Élő közvetítésünk az Azeri Nagydíjról
2023. április 30. 12:39
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat az Azeri Nagydíj élő közvetítésében! Charles Leclerc számára eddig remekül alakult a hétvége, hiszen mindkét időmérőt megnyerte, noha a szombati sprintkvalifikáció végén összetörte a Ferrarit. A sprintfutamon aztán bebizonyosodott, hogy a Red Bullnak jobb a versenytempója, de így is megőrizte a második helyet, amivel először végzett top 3-ban egy bakui versenyen. Idén azonban vasárnapi futamon még nem született Ferrari-dobogó (ahogy Azerbajdzsánban Ferrari-elsőség sem), így ez lehet a következő cél.
A sprintfutam eleje Cunoda Juki elszabadult kereke miatt is izgalmas volt, majd a japán visszaengedése miatt az AlphaTauri súlyos büntetést is kapott. Ám ennél is érdekesebb volt Russell és Verstappen csörtéje, aminek következtében a holland autója súlyosan megsérült, és körönként majdnem egy másodperccel lassabb volt, mint lehetett volna. Végül ugyan Verstappen visszavette a harmadik helyet, a futam után olyan szóváltás következett, amire ritkán van példa a leintés után.
Most ilyen csatára kisebb esély van, hiszen Verstappen a 2., Russell a 11. helyről indul.
Az Alpine és a Haas is megszegte a parc fermé-szabályokat, így mindketten hozzányúlhattak az autókhoz, de ezáltal Ocon és Hülkenberg a bokszutcából rajtol. Ez az első 11 pozíció rajtsorrendjét nem befolyásolja.
Már a sprintfutamon is szenvedtek a csapatok a gumikezeléssel, most pedig háromszor akkora távot kell megtenniük, ráadásul némileg melegebb időben. Nem véletlen, hogy a Pirelli szerint a kemény keverékű gumik lesznek a középpontban, de az olasz gumiabroncsgyártó szerint alapesetben az egykiállásos taktika az optimális.
Szerinte Sainz leszorította őt a pályáról a sprintfutamon, és reménykedett abban, hogy megbüntetik a honfitársát. Így a Ferrari pilótája az 5., Alonso a 6. helyen zárt, ezzel összesen már 2997 pontot szerzett Spanyolország az F1 történetében. A hatodik nemzet lehetne a spanyol, amelyik eléri a 3000 pontos mérföldkövet.
Noha az Aston Martin a DRS-problémáinak köszönhetően sem remekel eddig Bakuban, ha Alonso 3. lenne, akkor olyan történne, amire eddig mindössze kétszer (Frentzen 1997-ben és Webber 2011-ben) volt példa: sorozatban négy versenyen állna a dobogó legalsó fokára.
Hat év, hat különböző győztes (Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Bottas, Pérez, Verstappen) – ez a bakui versenyek eddigi mérlege. Ráadásul Pérez anno a hatodik helyről is nyerni tudott, és már a tegnapival együtt 5 dobogója van Bakuból, amit senki más nem mondhat el, így a mexikói egyik kedvenc pályáján felveheti a versenyt Verstappennel. No, persze az újabb futamgyőzelemhez Leclerc-t is meg kell előznie.
Felhőtlen égbolt, 42 fokos aszfalt és 25 fokos levegő fogadja a pilótákat helyi idő szerint 15 óra előtt néhány perccel. A viszonylag meleg hőmérséklet nagyban befolyásolhatja a versenyt.
Az első 17 helyről induló pilóta közepes gumikon rajtol, De Vries és a két bokszból rajtoló versenyző keményeken.
Elindult a mezőny a gumik bemelegítésére, mielőtt nekivág az 51 körös futamnak. Emlékeztetőül a rajtsorrend:
Leclerc, Verstappen, Pérez, Sainz, Hamilton, Alonso, Norris, Cunoda, Stroll, Piastri,
Russell, Albon, Bottas, Sargeant, Csou, Magnussen, Gasly, De Vries, Ocon (bokszból), Hülkenberg (bokszból)
Az első hat stabilan eljött, kockáztatás nélkül, Stroll viszont feljött a hetedik helyre.
Közeledett Leclerc-re a célegyenesben Verstappen, de nem eléggé. Stroll mellett Russell, Magnussen és Gasly, aki sokat nyert a rajtnál, Bottas viszont nagyon visszaesett.
És már a DRS is nyitható, hamarosan bebújhat Leclerc mögé. Pérez sem akar leszakadni a csapattársától.
Verstappen a célegyenes végén könnyedén elment Leclerc mellett, úgyhogy most Pérezen a sor, ha nem akar nagy hátrányba kerülni a hollandtól.
Pérez távolabb volt a célegyenesben, mint egy körrel korábban Verstappen, így egyelőre Leclerc mögött marad. A holland előnye máris másoodperc felett.
Most már nem volt ellenszer Pérezre, de Leclerc nem is próbálta megőrizni a második helyet. Sainzcal szemben majdnem 2 másodperc az előnye, a spanyolt azonban Hamilton, Alonso és Stroll is szorosan követi.
Gasly után Bottas veszítenivaló híján inkább kiáll keményekért, hátha jól járnak egy versenymegszakítással. Pérez közben egy másodpercen belülre került Verstappenhez képest.
Legalábbis Hamilton elől, és közelít Leclerc-re. A két Red Bull közti távolság a DRS-távolság határán mozog. Albon is a bokszban járt.
Nem is Sainz gyorsult, hanem inkább Hamilton lassult, már a két Aston is a nyakán. Közben egyre többen váltanak keményekre a hátsó régióból.
Hamilton és Norris is a bokszban, egyaránt keményekért.
Verstappen már szenvedett a gumikon, így kihozták. De Vries autója a bukótérben ragadt.
De Vries autóját menteni kell, bejön a safety car, ez pedig rossz hír a másik hollandnak is.
Aki közepeseken rajtolt és eddig nem volt a bokszban, az most megteszi, ezzel pedig Pérez és Leclerc is Verstappen elé került.
A 10. helyre esett vissza a túl korai kerékcsere miatt.
Az utolsó pillanatban indult meg Pérez a célvonal előtt, így Leclerc-nek nem volt esélye. Ráadásul Verstappen a kettes kanyarban elment a monacói mellett, ahogy Alonso is Sainz mellett.
Hamilton már a 7., Russellt megelőzve. A két Red Bull ellógott, Alonsóra tapad Sainz és Stroll.
Jegyezték a toronyban a mexikói incidensét, amikor a Red Bull veszélyesen engedte ki őt a bokszban a kerékcserénél. Ám alig hogy kiírták ezt, már jelezték is, hogy mégsem lesz vizsgálat.
Harmadtávhoz érve Stroll ütötte neki a kerekét a falnak, de úgy tűnik, komolyabb sérülés nélkül megúszta.
4 másodpercre Verstappentől, 2 másodperccel Alonso előtt. Az első tízben ennél csak kisebb különbségek vannak két pozíció között.
Az első nyolcban csak Stroll és a mögötte haladó Hamilton van DRS-távolságon belül az előtte menőhöz képest, a kanadai Sainzot üldözi. Pérez 1,7 másodpercre növelte az előnyét az élen.
Hamilton a célegyenes végén megelőzte a megcsúszó Strollt, így a brit a hatodik. A kanadaira Russell is megérkezett.
10 másodperc Leclerc hátránya az élen autózókhoz képest.
Russell jelenti, hogy Stroll csúszkál, ennek ellenére egyelőre marad a 8. helyen. Hamilton megérkezett Sainz nyakára.
Ocon és Hülkenberg is pontszerző helyen áll a bokszból rajtolva, és valószínűleg nemcsak ők, de még mindenki kijön egyszer a bokszba.
Szinte ezredre azonos köröket autózik a két Red Bull, így a különbség megragadt másfél másodperc környékén. Hamilton kicsúszott Sainz DRS-távolságából, de a spanyol is sokkal lassabb Alonsónál.
Hülkenberg koccolta le a falat a kerekével, de a csapat jelentése szerint nincs sérülés az autón.
Körönként 3-4 tizeddel közelít rá Alonso, hamarosan 2 másodpercen belülre kerülhet a spanyol.
Féltávon túl váratlanul elkezdett nőni a holland hátránya Pérezhez képest, már majdnem 2,5 másodperc a különbség. Sokat elmond, hogy még így is ő a második leggyorsabb a pályán.
Egy másodpercre van Leclerc-től a spanyol, a következő körben az első megtámadás is megtörténhet.
Pérez és Verstappen egymástól veszi el a leggyorsabb kört, Alonso még nem tudott bebújni Leclerc mellé.
Hosszú körök óta nem volt helycsere, ám most az utolsó helyről elmozdult Gasly. Jelenleg Bottas a 19.
Amióta megérkezett Alonso a nyakára, rákapcsolt a monacói, és ismét 2 másodperc felett a különbség.
Ugyanott, ahol Hülkenbergé, a mexikói jobb első kereke is hozzáért a falhoz, de úgy tűnik, az ő autója is egyben maradt.
Leclerc begyorsult, Sainz visszalassult, így Hamilton már támadóközelbe került a spanyolhoz képest az 5. helyért.
Csou műszaki hiba miatt feladja a futamot. Ez nem az Alfa hétvégéje volt.
Pérez és Verstappen, valamint Leclerc és Alonso között is 3 másodperc fölé nőtt a különbség, Sainz pedig egyelőre tartja Hamiltont.
Minden eddiginél közelebb volt Sainzhoz, de a spanyol továbbra is marad ötödik. Még 10 kör.
Ismét a holland a gyorsabb a két Red Bullból, amit annak is köszönhet, hogy sokkal vakmerőbben veszi be a kanyarokat. Többször is milliméterekre volt a fal.
Mikor Alonso elkezdett visszazárkózni rá, hirtelen a monacói megfutotta az abszolút leggyorsabb kört.
Ocon és Hülkenberg továbbra sem volt a bokszban, de a német így sincs már pontszerző helyen: most Norris a tizedik.
Sainz ismét DRS-távolság környékére tolta Hamiltont, eldőlni látszik minden pozíció az első nyolc helyen. Hülkenberg mellett Cunoda is elment, Ocon és a német csak egy piros zászlós fázisban reménykedhet. Még három kör.
Most a spanyolé a verseny leggyorsabb köre 1:44,541-gyel. Így is 2,7 másodpercre van Leclerc-től.
Kicsőszott az egyes kanyarban, így végképp messzire került Strolltól. Ismét Verstappené volt a leggyorsabb kör, majd Alonso megint visszavette, ez még izgalmas lehet, pláne, hogy Russellt hívják a bokszba.
Idén már harmadszor, ezúttal Pérez-Verstappen sorrendben.
Leclerc a Ferrari idei első dobogóját szerezte, mögötte az őt a végén megközelítő Alonso, majd Sainz, Hamilton, Stroll, Russell, Norris és Cunoda a pontszerző. Russell simán, három lila szektorral megfutotta a leggyorsabb kört; Ocon pedig a végén kijött bokszba, így nem utólag fogják hátrasorolni.
Pérez és Verstappen között ennyi van az összetett élén. Pérez a kedvenc pályáján ismét nyert, így ő az első, aki Bakuban duplázott. Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!