Filmes körökben azokat a rövidfilmeket, melyeket egy téma, egy motívum vagy bármilyen elem összeköt és füzérbe rendez, "buszfilmnek" szokás nevezni. Így lett Bodó Viktor és Budai György producerek vállakozásának Jött egy busz a címe: minthogy fiatal rendezőket kértek fel egy-egy 20 perces munka elkészítésére. Összekötő elemnek a BKV 78-as buszjáratát választották.
Az épp zajló Filmszemléből is kitűnik, hogy a fiatal filmes generáció jóval több tehetséges és egyéni látásmódú alkotóból áll, mint ahányan ebben a vállalkozásban részt vettek, de talán Török Ferenc, Schilling Árpád, Pálfi György, Mundruczó Kornél és Bodó Viktor neve az, amely már ismerős és kedvelt lehet a közönség körében. Az elmúlt 1-2 évben mindannyian bemutatkoztak első komolyabb filmjükkel - és többen díjakat söpörtek be vele.
Schilling Árpád két évvel ezelőtt a Nexxt című filmmel debütált, melyet a saját maga által rendezett színházi előadásból adaptált. Második filmes munkája a No Comment című epizód, mely a szkeccsfilm nyitódarabja. A tagolt beszédet nélkülöző rövidfilm főhőse egy fiatal fiú, aki már nem fér fel a bulizó tömeggel megtömött buszra. Hagyja hát elmenni, és csak később veszi észre, hogy egy vadul szeretkező pár mellette kötött ki a megállóban. De mielőtt az aktus beteljesedne, a pár férfi tagja epilepsziás rohamot, a lány pedig hisztigörcsöt kap. Míg a főhős megmenti a helyzetet, képzeletben elrepíti a lányt a türkizkék Adriára, ahol meztelenül lubickolnak. A No Comment lenyűgöző képi világa (Erdély Mátyás felel érte), jól válogatott szereplői (Michelle Wild és Nagy Viktor) és erős atmoszférája kiváló felütést ad a filmnek.
A második opuszt jegyző Török Ferenc jó előre szólt, hogy senki se számítson valamiféle Moszkva tér-utánérzésre. A Cipők című epizód szintén szó nélkül meséli el a történetet, elsősorban a szereplők lábára koncentrálva. Fülledt augusztusi napon játszódik a Keleti pályaudvar koszlott betonrengetegében, izzadságtól bűzös levegőt árasztva. A hangulatot ugyan sikerült megragadnia, de a három főhősnő (Pelsőczi Réka, Parti Nóra, és Egri Kati) útjának kereszteződése nem mond el sokat.
Pálfi György szerint nemcsak Amerikában léteznek szuperhősök, hanem Magyarországon is. New Yorkban Superman, Budapesten Táltosember, de egyformán kettős életet élnek: éjszaka felöltik jelmezüket, és bajba került emberek megmentésével nyugtatják meg a lelkiismeretüket. Pálfi a buszokat gyártó Ikarusból merített ihletet: a görög mítoszból ismert Ikarus apja, Daidalos (aki mára Daede Lászlóra magyarosított) sosem heverte ki fia elvesztését, és most bosszút akar állni a Napon. Hold (Daeda) és Nap (Táltosember) tehát összecsapnak, aminek egy éjszakai busz ártatlan utasai esnek áldozatul. A paródiába hajló fantáziatörténet tálalása szinte tökéletes: Pálfi György eredeti ötleteihez magas színvonalú kivitelezés társul. A képet ezúttal is - mint a Hukkle esetében - Pohárnok Gergely készítette, és legalább ilyen fontos munkát végeztek a trükk-szakemberek. A Táltosember sziporkázó, szórakoztató és profi produkció - ki is lóg a többi film közül.
Bodó Viktor kreatív (executive?) producerként állt a többiek mögött, és saját epizódot is rendezett. Az ő buszjárata a Gutenberg tér felé visz minket, ahol sokféle csodabogár éli az életét, akárcsak az olasz városok terecskéin. A Negyedóra című filmben felbukkanó figurák eleinte még valóban eredetiek (különösen Gazsó György karaktere), ám a történet előrehaladtával egyre közhelyesebbek (különösen a szerelmi és családi drámák párperces felfestése). Bodó Viktor így észrevétlenül átcsúszik abszurdból szentimentálisba, és elveszíti eredetiségét.
Mundruczó Kornél operafilmet rendezett, vagyis állandó alkotótársai (Petrányi Viktória és Zsótér Sándor) mellé Tallér Zsófia zeneszerzőt is szerződtette. A szkeccsfilm utolsó alkotása egy buszbalesettel nyit, amelyben már ismerős szereplők véres állapotban bukkannak fel. A dokumentarista kezdőképek után egy másik dimenzióba kerül a történet: felcsendülnek az első akkordok, és a sérültek énekelni kezdenek. A kortárs opera meglepő ugyan, de első látásra (hallásra) fogyaszthatatlan is: a végén még mindig nem érti az ember, hogy mitől Szent Johanna az epizód címe.
A rövidfilmeket Igor Lazin animációs jelenetei fűzik össze, amik szintén önálló elemei a Jött egy busz-nak. A (Radiohead, Coldplay, Morcheeba) videoklipekből ismert technikával készültek: papírmasé városban papírmasé busz hajtat, benne kétdimenziós emberek utaznak. Narrátora és történetei, valamint Jancsó Miklós fel-felbukkanó arca azonban olykor valóságosabbnak tetszik, mint amit a néző előtte, utána láthat.
Gy. D.