Room in Rome (2010) Aki látta Az ágyban című chilei filmet, a plakátról rögtön ki fogja szúrni, hogy a spanyol remake legalább egy dologban különbözik az eredetitől: nem egy srác és egy lány, hanem két vonzó nő jön össze egy hotelszobában egy éjszakára. Minimális mellbimbóvillantáson kívül szinte teljesen takarják egymás testét, mégis az a gyanúnk, hogy sokan kedvet kaptak ettől a képtől a mozijegy-vásárláshoz. * * * A barna nyúl (The Brown Bunny, 2003) Vincent Gallo filmjében mintegy másfél órán keresztül nem történik semmi, aztán az utolsó percekben Chloe Sevigny leszopja Gallót. Ezt tekintetbe véve kicsit félrevezető az orális szexet ábrázoló plakát, amin nagy betűkkel feltüntették, hogy a filmet csak felnőttek nézhetik meg: a gyanútlan mozizó esetleg azt hiheti, egy jó pornóra vált jegyet. * * * Mennyei háború (Batalla en el cielo, 2005) A Mennyei háború ugyanúgy kezdődik, ahogy Gallo filmje végződött: egy premier plánban megmutatott szopással. A film abszolút főszereplője amúgy egy elhízott, középkorú pasi, akit a plakáton használt fotóról ügyesen leretusált a grafikus, és inkább csak a pucér, fiatal mellékszereplőnőt tartotta meg. Érdemes megnézni az amerikai posztert is, ahol olyan hajzuhatagot varázsoltak a lányra, ami eltakarta a melleit. * * * A titkárnő (Secretary, 2002) A titkárnő plakátja sokkal többet sejtet, mint amennyit megmutat, és ez az incselkedés tökéletesen passzol a film hangulatához, ami azt meséli el nagyon bájosan, hogy egy megtiport lelkű lány (Maggie Gyllenhaal) hogyan talál magára egy szado-mazo kapcsolatban. Az "assume the position" szlogen kétértelműségében rejlő poén a magyar fordítónak nem tűnt fel, ezért a magyar plakáton "így vegyük fel a pozitúrát" szerepel, mondjuk "a neked való pozíció" helyett. * * * Taxidermia (2005) Tökéletes plakát, ami nem csak összhangban van Pálfi György mindenféle testiséget középpontba állító filmjének hangulatával, hanem azt is ordítja: ha már egy tűzokádó pénisztől besokallsz, nehogy beülj erre a filmre! * * * Sliver (1993) Ha csak azt vennénk tekintetbe, hogy milyen intim részek látszódnak a plakáton, ezt kifejezetten szemérmesnek kéne minősítenünk, hiszen csak két arcot látunk, és hogy véletlenül se villanjon ki Sharon Stone dekoltázsa, a helyére idétlenül beapplikálták Tom Berenger szemét. Hogy miért kapott helyet mégis az összeállításunkban, annak kulcsa természetesen Stone arckifejezése: az elélvező nőt még ma is szinte tabuként kezelik a hollywoodi filmekben. * * * Brüno (2009) A Brüno reklámkampánya szinte viccesebbre sikerült, mint maga a film: a különböző harsányan meleg szerkókban, illetve meztelenül pózoló, tetőtől-talpig leszőrtelenített Sacha Baron Cohen tulajdonképpen már a poszterekkel ellőtte a munícióját, és bebizonyította, hogy egy poén kedvéért bármire képes. * * * Cashback (2006) A furcsa fotó magyarázata: a film egy élelmiszerboltban dolgozó srácról szól, aki fantáziálásai során megállítja az időt, és képzeletben levetkőzteti a vonzó női vásárolókat. Láttunk már erotikusan jóval szuggesztívebb plakátot is, de ami a franciáknál simán elment, azt az Egyesült Államokban nem tolerálták: az amerikai verzión melltartót adtak a lányra, és a biztonság kedvéért még a film címének óriási betűit is rányomtatták. * * * Visszafordíthatatlan (Irréversible, 2002) Nehéz lett volna olyan plakátot készíteni a filmhez, ami visszaadja azt a brutalitást, amit Gaspar Noé felvonultat, és ha sikerült is volna, valószínűleg nem lehetett volna kitenni az utcára. Ehelyett kapunk egy (legfeljebb utólag vészjóslónak bélyegezhető) finoman erotikus képet, amin Monica Bellucci meztelen mellére épp csak rá van lehelve a fehér ruha. * * * 9 dal (9 Songs, 2004) A filmet sokan pornográfnak kiáltották ki, ami szerintünk túlzás: a 9 dal legfőbb (talán egyetlen) erénye az életszerűen ábrázolt szex, és meglehetősen álszent dolog csak azért elítélni, mert a színészek valóban szeretkeztek a jelenetek felvétele közben. Az más kérdés, hogy néhány popszám és pár érzékletes szexjelenet még nem elég egy jó filmhez. A plakát kifejezetten ízléses, hatásosan sugallja a testiséget, anélkül, hogy explicit lenne. * * * A szex és Lucia (Lucía y el sexo, 2001) Ez a plakát az egyik kedvencünk: messziről rápillantva csak egy piros ruhában bicikliző nőt látunk, de kicsit jobban megnézve feltűnik a kacérkodva kivillanó mellbimbó. Játékos, mint a film maga, amiben fiktív és valós szereplők szerelmi és szexuális élete kuszálódik keresztbe-kasul. * * * Antikrisztus (Antichrist, 2009) A Charlotte Gainsbourggal szeretkező Willem Dafoe feneke épp csak belátszik a képbe, de nem is maga a meztelenség a lényeg a plakáton, hanem, hogy rögtön levesszük: ebben a filmben a szexualitás valami iszonyatosan sötét dolog. * * * Nyugalom (2008) Ha nem ismernénk a történetet, nehezünkre esne magyarázatot találni Alföldi Róbert filmjének nyomasztó plakátjára, de tudjuk a sokkoló igazságot: az a nő középen a szétfolyó idomokkal Udvaros Dorottya. Persze nem testi valójában, a szimbolikus kép az Udvaros által megformált nő fiára telepedő, szerelmét gúzsba kötő lelkét ábrázolja meghökkentően hatásosan. |