon van, és Russell is új abroncsokat kapott.
Persze Verstappen elméletileg nem, de lényegében igen. A többiek ellenben használtakon mennek, ők a végére tartogatják az utolsó friss szettet. Jelenleg kilencen köröznek kint, Stroll a garázsban maradt.
Leclerc 1:34.624-gyel vezet, 42 századdal megelőzve a címvédőt. Kettejük közé ráadásul Sainz és Hamilton is befért 159, illetve 323 ezredes hátrányban. Mögöttük Pérez, Russell, Alonso, Norris és Bottas a sorrend, Stroll csak most kezdte meg a gyorskörét.
A címvédő szokatlanul hamar visszatért a pályára. Könnyen lehet, hogy még egy melegítő kört fog futni, mielőtt megkezdi a gyorskört. Bár hátránya tetemes Leclerc-rel szemben, valójában csak Sainzot és Hamiltont kell megelőznie, hiszen a monacói versenyzőt megbüntetik. Stroll eközben a hetedik helyre jött fel.
A kanadai versenyző számára véget ért az időmérő, hiszen már nem lenne ideje megkezdeni egy új gyorskört. Ami Verstappent illeti, a holland pilóta valóban még egy lassú kört autózik a mért kör előtt.
Leclerc rontott az utolsó szektorban, így csapattársa 65 ezreddel felülmúlta őt. A második szektorig úgy tűnt, hogy mégis Verstappené lehet a pole, de a vége neki sem jött össze, így csak a harmadik helyen végzett. Mögötte Pérez, Hamilton, Russell, Stroll, Norris, Alonso és Bottas lett a sorrend.
Nyilvánvaló, hogy a spanyol versenyző nem hibáztatható emiatt, de ő nem járt volna rosszabbul, ha kikap Leclerc-től, a 25 éves pilóta viszont így nem a tizenegyedik, hanem a tizenkettedik helyről rajtol a bünettése után. Verstappen egyébként szintén 1 tizeden belül végzett Sainzhoz képest. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!