Szemben a 30-as években született Supermannel és Batmannel, Pókember még csak idén augusztusban tölti be az 50. születésnapját. Stan Lee teremtménye forradalmi volt, amikor 1962-ben színre lépett: korábban tinik nem lehettek szuperhősök, legfeljebb szuperhősök segítői. A nagytestvérek, Superman és Batman a mozivászonra is sokkal előbb költöztek át, mint Pókember: az első igazán jelentős mozis Superman Christopher Reeve lett, aki '78-ban debütált, Batman-film pedig már a 60-as években is készült, de Tim Burton '89-es változata lett meghatározó.
James Cameron és Arnold Schwarzenegger a True Lies forgatásán |
Pókember-filmről komolyan először csak a 80-as évek közepén esett szó. A megfilmesítési jogok egy ideig Roger Cormannél, a híres B-filmes producernél voltak, majd amikor az ő szerződése lejárt, a képregényt kiadó Marvel 1985-ben az elsősorban kisköltségvetésű filmeket gyártó Cannon Filmsnek adta el a jogokat öt évre. A céget alapító Menahem Golan és partnere Tobe Hoopert (A texasi láncfűrészes mészárlás) bízták meg a filmváltozat megrendezésével, de teljesen félreértették a Pókember-koncepciót, és az ő filmjükben Peter Parker egy óriási, gyilkos tarantulává változott volna.
Stan Lee kiakadt, és új forgatókönyvet követelt. Ezután Golanék Joseph Zitót (Péntek 13: Az utolsó fejezet) kérték fel a rendezésre, és ekkoriban állítólag Tom Cruise is felmerült Peter Parker szerepére. A Cannon azonban szeretett volna lefaragni az eredetileg 15-20 millió dollárosra tervezett költségvetésből, amit a rendező elfogadhatatlannak tartott, és lelépett. Ekkor Scott Leva színészt/kaszkadőrt nézték ki a főszerepre, aki olvasta az ezután készült további forgatókönyv-változatokat, és ezekről utóbb úgy nyilatkozott, hogy "jóból átmentek rosszba, majd borzalmasba". Miután a Cannon Films már ráköltött 1,5 millió dollárt a különböző verziókra, elvetették a film ötletét.
Tobey Maguire a 2002-es Pókember-ben |
A vállalat megszűnt, és Golan új cége, a 21st Century Film Corporation '92-ig meghosszabbította a megfilmesítési jogokat. A '89-es cannes-i filmfesztiválon Golan bejelentette, hogy ősszel kezdik a forgatást, és - teljesen szokványos módon - előre értékesítette a film tévé- és videóforgalmazási jogait. Előbbieket a Viacom, utóbbiakat a nem sokkal később a Sony részévé váló Columbia Pictures vette meg.
Közben az Andy Vajna által alapított Carolco Pictures is rápörgött a Pókember-témára, megvették Golantől a megfilmesítési jogot, és fizettek James Cameronnak (aki náluk csinálta a Terminátor 2-t és a True Lies-t) 3 millió dollárt, hogy írja meg a forgatókönyvet és rendezze meg a filmet. Cameron írt is egy állítólag nem teljesen családbarát forgatókönyvvázlatot, amiben sok káromkodás és egy szexjelenet is szerepelt, és azt tervezte, a főgonosz Dr. Octopus szerepét Arnold Schwarzenegger játssza majd.
Tobey Maguire és Sam Raimi a Pókember 2 forgatásán |
Golan és Cameron Carolco Pictures-zel kötött szerződése viszont sajnálatos módon ellentmondott egymásnak: Golan kikötötte, hogy minden promóciós anyagban fel kell tüntetni őt producerként, Cameron szerződésében viszont az állt, hogy ő dönthet arról, hogy kinek a nevét írják ki. Miután Golan neve nem jelent meg sehol, pert indított a Carolco ellen. Ezután a Carolco is pert indított a Viacom és a Columbia ellen, hogy megszerezze a film tévés és videós jogait, és hosszú jogi csatározás kezdődött. '96-ban a Carolco, Golan 21st Century Film Corporationje és a Marvel is csődbe ment, és a Golan cége által birtokolt jogok az MGM-hez kerültek. Viszont amikor '98-ban a Marvel újra lábra állt, visszakerültek hozzájuk a jogok, amiket '99-ben eladtak a Columbiának.
Így aztán a 90-es évek végén az MGM és a Columbia is úgy vélte, hogy ők rendelkeznek a jogokkal. A patthelyzet végül elég viccesen, James Bondnak köszönhetően oldódott meg. Amikor ugyanis a James Bond-filmeket gyártó MGM egykori vezetője, John Calley átment a Columbiához, kitalálta, hogy csinál egy alternatív James Bond-filmet a Columbiánál. Ezt az MGM érthető módon minden eszközzel szerette volna megakadályozni, így '99-ben a két stúdió nagy nehezen megállapodott: az MGM lemondott Pókemberről, a Columbia pedig James Bondról.
Sam Raimi és Topher Grace a Pókember 3 forgatásán |
2000-ben a Columbia megszerezte az összes korábbi Pókember-forgatókönyv jogát, és elkezdődhetett a tényleges munka a filmen. Több rendező neve is felmerült, a legkomolyabb jelölt talán David Fincher volt, de ő határozottan elutasította, hogy eredettörténetet csináljon, így az elképzelései nem voltak összeegyeztethetők a stúdióéival. Végül 2000 elején az Evil Dead-filmek rendezőjére, Sam Raimire esett a választás, a forgatókönyvet pedig David Koepp írta, nagy részben Cameron korábbi vázlatára támaszkodva. Koepp könyvét is többen átírták még, de végül egyedül az ő neve került fel a stáblistára.
A Columbia eredetileg 2001-ben szerette volna bemutatni a Pókember-t, de ez végül 2002 májusára tolódott. A film 139 millió dolláros gyártási költségével nem volt olcsó, viszont világszerte kb. 820 millió dollárt hozott, és még a kritikusok is szerették. A szintén jól fogadott 2004-es második rész 200 millióba került és 780 körül produkált, a 2007-es harmadik rész pedig már borsos 258 milliót kóstált (ezzel felkerült minden idők legdrágább filmjeinek listájára is), de cserébe 890 milliót termelt. Általános megítélés szerint a harmadik rész közel sem sikerült olyan jól, mint az első kettő, de ennek ellenére 2008-ban elkezdték fejleszteni a negyedik részt a Columbiánál, sőt, ötödiken és hatodikon is gondolkodtak.
Andrew Garfield A csodálatos pókember-ben |
Raimi viszont addigra valószínűleg belefáradt a Pókember-franchise-ba, és nem is sikerült olyan forgatókönyv-változatot írni, ami elnyerte volna a tetszését. A stúdió nagyon erőltette a 2011-es bemutatódátumot, és Raimi úgy érezte, nincs elég ideje arra, hogy színvonalas filmet rakjon össze, ezért végül elállt a rendezéstől, a stúdió pedig úgy döntött, inkább újraindítják a szériát egy teljesen új csapattal. Döntésükben nyilván az is közrejátszott, hogy a Raimi-féle sorozat túl költségessé vált, Tobey Maguire-nek állítólag 50 millió dollárt kellett volna fizetni azért, hogy a negyedik és az ötödik részt is elvállalja, és Kirsten Dunst és Raimi gázsija is egyre emelkedett. A Columbia szerette volna kevesebb pénzből kihozni a következő Pókember-t, ami sikerült is, ha nem is spóroltak őrületesen sokat: a Marc Webb rendezte A csodálatos pókember 230 millióba került.
Hogy miért kellett ennyire sietősen újraindítani a sorozatot, annak pedig a Marvel és a Columbia közti megállapodás az oka: ha a Columbia nem fejleszti folyamatosan az újabb és újabb Pókember-filmeket, a jogok egy idő után visszaszállnak a Marvelre. Nem meglepő, hogy a stúdió máris bejelentette: 2014. május 2-án jön a következő rész.