#10 - Shortbus (2006)
DVD-megjelenés: 2007. szeptember 25.
Forgalmazó: Budapest Film
Sokan próbáltak már belopni pornográf elemeket a hagyományos filmekbe, de az eredmény vagy röhejes (Románc), vagy érdektelen (9 dal), vagy pedig mélységesen lehangoló (The Brown Bunny) lett. A Shortbus-ban a mindenféle felállásban egymásba gabalyodó fiúk és lányok annyira életszerű karaktereket kaptak, hogy miközben röhögünk, fel sem tűnik, hogy premier plánban kapjuk az arcunkba az ondót.
Hogyan méltattuk korábban: "A képek tartalma alapján akár pornófilm is lehetne a Shortbus, mert valódi penetrációt és orális szexet is látunk egészen közelről, még sincs benne semmi pornografikus. Hiszen mi is így csináljuk." (Bujdosó Bori: Rossz ízlés, jó szex)
Mit mond a forgalmazó?
Bognár Péter (Budapest Film): Az volt vele a probléma, hogy az egy ötös kategóriába (az ún. pornó-kategória) tartozó film, ami után a mozinak és a forgalmazónak is 25 százalékot kell fizetni. Egy ilyen film elől messzire menekülnek a mozik, nem vették volna fel.
+ + +
# 9 - Across the Universe - Csak szerelem kell (Across the Universe, 2007)
DVD-megjelenés: 2008. október 14.
Forgalmazó: FHE
A londoni színházakban már hódítottak a wurlitzer-musicalek, amikor Julie Taymor a moziban is kipróbálta a műfajt. A Beatles-katalógus felhasználásával biztosra ment, mégis elmaradt a Mamma Mia! (vagy éppen Made in Hungária)-szintű siker. A flower-power háttérbe remekül belesimulnak a szép és tehetséges főszereplők, az alibi-történet és az örökzöld nóták (csúcspont a Strawberry Fields Forever és a Hey Jude).
Hogyan méltattuk korábban: "Nem kell megijedni, a végeredmény nem olyan, mint egy Beatles-est a Megasztárban, hanem egy kreatív megoldásoktól és újraértelmezésektől hemzsegő kavalkád vicces cameókkal, LSD-trippeket idéző jelenetekkel és szimpatikus fiatal szereplőgárdával." (Onozó Róbert: Csak semmi óbégatás!)
Mit mondanak a forgalmazósok?
Ádám Bernadett (InterCom): Ez benne sem volt a stúdió által megadott megjelenési tervünkben. Erre a régióra eleve DVD-re szánták.
Bognár Péter (Budapest Film): Az Across the Universe ügyében én kisebb kampányt folytattam, hogy hadd mutassam be a Mamma Mia! oldalvizén egy kópián a Művészben, de az InterCom végül mégsem állt kötélnek.
Stern Gábor (FHE): Bognár Péterrel kart karba öltve lobbiztunk az InterComnál, a Sonynál, mindenkinél, hogy ebből lehessen mozibemutató, körülbelül akármilyen feltételekkel. Bognár Péter odáig ment, hogy megveszi a kópiát, megcsinálja a kampányt hozzá és vetíti a Művész moziban. Ő csak egy filmet akart bemutatni, és az InterCom számára ennek nem lett volna költsége és ennek ellenére nem sikerült ezt átverni a forgalmazón és a stúdión. Biztos, hogy nem lehetett volna Mamma mia!-t csinálni belőle, de ki lehetett volna termelni a nézőit. A mozis ismertség nélkül aztán DVD-n nagyon kevesen vették meg, fogalmuk sincs az embereknek arról, hogy ez micsoda.
+ + +
#8 - Jóbarátnők (Friends With Money, 2006)
DVD-megjelenés: 2007. január 17.
Forgalmazó: FHE
Jennifer Aniston életében eddig három nagyon jó filmben szerepelt, ezek közül kettő (Jóravaló feleség, Jóbarátnők) nálunk elkerülte a mozikat, egy pedig (Hivatali patkányok) tíz éve nem tud kijönni DVD-n. A Jóbarátnők egy intelligens komédia négy nőről, akik úgy próbálják meg takargatni, hogy nincs minden rendben az életükben, hogy a többiek életmódját, választásait és párkapcsolatát kritizálják. Nicole Holofcener rendezőnőnek különös képessége van arra, hogy úgy ragadja meg az ismerős és végtelenül kínos emberi szituációkat, hogy legszívesebben a szőnyeg alá bújnánk zavarunkban.
Hogyan méltattuk korábban: "Szerethető, könnyed csajfilm a Jóbarátnők, pont megfelel egy pletykapartival egybekötött hétvégi, barátnős videózáshoz." (Bujdosó Bori: Női társaságban)
Mit mond a forgalmazó?
Stern Gábor (FHE): Ez meglepően jól ment DVD-n, ami valószínűleg a címének és a főszereplő Jennifer Anistonnak is köszönhető. Fel sem merült, hogy moziba kerül. Vannak olyan filmek, amik az alacsony amerikai nézőszám miatt rögtön abba a kategóriába kerülnek, hogy esélyt sem kapnak Amerikán kívül. Amik 50 millió dollár alatt teljesítenek, általában nem is merülnek fel. (a Jóbarátnők 13 millió dollárt hozott Amerikában - a szerk.). Természetesen ez a szabály csak az amerikai produkciókra vonatkozik; egy Guy Ritchie-filmre például nem.
+ + +
#7 - Ujj-függő (Thumbsucker, 2005)
DVD-megjelenés: 2006. december 8.
Forgalmazó: Klub Publishing Kft.
Imádnivaló film egy kamasz srácról, aki előbb az ujjszopásra kattan rá, majd később a Ritalin és a marihuána segítségével próbálja meg átvészelni a felnőtté válás problémás időszakát. A videoklip-rendezőből lett elsőfilmes Mike Mills érzékenyen nyúl a klisé-gyanús témához, a mellékszerepekben pedig többek között Keanu Reeves és Tilda Swinton is brillírozik. Lehet, hogy a magyar mozikban nem robbantott volna kasszát, de az mindenképpen gyalázat, hogy végül úgy jelent meg DVD-n, hogy a lemezről lemaradt az angol hangsáv. Az eredeti regény még a filmnél is szórakoztatóbb, itthon Hazai Attila és Berta Ádám remek fordításában jelent meg Ujjszopó címmel.
Hogyan méltattuk korábban: "Az ujjszopásról, majd más addikciókról leszokni képtelen tinédzser szerepéért Lou Taylor Puccit a berlini filmszemlén is a legjobb férfialakítás díjával jutalmazták, és Mike Mills alkotása kétségtelenül neki köszönhetően az idei független filmes felhozatal gyöngyszeme." (Onozó Róbert: Huszonéveseké a filmvilág)
Az Ujj-függő-t forgalmazó cégtől senkit nem tudtunk érdemben megszólaltatni.
+ + +
#6 - I Heart Huckabees - Multik haza! (I Heart Huckabees, 2004)
DVD-megjelenés: 2005. augusztus 31.
Forgalmazó: SPI
Az I Heart Huckabees tömve van egy csomó első osztályú színésszel, akik egész idő alatt ide-oda rohangálnak, és olyan zagyvaságokat mesélnek egymásnak, hogy azt nem tudnánk most itt rekonstruálni. Ez akár kétségbeejtő is lehetne, de pont ez az őrültség a titka a filmnek. A színészek szemmel láthatólag perverz élvezettel lubickolnak idétlen karaktereikben, és ez némi ráhangolódás után felszabadító hatással van a nézőre is. Egy film, ami totálisan fittyet hány az ép észre, minden perce logikátlan őrültség.
Hogyan méltattuk korábban: "Az I Heart Huckabees őszinte film, mert nem állít többet magáról, mint, ami. Nem ígéri, hogy nagy válaszokat fog adni a nagy kérdésekre, nem pózol filozófiai megmondófilmként. Letagadhatatlan, hogy foglalkozik az emberi lét alapkérdéseivel, de barackot nyom a fejünk búbjára és kedves bölcsességgel figyelmeztet, hogy amikor ezeken a kérdéseken rágódunk, lehetőleg ne felejtsük otthon a humorérzékünket." (Bujdosó Bori: Hogyne lennék önmagam?)
Az I Heart Huckabees forgalmazó azóta kivonult Magyarországról, a cég volt munkatársai nem kívántak nyilatkozni a filmmel kapcsolatban lapunknak.
A toplista mindjárt folytatódik, de előbb olvasunk el egy jó keretest!
Néhány érdekes dolog, amit anyaggyűjtés közben tudtunk meg
#5 - Gattaca (1997)
DVD-megjelenés: 1999. június 1. (Extra változat: 2008. március 17.)
Forgalmazó: FHE
Ötletes, izgalmas és elgondolkodtató sci-fi a nem túl távoli jövőről, amiben a természetes úton született emberek már másodlagos állampolgároknak számítanak. A genetikailag hátrányos helyzetű Vincent (Ethan Hawke) mindenáron űrhajós akar lenni, a vágya már teljesülni is látszik, amikor beüt a szerelem az egyik kolléganője képében (Uma Thurman - a forgatás alatt jöttek össze Hawke-kal), és a fickó felesleges kockázatokat vállal. Az egyik mellékszerepben az akkor még jócskán pályakezdő Jude Law elegánsan lenyúlja a fimet.
Mit mond a forgalmazó?
Stern Gábor (FHE): Sokáig úgy volt, hogy lesz moziban. Még hónapokkal a DVD-megjelenés után is ki volt plakátolva a mozikban, hogy hamarosan jön. Nemcsak jó, de ránézésre "jól eladható" film is: van benne akció, nem is egy ismert színész (Ethan Hawke, Jude Law, Uma Thurman) és a műfaja sci-fi, még ha a kicsit elvontabbak közül való is. Általában ha egy film nem kerül mozis forgalmazásra, akkor DVD-n nincs sok esélye, a mozi biztosította ismertség nélkül alig veszi meg valaki DVD-n. A Gattaca azonban mozibemutató nélkül is igazi kultfilmmé tudott válni. Nemrégiben jelent meg DVD-n extra változatban és Blu-ray lemezen is, amik szintén nagyon jól fogytak.
+ + +
#4 - A tintahal és a bálna (The Squid and the Whale, 2005)
DVD-megjelenés: 2006. június 27.
Forgalmazó: FHE
Szegény Noah Baumbach. A frissen végzett egyetemisták vicces tökölését bemutató remek rendezői bemutatkozását Seggünkön az élet címmel adták ki itthon videón, a szintén tüneményes második filmje (Mr. Jealousy) pedig soha meg sem jelent. Harmadik filmjének a címe ne tévesszen meg senkit, nem tengeri élőlények kalandjait meséli el, hanem azt, hogy hogyan éli meg két tinédzser fiú a szüleik válását. Kiváló alakítások, szuperjó zenék, francia újhullámos lendület.
Hogyan méltattuk korábban: "A film azért nagyon jó, mert ezt a teljesen hétköznapi helyzetet olyan érzékenységgel mutatja be, amitől az alkotás igazi példatörténetté válik, miközben nincsenek általánosító közhelyek benne. Nagyszerűen találták el az alkotók a hétköznapi, mindenki számára ismerős gondok dramatizálását, ami nagy szó, hiszen amit mindenki ismer, azt a legnehezebb megmutatni." (Dr. Igó: Anyám pasija, apám nője)
Mit mond a forgalmazó?
Stern Gábor (FHE): Erről én sem gondoltam, hogy moziba való lenne. Rengeteg olyan film van, amiért küzdünk és beszélgetünk a mozisokkal, hogy igenis be kell mutatni és találjunk ki valamit, de ez a film nem az a kategória.
+ + +
# 3 - Utazás Darjeelingbe (The Darjeeling Limited, 2007)
DVD-megjelenés: 2008. június 8.
Forgalmazó: InterCom
A furcsa fiúk Indiában vonatoznak. Wes Anderson a sokadik remekművében megint annyi okos részletet és szellemes megnyilvánulást halmozott fel, hogy egyszeri nézéssel képtelenség is befogadni. Az öngyilkossági kísérlete után felépült Owen Wilson esendőbb, mint valaha, a nyurga Adrien Brody pedig tökéletesen beilleszkedik a tarka-barka Anderson-univerzumba. A történet előzményét egy tízperces kisfilmben dolgozták fel, amiben Natalie Portman szerepel: ez is megtalálható a DVD-n.
Hogyan méltattuk korábban: "Az új Wes Anderson-film egy végtelenül elragadó alkotás, olyan fantasztikus örömérzetet adott a megtekintése, hogy szívem szerint nem kritikát írnék róla, inkább csak ujjongva ugrándozni lenne kedvem." (Varga Ferenc: Mindjárt kiugrok a bőrömből)
Mit mondanak a forgalmazósok?
Ádám Bernadett (InterCom): Az Utazás Darjeelingbe ellen volt a rendezőtől korábban bemutatott Tenenbaum, a háziátok és az Édes vizi élet is. Ezeknek hiába adtuk meg az esélyt, a magyar közönség nem volt vevő rájuk. Mindkettőnél komoly veszteséggel zártunk. Mi is, a stúdió is.
Stern Gábor (FHE): A Darjeeling idején pont találkoztam a Fox Magyarországi forgalmazásért felelős emberével, és kérdőre vontam, hogy miért nem nézhetik meg a magyar mozinézők ezt a filmet. Azt mondta, hogy a film nem tud annyi nézőt csinálni, hogy pénzügyileg nyereséges legyen. Szerintem vannak olyan filmek, amiket nem azért kell bemutatni, mert pénzt csinálnak, hanem mert annak a kevés nézőnek látnia kell moziban. Mások meg pont azt mondanák - és nekik is igazat lehet adni -, hogy ne ennek a száz embernek az élvezetét támogassák. Ezzel nem értek egyet, mert lehet, hogy pont abból a száz emberből lesznek a jövő filmkészítői, filmforgalmazói, stb.
+ + +
#2 - Kótyagos szerelem (Punch-Drunk Love, 2002)
DVD-megjelenés: 2003. szeptember 3.
Forgalmazó: FHE
A Kótyagos szerelem-ben semmi nem úgy történik, mint azt a nett romantikus filmekben megszokhattuk: a nő a lehető legunalmasabb módon kerül a férfi életébe, külseje jóindulattal is csak átlagos, és azt a megszállottságot, amellyel aztán Adam Sandler mégis ráveti magát, nem magyarázza semmilyen dramaturgiai fordulat. Az idétlen főhős olyan szerelemittas lesz, mint puncsba esett őszi légy, de ezt igazán bájosan csinálja. Kész, a csókos jelenetben megveszi a nézőt kilóra.
Hogyan méltattuk korábban: "Paul Thomas Anderson filmjének csupán egyik érdeme, hogy a sablonokat új tartalommal tölti meg, a másik a kiváló szereposztásban rejlik. Barry szerepét - egy merész húzással - Adam Sandlerre osztotta, aki eddig szinte kizárólag a saját filmjeiben szerepelt, melyekben önmagát alakította. Ezúttal bebizonyítja, hogy komoly színészi munkára képes." (Gyárfás Dorka: A legszerelmesebb filmek)
Mit mond a forgalmazó?
Stern Gábor (FHE): Én személy szerint nem voltam nagyon oda ezért a filmért, de megértem ha sokan meglepődtek, hogy egy Adam Sandler-film nem került a mozikba.
- Nem lehetett volna úgy eladni, hogy ráraktok egy nagy vigyorgó Adam Sandler-fejet a plakátra?
Stern Gábor (FHE): A stúdiók általában hosszú távon gondolkodnak, a színészeik ismertségét - mint egy brandet - fel kell építeniük. Valószínűleg azt gondolják, hogy nem ér annyit, hogy most az egyszer behülyítik a nézőket, ha aztán emiatt a következő "igazi" Adam Sandler-vígjátékokra már nem váltanak jegyet. Az Adam Sandler-brandet a Sony mozisai építették fel Európában. Az első nagy amerikai sikere, a Vizesnyolcas nálunk hatalmas nagy bukta volt, mert senki sem tudta itt, ki az az Adam Sandler.
+ + +
#1 - Mielőtt lemegy a Nap (Before Sunset, 2005)
DVD-megjelenés: 2006. november 20.
Forgalmazó: FHE
Az 1995-ös Mielőtt lemegy a Nap-ban az amerikai srác és a francia lány Bécsben beszéltek lyukat egymás hasába. Most kilenc évvel később Párizsban futnak össze, mindketten túl vannak jópár csalódáson és rossz döntésen, de a kettőjük közötti összhang a régi. Meghökkentő látni, hogy a két rész között eltelt időben Julie Delpy csak még szebb lett, Ethan Hawke viszont öregebbnek néz ki a koránál és egészen múmiaszerű (pont akkor volt túl egy fájdalmas váláson). Ez minden idők legjobb filmfolytatása.
Hogyan méltattuk korábban: "A Mielőtt lemegy a Nap tiszteletet parancsoló film. Az is biztos, hogy egyszer nem elég megnézni. Ugyanúgy nem csak egy film, mint az első rész. A kettő együtt pedig önmagánál is több: egy generáció vallomása. Megláthatjuk, honnan indultunk, és hol tartunk most." (Gyárfás Dorka: Mielőtt végleg lemegy a Nap)
- - -
MÉG KÉT FONTOS KÉRDÉS
Melyik filmek mozis bemutatását bántátok meg a legjobban?
Ádám Bernadett (InterCom): A Dragonball-t, hogy a közelmúltból említsek egy példát. Pont azt hozta, amire számítottunk, de a stúdiónak nagyobb elvárásai voltak. Az Apró titkok-nál bíztunk benne, hogy a főszereplő neve elég lehet legalább ahhoz, hogy ne veszítsünk rajta. Tíz csapás, Sziklák szeme és az Inkheart, mivel nem engedélyezték a szinkront.
Pataki Andrea (UIP Dunafilm): Van, ami nem lett sikeres, de ha így döntöttünk, azt már nem szoktuk megbánni. Olyan szokott lenni, hogy utólag azt gondoljuk, hogy elég lett volna felirattal bemutatni. Ez legutóbb a Kettős játék esetében merült fel, az valószínűleg felirattal is elment volna. A Frost/Nixon-t talán sokkal kevesebb kópiával kellett volna vetíteni.
Bognár Péter (Budapest Film): Az utóbbi időben elég sok ilyen film volt, de azok általában DVD-n is megbuknak. Bizonyos filmeket DVD-n már ki sem adunk, miután a moziból is visszahívtuk őket. Most az a probléma, hogy a DVD-kiadás is veszteséges. A legnagyobb veszteséget a Flyboys - Égi lovagok című filmünk csinálta két és fél évvel ezelőtt. Kijöttünk tizenegynéhány kópiával, néző meg sehol.
Melyik csak DVD-n megjelent filmekkel kapcsolatban gondoljátok most már úgy, hogy meg kellett volna kockáztatni a mozibemutatót?
Ádám Bernadett (InterCom): Aminek esélye is lett volna, az talán a Producerek.
Pataki Andrea (UIP Dunafilm): A Példátlan példaképek-en (Role Models) és a Bébi mamá-n vacilláltunk, de mindkettővel kapcsolatban a stúdió döntötte el, hogy nem lesznek.
Bognár Péter (Budapest Film): A saját filmjeink között nincs ilyen. Ha egy filmben benne van a mozibemutató potenciálja, azt képesek vagyunk meglátni.
- - - - - - - - - - - - - -
A cikkben megszólaltak:
Ádám Bernadett: marketing és kommunikációs igazgató, InterCom
Bognár Péter: ügyvezető igazgató, Budapest Film
Pataki Andrea: sajtófőnök, UIP-Dunafilm
Stern Gábor: marketing igazgató, Fórum Home Entertainment
Az Across The Universe-ről szóló bekezdést Onozó Róbert írta.