Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Belga Nagydíj sprintfutamának élő közvetítésében! A következő percekben versenynaptár leghosszabb és legveszélyesebb pályáján kell teljesíteniük 15 kört a pilótáknak az itteni első sprintversenyen. Az időjárás ugyan javult, de a hétvége eddigi részéhez hasonlóan ezúttal sem mondható ideálisnak. A néhány órával ezelőtti sprintkvalifikáció csúszással kezdődött, és nagy izgalmakat tartalmazott – hasonlóra lehet most is számítani.
Az élről induló Max Verstappen legnagyobb kihívójának a McLaren és a Ferrari tűnik, az újonc Oscar Piastri pedig a második pozícióból jó eséllyel megszerezheti F1-es karrierje első dobogóját. A feltartott Pérez mellett a Mercedes és az Aston Martin ugyanakkor lényegében már most elbúcsúzhat a sprintfutam dobogójától, és legfeljebb néhány pont megszerzésében reménykedhet. A győztes 8, a második 7, a harmadik 6, a negyedik 5, az ötödik 4, a hatodik 3, a hetedik 2, a nyolcadik pedig 1 világbajnoki pontot szerez.
Bakuban Pérez, Spielbergben Verstappen nyerte a sprintfutamot, és a holland általánosan is a sprinthétvégék szakértőjének mondható, akármennyire is nem szereti ezt a formátumot. Az eddigi 8 sprintfutamból 4-et megnyert, kettőn 2., egyen 3., egyen pedig 4. lett a kétszeres világbajnok, akit legutóbb az áprilisi(!) Azeri Nagydíjon tudott bárki is megelőzni egy versenyen.
Erősen felhős az ég, de a Nap is süt, és a sprintkvalifikáció eleje óta nem esett az eső, ráadásul az F2-esek is segítettek felszárítani a pályát. 21 fokos a levegő, 31 fokos az aszfalt hőmérséklete, és az előrejelzések alapján bármikor, akár már a rajt előtt leszakadhat az ég.
A legtöbb helyen azt jósolták, hogy 17 óra előtt néhány perccel elkezd esni az eső. Nos, valóban: már nyílnak az esernyők a lelátókon.
Belgiumban ugyan ez az első sprintfutam, de ez csak még inkább segítheti azt a statisztikát, ami az élről rajtolók mellett szól. A háromszor ekkora távú futamok közül ugyanis 2007 óta mindig dobogóra állt az élről rajtoló pilóta, összességében pedig az 55 versenyből 35-ször nyert az első sorból indulók valamelyike. A 4. helyről induló viszont még sosem nyert Spában – Leclerc lehet akár az első, aki megtöri az átkot.
Verstappen eddig a sprintfutamokat is beleszámítva 31 versenyen indult az élről, ebből 25-ször nyert, 4-szer lett második és 2-szer kiesett. Elég erős statisztika.
A pálya egyes pontjain már szakad az eső, máshol még csak csepeg, de van teljesen száraz része is egyelőre. Várhatóan a csapatok között megoszlik majd, ki milyen gumikat rak fel az autókra.
Ahogy az időmérő és a sprintkvalifikáció, úgy a sprintfutam is később kezdődik a tervezettnél: 17:05-kor biztosan nem indul el a verseny.
17:12-t írnak a felvezető kör kezdésének, de egyre erősebb a szél, és egyre intenzívebb az esőzés...
A 17:12 sem lesz igaz, mert áll a víz a pályán. Az eső intenzitása azonban úgy tűnik, csökken, így van remény arra, hogy elindul valamikor a sprintfutam. Ám egyes előrejelzések szerint hamarosan jön az utánpótlás...
A 2021-es Belga Nagydíjon, napra pontosan 700 nappal ezelőtt már átéltünk hasonlót: kivárás kivárás hátán, majd jött minden idők legrövidebb F1-es versenye. Akkor Verstappen, Russell és Hamilton a biztonsági autó mögött tett meg néhány kört, hogy aztán ne legyen valódi verseny.
Eddig azt hallhattuk több helyről, hogy folyamatosan jön az utánpótlás, most Leclerc-nek azt mondta a Ferrari, hogy 5 perc múlva eláll az eső, és utána egy órán át nem lesz csapadék. Jelenleg zuhog, ez az, ami biztos.
Kisütött a nap, enyhül az eső, a legújabb információk szerint a pálya letakarítása után, 17:35-kor kezdődhet el a sprintfutam.
A szabályok szerint a biztonsági autó mögött indul majd el a mezőny a felvezető körre, és kötelező lesz az extrém esőgumik használata. Elvileg ez 7 perc múlva lesz aktuális.
Könnyen lehet, hogy megéri akár már a felvezető kör végén kiállni a bokszba kerékcseréért, ami normál versenyen is szokatlan, nemhogy sprintfutamon. Kérdés, hogy bevállalja-e valaki, mert úgy tűnik, egyre jobban szárad fel a pálya.
A biztonsági autó mögött elindult a mezőny a gumik bemelegítésére (és a pálya felszárítására), mielőtt nekivág a 15 körös sprintfutamnak. Kérdéses az is egyelőre, hogy a safety car kimegy-e a felvezető kör végén. Emlékeztetőül a rajtsorrend:
Verstappen, Piastri, Sainz, Leclerc, Norris, Gasly, Hamilton, Pérez, Ocon, Russell,
Ricciardo, Albon, Sargeant, Stroll, Alonso, Cunoda, Bottas, Magnussen, Csou, Hülkenberg.
Több vízátfolyás is van a pályán, és még nem tesztelték eleget a gumikat és a pályát, így még legalább egy körig bennmarad a biztonsági autó.
Mindenki váltana már átmeneti esőgumikra, hamarosan óriási forgalom lesz a bokszutcában.
Verstappennek jelzik, hogy 4 körig marad bent a biztonsági autó, és utána gördülő rajttal indulhat el a mezőny. Természetesen ennyivel csökken majd a 15 körös táv, azaz eszerint 11 körös futam lesz.
Már teljesen jónak tűnnek intermediate-ekre a körülmények, mégis tovább vár az FIA. A biztonsági autó a pályán marad.
A kör végén jön ki a safety car, gördülő rajttal indul el a 11 körös verseny. Ki jön ki azonnal a bokszba?
Verstappen elment, Piastri a bokszban, ahogy további kilenc pilóta. Teljesen átalakult a sorrend!
Verstappen, Leclerc, Norris, Ocon, Russell, Sargeant, Alonso, Cunoda, Magnussen és Csou az első tíz, ők még nem cseréltek kereket.
Nem az ő taktikája jött be, Piastri simán elment mellette a pályán, ráadásul a kerékcsere sem volt sima. Azoknak a taktikája vált be, akik korábban kijöttek.
Piastri másfél másodperccel vezet Verstappen előtt, mögöttük Gasly, Pérez és Hamilton a sorrend.
Gasly mindenkit feltart, a győzelem úgy tűnik, Piastri és Verstappen között dől majd el. A két Ferrari a 6-7., mögöttük Ricciardo, Norris és Ocon áll pontszerző helyen.
A spanyol elásta magát a kavicságyban, jön a biztonsági autó!
A kör végén jön ki a biztonsági autó, még 6 kör lesz!
Magnussennek a jelek szerint fel fogják rakni a száraz pályás gumikat, nincs veszítenivalója.
Verstappen tempóból elment Piastri mellett, Pérez még nem bírt Gaslyval a rajt után.
Hamiltonnal csatázott nagyot, aki meg is előzte a mexikóit. Összeértek, a Red Bull látszólag meg is sérült.
A két Ferrari is elment a sérült autóval köröző Pérez mellett, majd kicsúszott a kavicságyba is. Ebből nem lesz pontszerzés a mexikóinak.
Három kör van hátra, és Verstappen első helye biztosnak tűnik, ahogy Piastri második helye is. Gasly és Hamilton viszont nagyot csatázik a harmadik pozícióért.
5 másodperces időbüntetést kapott végül a Pérezzel szembeni incidensért. Így Gasly szinte megnyugodhat.
Hamiltont Sainz, Leclerc és Norris is megelőzheti, ha így marad minden. Ricciardót Russell előzte meg az utolsó pontszerző helyért.
Verstappen könnyedén ért be elsőként, mögötte Piastri megőrizte a második helyét, Gasly pedig még nagyobb meglepetésre a harmadik.
Sainz, Leclerc és Norris is elékerült, így hetedik lett. Russell az utolsó pontszerző, őt 65 ezreddel tartotta maga mögött végül Hamilton.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan, a futammal vasárnap 15 órától jelentkezünk!