Robin Williams Picasso kék korszakához hasonlítja azt a periódust, mely az életében nemrég beköszöntött. 50. életévét betöltvén, szüleit hirtelen elveszítve új feladatok felé fordult az érdeklődése. Megkérte ügynökét, hogy izgalmas, összetett, negatív hősszerep után nézzen. Az ügynök egyszerre hármat is talált, Williams pedig egyiknek sem tudott ellenállni.
Mark Romanek kereste fel először. A világ egyik leghíresebb reklám- és videoklip rendezője 17 éve rendezett utoljára játékfilmet (annak Static volt a címe). Az elmúlt csaknem két évtizedben azonban Madonna (Bedtime Stories, Rain), Michael és Janet Jackson (Scream), David Bowie (Jump They Say, Black Tie White Noise), Lenny Kravitz (If You Can’t Say No), az R.E.M. (Strange Currencies) és a Nine Inch Nails (Closer) egy-egy dalához forgatott videoklipet. Ezek a víziók ma már a videoklipgyártás klasszikusai, melyek sorra taroltak a díjkiosztó gálákon. Kettő közülük szerepel a New York-i Modern Művészetek Múzeumának állandó tárlatában is.
Romanek azonban sokáig nem tudott kitörni a 4-5 perces hosszúságú, zenére épülő műfaj kereteiből. "Legalább tíz forgatókönyvön dolgoztam az utóbbi években, melyekből végül nem születhetett film. A legtöbbet ismételt kritika az volt velük szemben, hogy túl furcsák, túl bonyolult a nézőknek, túl drágák, nem eladhatóak, és nehéz színészt találni hozzájuk. A Sötétkamra azonban villámgyorsan megvalósult, szerintem azért, mert ezt már a csupasz frusztráció szülte."
Ez pedig kivételesen az alkotás előnyére vált, hiszen a Sötétkamra a frusztráció természetéről szól. Főhőse, Sy egy fotólabor előhívójaként dolgozik. Magányos, kietlen életének egyetlen eseménye a munkája, mely ezáltal különös fontosságúvá válik. Sy más emberek fényképeiben éli ki eltemetett vágyait. Saját életének sivársága elől egy mintacsalád boldog pillanatfelvételeibe menekül. Hamarosan megszállottjává válik Yorkinék családi idilljének, melyről kiderül, hogy meglehetősen álszent idill. Ez azonban már nem fér el Sy képzeletében. Elborult elmével nekilát, hogy kiköszörülje a csorbát…
Mark Romanek forgatókönyvíró-rendezőt saját bevallása szerint a hetvenes évek "magányos hősökről" szóló filmjei ihlették a Sötétkamra elkészítésére. Olyan alkotások, mint Polanski A bérlő, Scorsese Taxisofőr és Coppola Magánbeszélgetések című alkotása.
Ha a történet felépítése, a feszültségkeltés eszközei és a mondanivaló mutat is hasonlóságot a nagy példaképek műveivel, a Sötétkamra stílusa és látványvilága egyedi. Ebben Romanek segítőtársa az egyik legtehetségesebb látványtervező, Tom Foden volt, akinek egyik legmarkánsabb korábbi munkája A sejt című film (Jennifer Lopez főszereplésével).
A Sötétkamrá-hoz a legmegfelelőbb színészeket is sikerült megtalálni. Robin Williamset ugyan megviselte a forgatás során, hogy a karakter a legcsupaszabb színészi eszköztárat, a legkevesebb gesztust igényelte, alakítása azonban bebizonyította, hogy rendkívül fegyelmezett színész.
"A forgatás nagy részét végigröhögtük. Sajnos, nekem mindig magamra kellett vállalnom a szigorú rendezőbácsi szerepét, aki azt mondja: 'Ennyi elég a hülyéskedésből, most folytassuk a munkát komolyan!' Akkor aztán Robin összeszedte magát, és visszabújt Sy bőrébe. És amint vége lett a jelenetnek, megint kitört belőle az infantilis énje, és összevissza bohóckodott. Így engedte ki magából a feszültséget" - mesélte a forgatásról Romanek.
A többi szereplő csak bámulta Williams energiáját és tehetségét. A Yorkin család fiatal házaspárját Connie Nielsen (Az ördög ügyvédje, Gladiátor) és Michael Vartan alakította (A bambanő, A második legjobb dolog), és fontos szerepet kapott a Vészhelyzet-ből ismert Eriq La Salle (Benton doki) is. Ő az, aki talán legjobban foglalta össze a film lényegét: "A Sötétkamra arról mesél, hogy mit jelent sérültnek lenni, magányosnak, amikor annyira híján vagy a szeretetnek, hogy létrehozod a saját képzeletbeli világodat, és mások életét túszul ejted annak érdekében, hogy teljesnek érezd a sajátodat. A Sötétkamra egyike azon filmeknek, amelyek hálát ébresztenek bennünk mindazért, amink van."
November 14-étől a magyar mozikban.
Gy. D.