Bognár Péter, a magyarhangya mozgalom szürke eminenciása Velencében ismét több ínyencség ígérkezik idén, mint Cannes-ban, ahol általában a fesztiválkedvenc veteránok érettségi találkozója folyik. Velencében a nagy nevek mellett ismét helyet kapnak feltörekvő, ígéretes rendezők új munkái is. Azon túl, hogy látható lesz a Lidón az új Cronenberg, Todd Solondz, Soderbergh, Ferrara, Polanski, Sion Sono, Johnny To, Madonna, George Clooney és Al Pacino, olyan filmek rendezői álltak elő új munkákkal, mint A zenekar látogatása, az Engedj el, Az éhség, a Welcome, az Akvárium, a C.R.A.Z.Y., az Amerikai Psycho, a Dogtooth, a Persepolis vagy a Microcosmos. A magam részéről a következő filmeket várom leginkább: 1. Love and Bruises (Lou Ye) Tahar Rahim először lesz újra látható A proféta után ebben a Párizsban forgatott távol-keleti filmben, ahol egy kínai tanárnőhöz fűződő viharos szerelem macsójaként mutathatja meg kivételes színészi tehetségét. + + + 2. Terraferma (Emanuele Crialese)
+ + + 3. Faust (Alexander Sokurov) Hitler, Lenin és Hirohito után az orosz film egyik nagy különce most a sorozat negyedik és egyben utolsó darabjában Goethe Faust-ján keresztül vizsgálja a politikai hatalom ördögi kísértéseit. + + + 4. Twilight Portrait (Angelina Nikonova) Egy másik orosz film, amelyről rengeteg izgalmasat lehet már most olvasni. Főleg az operatőri és színészi munkáról írnak szuperlatívuszokban. + + + 5. Présumé coupable (Vincent Garenq) Pedofíliával foglalkozó filmek egyre gyakrabban kerülnek a fesztiválválogatásokba. Cannes-ban az osztrák Michael döbbentette meg a közönséget. Velencében a Présumé coupable lesz ez a film - mondják. + + + Bánkuti Zsuzsi, a Cirko-Gejzír és a KINO filmbeszerzője Nagyon nehéz volt választani, mert az idei versenyprogram évek óta az egyik legerősebb. Mind az öt filmet, amit választottam, olyan rendező készítette, aki már előző filmjével/filmjeivel letett valamit az asztalra, de mégsem George Clooney, akinek a filmjét valószínűleg nemsokára nálunk is bemutatják (azt is nagyon várom!). Ezek a filmek itthon az úgynevezett "művészfilm" kategóriába tartoznak, ezért a bemutatójuk valamelyik merész forgalmazó döntésén fog múlni. 1. Üvöltő szelek (Andrea Arnold - Red Road, Akvárium) Ki ne ismerné az Üvöltő szelek-et? Viszont azt, hogy Andrea Arnold mit kezd a regénnyel, el sem tudom képzelni. Biztos vagyok benne, hogy nem egy szokványos kosztümös filmre kell számítanunk, vagy egy sima Bronte-feldolgozásra, hanem lesz még benne valami plusz, amitől feláll a szőr az ember hátán. Aki látta az előző két filmjét, érti, miről beszélek. + + + 2. The Exchange (Eran Korilin - A zenekar látogatása) Az összes közül ezt a filmet várom a legjobban, hiszen A zenekar látogatása egyike a kedvenc filmjeimnek. Állítólag teljesen más a humorra, mint az előzőnek, és gyönyörűen van fényképezve. Aki már látta a filmet, azt mondta, hogy még harmadszorra is talált valami újdonságot benne. + + + 3. Alps (Yorgos Lanthimos - Dogtooth) Előző filmjét az Oscar-jelölés ellenére sem mutatták be nálunk sajnos. Biztos forrásból tudom, hogy ez a film legalább olyan őrült lesz, mint a Dogtooth, csak fogyaszthatóbb a közönség számára. Egy cégről szól, aminek a neve Alpok, a főnököt pedig Mont Blancnak hívják. + + + 4. Shame (Steve McQueen - Éhség) Az Éhség nagyon megrázott. Az előzetes alapján ez egy sokkal fogyaszthatóbb darab, de azért remélem, lesz benne valami sokkoló. Valamint Fassbender szerepe is sokkal szexibbnek tűnik, mint az Éhség-ben. Carey Mulligant meg úgyis mindenki szereti. + + + 5. Poulet aux prunes (Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi - Persepolis) A Persepolis rendezőinek első élőszereplős filmje. Minden filmet szeretek, amihez Mathieu Amalricnak köze van. Ettől kicsit félek, mert elég figyelemreméltó a szereposztás, és az előző filmjüket nehéz felülmúlni. Mondjuk ez nagyjából mindegyik választásomra igaz - kivéve Arnoldot, aki már felülmúlta az első, nagyon erős Red Road-ot. Ez az egyetlen az öt film közül, aminek nem láttam az előzetesét, úgyhogy minden meglepetés lesz benne. |