A külföldön tartózkodó Fliegauf Bence videoüzenetben köszönte meg a filmkritikusok fődíját. Azt mondta: a Csak a szél révén "magyar értelmiségivé vált". A tavaly a Berlinalén a zsűri nagydíjával, Ezüst Medvével kitüntetett alkotó a szociális krízisekről szóló filmek fontosságát emelte ki, szerinte ezek az alkotások "kiszellőztetik az országot". A díjat a film producerei, Muhi András és Mécs Mónika vették át.
Az életműdíjat több évtizedes kimagasló operatőri munkásságáért Kende János vehette át. A Kossuth-díjas alkotót kollégái egy kisfilmmel köszöntötték, Kende János a díjat átvéve meghatottságának adott hangot. A legjobb dokumentumfilm a Börtönrap című, Papp Bojána által rendezett mű lett, a legjobb kisjátékfilm Tóth Barnabás Újratervezés-e, a legjobb animációs film Vácz Péter Nyuszi és Őz című munkája.
Ónodi Eszter az Aglaja című filmben nyújtott alakításáért kapta a legjobb színésznő díját, a legjobb férfi színész Derzsi János lett a Drága besúgott barátaim-ért. A legjobb rendezőnek és a legjobb forgatókönyvírónak járó elismerést az idén nem osztották ki. A legjobb televíziós rendezés díját a Terápia című sorozatot jegyző Enyedi Ildikó és Gigor Attila kapta, a produceri díjat a Csak a szél és a Nejem, nőm, csajom című filmért Mécs Mónika, a kritikusok különdíját Pálfi György filmje, a Final Cut - Hölgyeim és Uraim.
Unortodox díjátadó
Az ünnepségen adták át a Simó Sándor Alapítvány kuratóriuma és a Madzag Filmegylet legjobb vizsgafilmnek járó elismerését is, a díjat Reisz Gábor rendező kapta. Tóth Károly, a MÚOSZ elnöke elmondta: az idei díjátadón "a civil kurázsi" a felszolgált zsíros kenyérben nyilvánulhat meg. "A mai díjátadó fricska azoknak, akik erre rászolgáltak" - fogalmazott Tóth Károly. Báron György, a MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztályának elnöke felidézte, hogy évek óta a Filmszemle előestéjén tartják a filmkritikusok a díjátadó ünnepségüket, azonban az idén nem lesz filmmustra. Az esztéta az "unortodox díjátadóról" azt mondta, azért nem akartak fényes ünnepséget, mert az elmúlt évben nem készültek játékfilmek, valamint bezárt két magyar art mozi is.
Báron György kitért arra, hogy B. Nagy László örökösei csak abban az esetben engedélyezték a néhai kritikus nevének a használatát, ha a Magyar Nemzeti Filmalap nem szerepel a díjátadó támogatói között. A kritikus megjegyezte: arra kérték a filmalap képviselőit, hogy az ünnepségre szánt összeget fordítsák a magyar filmkultúra értékeinek megmentésére.
Az idén a díjjal nem Sáray Ákos szobrászművész alkotása járt, hanem egy üres filmesdoboz, Báron György szerint ez kifejezi azt "a szomorú helyzetet, amibe a filmszakma jutott". Kárpáti György filmkritikus az alkotásokat értékelve elmondta: tavaly 11 játékfilmet mutattak be, ebből négy bemutató A kategóriás filmfesztiválon volt. Szerinte ez "erőn felülinek" számít a magyar filmszakmától, ugyanakkor minden esetben hosszabb ideje készülő, bemutatásra váró alkotásokról van szó.
A kritikus kiemelte a mezőnyből Fliegauf Bence alkotását. Mint fogalmazott, a rendező filmje "a világ élvonalában tartotta a magyar mozgóképet". Méltatta a közösségi összefogásból készült alkotásokat, ugyanakkor úgy vélte, a 11 film színvonala igen egyenetlennek nevezhető, szerinte legtöbbször a forgatókönyvekkel volt a gond. Kárpáti György úgy látta, hogy Deák Krisztina Aglaja című filmje a Csak a szél-lel együtt "megformáltságban és filmszerűségben is kiemelkedik a tavalyi filmes mezőnyből".