Három szín-trilógia
Rendező: Krzysztof Kieslowski
Mely filmekből áll? Három szín: kék (1993), Három szín: fehér (1994), Három szín: piros (1994)
Miről szól? Az első film a szabadság eszméjét testesíti meg, és egy olyan nőről (Juliette Binoche) szól, aki férje és lánya halála után megpróbál szakítani a múltjával és emberi kapcsolataival, az egyenlőség témáját feldolgozó második filmben egy feleségét (Julie Delpy) és megélhetését elveszítő férfi kapaszkodik vissza és áll bosszút az őt ért sérelmekért, a harmadik, a testvériséghez kapcsolódó filmben egy fiatal modell ismerkedik meg egy furcsa, nyugdíjas bíróval (Jean-Louis Trintignant), és ez a találkozás megváltoztatja mindkettőjük életét.
Miért szeretjük? Ha egy szóval kellene jellemezni ezeket a filmeket, talán a nagyszabású jelzőnél maradnánk: Kieslowski igazi, mély emberi drámákat mutat meg (bár a középső film könnyedebb a másik kettőnél) érzékenyen, de olyan erőteljes alakításokkal, képi és zenei eszközökkel, szimbólumok bátor használatával, ami manapság már nem jellemző az európai filmre. Kivételesen nagyformátumú alkotó kell ahhoz, hogy az ilyen megoldások ne váljanak vaskossá és didaktikussá, de Kieslowskinál még a cím által kijelölt színpalettához ragaszkodás is életszerű.
* * *
Bosszú-trilógia
Rendező: Park Chan-wook
Mely filmekből áll? Mr. Vengeance - A bosszú ura (2002), Oldboy (2003), Lady Vengeance - A bosszú asszonya (2005)
Miről szól? A Mr. Vengeance-ben egy kétségbeesett férfi elrabol egy kislányt, hogy a váltságdíjból kifizesse beteg nővére műtétjét, de a terv balul sül el, és sokan meghalnak. Az Oldboy-ban egy évekig fogva tartott, majd szabadon eresztett férfi szembesül múltbeli bűnével és annak tragikus következményeivel. A Lady Vengeance-ben egy ártatlanul bebörtönzött nő forral bosszút a gyerekgyilkos ellen, aki miatt rács mögé került.
Miért szeretjük? Csavaros, brutális, aprólékos vizuális kidolgozottságukkal lenyűgöző filmek, amelyekben az a legkülönlegesebb, hogy abszurdba hajlóan erőszakosak és véresek (az Oldboy nyelvlevágós jelenetét senki nem felejti el, aki látta), de ez mégsem tűnik öncélúnak, hanem mindig valamilyen mélyebb lélektani jelenség kifejtését szolgálja.
* * *
Cornetto-trilógia
Rendező: Edgar Wright
Mely filmekből áll? Haláli hullák hajnala (2004), Vaskabátok (2007), The World's End (2013)
Miről szól? A Haláli hullák hajnalá-ban egy srác próbálja rendezni problematikus viszonyát a barátnőjével és a családtagjaival, miközben zombik árasztják el a szülővárosát, a Vaskabátok-ban egy menő és egy bénácska rendőr ügyködik egy kisvárosi gyilkosságsorozat felderítésén, a The World's End-ben öt régi jó barát próbál végigcsinálni egy brutális kocsmatúrát, miközben az emberiséget is meg kell menteniük.
Miért szeretjük? A harmadik filmet még nem láttuk, de az első kettő ellenállhatatlanul dilis: Simon Pegg és Nick Frost idétlen kettőse tökéletesen működik Edgar Wright tipikusan angol, mégsem szárazon szarkasztikus, inkább kedvesen buggyant humorával. Egyébként a három film nem trilógiának indult, de mivel a Haláli hullák hajnalá-ban szerepelt a Cornetto, a gyártó a premieren kiosztott egy csomó jégkrémet, és ezután Wrighték úgy döntöttek, a további ingyenfagyi reményében a következő filmekbe is beleírják.
* * *
Halál-trilógia
Rendező: Gus Van Sant
Mely filmekből áll? Gerry (2002), Elefánt (2003), Az utolsó napok (2005)
Miről szól? A Gerry-ben két fiatal férfi (Matt Damon és Casey Affleck) sétálni indul a sivatagban, de eltévednek, ami tragédiához vezet, az Elefánt a columbine-i iskolai mészárlást dolgozza fel a két gyilkos fiút követve az előkészületektől a végkifejletig, Az utolsó napok Kurt Cobain utolsó napjainak fiktív története.
Miért szeretjük? A Van Sant korábbi, kommerszebb munkáitól drámaian különböző három film sikeresen idézi meg John Cassavetes dokumentarista, naturalista alakításokon alapuló stílusát és Tarr Béla időt belassító filmkészítését is. Fejbe vágó, súlyos darabok, amelyek végén nincs feloldozás.
* * *
Jersey-trilógia
Rendező: Kevin Smith
Mely filmekből áll? Shop-stop (1994), Shop-show (1995), Képtelen képregény (1997)
Miről szól? A Shop-stop-ban a bolti eladóként senyvedő Dante és a videotékában unatkozó Randal egy zaklatott napját követjük, a Shop-show-ban a csaja által frissen kirúgott TS és a szintén lapátra tett Brodie plázás kalandjaiban veszünk részt, a Képtelen képregény-ben pedig Ben Affleck lesz szerelmes - pechjére egy leszbikus lányba. A filmekben közös New Jersey és persze a fűdíler Jay és Néma Bob folyton felbukkanó párosa.
Miért szeretjük? Kevin Smith a kedvenc rossz rendezőnk, aki első három filmjében még azt csinálta, amihez ért: viccesen sztorizgatott. Senki más nem mutatta meg ilyen pontosan és ennyi szeretettel, hogy milyen volt a 90-es években elveszett, tengő-lengő huszonévesnek lenni. És a Shop-stop-ban talán még a Ponyvaregény-nél is több a csodálatos, örökbecsű aranyköpés.
* * *
Európa-trilógia
Rendező: Lars von Trier
Mely filmekből áll? A bűn lélektana (1984), Járvány (1987), Európa (1991)
Miről szól? A bűn lélektaná-ban egy nyomozó egy sorozatgyilkos utáni egyre szürreálisabb és nyomasztóbb hajszába bonyolódik, a Járvány-nak maga Von Trier és társírója a főhőse, akik néhány nap alatt próbálnak megírni egy forgatókönyvet egy járvány kitöréséről, a második világháború után játszódó Európa egy amerikai férfiról szól, aki hálókocsi-kalauznak áll Németországban, és egy náci terroristacsoport látókörébe kerül.
Miért szeretjük? Ezek a kísérletező, szürreális, a hipnotikus állapotot sokszor konkrétan megidéző, olykor ironikus, de kafkaian nyomasztó filmek nem mindenkinek valók, de legalább két okból fontosak: emlékeztetnek minket arra, hogy a film nem csak történetmesélés, és egy nagy európai rendező színre lépését jelzik. Von Trier egyébként szinte a teljes munkásságát trilógiákba rendezi: a Hullámtörés, az Idióták és a Táncos a sötétben alkotja az Aranyszív-trilógiát, a Dogville és a Manderlay a befejezetlen Amerika-trilógia első két része, az Antikrisztus, a Melankólia és a most készülő Nymphomaniac pedig a Depresszió-trilógia lesz.
* * *
Proletár-trilógia
Rendező: Aki Kaurismaki
Mely filmekből áll? Árnyak a paradicsomban (1986), Ariel (1988), A gyufagyári lány (1990)
Miről szól? Az első film egy szemétszállító férfi és egy eladónő lassan kibontakozó románcát meséli el, a második egy bányászról szól, aki apja öngyilkossága után próbál valahogy boldogulni, a harmadiknak értelemszerűen egy gyufagyárban dolgozó lány a főhőse, akinek a nyomasztóan egyhangú életét egy váratlan terhesség dúlja fel.
Miért szeretjük? Nálunk csak a harmadik film került rendes moziforgalmazásba, de aki szereti Kaurismaki későbbi munkáit, annak nagyon ajánljuk, hogy szerezze be az első kettőt is, amely ugyanúgy a kisemberek kis tragédiáira koncentrál, mint a rendező filmjeinek többsége, és ugyanazt a groteszket súroló, melankolikus, keserédes hangot ütik meg.
* * *
Koker-trilógia
Rendező: Abbas Kiarostami
Mely filmekből áll? Hol a barátom háza? (1987), És az élet megy tovább (1992), Az olajfák alatt (1994)
Miről szól? Az első filmben egy kisfiú a Koker nevű faluból egy szomszédos faluba megy, hogy visszaadja az iskolástársa füzetét, a második főhőse egy Kiarostamin alapuló rendező figura és a fia, akik nekiindulnak, hogy a több tízezer emberéletet követelő 1990-es iráni földrengés után megtalálják az első film szereplőit, a harmadik pedig a másodikban felbukkanó szerelmespár "valós" történetét mutatja be a második forgatásának idején.
Miért szeretjük? Kiarostami már ezekben a filmjeiben is valóság, fikció és alkotás bonyolult, sokrétegű viszonyát boncolgatta, de itt még egyáltalán nem olyan idegesítően és manírosan, mint a 2010-es Hiteles másolat-ban. A rendező egyébként nem tartja trilógiának ezt a három filmjét, szerinte az És az élet megy tovább, Az olajfák alatt és az azt követő A cseresznye íze szervesebben összetartozik, mert mindhárom az élet értékéről szól.
* * *
Barrytown-trilógia
Rendező: Alan Parker / Stephen Frears
Mely filmekből áll? A Commitments (1991), Méregzsák (1993), A furgon (1996)
Miről szól? A kortárs ír szerző, Roddy Doyle első három regénye alapján készült vígjátékok a dublini Rabbitee család különböző tagjaira koncentrálnak (Barrytown a város egyik fiktív negyede). Az Alan Parker rendezte A Commitments-ben a család nagyfia, Jimmy elhatározza, hogy összehoz egy ír soulbandát, amelynek ő lesz a menedzsere, a Méregzsák Jimmy húgáról, Sharonról szól, aki a család és a közösség döbbenetére teherbe esik, és nem hajlandó elárulni, ki a gyerek apja, A furgon középpontjában pedig az apjuk és legjobb barátja áll, akik közös üzletbe kezdenek: fish and chipst árusítanak egy furgonból. Az utóbbi két filmet Stephen Frears rendezte.
Miért szeretjük? Mindhárom film játékosan, sok humorral, mégis majdhogynem hihető figurákkal mesél az ír munkásosztály 80-as évekbeli életéről. Megjelennek a korszak olyan tipikus problémái, mint a munkanélküliség (A furgon), de ugyanaz a könnyedség és emberségesség teszi őket nagyon szerethetővé, mint a 90-es évek nálunk ezeknél ismertebb brit vígjátékait (például Alul semmi, Lottózsonglőrök).
* * *
Pusher-trilógia
Rendező: Nicolas Winding Refn
Mely filmekből áll? Pusher (avagy Elátkozott város) (1996), Pusher 2 (2004), Pusher 3 (2005)
Miről szól? A koppenhágai heroindílerek nem éppen irigylésre méltó, mocskos és erőszakos hétköznapjaiba pillanthatunk bele a filmekben. Az elsőnek egy Frank nevű, különböző ügyleteket bonyolító, adósságait rendezni próbáló díler a főhőse, aki az egyik jelenetben baseballütővel szétveri társát, Tonnyt (Mads Mikkelsen), a második filmben már a börtönből frissen szabadult, továbbra is illegális tevékenységekből élő Tonny a főhős, aki megtudja, hogy van egy gyereke, a harmadik pedig az első kettőben is szereplő szerb drogbárót, Milót követi, aki a leszokással, a lánya születésnapjának lebonyolításával és egy ecstasyszállítmány elpasszolásával bajlódik.
Miért szeretjük? A szeretet talán nem a legjobb szó, de kétségtelenül lenyűgöző volt, amikor a huszonéves, elsőfilmes Winding Refn nem sokkal a Ponyvaregény után fejbe vágta a közönséget a Pusher-rel, ami Tarantino filmjével ellentétben nem valóságtól elemelt, szórakoztató szellemességgel mutatta be a bűnözők világát, hanem a maga hitelesnek tűnő, véres nyerseségében. Nem mellékesen a Pusher-filmeknek köszönhetjük Mads Mikkelsent.