A csókolózó férfiak sok olvasónkat megihlették, köszönjük szépen a beküldött leveleket! (Ez persze nem vonatkozik azokra az írásokra, amelyekből áradt a homofóbia, ezúton is kérnénk ilyen hangvételű levelet küldő olvasóinkat, hogy ha egy mód van rá, máskor tartózkodjanak a levélírástól.)
Legtöbben a Teljes napfogyatkozás-ban az Arthur Rimbaud és Paul Verlaine, azaz a Leonardo DiCaprio és David Thewlis közt elcsattanó csókot hiányolták összeállításunkból. A két francia költő viharos szerelméről szóló film valóban idekívánkozik, és majdnem be is került a top 10-be, de végül más kedvenceink miatt feláldoztuk. DiCaprio a forgatás előtt nagy mellénnyel állította, hogy "Le fogom dugni a nyelvem a torkán, és jól meg is pörgetem!", de a Premiere magazinnak adott interjújában utólag már egészen másképp nyilatkozott az élményről: "Ez volt az első alkalom, hogy egy fickót kellett megcsókolnom, és hányingerem támadt tőle. Olyan volt, mintha lassított felvételen láttam volna, ahogy az ajkai közelednek felém, és azt kérdeztem magamtól 'Jézusom, most tényleg ez fog történni?'"
Pedro Almodóvar és Ferzan Özpetek alkotásai éppen azért nem kaptak helyet összeállításunkban, mert mindkét rendező túlságosan nyilvánvaló választás lett volna: mivel mindketten rendszeresen foglalkoznak a homoszexualitás témájával, így az ő filmjeikben kevéssé meglepő, hogy időnként a férfiak megcsókolják egymást. Almodóvartól elsősorban a Rossz nevelés kívánkozik ide, Özpetektől pedig a Törökfürdő című alkotás. A Rossz nevelés Ignacio és Enrique kapcsolatának több idősíkon elmesélt története, amely során a különböző élethelyzetekben találkozó, különböző neveken futó szereplők többször is szerelmeskednek egymással. Az egyik jelenetben Gael García Bernal (aki éppen Ignacio öccsét, Juant alakítja) és Lluis Homar (aki Ignacio egykori tanárát, a kisfiút megrontó papot alakítja) szerelmeskednek egy kanapén, és közben persze csókra is sor kerül.
Lluis Homar és Gael García Bernal a Rossz nevelés-ben |
Többen javasolták A Sakál című filmet is, amelyben Bruce Willis egy bérgyilkost alakít, akit az orosz maffia felbérel, hogy ölje meg az FBI vezetőjét. A Sakál folyton új megjelenést és identitást ölt magára küldetése végrehajtása érdekében, melynek egyik állomása, hogy egy melegbárban elcsábítja az egyik vendéget, hogy a lakásában megbújhasson. A bárban lezajló légyottot azonban a hideg valóság követi: a bérgyilkos elteszi láb alól "szeretőjét". Bár ezt nem ellenőriztük, de egyik lelkiismeretes olvasónk szerint a csók pontosan a film kezdete után 42 perccel és 53 másodperccel található.
A Boldogító nem (In & Out) magyar címet viselő '97-es komédia is mély nyomokat hagyott néhány levélírónkban. A filmben a meleg riportert alakító Tom Selleck smárolja le a kisvárosi tanárt játszó Kevin Kline-t. Az előzmények: A tanár egyik régi diákja, akiből híres színész lett, Oscar-díjat kap egy meleg férfi megformálásáért, és köszönőbeszédében egykori tanárát nevezi meg a figura ihletőjeként. Bár a tanár épp házasodni készül nőnemű párjával, egyesek kételkedni kezdenek szexuális orientációjában. Többek közt a fent említett meleg riporter, aki egy csókkal próbálja bizonyítani, hogy a tanárt sem hagyja hidegen egy másik férfi érintése.
Még néhány további filmet említett egy-egy olvasónk, úgy mint Cronenberg Karambol-ját, amelyben James Spader és Elias Koteas közt láthatunk szexet, a Sötét kikötő-t, melyben Alan Rickman és Norman Reedus csókolózik, az Édes hármas-t Josh Charlesszal és Stephen Baldwinnal, az Amerikai pite II.-t és az Oscar Wilde szerelmei-t Stephen Fry-jal és Jude Law-val.
Bujdosó Bori