James Dean - Óriás (1956) A film több évtizedet ölel fel két texasi család viszálykodásából, így mindhárom főszereplőt, Rock Hudsont, a feleségét alakító Liz Taylort és a riválisát játszó James Deant öregíteni kellett. Mindhárman úgy festenek az öregkori jelenetekben, mintha hamuval kenték volna be az arcukat és szórták volna meg a hajukat, de a legidétlenebb talán James Dean a béna bajusszal és ősz parókával. Talán azért is találjuk az ő megjelenését különösen nyugtalanítónak, mert sosem tudhattuk meg, hogyan öregedett volna. 1955-ben halt meg huszonnégy évesen, még mielőtt a film végleges változata elkészült. * * * Dustin Hoffman - Kis nagy ember (1970) A forgatás idején harmincas évei elején járó Dustin Hoffman tizenhét és százhuszonegy évesen is megjelenik a filmben, amit az öregember visszaemlékezése keretez. Dick Smith sminkmesternek hat hétbe telt, mire megformázta a színész arcára ragasztandó, egymással átfedésben levő ráncos, májfoltos bőrnek kinéző műanyagdarabokat. Hoffmannak nem csak az arcát és a nyakát, hanem a kézfejét is öregítették a filmhez, sőt a vállára is kapott egy protézist, amelytől öregemberesen görnyedt lett a tartása. Smith az öregítés nagymestere: ő csinálta A keresztapá-ban Marlon Brando sminkjét és az Amadeus-ban a Salierit játszó F. Murray Abraham öregmaszkját is. Utóbbiért Oscar-díjat is kapott. * * * Lea Thompson - Vissza a jövőbe 2 (1989)
* * * Winona Ryder - Ollókezű Edward (1990) A film egy öregasszony visszaemlékezésével indul, és azzal is ér véget. Nem hibáztatunk senkit, aki esetleg nem ismeri fel rögtön a néniben a film főhősnőjét alakító Winona Rydert, aki időskorában meséli az unokájának Ollókezű Edwarddal történt megismerkedését. Ez jól példázza azt, hogy nemcsak a maszkmesterek munkáján múlik, hogy elhisszük-e az öregítést, hanem azon is, mi hogyan képzeljük el időskorában a színészt. Winona Rydert tuti nem egy ilyen összeaszott anyókaként. Az igazság kedvéért tegyük hozzá, hogy több mint húsz év telt el a film bemutatása óta, és a színésznő mai, telt idomait látva pláne nem ilyen piszkafaként, hanem inkább almaképű öregasszonyként látjuk magunk előtt idősen. * * * Lisa Kudrow és Mira Sorvino - Romy és Michele (1997) Ez az a kivételes eset, amikor direkt csúnyák az öregmaszkok. A két barátnő, Romy (Mira Sorvino) és Michele (Lisa Kudrow), az érettségi találkozójukra menet összevesznek, később hetven évet ugrik előre a cselekmény, és kiderül, hogy még a reszketeg Michele és a haldokló Romy sem képesek kibékülni egymással, bármennyire is magányosak a másik nélkül. Az élethűség itt nem szempont, hiszen a jövőbeli jelenet szándékosan groteszk és eltúlzott, ahogy Kudrow derékig érő hófehér parókája is. (Spoiler következik) Amikor Romy beint a halálos ágyáról, már sejthető, hogy becsaptak minket: hamarosan kiderül, hogy mindez csak álom volt, és még mindig az osztálytalálkozón vagyunk. * * * Máté Gábor - Taxidermia (2006) Ez az eset kicsit kilóg a többi közül, mert a filmben a fiatal, evőbajnok Balatony Kálmánt Trócsányi Gergely alakítja, az időset pedig Máté Gábor, de mégis van öregítés. A zabálógép idős korára annyira elhízik, hogy egy Jabba-szerű, mozdulni sem bíró zsírhalommá változik, aki épp csak arra képes, hogy papírostul tolja az arcába a csokiszeleteket. A színészre Pohárnok Iván maszkmester építette rá a hájas óriástestet, ami kellően taszítóan hat a filmben, pedig állítólag nem voltak ideálisak a munkakörülmények. Az operatőr, Pohárnok Gergely elmondása szerint a büdzséből nem futotta olyan anyagra, ami élethűen imitálja a bőrt, ezért részben a világítással és a sminkkel érték el, hogy mégis valósnak tűnik a test. Még arra is figyeltek, hogy a szőrszálak úgy álljanak, ahogy az életben. * * * Javier Bardem és Giovanna Mezzogiorno - Szerelem a kolera idején (2007) Egy fél évszázadot felölelő szerelmi történetet filmben feldolgozni nem könnyű, különösen, hogy az időskori rész itt nem csak afféle mellékes, keretező szerepet játszik, hanem a drámai csúcspont. Márquez regényének adaptációját nem a sminkesek gyenge munkája tette tönkre, de az biztos, hogy a nézői beleélést tovább nehezítette a kackiás ősz bajszot viselő Javier Bardem fejére szerelt kopasz óriáshomlok és a szerelmét alakító Giovanna Mezzogiorno gumiarca és szürke zsinórhoz hasonló parókája. A film körülbelül 45 millió dollárból készült, ez a tévéfilmszintű kivitelezés mégis olyan benyomást kelt, mintha nem futotta volna rendes sminkre. * * * Brad Pitt - Benjamin Button különös élete (2008) Nyilvánvaló, hogy az öregembernek születő és egyre fiatalodó főhős megalkotásába rengeteg energiát fektettek, és a legmodernebb eszközöket használták hozzá, mi mégsem vettük meg az öreg Brad Pittet. Alapvetően kétféle technikát alkalmaztak: a film elején, amikor Pitt még gyerekméretű, de öreg feje van, kisméretű színész játszotta a szerepét, akinek a feje helyére aztán digitálisan odapasszították a motion capture-rel és számítógépes animációval megalkotott öreg Brad-fejet. Amikor a főhős már elérte a felnőtt méretét, akkor viszont speciális sminkkel öregítették a színészt: egészen vékony, fóliaszerű rétegeket vittek fel az arca különböző részeire, amik együtt mozogtak a bőrével. Ezekből nagyon sok különböző volt, több és kevesebb ránccal, hogy szinte észrevehetetlen átmenettel lehessen fiatalítani az arcát jelenetről jelenetre. * * * Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint - Harry Potter és a Halál Ereklyéi 2 (2011) Az epilógusban tizenkilenc évet ugrunk előre az időben, és a felnőtt Harryt, Hermionét és Ront látjuk, ahogy a King's Cross pályaudvaron elbúcsúznak Roxfortba induló gyerekeiktől. David Yates rendező interjúkban elmesélte, hogy először valóban a King's Crosson vették fel a jelenetet, viszont, amikor visszanézték, rájöttek, hogy átestek a ló túloldalára az öregítő sminkkel: Rupert Grint úgy festett, mintha hatvanöt éves és hetven kilóval kövérebb volna. Ezért kénytelenek voltak egy stúdióban újravenni a jelenetet, visszafogottabb öregítéssel. Szerintünk sajnos ebben a változatban is meglehetősen gagyin néznek ki mindhárman, de szerencsére a jelenet érzelmi töltetét nem tudták elrontani a túlöregített szereplőkkel. * * * Leonardo DiCaprio - J. Edgar (2011) Megoszlanak a vélemények arról, hogy Leonardo DiCaprio mennyire jóképű, de az biztos, hogy szabályosabb a feje, mint J. Edgar Hoovernek, az FBI első igazgatójának volt. Így a leginkább bulldoghoz hasonlító Hoover megformálásához DiCaprio vastagabb szemöldököt kapott, és már a viszonylag fiatalkori jelenetekben is tokásították kissé, az időskori részekben pedig egészen nyugtalanítóvá sminkelték. A ritkás, ősz hajjal, a lefelé görbülő, jellegzetes öregemberszájjal és a májfoltokkal nem végeztek rossz munkát a sminkesek, de mivel tudjuk, hogy a sok rápakolt redő alatt DiCaprio húzódik meg, a fotók alapján mégsem teljesen hisszük el. Talán majd, ha látjuk a filmet, és lehengerel az alakításával. * * * Néhány további jellegzetes öregítés: Russell Crowe az Egy csodálatos elme végén viszonylag meggyőző öregember, ahogy az idős papot játszó Max von Sydow is az Az ördögűző-ben, aminek a forgatása idején még csak negyvennégy éves volt. Kevésbé sikerült Robin Williams öregedése A kétszáz éves ember-ben, ahol a színész a film végére robotból tojásfejű tatává változik.
Az öregítés speciális esete Eddie Murphy az Amerikába jöttem-ben, az első olyan komédiájában, ahol több figurát is megformál, itt ugyanis eljátszik többek közt egy bajszos zsidó öregembert is. Magyar filmben mostanában az Utolsó jelentés Annáról-ban láttunk kirívóan csúnya öregítést, a karikás szemű, ősz hajú Eszenyi Enikő egészen riasztó volt. |