Nem arról van szó, hogy ne lenne jó film a Django elszabadul. Még az sem pontos megfogalmazás, hogy Tarantinótól többet várna az ember - bár ez éppen igaz. A probléma inkább az, hogy ismerve a rendező korábbi filmjeit, a Django már nem tartogat izgalmakat. És nem azért, mert a forgatókönyv gyakorlatilag a Becstelen brigantyk buliverziója: mindkettőben egy faji alapon letaposott népcsoport (ott a zsidók, itt az amerikai polgárháború előtti kor fekete rabszolgái) egy vagy több tökös tagja tűzi ki célul a minél véresebb visszavágást. Sokkal inkább azért, mert Tarantino a Django elszabadul-ban meg sem próbált hozzátenni bármit ahhoz, ami első rázásra kijött a kisujjából.
Aki csak egyszer közepesen figyelmesen végignézte a Tarantino-életművet, az pontosan tudni fogja, körülbelül hány perc mellébeszélés után fogja hirtelen az asztalra csapni a csizmát az a szereplő, aki korábban naivnak tűnt. Pontosan tudni fogja, hogy a legnagyobb bunkóval is míves körmondatokban beszélő, ártalmatlannak tűnő gentleman hány cirkálmányos összetett mondat után fogja előkapni a mordályt, és gond nélkül agyonlőni a nála erősebbnek tűnő tahót. És a Django elszabadul-ban a csizma valóban akkor kerül az asztalra, a pisztoly valóban akkor sül el. Igazi meglepetés nincs.
Django elszabadul | Jamie Foxx és Christoph Waltz |
Ráadásul Tarantino azoknak is túl sokat segít, akik nem látták a filmjeit: kétszer is képes elsütni azt a trükköt, hogy az egyik szereplő ruhaujjában apró pisztoly bújt meg, hogy a második használat előtt lehetőleg mindenki jó előre tudja, mi fog történni. Máskor duplán szemlélteti, ami már elsőre is érthető volt: jellemző az egyik jelenet, amelyben Django azzal leplezi le magát, hogy a fegyveréhez nyúl, amikor nem kéne - ezt annak rendje és módja szerint Tarantino úgy ábrázolja, hogy mutat egy közelit a pisztolyról és a kézről, majd az ezt észrevevő szolgáló szeméről. És aztán másfél perc múlva képről képre megismétli mindezt. Ennél az is elegánsabb - és legalább vicces - megoldás lenne, ha megjelenne egy nagy felirat a vásznon: "Djangót leleplezték!" Márpedig a film nagyjából felerészt épp az ilyen (elvileg) váratlan megoldásokra és (elvileg) őrületes feszültségekre épít. Ott vannak, érezhetőek, profin kivitelezettek, agyban remekül működnek - csak a zsigerekig nem jutnak el sehogy sem.
Bár a konkrét történet persze rengeteg ponton eltér a Becstelen brigantyk-étól, a Django is pont ugyanazt a nézői agytekervényt célozza, mint az: mindkettő arra apellál, hogy a jóérzésű néző maga is egyfajta erkölcsi elégtételt érez, ha egy világméretű gazemberséget torolnak meg a vásznon - mégiscsak nagyobb a leszámolás tétje, mint a legtöbb westernben, ahol az erkölcsi elégtétel bár egy elvont nagyobb jó nevében, de végeredményben csak személyes szinten értelmezendő. Ezúttal a felvilágosult, megrögzött antirasszista fejvadász, dr. Schultz (Christoph Waltz) által felszabadított rabszolga, Django (Jamie Foxx) indul mentorával együtt a kegyetlenül barbár Calvin Candie (Leonardo DiCaprio) ellen, hogy visszaszerezze a nagyúr "udvartartásának" egyik ékkövét, Broomhildát, Django erőszakkal szeparált feleségét.
Django elszabadul | Leonardo DiCaprio, Christoph Waltz, Samuel L. Jackson és Jamie Foxx |
Ám ezzel a történettel mégiscsak nehezebb azonosulni, mégpedig morális okokból. Mert amíg a Brigantyk-ban, valljuk be szégyentelenül, öröm volt nézni a náciellenes bosszúhadjáratot, hiszen az egy háborús helyzetben egy gyors lefolyású, csakis a zsidók elpusztítását célzó hadművelet jogos ellencsapása volt - addig Django mészárlása egy lassú, nem háborús, nem a feketék elpusztítását célzó, bonyolultabb társadalmi-politikai beágyazottságú emberijog-ellenes folyamat képviselői ellen irányul. Márpedig ebben a témában nem csak a véres ellencsapás a megfelelő lehetőség az ellenvélemény artikulálására - lásd még Martin Luther King munkásságát.
Ez persze nem lenne baj, hiszen nem dokumentumfilmről van szó, hanem egy akciódús westernről; sőt az így felmerülő morális kérdések kifejezetten izgalmas konfliktusokra adhatnának lehetőséget. De Tarantino egyértelmű és viszonylag egyszerű hősnek állítja be Djangót - noha az minden differenciálás nélkül és mit sem csökkenő meggyőződéssel végez ki ugyanúgy szadista főurat, mint fehér könyvelőt, úrinőt vagy egyszerű, ártalmatlannak tűnő fehér munkásokat. Márpedig ha egy westernben megkérdőjeleződik a főhős morális felsőbbrendűsége, azon az egész film megcsúszhat.
Django elszabadul | Jamie Foxx |
Pedig Tarantino nem vesztegeti erre a kérdésre az idejét: nem fejti ki a film legérdekesebb dilemmáját sem. Django a felesége visszaszerzése érdekében színből rabszolgatartó, a négereket kutyaszámba se vevő urat játszik, és - ahogy Schultz figyelmezteti is - túlzottan is beleéli magát a szerepébe. De hogy hogyan tud túllépni azon, hogy megízlelte a többséghez tartozás ízét, és megérezte az azt folyamatosan igazoló, mások lenézéséből fakadó fals felsőbbrendűséget, arról végül egy szó sem hangzik el - ahogy az sem merül fel, hogy Django válogatás nélküli fehérember-ölése mutathat-e hasonlóságot a fehérek rasszizmusával. Márpedig ezeknek a kérdéseknek a teljes ignorálásával minden túl egyszerűvé, fekete-fehérré és egy nagy fokkal érdektelenebbé válik. Nem olyan kicsi a különbség az elgondolkodtatóan véres bosszúfilm és a véres bosszúfilm között.
Mindez épp elég ahhoz, hogy a Django elszabadul a közelébe se érjen Tarantino két-három mesterművének. De ahhoz viszont nem kevés, hogy ne emelkedjen ki még így is az átlagból. Mert emellett van még ezer olyasmi benne, ami tényleg remekül működik.
Django elszabadul |
Morális kérdések ide vagy oda, azért Tarantino ultraerőszakos és minden módon kegyetlen képeivel - Django bájos és fájdalmasan ártatlan feleségének megkorbácsolásával például - mégis könnyedén ki tudja csikarni a nézőből, hogy egy-egy leszámolás szinte megváltásnak tűnjön. Ez pedig sosem jön rosszul, ha az ember kis katarzisokra vágyik.
A szereplőkben sem kell csalódnunk: hol a karakterek remekek, hol a színészek, hol mindkettő. Dr. Schultzban például - aki pontosan ugyanolyan körmönfont és ravasz, mint Christoph Waltz előző Tarantino-szerepe, Hans Landa ezredes - egészen lenyűgözően keveredik az úriemberi elegancia és a totális pofátlanság, és ezt Waltz is gyermeki örömmel mutatja be. Jamie Foxx pedig remek Django: az exrabszolgának tucatnyi tulajdonsága kerül újra meg újra előtérbe, és Foxxban minden percben megvan mindegyik: kegyetlen szuperhősből egy másodperc alatt vált új ruhájával büszkélkedő gyerekké, abból hősszerelmessé.
Django elszabadul | Jamie Foxx és Leonardo DiCaprio |
Tarantino is elemében van, ami a komolyság és a poénkodás, illetve a szeriőz és a trash filmek keverését és idézgetését jelenti: kiválóak az olyan marhaságok, mint hogy Django egy alaposan megmunkált hóemberen tanul célba lőni, vagy az az arcpirító galádság, hogy Broomhilde történetével a Nibelung-mítosznak próbálja megfeleltetni a filmjét. Ahogy szórakoztatóak az olyan szándékosan öncélú beállítások is, mint amikor nem a golyó becsapódását, hanem csak a vér fröccsenését látjuk, meg az olyan apróságok, mint hogy Djangónak az épp agyonlőtt emberről leszedett kabátja végig vérfoltos marad. Igaz, Tarantinónak ezúttal sokkal kevésbé sikerült összemosnia a komolyságot a paródiába hajló idézgetéssel: utóbbiak erősen elválnak a testtől - mint a mindössze párszor használt, suhanáshanggal kísért, tipikusan több évtizedes B-filmes technikát idéző, hirtelen pofánzoomolás, vagy a Ku-Klux-Klan előzményének tűnő banda vitája a csuklyaviselés hátrányairól, ami idétlenségében szinte szó szerint utal egy South Park-epizódra.
Az olyan meglepő megoldások is remekül működnek, mint amikor egy-egy helyzetet a lehető leginkább oda nem illően rendeznek le - Schultz az egyik jelenetben például egy hosszú, tudálékos szónoklattal fegyverez le több tucat feldühített lövészt. És általában kellően viccesek és kellően menőek a monológok és replikák is - igaz, a legjobb Tarantino-filmekhez ezek sem érnek fel. De önmagában véve lenyűgöző Tarantino filmes gondolkodása is -, de megint csak: mondjuk a Kill Bill példaszerű leszámolásjelenete után csak utánérzésnek tűnik a Django hasonlóan epikus küzdelme Candielanden. (Candieland, azaz Cukorkaföld, ez is mennyire édesen elmebeteg név a szadista rabszolgatartó tanyájának!)
Django elszabadul | Samuel L. Jackson és Kerry Washington |
Szóval nem arról van szó, hogy ne lenne jó film a Django elszabadul. Nem is arról, hogy ne lenne olyan szórakoztató, hogy gond nélkül elröppen az a három vérbe áztatott óra. És még arról sem, hogy Tarantino korábbi filmjeinek ismerete nélkül ne működhetnének csodálatosan a sokadszorra elsütött megoldások. Csak arról, hogy sokkal kevesebb, mint ami lehetett volna belőle.