Egy átlagos film stáblistája három-négy perc hosszúságú, azonban A Gyűrűk Ura trilógia befejező részénél csupán a színészek, producerek, vágók, gyártásvezetők, rendezőasszistensek, beszédtanárok, fodrászok, sminkesek felsorolása tart öt percig, s ez még nem minden. Ezután jönnek a kevésbé ismert foglalkozások, mint az istállóvezető, lósminkes, lópatkoló, valamint a láncingekért felelős beosztottak nevei.
Nyolc perc elteltével a még mindig a nézőtéren ülő kitartó filmfanatikusok végigolvashatják a teljesen rejtélyes csordamenedzserek és a pokoli tűzhatásokat előállító művészek neveit. Természetesen külön sort szentelnek a szakácsoknak, akik a hadseregnyi színészt ellátták táplálékkal.
S végül a film befejezése után 9 perc 33 másodperccel leállnak a vetítőgépek. Azonban nem Peter Jackson filmje az egyetlen, amelyben az új hollywoodi trend érvényesül a rövidfilmek hosszát is lepipáló stáblistákkal.
Korábban a nézők türelmét olyan alkotások tették próbára, mint a Titanic és a Waterworld, amelyeknek körülbelül hét percig tartott a vége főcíme. Ám a számítógépes animátorok szakszervezeti szabályai, a szerzői jogi törvények, valamint a különféle partnerek megemlítése miatt a stáblisták már régen túlhaladták ezt a határt.
A stáblistákat készítő cégek szerint még a legátlagosabb, nem a látványra, hanem a párbeszédekre alapuló filmek vége főcímei is átlagosan öt percre duzzadtak.
"Számomra úgy tűnik, újabban a stáblistákban olyan embereket is megemlítenek, akik legfeljebb közvetetten vettek részt a produkcióban" - mondta Rick Sparr, a Pacific Title and Art Studio elnöke. "Úgy értem, ma már annak a neve is bekerül a stáblistába, aki felállít egy asztalt a forgatás helyszínén. Kezd irányíthatatlanná válni ez a folyamat."
Sparr azonban nem panaszként mondta mindezt, hiszen ez csupán az ő üzletüknek tesz jót. Ám nem csak ő az egyetlen, aki kíváncsi, hova fog ez az egész vezetni. Vajon meg kell-e említeni a film készítői között a forgatásokon tevékenykedő masszőrt - mint ahogyan az történt a Mátrix esetében -, a helikopterpilótát, illetve a román katonai összekötőt vagy a food stylistot - akik Nicole Kidman legutóbbi filmjének, a Cold Mountain-nek stáblistájában láthatók.
A stáblista-őrület még azoknál a filmeknél is felütötte a fejét, amelyek nem dolgoznak nagy nemzetközi csapatokkal. A független alkotásokban sokan ingyen vesznek részt, s a stáblistában való említés kompenzációjuk egyetlen formája. Így megeshet, hogy egy-egy rövidfilm esetében a vége főcím a film hosszának negyedét is kiteszi.
"Szörnyű dolog ez" - nyilatkozta David Thomson fimkritikus. "Ez a filmes szakma dekadenciájának egyik jele. Rémisztően unalmasnak tartom."
A Baseline nevű mozis adatbázis szerint a Csillagok háborújá-nak 1977-ben bemutatott negyedik epizódja 143 embert említett a stáblistájában. Az 1999-es Mátrix-ban már 551-re rúgott ez a szám. A Gyűrűk Ura második része, A két torony végén 559 nevet olvashattunk, míg a Némó nyomában 642 s a Mátrix harmadik része 701 nevet említ. Az 1937-es Disney-klasszikus Hófehérke és a hét törpe csupán 24 rajzoló nevét sorolta fel, míg a Némó nyomában-on 52 rajzoló és 104 számítógépes grafikus dolgozott.
A korlátozott költségvetésű filmek végén gyakran a támogatók nevei is megjelennek, akik különféle szolgáltatásokat nyújtottak a filmeseknek - mint például az utazási irodák és egyéb nagy cégek. A nagynevű sztárokat szerepeltető kasszasikerekben pedig gyakorlatilag bárki neve a vászonra kerülhet, akinek bármi köze volt a sztár szerepléséhez.
Russell Crowe legújabb filmjében, a Kapitány és katoná-ban csak az ausztrál színész segédeinek listája kiteszi egy kisebb vállalat teljes személyzetét. Köztük volt Crowe jelmeztervezője, két fodrásza, a sminkese, két speciális sminkes, egy kaszkadőr, egy dublőr, egy edző, egy beszédtanár, egy vívóedző, három hegedűoktató és két asszisztens.
A magyar filmszakmát még nem érte el ez a "betegség", nálunk csupán a szereplők vicces megnevezéseivel találkozhatnak a moziba járók. Rudolf Péter Üvegtigris-ében például a két utcalányt "szőke kurva" és "fekete kurva" néven jegyezte a stáblista.