A budapesti placcon osztozó tizenöt filmforgalmazó - ha jól számoljuk - összesen 219 filmet mutatott be a fővárosi mozikban az év során - minden napra jutott tehát átlagosan 0,6 új film. Ez minden bizonnyal lényegesen meghaladja a fővárosiak filmfelvevő képességét, amit az az adat is alátámaszt, hogy a forgalmazott filmek kb. 30%-át 3000-nél is kevesebb néző látta - magyarán a filmkínálat csaknem egyharmadát teszik ki azok a rétegfilmek, melyek csak egészen szűk kör érdeklődésére tarthatnak számot. A bemutatott filmek kb. felét látták tízezernél többen, a 100 ezres nézőszámot pedig csak 6%-nak sikerült átlépnie.
Mi persze a fentiektől függetlenül folyton panaszkodunk (és egyáltalán nem ígérjük, hogy 2008-ban felhagyunk ezzel), hogy mennyi kiváló film nem jut el a hazai mozikba. Bár vannak olyan évek óta kitartóan küzdő forgalmazók, mint a Cirko-gejzír vagy az Odeon és olyan új kezdeményezők, mint a Filmklik, akiknek csomó olyan filmet köszönhetünk, melyek amúgy nagy ívben elkerülték volna hazánkat, még így is sok fontos filmet nélkülöznünk kellett 2007-ben. Ezek közül legfájdalmasabban a Der Freie Wille be nem mutatása érintett minket - értetlenül szemléljük ennek a nyilvánvalóan briliáns filmnek a mellőzését.
Szerencsénk, hogy nem vagyunk bezárva az országba, és külföldön is tudunk mozizni, csapatunk 2007-ben négy A-kategóriás (Berlin, Cannes, Karlovy Vary, Velence) és néhány kisebb jelentőségű filmfesztiválon képviseltette magát. Berlin csalódást csalódásra halmozott, Velence programja különösen erősre sikerült, Cannes pedig alaposan elmaradt a talán túlzottan is felfokozott elvárásokhoz képest, itt viszont a leglassabban kapcsolóknak is leesett, hogy filmgyártás szempontjából Európa legizgalmasabb országa jelenleg Románia (Arany Pálma: 4 hónap, 3 hét, 2 nap, az Un Certain Regard szekció fődíja: California Dreamin').
Erős év volt a 2007-es az európai és a magyar film szempontjából is - bár mint megjegyeztük, itthon igen kevesen voltak vevők bármire, ami nem számítógépes animációval készült és nem szerepelt benne Fenyő Iván -, különös örömmel nyugtáztuk azt az új jelenséget, hogy a filmbemutatók közt már-már rendszeresen felbukkantak teljesen nézhető hazai gyártású alkotások. Hamarosan itt a Filmszemle, reméljük a trend erősödését.
Toplistáinkat a 2007 során Budapesten moziforgalmazásba került filmekből válogatva állítottuk össze. Ha csak az említések száma alapján összesítjük kedvenceinket, akkor A mások élete és a Persepolis osztoznak az első helyen (hét emberből négy listájára felkerültek), azonban, ha a helyezést is figyelembe vesszük (1. hely: 5 pont, 2. hely: 4 pont stb.), akkor első helyen A mások élete (15) végzett, második helyen A faun labirintusa (12), harmadik helyen pedig döntetlen alakult ki a Persepolis és Az álom tudománya (10) közt.
Andy Serkis, David Bowie és Hugh Jackman A tökéletes trükk-ben |
Bujdosó Bori (újságíró)
1. Az álom tudománya
Igaz, hogy 2006 elején láttam, de ennél kedvesebb mese azóta sem akadt.
2. A faun labirintusa
Guillermo del Toro agyában barangolni mindig lélegzetelállító élmény, most szívfacsaró is.
3. Ópium
Két zseniális színész finom párharca bontakozik ki Szöllősi Géza döbbenetes rémálom-díszletei közt.
4. A tökéletes trükk
Ezen a filmen szórakoztam legjobban tavaly, tátott szájjal néztem a több mint két órás, bámulatos bűvészmutatványt.
5. Halálbiztos
Miközben Tarantino dögös csajai süketelnek, vizuális poénok sokasága bombázza az agyunkat. Meg kell nézni többször is.
Ben Whishaw A parfüm című filmben |
dr. Igó (egykori külsős újságíró)
1. A faun labirintusa
Ez a film átélhetővé tette nekem, hogy mit jelent a megváltás misztériuma.
2. A mások élete
Ha az egyéves lányom megnő, és megkérdezi, hogy mi volt itt 1989 előtt, megnézetem vele ezt a filmet, és mindent megért majd.
3. A parfüm
A lenyűgöző látvány és a főszereplő bántó tekintete örökre beleég az emlékezetbe.
4. Persepolis
Olyan szép ez a rajzfilm, amennyire igaz, és ettől nagyon fájdalmas, pedig igazán kedves.
5. 4
A hősnő utazása Moszkvából falura jelenetsor annyira erős, hogy a lexikonokba be kéne rakni a Kelet-Európa címszó mögé.
Bruce Willis a Die Hard 4 - Legdrágább az életed című filmben |
Gerencsér Balázs (külsős újságíró)
1. Die Hard 4 - Legdrágább az életed
A film egyértelmű hiányosságai ellenére nem lenne fair részemről, ha nem kamaszkorom legnagyobb hőse kerülne az első helyre.
2. Superbad
Ocsmány beszéddel könnyű megtalálni az utat a szívemhez.
3. 300
Ez a film megteremtette az igényes tahóság műfaját, így nagyon magaménak érzem.
4. A mások élete
Általában csalódásként élem meg, ha egy filmben a kőkemény főszereplő elgyengül, de itt valahogy számomra is elfogadható módon oldották ezt meg.
5. Felforgatókönyv
Bár Will Ferrell karaktere klasszisokkal jobb volt a Taplógáz-ban, de egynek ez is elment.
Charlotte Gainsbourg az Aranykapu című filmben |
Gyárfás Dóra (külsős újságíró)
1. Aranykapu
Lenyűgöző mese igaz emberekről, olyanokról, amilyenek valószínűleg már nem élnek a Földön. Sírni tudnék, ha arra gondolok, hogy ez a film nyomtalanul elveszett a magyar filmkínálatban.
2. A mások élete
Úgy ültem a nézőtéren, mint az első mozielőadás nézői, akik látták a vonatot közeledni - sokkolva.
3. A parfüm
Ennek a filmnek minden kockája olyan gazdag, hogy még nagyon sokszor kell látnom ahhoz, hogy teljesen befogadjam.
4. Persepolis
Az első tíz perc után olyan izgatott lettem, hogy alig bírtam kiélvezni a többit, annyira intenzíven éreztem, hogy ez most nagyon jó nekem.
5. Rize
David LaChapelle nagyot nőtt a szememben: le tudott mondani a divatvilág esztétikájáról, hogy kicsit a valóság mocskában dagonyázzon, és a végén persze igazi szépségre lelt.
Egy kocka a Persepolis című filmből |
Mesterházy Lili (egykori külsős újságíró)
1. Persepolis
Ezer színből összegyúrt fekete-fehér rajzfilm, erős és fontos darab. Bölcs, nyílt, torokszorító, tele poénokkal, méltósággal, emberséggel és megbocsátással. Megráz és felold, példát mutat és elborzaszt. Marjane Satrapi filmje egyszerre iráni történelemkönyv és ABBA-lemez, rajz és film.
2. Vénusz
Finoman, humorral és bölcs bánattal szól az elmúlásról és az élet erejéről: a hős szenvedélyesen kapaszkodik a mindennapokba, miközben alázattal, méltósággal és lefegyverző őszinteséggel készül a végre. Peter O`Toole hátborzongató pontossággal játssza el saját/filmes halálát - minden pillanatára érdemes odafigyelni.
3. A királynő
Egy hibátlan forgatókönyv (Peter Morgan) és egy félelmetes színésznő (Helen Mirren) találkozása. Okos film, szép film, elegánsan suhan a visszafojtott érzelmek árjában. Legalább kétszer, de inkább háromszor érdemes megnézni.
4. A Bourne-ultimátum
Ezért szeretek moziba járni; jó előre beülni, mondjuk a második sorba, belemártani az arcomat a vászonba, és utána kapkodva szedni a levegőt. Damon remek, a kézikamera éppen az elviselhetőség határán sokkol, és az se baj, ha még mindig nem tudjuk, ki az a Jason Bourne. Hátha lesz negyedik rész.
5. Friss levegő
A rendező Kocsis Ágiból hálistennek hiányzik a halálosan-komolyan-veszem-magam önpusztító vonala; a sztori nyomasztó, mégsem nehezedik elviselhetetlenül az ember mellkasára, mert megszórja makacs kis poénokkal. Komolyan átgondolt, jó érzékkel összerakott film, nagyszerű amatőr főszereplőnővel (Hegyi Izabella).
Harry Dean Stanton és Laura Dern az INLAND EMPIRE című filmben |
Onozó Róbert (újságíró)
1. A mások élete
2007-ben ez a német film állt legközelebb a tökéletes filmről alkotott elképzeléseimhez: izgalmas volt, eredeti, zseniálisan keveredett benne a valóság és a fikció, illetve a történelem és az aktualitás, ráadásul intellektuálisan és érzelmileg is felkavaró volt.
2. INLAND EMPIRE
A tökéletességhez semmi köze viszont kedvenc rendezőm legutóbbi munkájának, nem is ezt vártam tőle, hanem az extrém sportokhoz hasonlítható mozizást: kiszámíthatatlan, néha ordítani kell közben, de összességében felejthetetlen élmény.
3. A faun labirintusa
Nem volt másik film, ami vizuálisan ennyire lenyűgözött volna ebben az évben, briliáns Del Toro kreativitása és ravaszsága, hogy a fantáziavilágot sokkal kevésbé ábrázolta riasztónak, mint a valódit, persze ez magával vonta az év leglehangolóbb végkicsengését is.
4. A királynő
Már a forgatókönyvet önmagában egekig tudnám magasztalni, amiatt, hogy a jelenkori történelem egy mindenki által jól ismert epizódjához távolságtartással és politikai semlegességgel tudott nyúlni, de mégis emberinek ábrázolta a legfőbb állami méltóságokat. És akkor a varázslatos színészi alakításokat még nem is említettem.
5. Persepolis
Egy személyes élettörténet tele olyan kalandokkal, amiket szerencsére sosem éltem meg, mégis hihetetlenül könnyű azonosulni Marjane Satrapival, aki fiatal de bölcs, szomorú dolgokról mesél, de viccesen, és hagyományos animációs technikával dolgozik, de modern szemlélettel.
Matt Damon a Waterloo állomáson A Bourne-ultimátum című filmben |
Varga Ferenc (rovatvezető)
1. Az álom tudománya
Ezt már olyan régen láttam, hogy az szinte már egy másik életben volt, de a naplóm tanúsága szerint nagyon tetszett. A viszonzatlan szerelem egyik legmegkapóbb filmes feldolgozása A kábelbarát óta.
2. Felkoppintva/Superbad
Ezeket muszáj közösen kezelnem, mert mindkettő iszonyat vicces volt, de nagy életigazságokat is megfogalmaztak a gyermekvállalás és a tinédzserkori párkeresés témakörében.
3. Vaskabátok/A Simpson család - A film
Ezt a kettőt is muszáj együtt kezelnem, mert mindkettő nagyon szórakoztató volt és háistennek semmilyen életigazságot nem fogalmazott meg egyik sem.
4. Off Hollywood
Ez volt 2007 legjobb magyar filmje, amelyben úgy beszéltek az emberek, ahogy az emberek beszélni szoktak.
5. A Bourne-ultimátum
Ebben az tetszett a legjobban, hogy eredeti helyszíneken vették fel az akciójeleneteket, ezért nagyon valósághűek voltak. Annyira jó lenne, ha a következő Bourne-film Magyarországon játszódna és mondjuk a Hold utcai piacon vagy a Wasárnapi Művészi Piac egyik rendezvényén menne a kergetőzés. Esetleg Jason Bourne beszabadulhatna egy Kispál-koncetre. Tele vagyok ötlettel.