Élő közvetítésünk az Ausztrál Nagydíjról
2023. április 02. 06:26
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat az Ausztrál Nagydíj élő közvetítésében! A két Red Bull fogja közre a rajtrácsot, miután az időmérő legelején kiesett Sergio Pérez utolsóként, a pályarekordot autózó Max Verstappen pedig az élről indulhat. A Mercedesek tűnnek a legnagyobb kihívónak, de Fernando Alonso és a Ferrari is odaérhet a dobogóra, így aztán öldöklő harc várható az 58 körös futam során.
Alonso és Sainz is úgy véli, a Mercedes megint csak hitegette a szurkolóit, ezért nem lepődött meg egyikük sem Russell 2. és Hamilton 3. helyén. Russell csalódott, de bizakodó; Verstappen egy madárral való találkozásról beszélt; Pérez pedig diplomatikusan fogalmazott az időmérő után.
A holland világbajnok a versenyhétvégék hagyományos lebonyolítását szereti, ezért az Ausztrál Nagydíj előtt hozott tervezet kapcsán azt mondta, ha így folytatják, távozik az F1-ből.
Tavaly is rekordot jelentő 420 ezer néző volt a lelátókon a négy nap alatt, ebből a versenynapon 130 ezer. Idén mindkét adat megdőlt, a szurkolók elképesztően lelkesek voltak a hétvége során.
A Forma–3 és a Forma–2 főfutama is elképesztő fordulatokat, és rengeteg balesetet és ezáltal biztonsági autós fázist hozott. Ha az F1-es verseny csak feleannyi izgalmat hoz, akkor nem fogunk unatkozni. Igaz, a 2015-ös nagydíj óta nem volt biztonsági autós fázis a melbourne-i F1-es futam nyitókörében, az elmúlt 4 itteni versenyen pedig mindössze 3-szor volt szükség a safety carra.
Az időmérő utolsó két helyén végzett Bottas és Pérez autóján is olyan utólagos módosításokat hajtottak végre, amiért a szabály értelmében mindkét pilóta a bokszutcából lesz kénytelen rajtolni.
Nos, nem túlzottan, 1-2% a valószínűsége. Jelenleg felhőtlen az égbolt, úgyhogy napsütötte verseny várható. A Pirelli jóslatai alapján az egykiállásos taktika lesz a kifizetődő, méghozzá úgy, hogy a kemény keverékű gumikat a második etapban használják a pilóták.
A holland egy futamgyőzelemmel a 23. különböző pályáján állhatna a dobogó tetejére – Michael Schumachernek éppen ennyi helyszínen sikerült nyernie a karrierje során.
Ha a legjobb háromban végez Verstappen, akkor a 80. dobogóját ünnepelheti – Ayrton Senna éppen ennyit szerzett a pályafutásában.
Lássunk néhány érdekességet a melbourne-i győztesekről:
– Az Albert Parkban a mostani a 26. versenyhétvége: az eddigi 25 nagydíjnak 14 különböző győztese volt
– az idei mezőnyből Hamilton 2,; Alonso, Bottas és Leclerc 1-1 sikert szerzett Melbourne-ben
– a legutóbbi 9 itteni versenyen csak 2-szer (közte tavaly) nyert a pole pozícióból induló
– a leghátrébbról a 11. helyről indulva nyertek (2003-ban David Coulthard), de a 25-ből 22-szer az első négy hely valamelyikéről rajtolva nyerte meg valaki a futamot
Ha mindkét Ferrari ott lesz a dobogón, az a 799. és a 800. dobogója lenne a csapatnak az F1 történetében. A rajtpozícióik és a versenytempójuk alapján ez nem túl valószínű, pláne mert Sainz még sosem végzett Melborne-ben a 8. helynél előrébb.
Alonso utolsó győzelme a 2013-as Spanyol Nagydíjon történt. 156 futamon indult el azóta, és Jack Brabham 1970-es sikere óta a legidősebb futamgyőztes lehetne egy mostani sikerrel.
Egy újabb top 3-as helyezéssel 10 év után először szerezhet sorozatban három dobogót: 2013-ban Belgiumban, Olaszországban és Szingapúrban is a top 3-ban zárt.
Ezen felül meglehet a 3000. spanyol pont az F1-ben, ám ehhez valószínűleg Sainz segítsége is kell: jelenleg 2975 van az országnak (a hatodik nemzet lehet a spanyol, amelyik eléri ez a mérföldkövet).
Elindult a mezőny a gumik bemelegítésére, mielőtt nekivág az 58 körös versenynek. Emlékeztetőül a rajtsorrend:
Verstappen, Russell, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Leclerc, Albon, Gasly, Hülkenberg,
Ocon, Cunoda, Norris, Magnussen, De Vries, Piastri, Csou, Sargeant, Bottas (bokszból), Pérez (bokszból).
Gasly, Ocon, Csou és Bottas lágyakon; De Vries, Sargeant és Pérez keményeken; a többiek közepes gumikon rajtolnak.
Russell elment Verstappen mellett, majd a hollandot Hamilton is megelőzte. Leclerc eközben megpörgött és a kavicságyba csúszott.
Leclerc ottragadt, ennyi volt számára a futam. Bejött a biztonsági autó a mentés idejére.
Leclerc Stroll mellé ment be vakmerően, de nem fért el mellette, így pördült ki az összeérés után.
Öten máris a bokszban, Pérez (és Sargeant) ráadásul kétszer is: a keményt közepesekre, majd ismét keményekre cserélte, így többször már elvileg nem kell jönnie kerékcserére.
Az új rajt után nem történt változás az élen, Alonso és Sainz helycseréjét még korábbról nem említettük.
Máris majdnem egy másodperc fölé tornázta azt. Russell, Hamilton, Verstappen, Sainz, Alonso, Albon, Stroll, Gasly, Hülkenberg és Cunoda az első tíz sorrendje.
Russellre hirtelen ráesett Hamilton, a fiatalabbik brit pedig nem érti, hogy most neki jobban kellene-e nyomnia, vagy számíthat-e csapattársa segítségére.
Az eddig remeklő Albon búcsúzott, a képek alapján túlkormányzottság miat nagy erővel csapódott a falnak.
Russell, Sainz és Magnussen is a bokszban járt.
A túl sok törmelék miatt piros zászlós fázis következik.
A 7. helyre esett vissza a kerékcserével, ami így utólag értelmetlennek bizonyult. Sainz a 11. helyen áll a bokszkiállás után.
Az ötödikről a harmadik helyre lépett előre a spanyol a két riválisának kiállása következtében. Russell nem csalódott nagyon, tudja, hogy ez volt a helyes döntés a csapattól, csak nem volt szerencséjük.
Hamilton, Verstappen, Alonso, Stroll, Gasly, Hülkenberg, Russell, Cunoda, Norris és Piastri az első tíz sorrendje.
Mögöttük Sainz, De Vries, Ocon, Pérez, Csou, Bottas, Sargeant és Magnussen áll.
Pérez sem járt jól a piros zászlóval, mert így az élmezőny is megúszhatja további kerékcsere nélkül a futamot.
Magyar idő szerint 7:33-kor folytatják a versenyt.
Centiméterekkel kerülte el Albon visszapattanó autóját, a rádión jelezte is, hogy ez bizony közel volt.
Kigurult a mezőny a bokszból, a felvezető kör után álló rajt következik.
Miután lekerültek a paplanok, látszott, hogy De Vries és Sargeant kivételével mindenki kemény gumikon van. Ez a rajtnál hátrány lesz a többiekkel szemben, de várhatóan végig lehet menni rajtuk a futam hátralévő részén.
Nagyon lassú felvezető kört ment, ami miatt többen is majdnem egymásnak csúsztak hátrébb.
Stroll esett vissza leginkább, a többiek a pozíciójukat megőrizve eljöttek.
De Vries és Ocon ütközött össze látványosan, de mindketten folytatni tudják a versenyt. Hamilton, Verstappen, Alonso, Gasly, Russell, Stroll, Hülkenberg, Sainz, Cunoda és Norris az első tíz.
Simán elment Hamilton mellett, és máris 2 másodperc feletti az előnye.
Gasly, Stroll, Sainz és Hülkenberg is a nyakán van, miközben Alonsóval szemben 1,5 másodperc a lemaradása.
Sainz már Stroll mellett is elment, Gasly a következő célpontja. Verstappen előnye már 3,5 másodperc Hamiltonnal szemben.
Alonso egy másodpercen belülre érkezett a brithez képest. Pérez eközben beragadt a mezőnybe, még mindig csak a 13. helyen áll.
Russell a bokszkijáraton állt meg, miután elszállt a motorja. Virtuális biztonsági autós fázis következik.
Russell autóját eloltották és kitolták, folytatódik a futam.
Csökkentette a hátrányát Verstappennel szemben, és növelte az előnyét Alonso előtt. Gaslyra nagyon megérkezett Sainz, Pérez pedig kapaszkodik felfelé (már a 11.).
Piastri Cunodát támadja, hogy elkerülje azt, hogy Pérez őt is megelőzze. Hazai pályán szerezheti meg az első F1-es pontjait az újonc.
Egyre nő a lemaradása Hamiltonnal szemben, ráadásul a Gasly-Sainz-Stroll trió is közeledik rá.
Pérez elment Cunoda és Piastri mellett is, már a 9. helyen van.
Sainz szép manőverrel ment el Gasly mellett, és máris a dobogós helyekért üldözheti Alonsót.
Folyamatosan a holland a leggyorsabb a mezőnyben, és már 7 másodperccel vezet Hamilton előtt. A britet 2,5-lel követi Alonso, őt 2-vel Sainz. Gasly és Stroll harcol az ötödik helyért.
A spanyol hiába előzte meg Gaslyékat, inkább hátrafelé kell néznie, mint Alonso felé.
Pérez fokozatosan közeledik Norrisra a 8. helyért, utána pedig Hülkenberg is könnyű falat lehet a mexikóinak. A 7. pozíciónál azonban jelenleg úgy tűnik, nem reménykedhet sokkal többen.
Valóban, a rajt ellenére ez nem az ő napja volt.
A környezetében mindenkinek jobb a tempója most, így Alonsón kívül Sainz, Gasly és Stroll is közelít. Verstappen előnye 9 másodperc.
Az utóbbi körökben mindenki tartotta a pizícióját, most Magnussen ment el Csou mellett, és már a 12. helyen áll.
Sargeant érkezett kerékcserére, ami nem meglepő, lévén hogy ő és De Vries közepeseken rajtolt a második startnál.
A mexikói 1 másodperces távolságra ért Norrishoz képest, így hamarosan a 8. helyre léphet előre. Stroll eközben egyre inkább lemarad Gaslyról, így akár még ő is fogható lesz Péreznek.
Verstappen és a brit most a leggyorsabbak a pályán, Hamilon így 1,6 másodpercre növelte az előnyét Alonsóval szemben.
A plusz pontért úgy tűnik, ők ketten harcolnak, jelenleg a mexikóié a leggyorsabb kör, és már a 8. helyen van Norris megelőzésével.
Péreznek Hülkenberg sem okozott gondot, Strollt 4,4 másodperces hátrányból kezdi üldözni.
Rákapcsolt a spanyol, hirtelen a leggyorsabb kör is az övé. A hátránya máris csak 1,2 másodperc.
Az utolsó előtti kanyarban blokkolt az első kereke és lecsúszott a fűre, ezért 4 másodpercet veszített az előnyéből.
Gaslyt hosszú körök után sikerült 1 másodpercen kívülre szorítania. Hülkenbergnek ugyanez nem sikerül Norrisszal szemben.
Hülkenberg sokáig tartotta magát, de megcsúszott (a pályáról is lement), így Norris elment mellette. A McLaren első idei pontjainak száma úgy tűnik, egyből 4 lesz.
Mindketten hamarosan 1 másodpercen belülre érkezhetnek Strollhoz, illetve Hamiltonhoz képest.
Magnussen csapta neki kerékvetőnek és a falnak a Haast, a jobb hátsó gumija pedig a pálya közepén állt meg. Safety car!
Piros zászlóval megszakítják 3 körrel a vége előtt a versenyt a törmelékek miatt.
Néhányan kijöttek a bokszba még a piros zászlós fázis előtt, ám senki nem az első tízből érkezett, így a sorrend ott változatlan.
Verstappen és Alonso is értetlenkedett, hogy miért kellett félbeszakítani a versenyt.
Nyilvánvalóan mindenki lágy gumikra fog váltani az utolsó két körre. Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Gasly, Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg és Ocon az első tíz sorrendje. Mögöttük Piastri, Csou, Cunoda, Bottas, Sargeant és De Vries áll.
Magyar idő szerint 8:56-kor kapnak zöld lámpát a pilóták, hogy kiguruljanak a bokszból a mai harmadik álló rajtukra.
Ahogy arra számítani lehetett, mindenki lágyakon hajt ki a bokszból, hogy felálljon a rajtrácsra. Fontos lehet, hogy Péreznek új abroncsai vannak.
Verstappen megtartotta a vezetést, Hamilton a második helyet, mögötte azonban Alonsót Sainz megforgatta, Stroll a kavicságyban végezte, Ocon és Gasly pedig egymás mögött a falnak vágódott.
Nem valószínű, hogy lesz újraindítás, ami jól jöhet az Astonoknak és az Alpine-oknak.
Stroll őt is kikísérte a kavicságyba, így jelenleg a tizedik pozícióban áll. Ha ez marad.
A rádión reklamálta, hogy a piros zászló miatt mivel már nem lesz idő újraindításra, az új rajtnál fennálló sorrend lesz a végeredmény. Valószínűleg ez is lesz, most erről tárgyalnak.
Nagyon tanácskozhatnak, de továbbra sem tudni, hogy lesz-e folytatás. Meglepődnénk, ha lenne, hiszen már nem lehetne újraindítani, csak átgurulni a célvonalon.
Akiknek még ép az autója, azok újraindulhatnak: Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Csou, Cunoda és Bottas lesz a sorrend.
Míg Alonsóék jól jártak, az összetört autójú Gasly és Ocon nagyon értékes pontoktól szabadul meg a döntés következtében.
9:33-kor indulnak újra, hogy kiguruljanak a bokszból, majd ugyanabban a sorrendben áthajtsanak a célvonalon.
Sainz 5 másodperces büntetést kapott Alonso megforgatásáért. Hogy ez pontosan hány pozíció elvesztését jelenti a jelenleg 4. helyhez képest, az nagy kérdés.
Arra kérleli az FIA-t, hogy ne csinálják ezt vele, beszéljék meg inkább vele a futam után. A pontot érő helyekről is kicsúszhat a büntetés miatt.
Az autók kint a pályán ismét. Aki nem töri össze magát a biztonsági autó mögött, az ott zár, ahol most áll.
Verstappen, Hamilton és Alonso állhat dobogóra. Mögöttük Sainz, Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Csou, Cunoda és Bottas lett a sorrend, de Sainz büntetése miatt ez még bizonyosan megváltozik.
Sainz jelen állás szerint a 12. helyre csúszik vissza. 8 kieső, 3 piros zászló, 2 és fél órás verseny volt Melbourne-ben, egészen elképesztő. Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!