Hideg őszi éjszaka van Budapesten. A 2-es villamos utasai elé a Széchenyi téri kanyarnál szörnyű látvány tárul: a Magyar Tudományos Akadémia épülete előtt, a rakpart korlátjára felkenődött egy motor, mellette fiatal nő fekszik az aszfalton, nyilvánvalóan nem él. A korlát túloldalán, lent a villamosmegállóban súlyosan sérült fiú fekszik, jobb combjából véres csont áll ki, arca felhasítva. Három mentő dolgozik rajta.
Az Isteni műszak forgatása a Széchenyi rakparton | Fotó: Hajdú D. András | Még több kép itt |
A mentősöket Ötvös András, Rába Roland és Keresztes Tamás alakítja, ők a főszereplői az Isteni műszak-nak, Bodzsár Márk fekete komédiájának, amely különböző mentős esetek sorát meséli el a budapesti éjszakában (nézd meg a filmhez készült pilotot!). A rendező elmondja, hogy amit éppen felvesznek, az "a film egyik legdrámaibb jelenetsora. Két fiatal bukósisak nélkül motorozott, vagánykodtak, nekiütköztek a korlátnak, és most a baleset következményét látjuk. Hamarosan megérkeznek a hullaszállítók is, akik csak tovább rontják az amúgy is parázs helyzetet. A jelenet egy fordulattal ér véget, remélhetőleg egyszerre lesz szép és fájdalmas."
Bodzsár Márk, az Isteni műszak rendezője | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet! |
Mint később a mentőautó sofőrjét alakító Keresztes Tamástól megtudom, "minden balesetnek más a dramaturgiai súlya a filmben, ez a mostani azért fontos, mert Milán (Ötvös András) a film folyamán először itt kerül olyan helyzetbe, amikor valaki azt kéri tőle, hogy ölje meg. A sebesült fiú barátnője meghalt a balesetben, amiért a fiú felelős, és Milánnak komoly dilemmát jelent a döntés, mert együtt érez a fiúval". Az orvostanhallgató Milán számára nem idegen a halál: a balkáni háború idején vagyunk, ő félig horvát, félig magyar srác, aki szerelmét (Stork Natasa) hátrahagyva most menekült Szerbiából Magyarországra, mint Ötvös elmondja, azért, "mert nem tud ölni. Erre 1992-ben, az elvileg békés Budapesten belefut egy mentőcsapatba, és békeidőben szembesül azzal, hogy emberek halnak meg a mentőautóban".
Csúnya baleset történt | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet a forgatásról! |
Ez a hetedik forgatási nap, az első hat napon egy etyeki vadasparkban dolgozott a stáb, ott vették fel a szerbiai háborús jeleneteket és a szökést. Volt "aknarobbanás, mellkaslövés, fülön lövés, fejátlövés", sorolja a rendező, aki - lévén, ez az első nagyjátékfilmje - most, élesben tanulta, hogyan kell akciójelenetet rendezni. Még csak a nyitójelenetben látható színészeket veszi számba, de máris nyilvánvaló, hogy iszonyúan menő a film szereposztása: Thuróczy Szabolcs mint Milán katonatársa-mentora, Hajduk Károly mint "kissé balfék horvát parancsnok", a Taxidermiá-ból ismert Czene Csaba mint "bepálinkázott csetnik" bukkan fel, és még ott van Kerekes Vica, "a falu szépe" is, akinek csúnyán ellövik a fülét.
Jobb oldalt Ötvös András, a film főszereplője | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet! |
A különböző látványos sérülésekért Pohárnok Iván maszkmester a felelős, az ő cége gyártja a szilikongumiból és műanyagból készülő, lelőtt, átszúrt és felnyársalt testrészeket, de még a speciális, becsúszós tűvel ellátott fecskendőket is. Amikor belépek a sminkbuszba, éppen művérrel locsolgatja a motorbalesetes fiút játszó Orosz Ákos nyílt törését, a színész combjából előmeredő csontdarab olyan élethű, hogy kicsit megszédülök. Pohárnok elmeséli, hogy a legkomolyabb kellék, amelyet ehhez a filmhez gyártaniuk kellett, egy műnyak egy olyan jelenethez, amelyben elvágják az egyik szereplő torkát. Megkérdezem, hogy ilyenkor orvosi hitelességgel fröcsköl-e a vér, amire azt mondja, "utánanézünk, de inkább a megrendelő ízlésén múlik. Van, aki azt szereti, ha tényleg iszonyú véres minden, van, akinek a kevésbé véres megoldás tetszik jobban".
Pohárnok Iván dolgozik Orosz Ákos nyílt törésén | Fotó: Hajdú D. András | Még több kép itt |
Ma este inkább a dráma és a vér látszik, de Bodzsár Márk biztosít róla, hogy ez nem lesz végig így: "ebben a filmben egy jeleneten belül is könnyen átfordul valami drámából viccbe, és viszont. Direkt próbáltam olyan színészeket választani, akik ennek a kettősségét jól meg tudják teremteni. Minden figurának van legalább egy jellemvonása, amely komikussá vagy esendővé teszi, viszont a helyzetek, amelyekben mozognak, elég drámaiak". Rába Roland mentőorvosának a "fő jellemvonása a cinizmus és az azzal járó, maróan gúnyos humor. Ő szinte westernkarakterként mozog a budapesti éjszakában". Keresztes Tamás "rettenetesen identitászavaros macsó, aki a világ legkülönbözőbb pontjairól próbálja fölszedni a macsóság elemeit, Japántól kezdve Latin-Amerikán át a Balkánig mindenhonnan merít, és próbál valami személyiséget fölépíteni magának, amely minden jelenetben a darabjaira esik szét". Ötvös "hordozza a legtöbb drámaiságot, de az ő lényében is benne van az esendőség. A Szerbiában maradt szerelméért küzd, és annak ellenére, hogy nagyon talpraesett srác, ez a szerelem folyton kiszolgáltatottá teszi, ez hozza felszínre azokat a gyengéket, amelyek sokszor viccesek is".
Keresztes Tamás műbajuszt kap | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet a forgatásról! |
Hogy a figurák mentőként is hitelesek legyenek, a színészek a próbák során sokat gyakoroltak a mentőautóban egy mentőorvos-szakértővel. A legrutinosabb közülük valószínűleg Ötvös András lesz, akinek az öccse az életben mentőápoló, ő maga pedig, amikor főiskolai osztályfőnöke, Máté Gábor nyári gyakorlatra küldte a diákjait, nem színházhoz ment, hanem hullaszállítónak csapott fel egy traumatológián.
A kis csapatot végignézve a leglátványosabb figurának egyértelműen Keresztes Tamás tűnik, aki a haját kicsit szamurájosan hátranyalva hordja, de a lábán kígyóbőrt imitáló westerncsizma feszül, a dzsekije alatt pedig pöttyös, retrós inget visel. Van viszont egy kulcsfigura, aki ma nincs itt: a Zsótér Sándor által megformált temetkezési vállalkozó. Ő a film legsötétebb alakja, aki üzletet köt a három főhőssel, hogy rögtön értesítsék őt, ha valaki elhalálozik, hogy elsőként csaphasson le a bizniszre.
Orosz Ákos a földön | Fotó: Hajdú D. András | Nézz még több képet a forgatásról! |
A komor hangulatok a film zenéjében is megjelennek majd, spagettiwestern-hangulattal keverve, mondja Keresztes Gábor, az Isteni műszak zeneszerzője. Az ifjabb Keresztes színpadi előadásokhoz és rövidfilmekhez már sokszor írt zenét, de ez lesz az első nagyjátékfilmje. Ráadásul a filmben nem lesz semmilyen készen hozott zene, amikor a mentők bekapcsolják az autórádiót, akkor is Keresztes Gábor zenéjét halljuk majd.
Bodzsár István producert arról kérdezem, nem aggódik-e, hogy a fekete komédia nem vonzza majd eléggé a közönséget, hiszen a Kontroll-t leszámítva Magyarországon eddig ez a műfaj nem nagyon ment. "Most menni fog" - mondja magabiztosan. Úgy véli, sokat számít, hogy beszállt a filmbe médiatámogatóként az RTL Klub, de a döntő szerinte a szájhagyomány lesz. "Ez furcsa helyzet, mert a fiam rendezi a filmet, de ha bárki más hozta volna ezt a forgatókönyvet, akkor is kezem-lábam törtem volna, hogy a producere lehessek". Úgy látja, hogy egy műfaji kiszélesedést hozó új hullám jön most a fiatal filmeseknél, az Isteni műszak mellett példaként két hamarosan forgó filmet említ: Nemes Gyula Zéró című, egy anarchista méhészről szóló groteszk drámáját és Zomborácz Virág Utóélet című filmjét, amely egy apa-fiú kapcsolatról szól az apa halála után.
* * *
Számok, adatok: Az Isteni műszak-ot az Unio Film gyártja, koprodukciós partnerük a Sparks. A film 305 millió forintos költségvetésből készül, amelyből 206,5 millió forintot a Magyar Nemzeti Filmalap biztosít. A forgatás december 15-ig tart, a film 2013 májusának végére készül el. A magyarországi mozibemutatóra a tervek szerint 2013 őszén kerül majd sor. |