A Ferrari kockázatos húzása miatt elmaradt a történelmi Red Bull-siker
2022. november 20. 13:48
Max Verstappen nyerte a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjat, de Sergio Pérezzel rosszul taktikázott a Red Bull, így fennállása során még mindig nem érte el azt, hogy a bajnokság első két helyén az ő versenyzői végezzenek, a futamon és az összetett tabellán is Charles Leclerc lett a második.
A mexikói nagyot hajrázott, pont lőtávolba kerülhetett volna az utolsó körben, de a lekörözéseknél peche volt.
A rajtnál simán eljött az első két helyen a két Red Bull, majd a második féktávon Leclerc megpróbált beszúrni Pérez mellé. Nem járt sikerrel, ahogy a hosszú egyenes végén csapattársa, Carlos Sainz sem Lewis Hamilton ellen. A hétszeres bajnok vitatható módon tartotta maga mögött Sainzot, levágta a sikánt (közben ugratott egy hatalmasat az egyik hurkán). A Mercedes emiatt néhány kör múlva megkérte, hogy adja vissza a pozíciót, hogy az 5. fordulóban újfent, immár tisztán visszavegye azt.
Verstappen, Pérez, és Leclerc az első három helyen senkitől sem zavartatva vezetett, Hamilton viszont hamarosan visszaesett a 6. helyre, miután Sainz és George Russell lehagyta. A brit a motorerő hiányára panaszkodott, de a Mercedes szerint egyszerűen csak kifogyott a hibrid energiából, a lassulását az autó aljának sérülése okozta, amit az első körben szenvedett el az ugratásnál.
A bokszkiállások első hullámát Pérez nyitotta meg, ennek köszönhetően mire minden közvetlen riválisa letudta a műveletet, felzárkózott az 1. helyezett Verstappenre. Leclerc azonban a frissebb gumikkal fokozatosan közeledni kezdett hozzá, Pérezzel erre egy újabb korai kerékcserével válaszoltak a 34. körben.
A Ferrarinál megkérdezték Leclerc-t, tudná-e tartani a tempóját a C-terv esetén (a pilóta igennel felelt), ami feltehetően arra utalt, hogy nem hívják ki többször kerékcserére.
Nem is érkezett Leclerc, így Pérez hajráján múlt, hogy kettejük közül melyikük szerzi meg a futamon és a bajnokságban az ezüstérmet.
A távot Leclerc-hez hasonlóan egyetlen kerékcserével teljesítő Verstappen csak annyiban tudott segíteni csapattársának, hogy megüzente neki, nyugodtan támadjon, ne aggódjon, a gumik bírni fogják a leintésig.
Amikor a 46. körben a mexikói maga mögé utasította az addig 3. Hamiltont, a hátránya nagyjából 10 másodperc volt a Ferraritól. Gyors ütemben közeledett hozzá, de Leclerc előnye pont kitartott a célig, miközben Verstappen nyert.
A szezonzárón az elmúlt hetekben meglepően erős Mercedes kevésbé volt tényező, Russell egy csendes napon 5. lett, míg a szintén egykiállásos taktikát követő Hamilton műszaki hiba miatt kiesett az utolsó körök egyikében, így nem derült ki, maga mögött tartotta volna-e Sainzot a 4. helyért vívott harcban.
Az utolsó futamán Sebastian Vettel nagyszerű csatákat vívott az Alpine párosával, a kerékcserék után őt utolérő gyorsabb autóknak sem könnyítette meg a dolgát, de az egykiállásos stratégiával nála sem igazán vált be, és csak Hamilton kiesése juttatta ponthoz.
Hamilton mellett Nicholas Latifi és Fernando Alonso esett ki, mondhatni szokás szerint műszaki hiba rövidítette le a spanyol utolsó versenyét az Alpine-nál. A(z átmenetileg?) búcsúzó Daniel Ricciardo pontszerző 9., Mick Schumacher 16. lett, utóbbinak volt egy művészi piruettet tartalmazó ütközése is Latifivel.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a szezon utolsó élő közvetítésében, az Abu-Dzabi Nagydíj előtt! Az egyéni és a konstruktőri vb-cím is eldőlt már, úgyhogy a tavalyihoz hasonló izgalmakra nem kell számítani a szezonzárón, de így is rengeteg kérdésre nem kaptunk még választ. A Red Bullé az első, a Ferrarié a második, a Mercedesé pedig a harmadik sor a rajtrácson, de ez könnyedén változhat az év utolsó 58 körében.
Jöjjön néhány búcsúüzenet a visszavonuló négyszeres világbajnok részére.
A többiek a pilótaparádé előtt tapsolták meg a németet.
Élete utolsó pilótaparádéján Vettel hálálkodott az utóbbi érzelemdús időszakért, de a mostani versenyen még mindent bele fog adni.
Az olaszoktól Vettel a 2018-as Ferrarijának motorborítását kapta, rajta a csapattagok üzeneteivel és aláírásával.
Christian Horner a Red Bull nevében egy ugyancsak üzenetekkel teli hátsó szárnyvéglapot adott neki az egyik bajnoki autójáról.
Érzelemdús üzenettel búcsúzott jó barátjától és honfitársától.
A német Sky szintén nem mindennapi ajándékkal lepte meg a négyszeres világbajnokot.
A legtöbb pilóta a saját hazáját tippelte a magyar idő szerint 17 órakor kezdődő világbajnokság győztesének – még Albon is, aki nem igazán volt képben sem a vb létezésével, sem Thaiföld szereplésével.
Az év újoncának választott Csou (amely díjat nem volt nehéz egyedüli újoncként kiérdemelnie, noha elismerésre méltó szezont futott) Ricciardóval, Verstappen pedig Vettellel cserélt sisakot.
A Red Bull és a Ferrari pilótái, valamint Lando Norris viszont teljesen elégedettek voltak az időmérő után.
A Pirelli legalábbis úgy ítéli meg, hogy a kétkiállásos lesz az optimális stratégia, ráadásul közepesek keverékű abroncsokon rajtolva, lágyak nélkül. Hamarosan kiderül, megfogadják-e a gumigyártók tanácsait.
A délelőtti F2-es főfutamon – ami annak a sorozatnak a szezonzárója volt – Logan Sargeant bebiztosította az összetettbeli negyedik helyét, amellyel az utolsó kritériumot is teljesítette ahhoz, hogy jövőre Alexander Albon csapattársa legyen a Williamsnél.
Az egyéni bajnokság második helyéért holtversenyből (290 pontról) indul Leclerc és Pérez, az ötödik pozícióért pedig Carlos Sainz küzdhet nagyot Hamiltonnal (6 pont Ham előnye). A két Alpine közül Ocon áll 5 ponttal jobban, nekik a konstruktőri 4. hely lehet a cél.
A csapatok számára – anyagilag – még fontosabb konstruktőri pontversenyben ráadásul még a második (a Ferrari előnye 19 pont a Mercedes előtt), a negyedik (az Alpine előnye 19 pont a McLaren előtt), a hatodik (az Alfa Romeo előnye 5 pont az Aston Martin előtt) és a nyolcadik (a Haas előnye 2 pont az AlphaTauri előtt) hely sem dőlt el.
– ez a 11. szezonzáró Abu-Dzabiban, ennél több sehol nem volt, ugyanennyi is csak Adelaide-ben
– a Red Bull még sosem szerzett kettős győzelmet az összetettben (Vettel vb-címei során Mark Webber háromszor harmadik, míg egyszer hatodik volt, tavaly pedig Pérez negyedikként zárt)
– Pérez még sosem végzett ötödik helynél előrébb Abu-Dzabiban
– Hamilton 2014 óta mindig dobogóra állt itt, de 2010-ből és 2011-ből is van pódiuma
– Valtteri Bottas a 200. F1-es versenyén áll rajthoz
– az eddigi 13 itteni futamból nyolcszor a pole-ból, négyszer a második helyről nyertek, az egyetlen kivétel 2012 és Kimi Räikkönen a negyedik pozícióból
– Ricciardónak ez a 232. egymás utáni versenye, ennél a teljes F1-ben csak Hamiltonnak volt hosszabb (265-ös) sorozata (Vettelnek ez a 299. nagydíja, de a 2016-os bahreini futamot és az idei első kettő versenyt kihagyta)
A levegő 29, az aszfalt pedig 35 fokos jelenleg, de várhatóan mindkettő csökkenni fog, ugyanis magyar idő szerint 14:34-kor lesz napnyugta Abu-Dzabiban.
Magnussen és Bottas keményeken, Gasly lágyakon rajtol, a többiek a közepesek mellett döntöttek.
Elindult a mezőny a gumik bemelegítésére, mielőtt nekivág az 58 körös szezonzárónak.
A mezőnyből szintén távozó Ricciardo 3 helyes rajtbüntetést kapott, a többieket nem sorolták hátra az időmérőn elért helyezésükhöz képest.
Sainzot megelőzte Hamilton, Pérez pedig bebújt Verstappen mellé, de a holland maradt az élen.
Sainz visszaelőzte Hamiltont, de úgy, hogy leterelte a pályáról a britet, akinek az autója el is emelkedett a talajról. Norris megelőzte Russellt, Alonso az ígéretét betartva megvédte Vettelt.
Hamilton ugyanis a pályát levágva a spanyol elé került és nem adta vissza a pozíciót – ez nem tetszik neki.
Majdnem három másodperc az előnye Verstappennek Leclerc előtt, de Pérez is inkább a csapattársához van közel.
Rádiós utasításra elengedte Sainzot, úgyhogy visszaáll az eredeti sorrend az első öt helyen.
Most már önerőből került Sainz elé, így ismét Hamilton a negyedik. A spanyolra ráadásul tapad Russell is, aki időközben visszaelőzte Norrist.
Sainz DRS-távolságon belül van Hamiltonhoz képest, így egyelőre nincs esélye a spanyollal szemben. Ezért kérte a rádión, hogy szóljanak Hamiltonnak: menjen gyorsabban.
Eddig úgy tűnt, gyorsabbak a Ferrarinál, de Sainz visszaelőzte Hamiltont, Russell pedig ismét kezd leszakadni tőlük.
Vettel Oconnal csatázik a 8. helyért.
Az első körök remek tempója után nagyon visszaesett a hétszeres világbajnok, Russell nagyon könnyedén ment el mellette.
Három másodperc fölé nőtt a hátránya a mexikóihoz képest, de ugyanekkora a különbség Verstappen és Pérez, valamint Leclerc és Sainz között is. A spanyolt Russell 2 másodperccel követi.
Erőszakosan támadja Ocont, de a francia tartja a nyolcadik helyét, ráadásul ezzel Alonso is felzárkózott erre a párosra.
Pérez tempója elkezdett csökkenni: Verstappen és Leclerc között ugyanúgy 6 másodperc van, a mexikói és a monacói között azonban már kevesebb, mint másfél másodperc a különbség. Stroll és Albon a bokszban.
Ocon, Gasly, Cunoda és Schumacher is követte a bokszba az előbb említett párost.
A mexikói mellett Russell és Norris is a bokszban – Russellt veszélyesen rá is engedték a honfitársára –, Vettel így jelenleg az ötödik és maga mögött tartja Pérezt.
Pérez nagyon nehezen előzte meg Vettelt, rengeteg időt veszített, így pedig Leclerc könnyedén elé kerülhet majd a bokszkiállás után.
Már csak hét pilóta nem volt kint, köztük a jelenlegi negyedik helyért harcoló Vettel és Alonso.
Pérez után Sainzot is maga mögött tartja huzamosabb ideig, majd miután megelőzte őt a Ferrari, kihasználja a szélárnyékát. Így Alonsónak sincs esélye ellene, az Alpine spanyolját hívják is a bokszba.
Verstappen nem sokkal jött vissza Pérez elé a keményeken.
Visszaáll az első négy sorrendje az eredeti állapotba (Verstappen, Pérez, Leclerc, Sainz), de Leclerc kemény gumijai 6 körrel frissebbek, mint Pérezé, ez később kifizetődhet.
Egyedüliként van még mindig a pályán azok közül, akik közepeseken rajtoltak. A tempója ugyan nem a legjobb, de még mindig a hetedik, és innentől nyilvánvaló az Aston Martin egykiállásos stratégiája.
Konkrétan Russellt, 5 másodpercre, a nem biztonságos kiengedésért a kerékcsere után. Jelenleg éppen ekkora az előnye Hamilton előtt az 5. helyen, de még féltávnál sem vagyunk.
Nem túl gyors (4 másodperces) kerékcsere után keményeket kapott és csak Latifi van mögötte, de a felzárkózása várhatóan csak most kezdődik.
Verstappen előnye 2 másodperc Pérez, 6 Leclerc, 8 Sainz, 11 Russell és 15 Hamilton előtt.
A kerékcseréjekor túl hamar inaktiválta a sebességlimitert, így az utolsó métereken átlépte a 80 km/h-s sebességkorlátot. Ez pedig várhatóan nem marad büntetés nélkül.
A spanyol a szezonban megszokott műszaki hibával és a futam feladásával zárja az utolsó Alpine-os futamát...
A Red Bullnál is gyorsabbak jelenleg, így nemcsak Pérezre, de Verstappenre is zárkózik Leclerc és Sainz.
A büntetés által sújtott Mercedes-pilóta minél tovább ki akar várni a második kerékcserével, szerinte akkor veszít a legkevesebbet. Közben a keményeken rajtoló Bottas és Magnussen közepesekre váltott, így mindenki volt már a bokszban.
Máris megtörtént Pérez második kerékcseréje, ismét keményeket kapott és Hamilton mögé, a hatodik helyre esett vissza.
Túl gyors a második szektorban, ezáltal jobban kopnak a gumijai, mint a Ferrariknak. A hollandot a rádióban kérte a csapat, hogy vegyen vissza a tempóból.
Leclerc-től azt kérdezték, tudja-e tartani a mostani tempóját a C-terv mellett is. A monacói igennel válaszolt, ez pedig jó eséllyel az egykiállásos taktikát jelenti számára. Jelenleg 18 másodperc az előnye Pérez előtt.
Jelenleg a 13., de a környezetében mindenkinél gyorsabb a német, ráadásul ő már valószínűleg nem áll ki a bokszba.
Legalábbis az egyéni második hely, ugyanis Pérez rohamosan zárkózik az élmezőnyre. Az dönthet, hogy meddig tudja feltartani majd a mexikóit a spanyol.
Egymással és a fallal is ütköztek, de folytatni tudták a versenyt. A németet 5 másodpercre büntették.
Sainzcal nem vártak, ahogy Russell-lel sem, utóbbi letöltötte a büntetését.
A hétszeres világbajnok mindenképpen ki szeretne még egyszer állni a bokszba, pedig a mostani tempója az egyik legjobb a mezőnyben. Verstappen mögött 16, Leclerc mögött 9 másodperc a hátránya, míg Pérezt 2-vel előzi.
A Ferrari szerint muszáj kiállnia még egyszer, de a monacói úgy véli, abban az esetben esélytelen lenne visszaelőzni Pérezt.
Most a tizedik, éppen csapattársa előtt.
A brit Pérezzel harcol az átmeneti harmadik helyért: a mexikói megelőzte, majd elfékezte, így ismét Hamilton van előrébb. Leclerc előnye így marad 10 másodperc a duóval szemben.
Újra megelőzte Hamiltont és most előtte is maradt. De 11 kör alatt kéne 10 másodpercet ledolgoznia Leclerc-rel szemben.
A brit most már nem biztos abban, hogy megérné kiállni, a csapat szerint akkor is lenne esélye az 5. helyre.
Elfogytak a kemény abroncsai, Stroll már vissza is előzte, így jó eséllyel nem fogja pontszerző helyen zárni a versenyt.
Épp annyira közeledik Pérez Leclerc-re, hogy az utolsó körökre fog megérkezni közvetlenül mögé.
A 10. helyért Ricciardo, Vettel és Cunoda küzd, szorosan egymás mögött. Előttük Norris 7., Ocon 8. és Stroll 9. helye nincs veszélyben.
Hirtelen kezdett lassulni a holland, majdnem egy másodperccel lassabb kört teljesített, mint Leclerc. Így is 7 másodperc az előnye a monacói előtt, akinek további 4,5 Pérez előtt.
„Ki kellett volna állnunk" – mondta a rádióban. Pályafutása során először futamgyőzelem nélkül fog zárni egy F1-es szezont és a versenybeli 4. helye is komoly veszélyben Sainz által.
Három másodperc, három kör. Ezen múlik az egyéni pontverseny második helye. Leclerc vagy Pérez?
Váltóhiba miatt lelassult a brit, ezzel Vettel ismét pontszerző helyen.
Gasly és Albon van kettejük között és nem sikerült könnyedén megelőznie őket Péreznek. Két kör, két másodperc a hátránya!
Most nem hozott annyit Pérez Leclerc-en, másfél másodperc feletti a hátránya, amikor elkezdődik az utolsó kör.
15 futamgyőzelemnél áll meg Verstappen idei győzelmi száma, Leclerc azonban megtartotta a második helyét, így ő az összetett ezüstérmese is, azaz nincs kettős Red Bull-siker.
A dobogósok mögött Sainz, Russell, Norris, Ocon, Stroll, Ricciardo és Vettel a pontszerző.
A konstruktőri pontverseny sorrendje nem változott, az Aston Martin hiába érte utol az Alfa Romeót, maradt a hetedik.
A pilóták gumiégetéssel, mi pedig ezzel köszönjük meg az egész szezonon át tartó figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!