Wes Anderson megint aranyos
Szerettük A fantasztikus Róka úr-t is persze, de még jobban szeretjük a hús-vér Bill Murrayt, Jason Schwartzmant és Tilda Swintont, akiket a Holdfény királyság-ban látunk majd. Wes Anderson öt évvel az Utazás Darjeelingbe után áll elő új élőszereplős filmjével, már nehezen bírtuk az elvonást. A rendező filmjei (Okostojás, Tenenbaum, a háziátok, Édes vízi élet) általában nem meghatározott korokban játszódnak, de mindegyik olyan, mintha egy párhuzamos, a mienknél kicsit mesésebb valóságban zajlana. Most ettől elszakad, és felvállaltan a 60-as évekbe, egy New England-i nyári táborba helyezi a történetet, ami két egymásba szerető és megszökő kiskamaszról szól, és a rendező saját gyerekkori élményei ihlették. Külön izgalmas, hogy Bruce Willis és Edward Norton személyében két olyan színész is szerepel a filmben, akiket korábban el sem tudtunk volna képzelni Anderson cuki világában. Először a Holdfény királyság-ról számolunk majd be a fesztiválon, mivel a hivatalos program nyitófilmje lesz. Jó hír, hogy Magyarországon is már május 31-én moziba kerül.
* * *
Egy szem magyar a programban
A magyar filmgyártás állami finanszírozása behalt az elmúlt években, így nem csoda, hogy legutóbb két éve volt filmünk a cannes-i versenyprogramban (Mundruczó Kornél: Szelíd teremtés), és idén sem lesz. Pálfi György viszont a lehetetlen körülmények ellenére csinált egy filmet, amit már a Szemlén is végigvigyorogtunk és végiggyönyörködtünk. A Final Cut - Hölgyeim és Uraim a "Cannes Classics" nevű válogatásba került be, nyilván, mert Pálfi és munkatársai 450 híres filmből vágták össze új szerelmi történetüket (illetve könnyen lehet, hogy a film tisztázatlan jogdíjai miatt sem merték másik szekcióba tenni). Nagyon boldogok vagyunk, hogy legalább ez az egy filmünk kint lesz Cannes-ban, de annyi üröm keveredik az örömünkbe, hogy a Final Cut a Cannes Classics zárófilmje lesz, azaz csak a fesztivál utolsó rendes napján, 26-án szombaton (délben és este fél 9-kor) vetítik, amikor az újságírók nagy része már a repülőn ül hazafelé, ezért valószínű, nem lesz körülötte akkora hírverés, mint amit megérdemelne.
* * *
Kristen Stewart és Robert Pattinson felnő?
Nem tartozunk az Alkonyat-sorozat célcsoportjához, de az azért bennünket is izgat, hogy Bella és Edward, azaz Kristen Stewart és Robert Pattinson hogyan állja meg a helyét komoly színészként a felnőtt filmek világában. Mindketten versenyben lesznek. Kristen Stewart 23-án, szerdán jön Walter Salles Úton-adaptációjában, amiben a főhős, Dean Moriarty feleségét alakítja. Az egzaltált, erotikus tánc, amit az előzetesben lenyom, abszolút bizakodással tölt el minket. 25-én, pénteken pedig bemutatják David Cronenberg Cosmopolis-át, ami szintén regényadaptáció, és Pattinson a yuppi főhőst alakítja, aki limuzinjában köröz New York-szerte, és szürreálisan kalandokba bonyolódik. Az előzetesben Pattinson rögtön átlövi a kézfejét, alig várjuk, hogy kiderüljön, a beteg agyú kanadai mibe rángatta bele a vámpír szépfiút. Arra külön kíváncsiak vagyunk, a nemzetközi sajtó mennyire lesz kíméletlen a két fiatal sztárral.
* * *
Csodálatos, kőkemény férfiak
John Hillcoat szikár Az ajánlat-a nagyot ütött, és a 19-én, szombaton debütáló Lawless ugyan talán kicsit kommerszebbnek, de hasonlóan tesztoszterontól duzzadónak tűnik. Az alkoholtilalom időszakát a Boardwalk Empire már menővé tette, és Hillcoat filmje is ebbe a korba és hasonló közegbe visz, de nála valószínűleg több lesz a por és a vér, és kevesebb a finoman szabott koktélruha. A megtörtént eseten alapuló film három virginiai fivérről (Shia LaBeouf, Tom Hardy és Jason Clarke) szól, akik illegális alkoholcsempészettel foglalkoznak, viszont pechjükre a hatóságok is részt akarnak a profitjukból. Nem mellesleg az egész film sztárparádé: a fiúk megbízója Gary Oldman, az ellenfelük az egészen félelmetes arcélű Guy Pearce, egy kis nőiességet pedig a csodás Jessica Chastain csempészhet az izzadó férfiak közé.
* * *
Michael Haneke szerelmes lett
Az egyik legkegyetlenebb élő rendező, Michael Haneke 2009-ben hazavitte az Arany Pálmát a fesztiválról a fejbevágó A fehér szalag-gal, és most újra támad, de ezúttal talán nem gyötör meg annyira minket az emberi gonoszság ábrázolásával, mint legutóbb. A 20-án, szombaton vetített Amour (Szerelem) című drámája legalábbis az előzetes alapján kicsit intimebbnek és a maga módján érzelmesebbnek tűnik. A film egy idős házaspárról (Emmanuelle Riva és Jean-Louis Trintignant) szól, akik egykor zenetanárok voltak. A feleség agyvérzést kap, ami súlyos próba elé állítja a párt, és érinti külföldön élő lányukat is. A lányt Isabelle Huppert alakítja, akinek ez már a harmadik filmje Hanekével (A zongoratanárnő, Farkasok ideje).
* * *
Matthew McConaughey kivételesen nem dobja le az ingét
Na, jó, nem tudjuk garantálni, hogy a film egy pontján nem fogja megmutatni a mellizmait, de valószínűsítjük, hogy a fesztivál utolsó napján, 26-án bemutatott Mud-ban nem lesz ilyen. Különösen, mivel ebben a jelenetben még hangsúlyozza is, mennyire ragaszkodik az ingéhez. Az első hallásra közönségbarátnak tűnő filmben McConaughey egy Mud becenevű férfit alakít, aki egy szigeten találkozik két kisfiúval, és elárulja nekik, hogy a szerelmét (Reese Witherspoon) várja, akivel együtt majd megszöknek a nyomában loholó fejvadászok elől. A filmet a 33 éves Jeff Nichols rendezte, aki átugrott pár lépést a cannes-i szamárlétrán: tavaly még az első és második filmesek alkotásait bemutató Kritikusok Hete nevű mellékszekcióban szerepelt a Take Shelter-rel, a Mud idén máris bekerült a versenyprogramba. A filmrészleteket elnézve azért nem egy akciókomédiára számítunk, a Nichols első két filmjére jellemző lefojtott, robbanásközeli feszültség itt is megvan.
* * *
Marion Cotillard-nak leharapják a lábát
Jacques Audiard-nak már a tíz évvel ezelőtti A számat figyeld című filmje is figyelemre méltó volt, és azóta csak egyre jobbakat csinál: a Halálos szívdobbanás megrendített minket, A prófétá-t pedig egyenesen 2009 legjobb filmjének választottuk. A De rouille et d'os (Rozsda és csont) egy állítólag nagyon durva novellán alapul, ami egy gyilkos bálnákat gondozó nő és egy kidobóként dolgozó férfi kapcsolatát meséli el. A nő mindkét lábát elveszíti egy balesetben, de úgy fest, ez nem szab gátat a szerelemnek. Önmagában az előzetes alapján lehet, hogy érzelgősségtől tartanánk, de Audiard-nak olyan halálpontos ízlése van, hogy inkább magunkkal viszünk egy egész csomag papír zsebkendőt a vetítésre. Az már nyilvánvaló, hogy a szereplőválasztás tökéletes: a nő Marion Cotillard, a férfi pedig a belga Matthias Schoenaerts, aki a tavalyi Bullhead-ben nyűgözte le a fél világot az alakításával. Az újságírók többsége számára ezzel indul majd a fesztivál csütörtökön reggel 8.30-kor.
* * *
Tim Roth visszatér
Nem tudjuk, mire számítsunk a brit elsőfilmes Rufus Norris Broken-jétől, de nekünk egyelőre elég annyi, hogy a fájdalmasan kevés jó lehetőséget kapó Tim Roth és még Cillian Murphy is szerepel benne. A csütörtök este a Kritikusok Hete-szekciót nyitó film egy Skunk nevű kislányról szól, aki tanúja lesz egy brutális verésnek (a képek tanúsága szerint az áldozat Murphy), és ezután minden újszerűvé és fenyegetővé válik a környezetében (Roth valószínűleg a lány apja). Az igazi nehézség még csak akkor jön, amikor a lány összebarátkozik egy Rick nevű fiúval, és iszonyú nagy döntés elébe néz. A Broken-ben játszik még Zana Marjanovic is, aki a női főszereplő volt Angelina Jolie A vér és méz földje című filmjében. Bármilyen lehet ez a film, de optimisták vagyunk.
* * *
Mi a frász történik a srácokkal a buszon?
Az elszállt agyú Michel Gondry valószínűleg túl populáris és túl nemzetközi ahhoz, hogy a versenyprogramba kerüljenek a filmjei, idén a Rendezők Kéthetét nyitja meg új munkája, a The We and the I. Erre nemcsak azért vagyunk nagyon kíváncsiak, mert Gondry - a Zöld darázs-féle érthetetlen kitérőt leszámítva - még sosem okozott nekünk csalódást, hanem mert elég keveset tudni róla. Annyi biztos, hogy egy csapat fekete diákkal ülünk egy buszon, ami a tanév utolsó napján hazaszállítja a srácokat. A főszereplők amatőrök, és úgy hírlik, Gondry őket is aktívan bevonta a film készítésébe. Ami nem világos, hogy pontosan mi is történik a buszon, csak lötyögünk száz percen át, vagy rendes sztori is lesz, mindenesetre az utóbbira utal, hogy állítólag egy sci-fi-vonal is van a filmben.
* * *
Itt az új Terrence Malick
Az elsőfilmes Benh Zeitlin Beasts of the Southern Wild-ját megelőzi a jó híre: a film januárban megnyerte a Sundance-fesztivált, és áradoztak róla a kritikusok. Cannes-ban a hivatalos program Un Certain Regard-szekciójában kapott helyet, ahol 18-án, pénteken vetítik majd. A Louisianában játszódó film főhőse egy hatéves, fekete kislány, aki a természettel harmóniában, de óriási nehézségek közepette éli az életét: az anyja eltűnt, az apja részeges, a szegénység pusztító, és a környezeti katasztrófa sem várat sokáig magára. Todd McCarthy szerint a rendező Terrence Malick méltó örököse, olyan érzékletesen és líraian ábrázolja a helyszín növény- és állatvilágát, és a kritikus állítja, hogy szokatlan megközelítése ellenére a film se nem művészkedő, se nem mesterkélt.