Legjobb film, legjobb rendező
A tavalyi évre úgy fogunk emlékezni, mint egy fantasztikusan jó szezonra, ami csúnya véget ért, hiszen a legbénább jelölt (A király beszéde) verte le az azóta kultfilmekké magasztosult remekművekből (Social Network, Fekete hattyú, Winter's Bone, A harcos, A félszemű, 127 óra, A gyerekek jól vannak) álló mezőnyt. A rossz szájíz azért is kihatással van az idei évre, mert a kockázatosabb témák és a napjainkban játszódó filmek szinte teljesen hiányoznak az idei legjobb film jelöltekből. Édes nosztalgia hatja át Scorsese A leleményes Hugó-ját, ami idén a legtöbb jelölést (11-et) gyűjtötte be, Woody Allen Éjfélkor Párizsban-ját és az éllovas The Artist - A némafilmes-t is, a Spielberg-féle csatalóról (Hadak útján) nem is beszélve. A legnagyobb idei izgalom az volt a fő kategóriában, hogy hány jelölt lesz, hiszen az új szabályoknak megfelelően csak az a film kerülhetett be a legjobb filmek jelöltjei közé, amit a szavazók öt százaléka első helyen említ. Az, hogy végül kilenc jelöltlett mindössze annyit jelent, hogy világos képünk lehet az Akadémia idei kedvenceiről. Nyilván nincs esélye a fődíjra például A segítség-nek, vagy a Pénzcsináló-nak, de pusztán az a tény, hogy a szavazók egy része az év legjobb filmjének tartja őket, elősegítheti a győzelmüket például a színészi kategóriákban. Meglepetésről nem igazán beszélhetünk ennyi jelölttel, bár az érdekes, hogy a filmes kamarák és a kritikusok által teljesen ignorált, az utolsó pillanatban levetített Rém hangosan és irtó közel be tudott kerülni a kilenc legjobb film közé. Az élet fájá-t is jobban szerették, mint az várható volt, Terrence Malick rendezői jelölését még csak-csak meg lehetett jósolni, de arra nem számítottunk, hogy a fődíjért is versenyben lesz. Halottnak tűnt Spielberg csatalova is, de a Hadak útján végül csak szerzett legjobb film jelölést. A rendezők mezőnyével kapcsolatban érdekesség, hogy a legtöbb rendezői Oscar-jelöléssel rendelkező, még élő és alkotó rendezők közül három (Martin Scorsese, Woody Allen, Steven Spielberg - 6-6-6 jelölés, 1-1-2 győzelem) is versenyben volt idén és kettőnek sikerült is hétre emelni a rekordot. Scorsese egyébként valamennyire esélyes rá, hogy behozza Spielberg két győzelmét, Woody Allen inkább a forgatókönyvírói kategóriában készülhet rekord felállítására. A jelöltek - Legjobb film The Artist - A némafilmes (rendező: Michel Hazanavicius) Legjobb rendező Woody Allen (Éjfélkor Párizsban) Nyerni fog (film és rendező): The Artist - A némafilmes (rendező: Michel Hazanavicius) Noha amerikai stáb és színészek is dolgoztak a The Artist-on, az egyetlen érv, ami útját állhatja a fődíjért, az, hogy francia. A feliratfóbiás amerikaiakat talán kielégítette, hogy a filmben nem szólalnak meg sem franciául, sem más nyelven, de összességében teljesen logikus lenne, hogy Hollywood legfőbb elismerését is megkapja ez a Hollywood előtt tisztelgő csodás kis némafilm. Páran még meg vannak győződve arról, hogy a könnyed műfajú (a Szerelmes Shakespeare és a Chicago analógiáján) The Artist ismeretlen francia rendezője nem nyerhet olyan nagyágyúkkal szemben a rendezői kategóriában, mint Scorsese, Payne vagy Woody Allen, de tavaly ez az érv szépen bedőlt a Tom Hooper kontra Fincher, Aronofsky, Coen testvérek, O. Russell precedens kapcsán. Pár nap múlva annyival okosabban leszünk, hogy ha a rendezők kamarája (DGA) Hazanaviciust találja a legjobbnak, akkor tarolni fog az Oscaron a The Artist. Méltatlan mellőzés: Drive (Nicolas Winding Refn) + + + Legjobb férfi főszereplő
A látszat ellenére nem a People magazin éves "A világ legszexisebb férfija" finalistáit látjuk, hanem egyszerűen ilyen sármos az idei férfi főszereplői mezőny. Sokan arra fogadnak, hogy Clooney simán hozza a második Oscarját (de az első főszereplőit, a Szirianá-ért a mellékszereplők közt nyert), hogy az öt szoborra jelölt Utódok-nak is jusson fontosabb díj, de elképzelhető, hogy országos barátjával, Brad Pitt-tel (aki egyébként jobban megérdemelné az éllovas-státuszt, főleg, hogy Az élet fájá-ban is briliánsat alakított) egymást ütik ki, begyűjtve a Hollywood legfontosabb vezérhímeire leadott voksokat. Ez a helyzet Jean Dujardinnek kedvezhet, aki hazájában Clooney-hoz és Pitthez hasonló sztárstátuszt élvez, az USA-ban viszont újoncnak számít és az angol nyelvvel is hadilábon áll (bár a Golden Globe-köszönőbeszédre szépen összeszedte magát). Izgalmas volt a fennmaradó két hely sorsa, hiszen öt érdemes alakítás versengett számos korábbi elismeréssel megtámogatva. Sokan arra fogadtak, hogy Michael Fassbenderé (A szégyentelen) vagy Leonardo DiCaprioé (J Edgar) lesz az utolsó hely, de az Akadémia Clint Eastwood öregmaszkjaiból és a korhatáros szexfüggőből sem kért, hanem nagy meglepetésre Demián Bichir mexikói színészt jelölte a korrekt, de kiemelkedőnek semmiképp sem nevezhető bevándorló apa-fiú drámáért, az A Better Life-ért. Bichirt egyébként a Spangli - Weeds című sorozat mexikói maffiafőnökeként, valamint a Che című kétrészes büntetés Fidel Castrójaként láthattuk korábban. Lényegesen örömtelibb hír viszont Gary Oldman első (!) Oscar-jelölése, bár a britek által ezerrel nyomatott anti-James Bond szuperkémfilm sajnos a legjobb film és rendezői mezőnybe nem tudott betörni. A jelöltek: Demián Bichir (A Better Life) Nyerni fog: Jean Dujardin (The Artist - A némafilmes) Hollywood Clooney-ja és Franciaország Clooney-ja méri össze sármját a szoborért. Előbbitől a kategória másik hatalmas sztárja, Brad Pitt vehet el szavazatokat, ráadásul a 2006-os győzelem sem volt még olyan rég. Kérdés, hogy az Utódok van-e olyan erős, hogy mindenképp akarjanak adni neki egy nagy díjat, vagy hagyják, hogy a potenciális fődíjas The Artist - A némafilmes vigye ezt a kategóriát is. Dujardin diadala több szempontból is jelentős lenne, hiszen francia színész (Marion Cotillard - Piaf, 2008) és néma alakítás (Holly Hunter - A zongoralecke, 1994) is a női mezőnyben győzött utoljára. Méltatlan mellőzés: Michael Fassbender (A szégyentelen) + + + Legjobb női főszereplő
A tavalyi fantasztikusan erős női mezőny után némileg kiábrándító végignézni az idei jelöltek listáján, főleg, hogy hiába van óriási színésznőkről szó, legtöbbjük gyenge filmben szerepelt. Ez abszolút igaz a két legnagyobb esélyesre, Meryl Streepre és Viola Davisre, de a szexi magazinfotósorozattal hajrázó Michelle Williams is jobb filmet érdemelt volna remek Marilyn Monroe-idézéséhez. Bizonyos szempontból lehet örülni Glenn Close életműelismerés-szerű jelölésének is, főleg, hogy 23 év után hatodjára kerül Oscar-közelbe, de az Albert Nobbs koránt sincs a nyolcvanas évekbeli jelölt alakításai (pl. Veszedelmes viszonyok, Végzetes vonzerő) színvonalán - éppen ezért nem is kell Glenn-Meryl visszavágóról beszélni idén. A közepes film-kiemelkedő főszereplőnő séma alól kivételt jelent a végül meglepetésként bekerült Rooney Mara elismerése, ami A tetovált lány vártnál nagyobb támogatottságának bizonyítéka (bár a legjobb film és legjobb rendezői mezőnyből kimaradt). A jelöltek: Glenn Close (Albert Nobbs) Nyerni fog: Viola Davis (A segítség) Meryl Streep átlag kétévente megkerülhetetlen tényező az Oscaron és sokan hajlamosak garantáltnak tekinteni a kiemelkedő teljesítményét. Érdemes rögtönzött közvélemény-kutatást tartani és ki fog derülni, hogy a legtöbb ember szerint már vagy tíz Oscarja van. Az igazság persze az, hogy egy mellékszereplői (Kramer kontra Kramer) és egy főszereplői (Sophie választása) Oscar után harminc évig nem nyert, viszont a mostanival együtt összesen rekordszámú 17 jelölést gyűjtött be. Sokan egyre erőteljesebben követelik, hogy nyerje meg végre a harmadik Oscarját, de szinte minden alkalommal van nála esélyesebb versenyző. Most sincs másképp, ráadásul a Kétely-beli szereplőtársának, Viola Davisnek pont ő kampányolt, hogy kapjon már egy normális főszerepet. Hogy A segítség-e az a bizonyos főszerep, arról megoszlanak a vélemények, hiszen Davis legfeljebb második női főszereplő (azaz mellékszereplő) Emma Stone mögött. Mindenesetre óriási jóindulat övezi a már számos remek film apróbb szerepében bizonyított Viola kampányát és az Amerikai Filmakadémia szereti időről-időre azt is kimutatni, hogy támogatja a színesbőrű művészeket és a rasszizmus helytelenségéről prédikáló filmeket. Nem utolsó szempont, hogy A segítség négy jelölést gyűjtött be, ott van a legjobb filmek mezőnyében és 25 millió dolláros költségvetéssel már 170 millió dollárt termelt az amerikai mozikasszáknál (ráadásul férfi húzónév nélkül). A legjobb film jelöltek között a legnagyobb közönség- és kasszasiker, így egyértelmű, hogy nem távozhat üres kézzel az Oscar-gáláról. Mindezen érvek ellenére mégsem tartom kizártnak, hogy Michelle Williams okozzon egy óriási meglepetést, pusztán azért, mert az Akadémia szavazói között rengeteg a gyarló, idősödő férfi, aki gyönyörű fiatal színésznők kezében szeret Oscart látni (lásd az utóbbi tizenöt év összes legjobb női főszereplő nyertesét, Helen Mirren kivételével) politikai korrektség ide vagy oda. Ráadásul Williams nem egy Sandra Bullock vagy Reese Witherspoon, hanem teljesen vállalható, hiteles döntés lehet bárki részéről és egyértelműen ő lenne az éllovas, ha az Egy hét Marilynnel kicsit fajsúlyosabbra sikerül. Méltatlan mellőzés: Kirsten Dunst (Melankólia) + + + Legjobb férfi mellékszereplő
Az idei férfi mellékszereplői mezőnyre leginkább az jellemző, hogy nem a húszéveseké a világ. Max von Sydow 82, Christopher Plummer 81, Nick Nolte 70, Kenneth Branagh pedig 51 éves, és mindegyikük volt már Oscar-jelölt. Kakukktojás és egyben kellemes meglepetés a tisztes öregurak között az eddig csak komikusként ismert Jonah Hill elismerése, fájó hiány viszont Albert Brooks (Drive - Gázt!) nem várt mellőzése, ami azt mutatja, hogy az Akadémia egyáltalán nem volt oda a Drive - Gázt!-ért, mindössze egy jelölést kapott a legjobb hangvágás kategóriában. A férfi mellékszereplői jelölésig eljutott Warrior és Kezdők kapcsán viszont szintén visszafogott az Akadémia lelkesedése: "Láttuk ezeket a filmeket is, de egyáltalán nem találtuk annyira nagy számnak őket, mint ti!" - kb. ezt jelzi Plummer és Nolte nominációja. Az viszont, hogy a 82 éves Max von Sydow (Rém hangosan és irtó közel) befért ebbe a mezőnybe, jelzi, hogy az Akadémia a kritikusokkal ellentétben továbbra is imádja Stephen Daldry (A felolvasó, Az órák) filmjeit, ráadásul a csak "igen" és "nem" jelekkel kommunikáló mellékszereplő karaktere jól illeszkedik a némaság idei slágertendenciájába. A jelöltek: Kenneth Branagh (Egy hét Marilynnel) Nyerni fog: Christopher Plummer (Kezdők) Szinte ez az egyetlen kategória, amelynél érdemes nagy összegben fogadni az éllovasra, Christopher Plummerre. 1953 óta színészkedik, de első jelölését csak 2010-ben kapta (Mindennek vége) és valószínűleg maga sem gondolta volna, hogy két év múlva, 81 évesen - amikor akik még egyáltalán élnek, örülnek, ha életműdíjat kapnak - ténylegesen meg is nyerheti az Oscart. Méltatlan mellőzés: Tom Hardy (Suszter, szabó, baka, kém) + + + Legjobb női mellékszereplő
Tavaly azt írtam, hogy ezt a kategóriát minden évben a valójában főszereplő, de esélyeik növelése érdekében ide átpaterolt színésznők és az egy filmen belül egymást túllicitáló női alakítások jellemzik és idén is pontosan ez a helyzet. A jó öreg kategóriacsalás fegyveréhez kevesebben nyúltak idén, de Berenice Bejo a The Artist-ból egyértelműen a film női főszereplője. Az "egy film-sok nő" formula idei képviselői adják majd valószínűleg a tavalyi évhez (A harcos) hasonlóan a nyertest, hacsak A segítség hívei nem tudják majd eldönteni, hogy Octavia Spencert vagy Jessica Chastaint támogassák. Előbbié a látványosabb és nagyobb szerep, utóbbi viszont legalább két másik filmért (Az élet fája, Take Shelter) is érdemes lenne erre a díjra. Otromba meglepetés Melissa McCarthy jelölése a Koszorúslányok-beli fingós-böfögős játékáért - az Akadémiától egyrészt magasabb nívóra számítottunk, másrészt az óriási sikert aratott csajkomédia szereplőgárdájából is lehetett volna érdemesebb választást találni. A jelöltek: Berenice Bejo (The Artist - A némafilmes) Nyerni fog: Octavia Spencer (A segítség) Octavia Spencer ugyan nem számít ismert névnek, de története az a típusú Hamupipőke-sztori, amit az Akadémia nagyon kedvel. Ő maga szolgált ugyanis inspirációul A segítség regényváltozatában szereplő karakteréhez, mivel személyes ismerőse Kathryn Stockett írónőnek és a hangoskönyv-változatot is ő olvasta fel. Stockett személyesen harcolt, hogy a tévéfilmeken edződött Spencer megkapja a szerepet a filmváltozatban és középkorú afroamerikai színésznőként valószínűleg soha többé nem fog ennyire közel kerülni a filmvilág legnagyobb elismeréséhez. Ugyanez nem mondható el legnagyobb - ráadásul filmen belüli - konkurenciájáról, Jessica Chastainről, aki mostanában minden második filmben szerepel. A tendencia valószínűleg folytatódik, és ha idén le is marad az Oscarról, nem lepődnénk meg, ha egy-két éven belül újra komoly esélyekkel indulna versenybe. Méltatlan mellőzés: Jeannie Berlin (Margaret) + + + Legjobb külföldi film
A külföldi filmek Oscar mezőnye furcsa hibrid: rendre érvényesül a világ filmes tendenciára fütyülő, cuki gyerekeket és megható holocaust-történeteket favorizáló konzervatív vonal, viszont egyértelmű az utóbbi években alkalmazott szakmai különbizottság által végrehajtott korrekció áldásos hatása is. Nem tudni, hogy a tavalyi év egyik legjobb filmjét, az iráni Nader és Simin - Egy elválás történeté-t eleve beszavazták, vagy a szakmai zsűri nyomta be a lebőgést elkerülendő, pedig valószínűleg pont ezen múlik, hogy nyer-e. Szinte minden évben van visszatérő jelölt, most Agnieszka Holland vezetheti 8 jelölés után első Oscarjához Lengyelországot - nahát-nahát - egy második világháborús filmmel. Az utóbbi öt évben szinte mindig volt izraeli jelölt a végső ötben, nevezett filmjük most is bekerült. A jelöltek: Bullhead (Belgium) Nyerni fog: Nader és Simin - Egy elválás története (Irán) + + +
+ + + Legjobb eredeti forgatókönyv: The Artist - A némafilmes Legjobb adaptált forgatókönyv: A hatalom árnyékában Legjobb operatőr: The Artist - A némafilmes (Guillaume Schiffman) Legjobb animációs film: Chico and Rita Legjobb látványterv: The Artist Legjobb kosztüm: Anonymous Legjobb vágás: The Artist Legjobb smink: Albert Nobbs Legjobb filmzene: Tintin kalandjai (John Williams) Legjobb betétdal: Man or Muppet a Muppets-ből Legjobb hangvágás: Drive Legjobb hangkeverés: A tetovált lány Legjobb vizuális trükk: Harry Potter és a Halál Ereklyéi 2 Legjobb egész estés dokumentumfilm: Hell and Back Again (Danfung Dennis és Mike Lerner) Legjobb rövid dokumentumfilm: The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement Legjobb animációs rövidfilm: Dimanche/Sunday Pentecost |