John Lasseter egy doboz Verdák-játékautóval a hóna alatt érkezik. Nagy műgonddal pakolja ki őket egyesével az asztalra, a szemében csendes, mély érzelmek. Kedvence viszont nincs. "Nem, nem, minden nap másik a kedvencem. Mindegyiket szeretem. Nagy autómániás vagyok egyébként is, és a Verdák-ban éppen az volt a legizgalmasabb feladat, hogy az emberek világát lefordítsuk valahogy a kocsik világára. Így lett az étteremből egy gusztusos kis benzinkút, a cipőboltból pedig egy csillogó-villogó olasz autógumibolt, ahol a tükör előtt a földön még egy kis aszfaltcsík is van, hogy a vevő kipróbálhassa, hogy csúszik az új kerék."
Lasseter nagy, színes hawaiios ingjén a minták is autók, a Verdák szereplői. A testes rendező lehuppan mellém a barcelonai hotelben, és az asztalon rögtön egymásnak ereszti a játékautókat. A két Toy Story és a Verdák rendezője, a Pixar rajzfilmstúdió alapítója boldog embernek tűnik. "Szeretem ezt csinálni, mázlista vagyok. Sose kell felnőnöm: az a feladatom, hogy figyeljem a világot és játsszam a játékaimmal. Ha bejössz a Pixarba, láthatod, hogy az animátoraink asztalai tele vannak játékokkal, mi így dolgozunk" - magyarázza büszkén.
Ezekben a napokban nemcsak a Verdák bemutatója tartja lázban a Pixar munkatársait. A világhírű rajzfilmcéget nemrég vásárolta meg a Disney: a 7,4 milliárd dolláros szerződést idén januárban írták alá, a tranzakció május 5-ével fejeződött be; ezzel Lasseterék a nagymúltú - és a mára kissé megtépázott presztízsű - stúdió leányvállalatává váltak. John Lasseter az új felállásban egyedül a Walt Disney Company nagyfőnökének, Bob Igernek tartozik elszámolással.
Amikor az új, közös jövőről kérdezem, Lasseter ártatlan mosolya egy pillanat alatt eltűnik, és acélos hangra vált: "A Pixar önálló marad. Ez azután sem változik majd, hogy a Disney megvásárolt minket. Én vagyok mindkét cég művészeti igazgatója, de ragaszkodom ahhoz, hogy a Pixar-főhadiszállás ott maradjon, ahol van, Emeryville-ben, és se fizikailag, se szellemileg ne olvadjon be a Disney-be. Más kérdés, hogy a Disney mennyit fog változni. Sok múlik rajtam. A hetem mostantól így fog kinézni: két nap a Pixarban, két nap a Disney-ben - aztán majd elválik, hogyan tudom összehangolni a kettőt."
Arra a kérdésre, hogy mit tegyen egy ifjú, tehetséges magyar rajzfilmes, ha be akar kerülni Lasseter összesen 850 fős csapatába, a rendező újra ellágyul, és vigyorogva így felel: "Elég gyakran előfordul, hogy azok az emberek, akik komputeranimációval dolgoznak, túlzottan elmennek valamilyen technológiai irányba, és aztán ott is ragadnak. Sokan azt hiszik, hogy ahhoz, hogy a Pixar munkatársa legyen valaki, hiperszuper számítógépgurunak kell lennie. Ez nem igaz. Nem ez a része az érdekes. Persze a rajzolás alapjait meg kell tanulni: figurarajzot, perspektívát, színeket, a dizájn és a filmes látás alapelveit. Ezek azok a dolgok, amik igazán számítanak. A technológia csak eszköz, és mindig változik. A munkatársak a legfontosabbak. Ha találkozol magyar rajzolóval, aki a Pixarnál akar dolgozni, mondd meg neki, hogy nekem csak ennyi kell: kreatív, tehetséges, őszinte embereket keresünk, akik szeretik elengedni magukat, és szívesen hülyéskednek munkaidőben."
+ + +
A helyes megfejtők közöttegy beszélő és programozható Villám McQueen játékautót, egy John Lasseter által dedikált Verdák-plakátot, egy Verdák-párnát valamint egy Verdák-ébresztőórát sorsoltunk ki. A jó válasz az A) volt, Ganxta Zolee szolgáltatta Joe Komposztor hangját. Nézzük ki, mit nyert!
Villám McQueen játékautó: Lengyel Nóra
dedikált Verdák-plakát: Szalma Zsuzsanna
Verdák-párna: Kormos Viktória
Verdák-ébresztőóra: Krámlik Katalin
Gratulálunk a nyerteseknek, a többieknek pedig köszönjük, hogy velünk játszottak! Aki most nem nyert, ne csüggedjen, mert például megnézheti premier előtt A Karib-tenger kalózai második részét...