Bogdán Árpád, a 2007-es Filmszemlén és Berlinalén bemutatott Boldog új élet rendezője második nagyjátékfilmjére, a Halottlátó című mágikus realista roma thrillerre készül. A két filmben annyi közös, hogy mindkettő főhőse egy meg nem nevezett nagyváros egyik lakótelepén élő, húsz év körüli roma fiú, de a Halottlátó Attilája egészen misztikus közegből érkezik: felmenői apai ágon halottlátók, olyan különleges képességgel rendelkező roma férfiak, akik képesek kapcsolatot teremteni a túlvilágról a mi világunkba átlépő holt lelkekkel.
Szöllősi Géza hangulatképe a Halottlátó című filmhez |
Mint Bogdán elmagyarázza, a halottlátóknak a roma folklórban fontos feladatuk van: "a világunkban azért történnek rossz dolgok - például betegségek, gyilkosságok -, mert a holtak világából átjövő lelkek negatív energiák formájában testesülnek meg. A halottlátók feladata, hogy ezeket az erőket visszatartsák, megakadályozzák, hogy átjöjjenek, illetve, ha már itt vannak, visszaküldjék őket a túlvilágra".
Attila tehát nagy felelősséggel járó, fontos örökséget cipel, de "annak ellenére, hogy talán ő a legerősebb képességgel bíró halottlátó, inkább normális életet szeretne élni. A roma társadalomban szinte elképzelhetetlen, hogy egy fiatalember így tradíciót bont. Döntésével értetlenséget szül a kolónia többi tagjában, konfliktusba kerül a rokonaival, aztán elveszíti az apját is. Viszont ezután olyan események történnek, amikből már nem tudja kivonni magát".
Szöllősi Géza hangulatképe a Halottlátó című filmhez |
A halottlátók vezetője a jövőbelátás képességével megáldott orákulum, aki egy túlvilági tündérnek, az urmének a gyermeke. Az urme egy szőke, kékszemű lény, aki hetvenhét évente lép át a mi világunkba, hogy megszülje az orákulumot. Ekkor mindketten védelemre szorulnak, de csak a legerősebb halottlátó képes megóvni őket. Ez lesz tehát az a feladat, amit Attila nem rázhat le magáról.
A film misztikus elemei ezen a ponton találkoznak a valósággal: amíg Attila nem akarja vállalni az urme védelmét, a többi halottlátó próbálja betölteni a szerepét, de hiába, sorban támadások érik őket, és sokan meghalnak közülük. Mindezt a halottlátók világát nem ismerő kívülállók a cigánygyilkosságok formájában tapasztalják.
Szöllősi Géza hangulatképe a Halottlátó című filmhez |
Bogdán úgy jellemzi filmjét, mint thrillerbe oltott művészfilmet, amelynek hangulatát Tarkovszkij és David Lynch bizonyos munkáihoz, és az Engedj be! című svéd tinivámpírfilmhez tudná hasonlítani, amelyben "a mese és a realitás is hihető volt". A film operatőre Győri Márk lesz, látványtervezője pedig Szöllősi Géza, aki korábban a Taxidermiá-n és az Ópium-on is dolgozott. Bogdán elmondása szerint a film vizuális világát "majdhogynem fekete-fehér képek, hosszú snittek, a végtelen és a szűk terek váltakozása" határozzák majd meg.
A forgatókönyv fejlesztésének korai fázisában Bogdán sok vizuális trükköt tervezett a filmbe, később letisztultabb képi világ felé mozdult el, így a filmben csak kevés trükkre lesz szükség. Ebben és az ehhez hasonló döntésekben nagy szerepe volt az Amszterdamban filmiskolát vezető Marten Rabartsnak is, aki konzultánsként segíti a forgatókönyv fejlesztését. A Halottlátó már filmtervként több elismerést begyűjtött, köztük a nemrégiben megrendezett Tallinn Baltic Event ötezer eurós fődíját. Ennek ellenére büdzséjének összeszedése a jelenlegi bizonytalan magyarországi filmfinanszírozási rendszerben nem egyszerű.
Szöllősi Géza hangulatképe a Halottlátó című filmhez |
Sipos Gábor producer elmondta nekünk, hogy a magyar, finn, szerb koprodukcióban tervezett film összköltségvetése 350 millió forint lenne. A stáb egy hét forgatást tervez Finnországban, és a vizuális trükkök nagy része is ott készül majd. A Boldog új élet fesztiválszereplése után 31,5 millió forint normatív támogatás járna nekik, illetve szándéklevelet kaptak az MMKA-tól 80 milliós támogatásra. A producer eredeti elképzelése szerint "az MMKA koprodukciós forrását és az NKA gyártási pályázatán nyerhető összegeket is felhasználtuk volna, de most sajnos ezek közül egyik sem elérhető. Ez teljesen ellehetetleníti a film elkészülését. Mivel nem volt más lehetőségünk - az ugyanis nem volt alternatíva, hogy leálljunk -, így elkezdtük a castingot és a helyszínkeresést. Májusban megyünk terepszemlézni Lappföldre, ahol a film kezdő, és végső jelenetét forgatnánk. 2011 novemberében el kell kezdeni a film forgatását."