A nálunk jövő héten mozikba kerülő A sötét lovag - Felemelkedés-ről megjelent első külföldi kritikák többsége lelkes hangvételű, és a Rotten Tomatoes kritikagyűjtő site-on jelenleg 84%-on áll a film megítélése. Ha pedig valaki mégis kritizálni meri kedvenc filmsorozatukat, az elvetemült rajongókból rögvest előtör az állat: a Rotten Tomatoeson elsőként publikált negatív kritikára sokszáz komment érkezett, melyek közül számos egyenesen a szerző halálát kívánta. A site fenntartói kénytelenek voltak megszüntetni a kommentálási lehetőséget a cikknél, és erősen moderálni a már kikerült kommenteket.
Christian Bale A sötét lovag - Felemelkedés című filmben |
Pedig Marshall Fine - az amúgy nem túl ismert Hollywood & Fine nevű filmes oldalon publikált - írása higgadt elemzés arról, hogy A sötét lovag - Felemelkedés a sorozat legkevésbé sikerült része, mert Christopher Nolan rendező túlságosan is arra koncentrált, hogy valami epikusat hozzon létre, és ettől háttérbe szorult a történet amúgy megragadó érzelmi-emberi oldala. A szerző az izgalmat is hiányolja a filmből, szerinte a túlburjánzó és nehézkes akciójelenetek a Transformers-filmeket idézik.
A legnevesebb filmes szaklapok szinte mind pozitív kritikát közöltek a filmről. A Varietyben Justin Chang annak ellenére dicséri Nolan trilógiájának lezárását, hogy szerinte "nem éri utol a 2008-as A sötét lovag zsenialitását", mert nem annyira jön át a fenyegetettség érzése, mint abban a filmben és a "sztori néhány helyen inkább komplikáltnak, mintsem jól kidolgozottnak tűnik". Chang különösen a látványtól ájult el, kiemeli a légi jelenetet, amiben Bane először bukkan fel, majd azt, hogy Wally Pfister operatőr milyen érzékletesen mutatja be a nemcsak fizikailag, hanem társadalmilag is feldúlt Gotham várost. A szereplők közül szerinte Anne Hathaway-jel kockáztattak legtöbbet az alkotók Selina Kyle összetett figurája miatt, de "a sokoldalú színésznő pontosan eltalálja a cinikus, maró hangvételt", ami a szerephez kell.
Christian Bale és Anne Hathaway A sötét lovag - Felemelkedés című filmben |
A Hollywood Reporternek író Todd McCarthy a film szinte minden elemétől odavan, és kijelenti, hogy "Christopher Nolan Batman-trilógiája utolsó részének fényében az egész rivális Marvel-univerzum teljesen butának és gyerekesnek tűnik". A cikke nagy része egy borzasztó részletes sztorileírás, amit azzal zár, hogy a filmben nincs semmi képregényszerű, a súlyos drámai események teljesen valószerűen hatnak. A kivitelezéssel kapcsolatban pedig megjegyzi, hogy bár a film állítólag 250 millió dollárba került, könnyen el tudja képzelni, hogy ennél is jóval többet költöttek rá, annyira tökéletes benne minden. Szerinte a Batmant játszó Christian Bale a három film közül itt nyújtja a legtöbb árnyalatot felvonultató alakítást, és csak egyetlen apró kifogása van az egész filmmel kapcsolatban: érthetetlen módon az egyik jelenet elején még nappal van, a végén pedig már éjszaka.
A brit Guardian kritikusa, Xan Brooks nem tudja annyira komolyan venni a szuperhősfilmet, mint amerikai kollégái, és bár a film tetszett neki, némi iróniával fogalmaz, például, amikor Bane (Tom Hardy) nehezen érthető beszédéről van szó. Szerinte a film összességében annyira intenzív és súlyos, hogy az már szinte komikus, olyan, "mint egy gyerekzsúr, aminek Victor Hugo írta a forgatókönyvét és Wagner a zenéjét". Végül mégis arra jut, hogy akárcsak Joseph Gordon-Levitt figurája, ő is még mindig hisz Batmanben.
Joseph Gordon-Levitt A sötét lovag - Felemelkedés című filmben |
A kritikák többségében elejtenek legalább fél mondatot arról, hogy bármilyen szuper is a film, azért nem akad még egy olyan jó karakter, mint Heath Ledger volt A sötét lovag-ban. Ezt a Screen Daily szerzője, Tim Grierson tovább is viszi: szerinte a film megsínyli, hogy túl sok új figurát hoz be, akiket aztán nincs idő eléggé kidolgozni és nincs elég feladatuk. Főleg azt nehezményezi, hogy két érdekes női figura (Marion Cotillard Miranda Tate-je és Hathaway Selina Kyle-ja) is felbukkan, mégsem kapnak igazi mélységet, és szerinte Gordon-Levitt és Hardy sem tud eléggé kibontakozni. Ugyanakkor - ha szerinte némiképp csalódás is a film - tiszteletreméltónak tartja, hogy az alkotók nagyon magasra lőtték be a mércét.
Azért a nagy lapok szerzői közt is akadt, aki alaposan lehúzta a filmet: Christy Lemire Washington Timesban megjelent cikkében például azt írja, hogy "sajnálatosan hiányzik belőle az a szikra, amitől a 2008-as A sötét lovag olyan vibráló volt", a sztorija nehézkes, túl sok magyarázó dialógussal és visszapillantással, amik "megakasztják a film lendületét, és - ki merjem mondani? - helyenként kifejezetten unalmassá teszik". Talán mondanunk sem kell, hogy a Rotten Tomatoeson ennek a cikknek a kommentelését is be kellett fagyasztani.