Garry Marshall Penny Marshall (Segítség, felnőttem!, Micsoda csapat) bátyja producerként, forgatókönyvíróként és színészként is aktív volt az utóbbi öt évtizedben, de első sikereit televíziós komédiák írójaként aratta. A nyolcvanas években a Szerelmes doktorok és a Flamingókölyök kövezték ki az utat rendezői virágkorához, amit a Barátnők, a Krumplirózsa és leginkább a Micsoda nő! jelentett.
Legutóbbi románca: Nehéz elképzelni, hogy az Igazából szerelem amerikai megfelelőjének babérjaira törő, sztárparádéval felturbózott Valentin-nap bármikor máskor ekkora sikert tudott volna elérni, mint a múlt hétvégén, de a röhejesen bárgyú történetszálak és a kiszámítható, szirupos jelenetek ellenére is pont azt adja, amit Valentin-napon az ember vár egy moziranditól: kellemes, ártalmatlanul vicces szórakozás Julia Robertsszel, Bradley Cooperrel, Jamie Foxxszal, Shirley MacLainnel és még egy rakás ismert arccal.
Csúcsteljesítménye: Trónkövetelő rengeteg akadt, de a romantikus komédiák csúcsát 20 év után is magabiztosan őrzi a Beverly Hills-i prostik Hamupipőke-meséje, a Micsoda nő!, ami megajándékozta a filmvilágot máig legnagyobb sztárjával, Julia Robertsszel. * * * Nancy Meyers Meyers pályafutása gyakran visszaköszön sikeres hősnői karakterében is; ő ugyanis valóban sajttortasütő vállalkozóból lett seperc alatt Oscar-jelölt (Benjamin közlegény) forgatókönyvíró. A kreatív kontrollt fokozatosan magához vonta, és az Apád, anyád idejöjjön! óta nem csak írója, de producere és rendezője is saját romantikus vígjátékainak.
Legutóbbi románca: Az Egyszerűen bonyolult-tal (a 2003-as Minden végzet nehéz-hez hasonlóan) Nancy Meyers elsősorban saját korosztályának kedvezett, hiszen a két férfi között őrlődő nő bohókás sablontörténete attól még nem minőségi szórakozás, hogy Sandra Bullock, Drew Barrymoore vagy Katherine Heigl helyett Meryl Streep alakítja a főszerepet. Anyut persze érdemes beültetni rá, és Alec Baldwin, John Krasinski, valamint egy spangli pár tényleg vicces pillanatról is gondoskodik.
Csúcsteljesítménye: A legjobb szereposztással rendelkező Meyers-film kétségtelenül a Holiday, de a rendezőnő sajnos már ott bizonyította, hogy nem tudja, mikor kell abbahagyni a filmjeit (a romantikus komédiáknál alap lenne a másfél óránál nem hosszabb játékidő). Ezért végül a Mi kell a nőnek?-et érdemes kiemelni, amelyben Mel Gibson utoljára volt vicces, és először tárta fel feminin oldalát. * * * Richard Curtis Az új-zélandi születésű Curtisnek nem csak a kilencvenes években bekövetkezett brit romkom-robbanást, de a szigetország egyik legfontosabb ikonját, Mr. Beant is köszönhetjük. A Beant megformáló Rowan Atkinson szerepelt első sikeres mozis projektjében, A nagy balek-ban is, csakúgy, mint a műfaj klasszikusának számító Négy esküvő és egy temetés-ben. Miután a következő évtized összes kasszát robbantó brit forgatókönyvét (Négy esküvő..., Bridget Jones 1-2, Sztárom a párom) megírta, végül úgy döntött, ideje a kamera mögött is átvenni a hatalmat.
Legutóbbi románca: Az Igazából szerelem után valószínűleg nem csoda, hogy Curtis úgy érezte, kivégezte a romantikus vígjátékok műfaját. Nem ment messzire, de sajnos a kevesebb giccsel és több cool zenével készült Rockhajó elidegenítette közönsége nagy részét, csak Franciaországban lett kasszasiker és kultfilm. Aki kihagyta a moziban, DVD-n még kiköszörülheti a csorbát - nem fog csalódni.
Csúcsteljesítménye: Megkockáztatnám, hogy a Rockhajó jobb film, mint az Igazából szerelem, de mivel romantikus komédiákról van szó, a brit színészek ki-kicsodájával felérő sztárparádé megkerülhetetlen a műfajban, és legalább annyira hozzátartozik a karácsonyhoz, mint a szaloncukor. Univerzális vonzerejét mi sem bizonyíthatná jobban, mint, hogy az egyik jelenetét Gyurcsány "remakelte". * * * Nora Ephron Ephron testközelből leshette el Woody Allen módszereit, hiszen a mester legjobb filmjei közül kettőben is aprócska szerepet játszott (Férjek és feleségek, Bűnök és vétkek). Forgatókönyv-íróként pedig bravúros teljesítmények fűződnek a nevéhez, mint pl. a Silkwood vagy a Harry és Sally. Utóbbi biztosan ott van a minden idők legjobb romkomjai dobogóján, így nem csoda, hogy Ephron saját rendezéseihez is igyekezett megőrizni a bevált receptet, vagy legalábbis Meg Ryant (A szerelem hullámhosszán, A szerelem hálójában).
Legutóbbi románca: Mivel a Mamma Mia! óta Meryl Streep Hollywood "új" kedvenc romantikus hősnője, Ephron is hozzá fordult csajfilm-ügyben. A Julie & Julia Streepnek köszönhetően egy fél jó film lett, hiszen Julia Child életének mókás epizódjai valóban úgy elvarázsolták a nézőt, mint egy francia vacsora által kínált ízorgia, a hatvanéves színészistennő pedig könnyen lehet, hogy a harmadik Oscarját is megkapja végre a szerepért. Csak azt a kínkeserves Julie-részt tudnánk feledni a filmből.
Csúcsteljesítménye: Forgatókönyvíróként mindenképp a Harry és Sally, és azon belül is a legendás orgazmusjelenet, de mivel elsősorban a rendezői teljesítményekre koncentrálunk, legyen a sokkal giccsesebb, de szerethető A szerelem hálójában. * * * James L. Brooks Cameron Crowe, Wes Anderson, Judd Apatow és még sok fiatal rendező példaképe, illetve pártfogója inkább drámai filmek (Becéző szavak, A híradó sztárjai) rendezőjeként szerzett hírnevet és rengeteg díjat. Producerként olyan klasszikusok fűződnek a nevéhez, mint a Jerry Maguire vagy a Segítség, felnőttem!, de végleg a komédia műfaja felé a Simpson család forgatókönyvírói és produceri tevékenysége sodorta, szerencsére.
Legutóbbi románca: A Spangol - Magamat sem értem meglepő módon elveszett valahol a fordításban, és a szokásosnál jóval visszafogottabb Adam Sandler főszereplése ellenére (az ilyen kellemetlen meglepetésről Judd Apatow is tudna mesélni...) sem találta meg az útját a közönséghez. Jó hír, hogy már készülőben a következő filmje, amelyben újra Jack Nicholson lesz a főhőse, a további szereplők pedig Owen Wilson, Reese Witherspoon és Paul Rudd.
Csúcsteljesítménye: A Becéző szavak-at az egész család végigszipogja, a Lesz ez még így se viszont a szentimentalizmus mellett a humort is ugyanolyan bátran adagolja. Nicholsont másodjára rendezte Oscar-díjig (egyébként is rekordtartó, hiszen 3 filmmel 10 fő- és mellékszereplői Oscar-jelölést hozott ki színészeiből) és nincs az a mizantróp, aki ne lágyult volna el akkor, amikor Nicholson azt mondta Helen Huntnak, hogy miatta akar jobb emberré válni. * * * + 1: Sas Tamás Egyszer talán Orosz Dénest (Poligamy) fogjuk együtt emlegetni a hollywoodi romkom-nagymesterekkel, de egyelőre a nem túl igényes magyar műfaji felhozatal maximum Sas Tamás nevével fémjelezhető. A kilencvenes években tehetséges operatőrként (Árnyék a havon, Gyerekgyilkosságok, Csajok) tűnt fel, a Presszó pedig ígéretes rendezői karriert vetített előre. Az ezzel kapcsolatos illúziók sajnos gyorsan szertefoszlottak az Apám beájulna, a 9 és fél randi vagy leginkább az S.O.S. Szerelem! láttán, de hiába utálták a kritikusok a magyar közönségfilm új letéteményesét, a nézőszámok mégis magukért beszéltek.
Legutóbbi románca: Az idei filmszemle kapcsán már többször megállapítottuk, hogy Sas idén Soderberghet megszégyenítő tempóval hozott össze három filmet, bár közülük kettőről eddig nem sok jót szó hangzott el oldalunkon (Szélcsend, Presszó 10 év). Ettől persze még szívből bízunk abban, hogy a harmadik, a Szinglik éjszakája gyökerestül felforgatja a romantikus komédiák műfaját, júniusig ibolyaillatú, tavaszi-szerelmi zsongásban tartja majd az országot, és szégyenpadra ülteti James L. Brooksot és Richard Curtist. |