Apacsok Úgy tűnik, filmeseink többsége sem szívesen beszél a még mindig feldolgozatlan, fájó ügynökkérdésről, de Török Ferenc végre szóbahozta a kényes témát. A saját színházi rendezésén alapuló Apacsok-ban Csányi Sándor, Szervét Tibor és mások kiváló alakításaiban bomlik ki a történet egy 60-as években beszervezett férfiról és a múlttal birkózó unokájáról (mindkét férfit Csányi játssza). Végre nem csak megmutatják nekünk, milyen lehetett ebbe a helyzetbe kerülni, hanem a bőrünkön is érezzük. Olvasnivaló: riportunk a forgatásról, kritikánk a filmről * * * Férfit látok álmaidban (You Will Meet a Tall Dark Stranger) Woody Allen legutóbbi vígjátéka kellemes kis film, viszont mentes attól a hebehurgyaságtól, ami miatt sokan nem szeretik a mester későbbi munkáit. Londonban vagyunk, és egy család több generációjának ügyes-bajos - természetesen emberi gyarlóságaikból eredő - problémáin nevetgélhetünk, olyan szerepükben élvezettel lubickoló színészekkel, mint Anthony Hopkins, Naomi Watts és Antonio Banderas. Olvasnivaló: cannes-i beszámolónk a filmről * * * Winter's Bone - A hallgatás törvénye (Winter's Bone) A Csontodiglan rendezőjének, Debra Graniknak a második filmje Amerika egy filmekben ritkán látott, nem éppen vonzó arcát mutatja meg, döbbenetes erővel. Az Egyesült Államok középső részén vagyunk, az Ozark-hegységben, ahol nagy a szegénység, és a népesség jelentős része metamfetamin-előállításból és árusításból tartja fent magát. A hamarosan az X-Men-ben látható Jennifer Lawrence fantasztikus alakítást nyújt a tizenéves főhősnő szerepében, aki rögös útra lép, amikor elhatározza, hogy mindenáron megtalálja drogkereskedő apját. * * * Ne engedj el (Never Let Me Go) Mark Romaneknek nyolc évbe telt, míg a Sötétkamra után előrukkolt második filmjével, de nem okozott csalódást. Sikerült úgy adaptálnia Kazuo Ishiguro regényét, hogy megőrizte furcsa, titokzatos, mégis szinte szenvtelen hangvételét, sőt, ez a filmben néha még jobban is működik, mint a könyvben. Keira Knightley, Carey Mulligan és Andrew Garfield egyformán szuper a bentlakásos iskolában felnövő, szoros kapcsolatban levő hármast játszva, és a film akkor sem válik unalmassá, ha előre ismerjük a sztori kifutását (de mi most azért nem lőjük le). * * * Hanna - Gyilkos természet (Hanna) Joe Wright, aki eddig olyan érzelmes filmeket rendezett, mint a Büszkeség és balítélet és a Vágy és vezeklés, most stílust váltott, és egy akcióthrillert csinált, amibe azért belevitt egy kis meseszerűséget. Főszereplőnek megtartotta Saoirse Ronant a Vágy és vezeklés-ből, de a tizenhét éves színésznő most egy CIA-s apja (Eric Bana) által kiképzett gyilkológépet alakít, aki menekül az ügynökség elől. Cate Blanchett pedig ronda vörös parókában próbálja fülön csípni. * * * Blue Valentine A film az USA-ban kapott egy kis plusz publicitást azzal, hogy egyik szexjelenete miatt először a pornófilmekével azonos korhatár-besorolási kategóriába tették, de ki kell ábrándítanunk mindenkit, hogy ez csak a bizottság hülyeségét tükrözi, a filmben nem sok zaftosat találni. Ellenkezőleg: Ryan Gosling és Michelle Williams fájdalmasan életszerűen mutatják be egy szépen induló, de aztán kérlelhetetlenül szétmálló szerelem történetét. * * * Cirkusz Kolumbia (Cirkusz Columbia) Danis Tanovic (Senki földje) új filmje az egykori Jugoszláviában játszódik, és egy férfiról (Miki Manojlovic) szól, aki miután megszedte magát Németországban, új nőjével hazatér a falujába, és rögtön kiebrudalja a házából egykori feleségét. A sokszor vicces családi konfliktusok hátterében finoman ábrázolva bontakoznak ki az etnikai konfliktusok, érik a délszláv háború. (A filmet eredetileg tavasszal mutatták volna be, ezért már előző filmajánlónkban is szerepelt.) * * * Larry Crowne Amikor egy Tom Hanks által megformált munkanélküli férfi Julia Roberts segítségével találja meg ismét élete értelmét, azonnal "láttuk már"-érzésünk támad, de mégis bevettük a Larry Crowne-t ebbe a cikkbe két okból: egyrészt az előzetes elég aranyos ahhoz, hogy higgyünk benne, ez a film kellemes kikapcsolódást jelent majd egy meleg nyári napon, másrészt Julia Roberts és Tom Hanks annyira vicces duót alkotott a Charlie Wilson háborújá-ban, hogy muszáj megnézni őket újra együtt. * * * Koszorúslányok (Bridesmaids) Esküvői komédiát láttunk már jó párat, de ez most - mint a cím is mutatja - nem a vőlegényre és a menyasszonyra, hanem a koszorúslányokra koncentrál. A társíró-főszereplő Kristen Wiig véleményünk szerint jelenleg az egyik legviccesebb amerikai komika, aki itt egy kissé szétcsúszott életű nőt alakít, aki barátnője (Maya Rudolph) koszorúslánya lesz, és emiatt természetesen rengeteg kalamajkába keveredik. Wiig és Rudolph már ezer éve együtt dolgoznak a Saturday Night Live-ban, úgyhogy remélhetőleg a vásznon is fergetegesek lesznek együtt. * * * Király! (Your Highness)
* * * Even the Rain / También la lluvia Gael García Bernalt mindig jó nézni; a Többet ne! rendezőjének új filmjében egy hiú filmrendezőt játszik, aki producerével (a kiváló Luis Tosar) Bolíviába megy, hogy leleplező filmet forgasson Kolumbusz Kristóf és társai indiánok ellen elkövetett bűneiről. A helyszínen kiderül, hogy a helyiek kizsákmányolása nem ért véget: éppen most próbálják elvenni tőlük az ivóvizüket, no és persze a maguk módján valójában a filmesek is kizsigerelik őket. Szájbarágósan hangzik, de állítólag mégsem az, és a szuper színészi alakításokat is borítékolhatjuk. * * * The Tree of Life Terrence Malick (Sivár vidék, Az őrület határán) olyan ritkán készít filmet, hogy teljesen kiéhezteti a rajongóit, ráadásul a The Tree of Life-ot már belengette a tavalyi cannes-i filmfesztiválra, hogy aztán csak az ideire készüljön el vele. Titkolózik is, de annyit tudni, hogy a film egy fiúnak a szüleihez fűződő viszonyáról, felnövéséről és ártatlanságának elveszítéséről szól, és több idősíkon játszódik, olyannyira, hogy állítólag a dinoszauruszokig visszamegyünk. A főhőst felnőtt korában Sean Penn alakítja, a gyerekkorában játszódó részekben pedig Brad Pitt játssza az apját. * * * Perfect Sense David Mackenzie (Young Adam, Hallam Foe) legtöbb filmjét bírtuk eddig, úgyhogy annak ellenére várjuk új munkáját, hogy a legutóbbi (a Spread Ahston Kutcherrel) messze volt a tökéletességtől, és hogy a Perfect Sense előzetese sem annyira biztató. A romantikus sci-fiben egy tudós és egy séf szeret egymásba egy szörnyű járvány hajnalán, amitől az emberek érzékszervei felmondják a szolgálatot. Annyi pozitívum mindenképp van a dologban, hogy a két főszerepet Ewan McGregor és Eva Green játssza. |