Akcióban az igazság

Vágólapra másolva!
A Zöld zónában Paul Greengrass kiváló akciófilmet gyúrt össze egy bombasztikus, minden finomságot és agyat nélkülöző politikai thrillerrel. Vagy fordítva. Matt Damon rettenthetetlen amerikai hőst játszik, de a fiktív Jason Bourne-t jobban elhittem neki, mint ezt a túlpolitizált, megalkuvást nem ismerő katonaembert.
Vágólapra másolva!

Néhány héttel az amerikai megszállást követően egy egyenes lelkű, acélos szívű, kifinomult igazságérzékkel megáldott amerikai katona, Roy Miller (Matt Damon) tömegpusztító fegyvereket keres Irakban. Ezért indult a háború, ideje előásni a bukott iraki diktátor szennyesét. De hiába kutatja őket Miller lelkiismeretesen, sajnos nem találja a fegyvereket, ezért egyre idegesebb. Léteznek egyáltalán azok a fegyverek? És ha nem, akkor ki és miért terjesztette azt, hogy igenis vannak? Miller egyre gyanakvóbb, a néző ajkbiggyesztve bólogat: naná, hogy nincsenek, az olajért mentetek oda, innen megmondom neked, öreg. És Miller, az egyszeri amerikai katona teljes gőzzel nekilát, hogy a hivatalos állásponttal szembeszállva mentse a menthetőt.

A Zöld zóna jófajta, hamisítatlan Greengrass-féle akciófilm, ami ugyanolyan, mint a hőse, Miller főtörzs: rettenthetetlen elszántsággal, lendületes mozdulatokkal és mindenekelőtt nagyvonalú leegyszerűsítéssel nyilatkozza ki az igazát - az igazat az iraki háborúról. Az angol Greengrass nemcsak a Bourne-filmek második és harmadik részét rendezte, de ő csinálta a Véres vasárnap-ot és A United 93-as-t is; akcióval tölti meg a politikai drámát és átpolitizálja az akciót. Ez érdekli. Szereti a történelmet, szereti a drámát, és szereti a politikát. De legjobban a hevesen rázkódó, szédülést okozó akciót szereti, és véresen komoly aktuálpolitika ide vagy oda, minden mást ennek rendel alá.

Paul Greengrass abban a legnagyszerűbb, ahogy megfogja a nézőt és bevágja a füst és robbanások, géppuskaropogás és halálüvöltés kellős közepébe. Hajszálpontos érzékkel adagolja a káoszt. Kevesen tudják ilyen erővel és sebességgel megtölteni a vásznat, ez már a Véres vasárnap-ból kiderült. Úgy kapkodja a kamerát, úgy vágja össze a képeit, mintha az operatőre is az életéért futott volna a felvételek idején. Ehhez persze kell egy ilyen csapat is: Christopher Rouse vágta neki a Bourne-filmeket és A United 93-as-t is, az operatőr Barry Ackroyd pedig A United 93-as mellett a másik mostanában bemutatott Irak-filmet, A bombák földjén-t fényképezte. Bele a közepébe, hagy szédüljön a néző, kapkodja csak a fejét. Azért ül be a moziba.

Forrás: [origo]

De hiába az idegtépő, izgalmas jelenetek, hiába a háborús őrület tökéletes illúziója, a Zöld zóna mégsem sikerült tökéletesre. Greengrass nem az akción, hanem a politikán csúszik el: nem állja meg, hogy ne varrjon fénylő betűs mondanivalót a zászlajára. Dokumentarista eszközökkel meséli a fikciót. A forgatókönyvet egy akkori, ottani krónikás, az újságíró Rajiv Chandrasekaran könyve nyomán írták, mégsem elég meggyőző a történet, nem elég komplexek a karakterek, nem elég árnyaltak és mélyek a dilemmák. "Ha sikerül, megmentheted az országot!" - hangzik a bombasztikus mondat a testes CIA-ügynök (Brendan Gleeson) szájából, Miller főtörzs pedig felszegi a fejét, és gépiesen harcba indul. Teszi a dolgát, megmenti a világot. Matt Damon furcsamód sokkal emberibb, átélhetőbb karaktert játszik a fiktív, szuperhősös Bourne-filmekben, mint ebben a dokumentarista, komolyabb, élethűbbnek szánt politikai moziban. Miller soha nem inog meg, soha nincsenek kétségei, a demokrata, háborúellenes igazság lángoló pallosa ő. Semmi több.

Forrás: [origo]

Valamikor 2008 nyarán beszélgettem a Zöld zóna egyik szereplőjével, a szaddámista Al Ravi tábornokot játszó Igal Naorral. Kiderült, a Zöld zóná-t már akkor leforgatták. Érdekes, hogy két egész évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ez a film a mozikba kerülhessen - azóta Amerikában lett egy új elnök, és Al Ravi tábornok váteszi kinyilatkoztatásai a 2003-as megszállás idején ma már nem lepnek meg senkit sem: igen, Irak vérbe fulladt, az amerikai bevonulással nem jött el a béke, egymás torkának esett a lakosság. Évekkel ezelőtt izgalmas és botránykeltő lett volna a film vészjósló, szókimondó stílusa, ma már történelmi képeskönyv egy regényesen tálalt, megkérdőjelezhető igazsággal a közepén. A híres Greengrass-féle kézikamerás akciójelenetekért azért érdemes beülni rá.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről