Manapság üdítően hat, ha egy hollywoodi szuperprodukció nem akar azon nyomban elkápráztatni, nem kezd nagy dirrel-dúrral, rögtön egy látványos akciójelenettel. A Tintin kalandjai azonban átcsap a másik végletbe, kifejezetten döcögősen indul a történet. Katonás rendben, egymás után lépnek színre a szereplők: Tintin, a vakmerő újságíró, hűséges ölebe, Milu, Dupont és Dupond együgyű detektívpárosa, egy titokzatos zsebtolvaj, aztán a rosszarcú Szacharin megjelenésével már azt is tudjuk, kivel kell versenyre kelnie a tupírozott hajú főszereplőnek az évszázados rejtély mielőbbi megoldásáért. Izgalmak hiányában az első negyedóra leginkább azzal telik el, hogy próbálunk megbarátkozni a motion capture technikával készült figurákkal. A fejlődés tagadhatatlan, míg pár éve elég volt látni a Karácsonyi ének előzetesében azokat a holdvilágképű alakokat ahhoz, hogy teljesen elmenjen a kedvünk a filmtől, a belga képregényhős és társai kinézetét viszonylag hamar meg lehet szokni. Az egész kaland úgy kezdődik, hogy a bolhapiacon sétálgatva Tintinnek megakad a szeme egy hajómaketten. Alighogy megveszi, rögtön megjelenik két másik vevő is, akik egyre többet ajánlva próbálják megszerezni az Unikornis kicsinyített mását. Ő azonban rejtélyt szimatolva nem adja frissen szerzett zsákmányát. Elég hamar nyilvánvalóvá válik, hogy sok meglepetést nem fog tartogatni a cselekmény: Tintin első szélesvásznú kalandja a jól ismert "szerezzük meg a kincsestérkép darabjait, amelyen az X fogja jelölni a kincs helyét" vázra lett felhúzva. A film rovására írható, hogy a humora szélsőségesen hullámzó. A detektívpáros viccesnek szánt szerencsétlenkedései megmaradnak az olcsó gegek szintjén, Tintin pedig leginkább semmilyen. Azokon a tulajdonságokon kívül, amelyek már az első percekben kiderülnek róla - nevezetesen, hogy belevaló kölyök, aki rajong a rejtélyekért -, nem tudunk meg róla semmi egyebet. Megmarad szürkének és kidolgozatlannak. De mielőtt még teljesen érdektelenné válna a kincsvadászat, megjelenik Haddock kapitány. Alkoholtól bűzlő megjegyzései, örökös hajszája az égetett szesz után a mozi legszórakoztatóbb pillanatai közé tartoznak. Ami nem sikerült Dupontnak és Dupondnak, az a részeges kapitánynak igen: egyéniséget, színt és humort visz a filmbe. Azért is meglepő a történet régimódisága, mert a menő forgatókönyvíró-gárdától (Edgar Wright, Joe Cornish) eddigi műveik alapján (Haláli hullák hajnala, Idegen arcok) elvárható lett volna, hogy nem elégszenek meg egy szimpla kincsvadászattal, hanem csavarnak egyet a dolgokon. De nem tették, csupán a látványvilág lett a XXI. századi nézők igényei szerint átfazonírozva. Összehasonlítva Hergé eredeti képregényeivel (Az egyszarvú titka, Vörös Rackham kincse) annyi történt még, hogy az alkotók megemelték a tétet: nagyszabású akciójelenetekkel, hihetetlen nagy megmenekülésekkel és még több egzotikus helyszínnel próbálták az izgalmakat fokozni. Az alapanyag egy kalandfilm ígéretét hordozta magában, Spielbergék azonban változtatásaikkal az akció-kalandfilmek tartományába tolták át adaptációjukat. Ez azt eredményezte, hogy az a bájosan egyszerű történet, ami a kézzel rajzolt képregény lapjain működött, feltűnően kevésnek bizonyul a film részletgazdag, élethűségre törekvő miliőjébe illesztve. Ha viszont nem a képregényhez hasonlítjuk, hanem önmagában vizsgáljuk a látványt, nem lehet okunk panaszra. Steven Spielberg, elmondása szerint, akkor döntötte el, hogy filmeket akar csinálni, amikor meglátta a moziban az Arábiai Lawrence-nek azt a snittjét, amelyben Peter O'Toole meggyújt egy gyufát és a kép áttűnik egy sivatagi napfelkeltébe. Kihasználva az animáció adta lehetőségeket, Spielberg lenyűgöző képi trükkökkel pakolta tele a filmet. Haddock kapitány színre lépésével felpörögnek az események. Az akciójelenetek egyre elképesztőbbé és monumentálisabbá válnak, nincs idő búslakodni a film hiányosságain. Amikor azt hisszük, a részeges hajóskapitány sivatagi látomásainál nem jöhet nagyobb felfordulás, elkezdődik a hajsza a kincset ígérő papírcetlikért, amelyben Tintinék egy arab várost fordítanak ki a sarkaiból. Sose gondoltam volna, hogy ez megtörténhet, de életemben először értelmét láttam a 3D-nek. A Tintin kalandjai technikai szempontból mindenképpen megsüvegelendő alkotás, amely elsősorban képi erővel próbál hódítani. Amikor zúz az akció, akkor ez elégnek is bizonyul, amikor azonban elül a csatazaj, a káprázatos képek emlékei sem tudják elnyomni az érzést, hogy mennyire üres film. Míg az első három Indiana Jones több szinten is le tudta kötni a nézőt, addig a Tintin csak a nyilvánvalót képes ismételgetni: kincset keresni jó dolog. - - -
|