Van az a típusú "könnyed" magyar film, amit külföldi (angol, de főleg amerikai) mintára készítenek el, de arra gondosan ügyelnek, hogy csak a sablonokat és a bárgyú poénokat vegyék át, a profizmust semmi esetre sem. Nálunk még pénz sincs a filmekre, úgyhogy ordító reklámokat kénytelenek a néző arcába nyomni, úgy hatpercenként, mert a filmnek azért valahogy nyereségesnek is kéne lennie. Így történt, hogy Szinglik éjszakája fantázianéven Sas Tamás egy újabb energikus sablonparádét és ízléstelenség-fiesztát kanyarintott egy jó félórás reklámblokk köré, és arra kér bennünket, szórakozzunk egy jót rajta.
Az alapötlet, miszerint néhány csöcsös csaj estélyiben rohangáljon naphosszat és alvilági bunkókkal hadakozzon egy több száz éves, nagyon értékes gyűrű miatt, nem rossz. Tia Carrere meg Pamela Anderson például jó húsz éve ilyen típusú munkákból éldegélnek, gondoljunk a Barb Wire - A bosszúálló angyal című darabra vagy Az elveszett ereklyék fosztogatói és a V.I.P. - Több, mint testőr jellegű tévésorozatokra. De Sas ennél azért ambíciózusabb rendező, és belerak egy kis romantikát is, amit ő úgy old meg, hogy leszerződteti a magyar naívák legnaívabbját, Hámori Gabit, és beöltözteti lovaglóruhába.
Hámori elvileg a főszereplő, aki a film elején azzal lepi meg örök barátnőit, hogy valamilyen homályos és teljesen életszerűtlen fogadalom ellenére ő férjhez megy, még aznap este. A szingli barátnők megpróbálják feldolgozni a hírt valahogy. Szinglik éjszakája - értelmetlen cím, hiszen az egész film a napfényes Egerben játszódik. (És ez a szingli szó... ez még mindig itt van.) Itt, Egerben rabolják el Hámori felbecsülhetetlen értékű, angol jegygyűrűjét Seress Zoltán maffiafőnök parancsára. A gyűrűt Róka (Karácsonyi Zoltán, a film egyetlen ihletett castingja) rabolja el, Hámori kikészül, ez érthető, de szerencsére van egy nővére (Gallusz Nikolett), és a másik két barátnő, Sárközi-Nagy Ilona és Szávai Viktória, akik a végére visszaszerzik neki a gyűrűt. Addigra egyébként kiderül, hogy úgysem olyan fontos a puccos angol relikvia, mert a szerelem mindent legyőz, még a sznob anyósokat is. Felcsendülhet a négy lány dala, bomolhat a násznép.
Szinglik éjszakája | Szabó Margaréta, Karácsonyi Zoltán, Gallusz Nikolett, Ötvös András, Szávai Viktória és Sárközi-Nagy Ilona |
A Szinglik éjszakája kusza, ritkán vicces és egyáltalán nem romantikus magyar vígjáték előnytelenül fényképezett, hadonászó-rohangáló színésznőkkel, akik olyan karaktereket kénytelenek eljátszani, amelyeket először és utoljára talán a produkció sajtóanyagában gondoltak át valamennyire. A filmet végignézve nekem egy pillanatra sem tűnt fel, hogy Gallusz Nikolett "kissé szeleburdi, de rendkívül kifinomult gondolkodású szobrászművész" ebben a történetben, de az sem, hogy Sárközi-Nagy Ilona "harcias testőr", akinek elvileg rengeteg lehetősége lett volna arra, hogy szétrúgjon néhány alvilági segget, de hiába. Szávai sem tud mit kezdeni ezzel a műfajjal, talán ő a leghaloványabb a négy nő közül, de nehéz választani. Hámori az egyetlen, akinek van valami veszítenivalója ezek közül a színésznők közül, ő meg engedelmesen eljátssza a háttérbe tolt, kastélyszállóban várakozó színtelen-szagtalan menyasszonyt, még akkor is, ha az angol arisztokrata vőlegény szerepét Sasnak sikerült egy kanadai favágóra emlékeztető, rumcájsz-körszakállú, sebhelyes arcú palinak adnia. Ez a furán, zavartul pislogó férfi ráadásul angol létére kénytelen magyarul mondani a szövegét, így neki köszönhetők a film legbizarrabb pillanatai.
Szinglik éjszakája | Matt Devere és Hámori Gabriella |
A legsikerültebb jelenetek a legsablonosabbak is egyben: Hevér Gábor és Gyuriska János jól szórakoznak a baromarc gengszterek bénázós jeleneteiben, és még azt sem bánják, ha megállás nélkül energiaital-dobozokat kell szorongatniuk közben. Van ennél izgalmasabb product placement-technika is a Szinglik éjszakájá-ban: kedvencem az a pillanat, amikor a színészek kiszállnak az autóból, izgatottan beszélgetnek valamiről, miközben a kamera sunyin átfókuszál a hátuk mögött elhelyezett plakátra. Dumáljatok csak, homályos képű kispofáim, a lényeg, hogy a plakát betűi tűélesen látsszanak és mindenki el tudja olvasni, pontosan melyik étterem fizetett ezért a szpotért. Van, aki még ennél is rosszabbul járt. Gubík Ági szemledíjas színésznőnk három jelenetet kapott: egyszer némán szaunázik, egyszer harminc évvel öregebbre sminkelve vacsorázik, a végén meg még egyszer felvillan egy pillanatra a nagy esküvői bonyodalom közepén, valahol ott, amikor Hámori Gabi és a barátnői a kastélyszálló mellvédjén egyensúlyozva emelgetik a lábukat, és fülsértően énekelnek. Gubík tehetségét ennél jobban is ki lehetett volna használni, de hiába, valószínűleg ellopta tőle a show-t egy jól pozícionált kefírdoboz.
Szinglik éjszakája | Gubík Ági |
Sok a reklámcikk, a vadul rázkódó kebel, a béna autós jelenet, az ismétlődő, egyáltalán nem vicces poén, és sok az értelmetlenség. Ha nincs kedve a forgatókönyvíróknak sokat gondolkozni ezen az egészen, akkor a szereplők egyszer csak lehajolnak és találnak egy pisztolyt a föld alatti csatornában. A könyvet többek között Szajki Péter jegyzi, amit nem értek, mert az Intim fejlövés-t egy évvel ezelőtt rendesen összerakta. Itt mondjuk valószínűleg az volt a központi feladat, hogy a négyszázhetven szponzort hogyan lehet belenyomni a történetbe és végül is ez nagyon megterhelő lehetett. Ha így nézzük, nem is lett ez a reklámblokk olyan nézhetetlen.