A várakozásokkal ellentétben száraz körülmények között kezdődött a Sao Pauló-i Nagydíj sprintfutama. A levegő hőmérséklete 23, az aszfalté 36 fokos volt nem sokkal a rajt előtt. Utóbbi jóval alacsonyabbnak számított a második szabadedzésen tapasztaltaknál.
A pole pozícióból óriási meglepetésre a Haast vezető Kevin Magnussen indulhatott, miután ő zárt a kaotikus időmérő élén. Mögüle Max Verstappen és George Russell rajtolhatott, míg Carlos Sainz az ötödik, Lewis Hamilton a nyolcadik, Sergio Pérez a kilencedik, Charles Leclerc pedig a tizedik helyről kezdhette meg a 24 körös eseményt.
A pálya hőmérséklete és a második gyakorláson látottak alapján nem volt meglepő, hogy a mezőny nagy része a lágy abroncsokat választotta.
Az már annál inkább, hogy az egyik kivétel Verstappen volt, így máris érdekesnek ígérkezett a sprint. Rajta kívül Nicholas Latifi döntött a közepesek mellett.
Magnussen magabiztosan jött el, míg Verstappent Russell és Lando Norris is megtámadta az 1-es kanyarban. Végül egyikük sem tudott előzni, ellentétben Sainzcal, aki elment egykori csapattársa mellett. Hátrébb az Alpine-ok között volt harc, és ezen Fernando Alonso vesztett rajta, akinek ki is kellett állnia a bokszba.
A csoda viszont nem sokáig tartott, ugyanis rövid időn belül Verstappen, Russell, majd Sainz is maga mögé utasította Magnussent. Nem sokkal később az Alpine-ok mellett Norrist is megelőző Hamilton ellen sem tudott mit tenni, ahogyan Pérezzel sem tudott mit kezdeni a dán pilóta.
Az Alpine-ok után az Aston Martinok is kis híján ütköztek,
ugyanis Lance Stroll annyira leszorította Sebastian Vettelt, hogy a négyszeres világbajnok a fűre is ráment. Ennek következtében később 10 másodperccel megbüntették a kanadai versenyzőt. Ekkor még nem, de a következő körben a német versenyzőnek sikerült megelőznie csapattársát, majd Ocont is, így feljött a tizedik pozícióba.
Verstappen időközben 1 másodperc fölé növelte előnyét, ám féltáv környékén Russell utolérte őt. A holland pilóta eleinte még állta a sarat, de aztán a 16. körben nem tudott mit tenni a gumihátrányban, így Russell átvette a vezetést. Ráadásul nagyon hamar el is húzott tőle.
A 19. körben aztán Sainz is megtámadta Verstappent, és a két autó összeért. Ennek következtében a Red Bullról letört egy darab, és a címvédő jelentősen lelassult. Olyannyira, hogy nem sokkal később még Hamilton is megelőzte őt. A brit pilótát egyébként Daniel Ricciardóhoz és Csou Kuan-jühöz hasonlóan megbüntethetik, miután
a feltételezések szerint megszegték a rajtprocedúrát.
Az utolsó körre Hamilton utolérte Sainzot, de előzni már nem tudott, ahogyan Pérez is maradt Verstappen mögött. Russell jelentős előnyt kiépítve győzött, így vasárnap ő indulhat az élről. Pérez mögött Leclerc, Norris és Magnussen zárta az első nyolcat. Hozzá kell tenni, hogy Sainzot öt hellyel hátrasorolják, így jelen állás szerint a két Mercedes indulhat az első sorból.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Sao Pauló-i Nagydíj sprintfutamának élő közvetítésében! Kevesen gondolták volna, hogy az év utolsó sprintfutamának rajtrácsát a Haas pilótái foglalják keretbe, de Brazíliában ez történt egy kaotikus időmérő után: a 100. nagydíján rajthoz álló Magnussen az élről, míg Schumacher az utolsó helyről vág neki a 24 körös versenynek.
Ma ünnepli a 70. születésnapját a Haas F1 Team alapítója, tulajdonosa és elnöke, Gene Haas, így a csapat hatalmas ajándékkal lepte (és lephetné még inkább) meg a főnököt. Ennek apropóján íme néhány érdekesség a történelemből:
– Magnussen az F1 106. különböző pole pozíciósa, Dánia pedig a 24. országa , amely Forma-1-es rajtelsőséggel rendelkezik
– a Haasnak ez az első top 4-es rajthelye volt, ami egyből első rajtkocka lett, futamon pedig szintén mindössze egy negyedik hely a legjobbja az amerikai istállónak, még Romain Grosjean jóvoltából a 2018-as Osztrák Nagydíjon
– ez a 142. nagydíja a csapatnak, eddig a BAR várt a legtovább pole-ra, de a brit istálló 87 versenyhétvége után már lezárult a rossz sorozata (Button 2004-ben Imolában nyerte meg az időmérőt)
– az F1-ben rajta kívül négy dán pilóta volt, és csak Kevin Magnussen édesapja, Jan szerzett pontot (az utolsó futamán, 1998-ben, Montréalban), dobogóra azonban csak Kevin állt, még a legelső versenyén: a 2014-es Ausztrál Nagydíjon
1979-ben volt utoljára olyan szezon, mint idén, amikor négyen is az első pole-jukat ünnepelhették;
ennél több (5) pilóta pedig csak egyszer, 1968-ban örülhetett élete első rajtelsőségének.
2022-ben Pérez, Sainz és Russell után Magnussen is áttörte a jeget, közülük hárman ráadásul az F1 történetében is a legtovább várakozók dobogójára is felálltak a tettükkel.
Más-más okból, de egyik élcsapatnak sem alakult tökéletesen a brazíliai versenyhétvége eddigi része – eszerint értékelték a pilóták a nyitónap történéseit.
A McLarennek is felemásan alakult a péntekje: a csütörtökön még betegeskedő Lando Norris volt a jóval eredményesebb.
Az eddigi öt sprintből háromszor az első, kétszer pedig – Bottas mögött – a második helyen végzett a holland, és most is inkább az lenne a meglepetés, ha kiszorulna az első kettőből.
A tavalyi Sao Pauló-i sprinten másodikként zárt, miután a rajt után megelőzte őt Bottas. Az eddigi sprintek közül az volt a legizgalmasabb, hiszen a többin jellemzően az első kör után a biztonságra törekedtek a pilóták, Interlagosban azonban leginkább az utolsó helyről rajtoló Hamilton felzárkózása miatt a végletekig érdekes volt.
Ez most is így lehet, hiszen a 8-10. helyről rajtol Hamilton, Pérez és Leclerc, így várható az ő előrelépésük. Utóbbi kettő még sosem állt dobogóra Brazíliában, akár ez a sorozat is megtörhet.
Kevés a valószínűsége, hogy megérkezik az eső a következő órában, így várhatóan száraz pályán teljesíti a mezőny a sprintfutamot. A levegő alig (22 fokosra), az aszfalt azonban jelentősen (35 fokosra) lehűlt a második szabadedzés óta, utóbbi segítheti a lágy gumikon rajtolókat. Hamarosan kiderül, kik azok.
Az FP2 alapján a 24 kör kibírható a lágy abroncsokon, ám a hajrában érezhető lesz némi tempóvesztés azokra, akik ennél a keveréknél döntöttek. Ez pedig lényegében a teljes mezőnyre igaz, ugyanis mindössze Verstappen és Latifi az, akinek a közepes gumik kerültek fel az autójára.
Elindult a mezőny a gumik bemelegítésére a 24 körös sprintfutam előtt. Emlékeztetőül a rajtsorrend:
1. Magnussen, 2. Verstappen, 3. Russell, 4. Norris, 5. Sainz, 6. Ocon, 7. Alonso, 8. Hamilton, 9. Pérez, 10. Leclerc, 11. Albon, 12. Gasly, 13. Vettel, 14. Ricciardo, 15. Stroll, 16. Latifi, 17. Csou, 18. Bottas, 19. Cunoda, 20. Schumacher.
A közepeseken Verstappen nem tudott olyan jól rajtolni, mint a körülötte lévők, ám így is megőrizte a második helyet, nincs változás az élmezőnyben.
Az első tíz helyezett között csak Norris és Sainz cserélt helyet, mögöttük Albon veszített, Schumacher nyert 4 helyet. Verstappennek hátrafelé kell inkább nézelődnie, mint előre.
Verstappen megelőzte Magnussent a célegyenes végén, ahogy Hamilton is Ocont. Alonso a bokszban, miután többször is összeért a csapattársával.
Russell is elment mellette és már Sainz üldözi.
Magnussent Sainz is megelőzte, Norris mellett pedig Hamilton ment el, ahogy Pérez is Ocon elé került.
Russell ragad Verstappenre, Hamilton pedig elment Magnussen mellett, aki így az ötödik helyre csúszott vissza. Leclerc Ocont előzte meg és már Pérezt üldözi.
Már a 14. a német, akinek a sorsa néhány nap múlva kiderül a Haasnál. Pérez megelőzte Norrist és már Magnussen a célpontja.
Péreznek sem jelentett akadályt Magnussen; hátrébb a két jövő évi csapattárs, Gasly és Ocon cserélt helyet a 9-10. pozícióban.
Vettelt, tehát a csapattársát szorította le a fűre hatalmas tempónál, de a német valahogy megfogta az Aston Martint, néhány kanyarral később pedig meg is előzte a kanadait.
Russell továbbra is fél másodpercen belül, egyelőre bírják a lágyak. Magnussen mögött Leclerc és Norris is nagyon közel van.
Russell a 12. körben kétszer is bebújt Verstappen mellé, de egyelőre a holland maradt az élen. Sainz és Hamilton sincs nagyon leszakadva, Pérez dobogója azonban már meglepő lenne.
Albon állt meg a kettes kanyarnál, de nem volt szükség biztonsági autós fázisra, hamar kitolták a thait.
Russell ezúttal sikerrel járt, megelőzte Verstappent. Hamilton is komoly fenyegetést jelent Sainzra, Leclerc pedig megelőzte Magnussent.
Russell előnye máris két másodpercre nőtt, Sainz pedig DRS-távolságra van Verstappen mögött. Strollt 10 másodpercre megbüntették.
Jelenleg a hetedik és csak Norris jelent rá jelentős veszélyt, így a top 8 meglehet a dánnak. Sainz és Hamilton is Verstappen nyakán.
Russell majdnem 4 másodperces előnyben, Sainz pedig a célegyenes végén elment Verstappen mellett.
Az első szárnyáról repültek le elemek, miután Sainzcal összeért. Hamilton óriási fenyegetést jelent rá.
A célegyenesben Hamilton is elment Verstappen mellett, akinek nem volt esélye megtartani a harmadik helyet. Norris megelőzte Magnussent, így ő a hetedik.
Sainz arra panaszkodik, hogy teljesen elkoptak a gumijai, fokozatosan csökken a hátránya Hamiltonnal szemben.
Russell első sikerét csak saját maga veszítheti el, Sainz azonban még nem lehet biztos a második helyében. Eközben Pérez a rádión szól, hogy engedje el őt Verstappen az összetett második helye érdekében.
Még ha sprintfutamon is, de a dobogó tetejére állhat a brit, életében először az F1-ben. Sainz megőrizte a második helyet, Hamilton a harmadik.
Sainz az ötrajthelyes büntetése miatt holnap bekerül Hamilton, Verstappen, Pérez, Leclerc és Norris mögé a rajtrácson, Magnussen pontot szerzett a pole-ból.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk.