Hihetetlenül izgalmasnak ígérkezett a Sao Pauló-i Nagydíj időmérője, miután az első szabadedzés borzasztóan szorosan alakult. Ráadásul nem sokkal a kvalifikáció előtt megérkezett az eső, és bár a kezdés pillanatában nem esett, a pálya akkor még vizes volt. Ráadásul az előrejelzések szerint 60 százalékos valószínűsége volt a további csapadéknak az időmérőn.
A mezőny tagjai ennek megfelelően intermediate gumikon gurultak pályára, Charles Leclerc-rel pedig közölték, hogy 10 perc múlva eső várható. Csapattársa,
Carlos Sainz pedig kijelentette, hogy „elég száraznak” tűnik az aszfaltcsík.
Az első próbálkozások után a monacói pilóta állt az élre, aki a következő körében tovább javított. Mögé előbb Pierre Gasly ért fel, akit aztán megelőzött a másik Ferrari. Mindez egészen Max Verstappen megérkezéséig tartott: a holland pilóta 228 ezreddel bizonyult gyorsabbnak riválisánál, ráadásul úgy, hogy egyetlen lila szektort sem futott.
Nem sokkal később Sergio Pérez feljött csapattársa mögé, akit aztán Fernando Alonso előzött meg. Az Alpine versenyzője 1:18.412-t autózott, 83 ezreddel megelőzve a címvédőt és további 8-cal Pérezt.
Verstappen aztán visszavette a vezetést, Kevin Magnussen pedig feljött volna a harmadik helyre, ám körét pályaelhagyás miatt elvették. Pár másodperc múlva Lewis Hamilton állt az élre, 147 ezreddel megelőzve a holland versenyzőt. Ekkor azonban Gaslyra irányult a figyelem, aki a mezőnyből elsőként slickekre váltott. A francia versenyző első köre azonban nem sikerült jól, közel másfél másodperccel elmaradt addigi legjobbjától.
Utána viszont a várakozásoknak megfelelően felgyorsult,
és két lila, valamint egy necces pillanat miatt egy sárga szektorral 425 ezreddel megelőzte Hamiltont. Ezzel elmozdult a kieső helyről, ahol így Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo, Magnussen, Alexander Albon és Nicholas Latifi tanyáztak.
Ekkor már mindenki a lágyakra váltott vagy éppen arra készült. Gasly tovább javított, Lando Norris pedig feljött a második helyre, míg Albon ideiglenesen a harmadik leggyorsabbnak bizonyult. Ekkor Leclerc a tizenötödik, Sainz a tizenhetedik helyet foglalta el, de ők nem sokkal korábban tértek vissza a pályára.
Az egész Q1-ben folyamatosan változott az állás, és ez a végjátékban sem történt másképp, szinte azt lehetett érezni, hogy bárki kieshet. Russellt leszámítva minden élpilóta állt kieső helyen, dede végül mindegyikük megúszta a korai búcsút. Ellentétben Latifivel, Csou Kuan-jüvel, Bottasszal, Cunoda Jukival és Mick Schumacherrel. Ami az eredményjelző másik végét illeti,
Norris végzett az élen, 297 ezreddel megelőzve Hamiltont és 436-tal Alonsót.
A Q2-ben már nem volt kérdéses a gumiválasztás, de nem lehetett tudni, hogy megérkezik-e az eső, és ha igen, mikor. Norris lényegében ott folytatta, ahol abbahagyta, és 1:11.571-gyel élre állt, 99 ezreddel megelőzve Verstappent és további 5-tel Gaslyt. Az élmenők közül Pérez és Hamilton kezdtek a leggyengébben, előbbi a tizenkettedik, utóbbi a tizenharmadik pozícióban nyitott.
Ezt követően Alonso vette át a vezetést, Pérez pedig feljött a hatodik pozícióba a kifejezetten gyorsnak tűnő Magnussen mögé. Verstappen aztán a spanyol pilótánál is gyorsabbnak bizonyult, míg Leclerc feljött közvetlenül mögéjük. Ekkor néhányan már esőcseppeket észleltek, vagyis úgy tűnt, hogy a versenyzőknek sietniük kell.
6 perccel a vége előtt mindkét Mercedes kieső helyen állt, de Russell a harmadik, Hamilton a negyedik helyre jött fel. Ekkor Esteban Ocon, Albon, Sebastian Vettel, Ricciardo, valamint Lance Stroll volt veszélyeztetett, de Pérez és Sainz sem lehetett nyugodt a kilencedik, illetve a tizedik pozícióban.
A spanyol versenyzőnek aztán tényleg aggódnia kellett, mivel visszaesett a kiesőzónába,
de nem sokáig, mivel feljött a második helyre az időközben javító Verstappen mögé. A végére aztán alighanem romlottak a körülmények, mert a leintés után már senki nem tudott javítani. Így aztán Albon, Gasly, Vettel, Ricciardo és Stroll búcsúztak.
A mezőny tagjai a Q3-at is a lágyakon kezdték meg. kivéve Leclerc-t, akivel a Ferrari kockáztatott, és intereken küldte ki, mivel nagyon lógott a lába az esőnek. A maranellóiaknak annyira nem jött be a választás, hogy Leclerc még a mögötte lévő Pérezt is feltartotta.
Az első próbálkozások után meglepetésre Magnussen állt az élre, 203 ezreddel megelőzve Verstappent, és 385-tel Russellt. Utóbbi aztán a 4-es kanyarban hibázott, ls a kavicságyban kötött ki, aminek következtében megszakították az edzést, ami óriási esélyt adott a Haas pilótájának.
Az eső ugyanis leszakadt a szünet alatt, így a többieknek nem volt esélyük javítani. Csupán Pérez és Hamilton jöttek ki az intermediate-eken, de az is halva született ötlet volt. Ennek következtében Magnussen megszerezte a Haas és saját maga első pole pozícióját, ami történelmi léptékben is óriási meglepetésnek számít. Mögötte Verstappen, Russell, Norris, Sainz, Ocon, Alonso, Hamilton, Pérez és a kör nélküli Leclerc lett az első tíz sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Sao Pauló-i Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! A szezon utolsó sprintfutamos hétvégéjének nyitányán elképesztően szorosan alakult az első szabadedzés, ugyanis az első három helyezett között 8 ezrednyi volt a különbség, de a Mercedes lemaradása is mindössze két tized volt, így megjósolhatatlan, ki indulhat az élről a szombati sprinten.
Carlos Sainz autójában idén hatodszorra is motort cseréltek, ami automatikusan ötrajthelyes büntetéssel jár. Ez azonban a vasárnapi futamra vonatkozik majd, a holnapi rajtpozíciója nem fog változni a mai időmérő végeredményéhez képest.
Lance Stroll az első edzésen durván feltartotta Charles Leclerc-t és csapattársától – a sajtótájékoztatón visszaemlékező Sebastian Vetteltől – hat tizeddel kikapott, de utóbbi nem is olyan meglepő, ha az interlagosi múltját tekintjük. Az eddigi négy itteni versenyhétvégéjén mindig kikapott az aktuális csapattársától az időmérőn, egyszer sem jutott tovább a Q1-ből és a futamokon is egy 16. hely a legjobbja, úgyhogy váratlan lenne, ha túlélné a kvalifikáció első szakaszát.
Az eltiltás által fenyegetett Gasly a büntetések szigorúságával, az F1 pedig a sprintfutamok lebonyolításával kapcsolatban indítványozott szabálymódosítást, amelyek akár már 2023-tól életbe léphetnek.
Legutóbb ugyanis 2008-ban nyert brazíliai időmérőt a Scuderia, akkor Felipe Massa indulhatott az élről. Az eddigi 38 interlagosi hétvégén 23 különböző versenyző szerezte meg a pole-t – a jelenlegi mezőnyből Alonso és Verstappen egyszer, Vettel, Hamilton és Bottas pedig kétszer szerezte meg az első rajtkockát.
Egy évvel ezelőtt Hamilton nyerte az időmérőt, ám szabálytalan DRS miatt kizárták, így Verstappen indulhatott a sprintfutamon az élről. Tavaly azonban még (a mostanitól eltérően) a pole pozíció nem a sprint, hanem a futam első rajtkockáját megszerző pilóta nevéhez fűződött, az pedig akkor Valtteri Bottas volt.
Helyi idő szerint 16 órára – azaz az időmérő kezdetére – 80 százalékos valószínűséggel jósoltak esőt, ez pedig be is következett, ugyanis nagyjából egy órája elkezdett esni Interlagosban és emiatt eléggé vizes a pálya. A levegő hőmérséklete ezáltal hat fokkal (19 °C-ra) csökkent, az aszfalt pedig ennél is jobban (27 °C-ra) lehűlt.
Mivel jelenleg legfeljebb szemerkél az eső, a csapatok úgy döntenek, hogy az átmeneti esőgumik megfelelnek a körülményeknek, mindenki ezen hajt ki a pályára.
A két Mercedes, a két Alpine és Verstappen maradt a bokszban két perc után, a többiek a várhatóan tíz perc múlva érkező nagyobb eső elől menekültek a pályára.
Utoljára az Alpine-ok is kijöttek a bokszból, sokan addigra már egy gyors körön is átestek. A Ferrari monacóija 1:19,191-gyel kezdett egy megcsúszással együtt, majd ezen is javított négy tizedet a következő körén.
Mindenki egymás után teljesíti a gyors köröket, mert amíg nem jön az újabb nagy eső, minél jobban próbálnak teljesíteni. Alonso a legelső körével az élre állt, de ez másodperceken belül változhat. Sok helyen vannak még vízfoltok, de hamarosan jöhetnek a száraz pályás gumik is.
Gaslynak tették fel először a slickeket, miközben Hamilton-Verstappen-Alonso-Schumacher-Pérez az első öt sorrendje. Magnussen is kiváló kört teljesített, de utólag elvették tőle, így kieső helyen áll.
Gasly a második gyors körén két lila (és egy gyengébb utolsó) szektorral ugrott az élre, úgyhogy mindenki utánozza a francia stratégiáját.
Leclerc áll a bokszban kerekek nélkül, és várja, hogy a szerelők megtalálják a megfelelő gumikat a számára. Egyelőre még keresik és elég fontos lenne, mert mindkét Ferrari kieső helyen.
Alonso, Latifi, majd Norris került az élre, utóbbi nagy fölénnyel. Egy perccel a Q1 vége előtt az ő továbbjutása tűnik egyedül biztosnak, elképesztő utolsó körök várhatóak.
Hamilton, a két Ferrari és a két Red Bull is kieső helyről javítottak, végül mindannyiuknak sikerült. Norris tovább javítva nyerte meg a Q1-et, ahonnan Latifi, Csou, Bottas, Cunoda és Schumacher esett ki.
Azok búcsúztak, akik túl későn váltottak slickekre, nem tudták eléggé felmelegíteni és nem tudtak elég sok gyors kört teljesíteni a leintés előtt, ráadásul a kockás zászló pillanata sem jött ki jól számukra. Így juthatott tovább például Stroll, aki ezzel az első interlagosi Q2-jében szerepelhet majd.
A szakasz első percében mindenki a pályára hajtott, hogy mihamarabb teljesíthessen egy gyors kört a lágy gumikon.
Az első körök után Norris vezet egy tizeddel Verstappen és Gasly előtt. A két Ferrari a 6. és a 8., Hamilton csak a 13. helyen.
A két Mercedes a 12. és a 15. helyen, amikor visszatérnek a bokszba. A többiek folytatják a körözést, jelenleg Verstappen, Alonso és Norris az első három sorrendje.
Nagyon sötét felhők gyűltek össze a pálya felett, és egyre jobban esik az eső. Ennek ellenére a két Mercedes fellépett a 3-4. helyre a lágyakon.
Úgy tűnik, mégsem olyan intenzív az esőzés egyelőre, hiszen folyamatosan javítanak a pilóták és megint az időzítésen fog múlni, ki jut tovább. A leintés pillanatában Albon, Gasly, Vettel, Ricciardo és Stroll a kieső helyen, de utóbbi négy még gyors körön.
Mindkét Aston Martin belehibázott az utolsó körébe az egyes kanyar féktávján és Gasly, valamint Ricciardo is visszatért a bokszba, úgyhogy várhatóan az utolsó másodpercekben megerősödött az eső.
Mindössze 44 ezred döntött Ocon és Albon között, de a thai hátránya a Q2-t megnyerő Verstappen 1:10,881-es idejéhez képest is csak háromnegyed másodpercre volt.
Úgy tűnik, megint csak csendesen szemerkél az eső, de a köridőkből hamarosan megtudjuk, mire számíthatunk. Mindenesetre mind a tíz pilóta a pályán – Leclerc intermediate-eken, a többiek lágyakon.
Leclerc-nek az átmeneti esőgumik nem váltak be, és messze a leglassabb volt az egész pályán, így nem is ment végig a körén. Pérezt feltartotta, így a mexikói a kilencedik, miközben Magnussen(!) vezet Verstappen előtt.
Russell ragadt bent a kavicságyban, félbeszakad a Q3. Magnussen az élen, így mindenki egy gyors esőben reménykedik a Haasnál.
Magnussen, Verstappen, Russell, Norris, Sainz, Ocon, Alonso, Hamilton, Pérez és Leclerc a sorrend, az eső intenzitása pedig a képek alapján nő. Leclerc szarkasztikusan megdicsérte a csapatát a "remek" taktikai húzásért, Pérez pedig szintén átkozhatja a Ferrari döntését.
A mérnöke közölte Magnussennel, hogy jelenleg az élen áll, de a dán biztos volt benne, hogy csak viccel.
„Ezt nem mondod komolyan! Életemben nem éreztem magam még így" – mondta a rádióban.
Eddig egyedül Pérez, ráadásul ő is intermediate-eken hajtott a pályára, úgyhogy egyre inkább reménykedhet Magnussen.
Pérez szektoridejei az átmeneti esőgumikon sem voltak ígéretesek, vissza is tért a bokszba. Öt perc van még hátra, de csoda lenne, ha bárki javítana.
A nyolcadik helyről Hamilton még próbálkozik intermediate-eken, de Magnussen már mosolyog a sisak alatt.
Hivatalos: a századik haasos nagydíján Kevin Magnussen nyerte meg az időmérőt, ami az első pole pozíció a csapat és Dánia számára is az F1 történetében!
Verstappen, Russell, Norris, Sainz, Ocon, Alonso, Hamilton, Pérez és Leclerc indulhat mögüle a szombati sprintfutamon.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk.