Még másfél hónapot kell várnunk, hogy az Amerikai Filmakadémia bejelentse a 2006-os év legjobb filmes teljesítményeire vonatkozó jelöléseket. Az élmezőny mindenesetre mostanra tisztán kirajzolódott, és szerkesztőségünk tagjai már látták is a legtöbb versenyfilmet. A meglepetéseknek örülünk, de a gőzerővel beindult kampányokból, valamint a nézői és kritikai reakciókból már felettébb biztosra vehető, hogy kikért izgulhatunk a főbb kategóriákban:
Dreamgirls
Soha véget nem érő szerelmi történet Hollywood és a filmmusicalek kapcsolata. A műfaj újkori klasszikusai közül a Moulin Rouge!-t jelölték az év filmjének, a Chicago pedig 2003-ban el is nyerte a szobrot. Utóbbi nagyrészt az ötletes forgatókönyvének köszönhette a sikert, melyet Bill Condon jegyzett. A jó hír, hogy Condon ezúttal a rendezői széket is megkaparintotta, és bravúrosan vitte vászonra a Supremes soultrió felemelkedését és széthullását.
A Diana Ross-szerű főszerepet Beyoncé alakítja, a tenyérbemászó menedzsert Jamie Foxx, és Eddie Murphy parádés visszatérésének is tanúi lehetünk. Jelenleg minden jel arra mutat, hogy fődíjast üdvözölhetünk, Hollywood színes bőrű közössége pedig Denzel Washington és Halle Berry 5 évvel ezelőtti diadala után a legfontosabb kategóriát is meghódítja.
Magyarországi bemutató: 2007. február 22.
+ + +
Letters from Iwo Jima
A kialakult erőviszonyokat idén is Oscar nagy kegyeltje, a 76 éves Clint Eastwood forgathatja fel, akit pár hónapja A dicsőség zászlaja silány bevételi adatai kapcsán mindenki leírt az idei Oscar-versenyből. Már akkor is köztudott volt, hogy az Iwo Jima-i csata krónikáját Eastwood a japán ellenségek szemszögéből is leforgatta, bár a februárra tolt, japán nyelvű testvérdarabra sokan csak afféle DVD extra-típusú érdekességként tekintettek.
Amikor a film bemutatóját váratlanul előrehozták a díjszezon végére, már nagyon Millió dolláros bébi-szaga volt az ügyeskedésnek, az első kritikák óta pedig az sem kizárt, hogy a Letters from Iwo Jima újra feléleszti az érdeklődést (az egyébként elég jó) A dicsőség zászlaja iránt, az egyenetlen idei mezőnyt pedig simán lenyomja Scorseséstül - Dreamgirls-östül. A szezon első "Legjobb film" díját már megkapta a National Board of Review-tól, amely Clint mesterművének nevezte a filmet.
Magyarországi bemutató: 2007. első negyedév
+ + +
A tégla
A titánok harcának titulált, két évvel ezelőtti Oscar-szezon nagy vesztese sokadszorra is a legjobb díjazatlan élő rendező, Martin Scorsese volt; Eastwood bébije az utolsó fordulóban húzta be a balegyenest az Aviátor-nak. Scorsese ezek után megtartotta új kedvenc férfi-múzsáját, Leonardo DiCapriót, de a történelmi eposzoknak és az Oscar-kampányolásnak hátat fordítva visszatért a gengszterekhez.
Az eredmény lehengerlő volt: 200 millió dollár körüli bevételek, ódákat zengő kritikák és máris jó pár kritikusi díj. Ráadásul az amerikai mozipénztáraknál pont Eastwood háborús eposzának első darabját alázta porig a ravasz maffiathriller, noha a fentiek miatt igen korai lenne a Scorsese - Eastwood visszavágót lejátszottnak tekinteni. Bár aki már korábban felfedezte a Szigorúan piszkos ügyek-et, az nem esik hasra a remake-től, de az kétségtelen, hogy Scorsese a Casino óta nem rendezett ilyen jó filmet, és ha annyira akar egy Oscart, akkor kapja csak ezért, ám legyen.
Már a mozikban
+ + +
A királynő
A 2006-os év talán legegyértelműbb kritikai sikere Stephen Frears uralkodóportréja II. Erzsébetről és a Diana hercegnő halála utáni necces politikai eseményekről. Frears napjaink egyik legsokoldalúbb rendezője, olyan mesterművek fűződnek a nevéhez, mint a Veszedelmes viszonyok, a Pop, csajok, satöbbi vagy Az én szép kis mosodám, bár Oscarra meglepő módon eddig csak a Svindlerek vászonra viteléért jelölték.
A tavalyi Capote-hoz hasonlóan A királynő is azzal a problémával szembesül, hogy címszereplőjének szenzációs alakítása elnyomja magát a filmet, így kétséges, hogy az Akadémia felismerje, hogy valójában ez a szezon legkiemelkedőbb alkotása. Biztató jel, hogy a New York-i online filmkritikusok látták a fától az erdőt is, és Helen Mirren alakítása mellett a legjobb rendezői, férfi mellékszereplő, legjobb forgatókönyv és legjobb film kategóriában is győztesnek kiáltották ki.
Magyarországi bemutató: 2007. január 18.
+ + +
Az ötödik helyre jó eséllyel pályázik a Sundance filmfesztivál független filmes gyöngyszeme és egyben a nyár meglepetéssikere, a Little Miss Sunshine. Alig akad olyan kőszívű kritikus vagy néző, aki ne imádta volna ezt a keserédes családi road movie-t, bár Oscar hagyományosan a fajsúlyosabb drámákat részesíti előnyben, így a felemás fogadtatás ellenére is esélyesebbnek tűnik a Bábel vagy a már említett A dicsőség zászlaja.
Little Miss Sunshine |
Ha Eastwoodot mindkét filmért jelölnék a rendezői kategóriában, akkor Steven Soderbergh (Traffic, Erin Brockovich) 6 évvel ezelőtti bravúrját ismételné meg. Ezerrel kampányolnak Oliver Stone szentimentális tiszteletadásáért a World Trade Center hőseinek, de ha már a 9/11 témánál tartunk, sokkal megérdemeltebb lenne, ha a United 93-as landolna a végső ötben.
Tippünk a végső befutóra (film): Dreamgirls
Tippünk a végső befutóra (rendező):Martin Scorsese (A tégla)