Két és fél éve nevezték ki kormánybiztosnak, és csütörtökön került a mozikba az első film (A nagy füzet), amely a Filmalap támogatásával jött létre. Sokszor meg szokta kapni, hogy hol vannak már a filmek?
Azoknak az embereknek, akik nem értenek a filmgyártáshoz, és nem tudják, hogy ez a folyamat miből áll, nagyon könnyű azt mondani, hogy hát hol vannak már a filmek. Mi jóváhagytunk 29 filmet, innentől a producereken múlik, hogy mikor készülnek el. Most viszont már jönnek, húsz film útban van, és ez több, mint amennyire számíthattunk az elején.
Tehát önben nincs türelmetlenség? Nem nyomasztja a producereket, hogy gyerekek, legyen már valami?!
Nem, én sajnos tudom, hogy ezek a dolgok mennyi ideig tartanak. Az Evitá-t 14 éven keresztül készítettem, a Terminátor-t meg 13 évig. Ez nem megy csettintésre.
Mekkora nézőszámmal lenne elégedett A nagy füzet esetében?
Ha Magyarországon elér 35 ezer nézőt, az egy ilyen típusú filmnek ma jó teljesítmény.
Kábé mindenki egyetért abban, hogy A nagy füzet akciójelenetei (bombázások, robbanások, ilyesmik) elég bénák lettek. Ez furcsa, mert azt gondolná az ember, hogy pont az ilyen jelenetek az ön szakterülete. Nagy szívfájdalma, hogy ez így alakult?
A rendezőnek van egy bizonyos stílusa, és ő azt a stílust valósítja meg. Mi ebbe a stílusba nem szólunk bele. Ha ő úgy gondolja, hogy ez neki jó, akkor én nem mehetek oda, hogy robbantsuk fel a világot, mint egy Terminátor-filmben.
Önt nem zavarta ez a filmben?
Engem egyáltalán nem zavart. Abban a formában, amiben Szász János meséli el ezt a történetet, ez pont elég volt.
Magyarország A nagy füzet-et nevezte a jövő évi Oscarra a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában. Milyen Oscar-kampányt terveznek?
Ezen most dolgozunk még, azon is múlik, hogy milyen eredményt ér el a film. Ha beválasztják a végső ötbe, akkor egy nagyon komoly kampányt szervezünk. Addig pedig csak informálni kell az Akadémia tagjait arról, hogy ez a film létezik, és hogy mikor lehet megnézni. Nagyon büszke lennék arra, ha bejutna az első ötbe, de ha csak az első kilencbe, az is nagyon nagy dolog.
Ön is felhívja majd néhány befolyásos hollywoodi barátját, hogy rávegye őket, hogy legalább megnézzék a filmet?
Az biztos, hogy azoknak a barátaimnak felhívom rá a figyelmét, akikkel állandóan beszélek.
Ki fogja csinálni a kampányt?
Három olyan ember van, akikben bízom, és akik valamit el tudnak érni egy ilyen dologban. Meglátjuk, ki adja a legjobb ajánlatot. Ezek amerikai PR-cégek, amelyek kifejezetten az Oscar-kampánnyal foglalkoznak.
Októberben jön a Filmalap második filmje, az Isteni műszak. Beszéltem olyan emberrel, aki több verziót is látott a filmből, ő azt mondta, hogy volt egy 130 perces, ami a legjobb magyar film volt a Kontroll óta, de aztán minden finomságot kivágtak belőle. A Filmalap mennyire kísérte figyelemmel ezt a folyamatot?
Mi javaslatokat tettünk a rendezőnek, aki nagyon örült ennek, sőt azt mondta, hogy kinyitottuk a szemét, hogy milyen problémák léteznek, és azokat hogyan lehet megoldani. Én úgy gondolom, hogy mi pozitívan segítettük ezt a filmet.
Önnek a rövidebb verzió tetszett jobban?
Én a végső verziót még nem láttam. A korai verziókat megnéztem, és azokról volt is véleményem, de a rendező döntötte el, hogy milyen változtatásokat eszközöl a filmben.
Milyen hiba volt benne például?
Hosszú volt, lassú volt, hiányzott belőle az az izgalom, ami a forgatókönyvben megvolt.
Az Isteni műszak előzetesére rengetegen kíváncsiak voltak, nálunk például az volt a legnézettebb előzetes az idén. Hány néző van abban a filmben ön szerint?
Nem tudnám megjósolni, nagyon sok mindentől függ. Ki forgalmazza, milyen kampányt kap, milyen mozikban vetítik, ezek mind befolyásolják azt, hogy a filmnek milyen jövője lesz. Mi jóváhagyjuk ezeket a szerződéseket, de a produkciós cég dönti el, hogy melyik cég forgalmazza a filmet.
Tartottak tesztvetítéseket a filmből?
Az Isteni műszak-ból nem.
És A nagy füzet-ből?
Abból sem. A Liza, a rókatündér-ből tartottunk.
Milyen esetekben tartja indokoltnak a tesztvetítéseket?
Ha annyira eltér a rendező koncepciója attól, amit mi jóváhagytunk forgatókönyvként, akkor szeretnénk kipróbálni ezt egy közönség előtt, hogy megtudjuk, neki van igaza, vagy nekünk.
És a Liza eltért?
Igen, a Liza az elején eltért.
Az idén lesz még magyar film A nagy füzet-en, az Isteni műszak-on és a Coming out-on kívül?
A Liza, a rókatündér végleges változatának már késznek kellene lennie, de a producer fogja eldönteni, hogy előbb fesztiváloztatni akarja-e, és csak utána a magyar piacra küldeni, vagy fordítva.
Van kedvence a készülő filmek közül?
Nincs, még a saját filmjeim közül sincs kedvencem. Nem lehetne úgy dolgozni, hogy kiválasztom a kedvencet, és akkor csak azzal foglalkozom. Minden filmet egyformán próbálunk kezelni, mindegyik a Filmalap "gyereke".
Fenyő Ivánnal beszélgettem arról nemrég, hogy sem őt, sem az elmúlt évtizedben népszerűvé vált legtöbb magyar mozisztárt nem használják az új magyar filmekben. Ez tudatos? Új sztárokat akarnak felépíteni?
A rendezők és a producerek döntenek a szereposztásról, ha velünk konzultálnak, akkor együtt próbáljuk meg kiválasztani a legjobb szereplőt a főszerepekre.
Ön hogy látja a filmsztárkérdést Magyarországon?
Magyarországon mindenki sztár. Ezt ti csináljátok, nem mi. A média.
De azért volt több filmszínész, akik olyan filmekben játszottak, amiket megnéztek sokan. Például Fenyő Iván, Hámori Gabi vagy Kamarás Iván egy időben.
Ez pontosan így volt korábban. Szerintem mára már megváltozott ez a dolog. A filmet nézik meg, és ha abban van egy olyan szereplő, akit kedvelnek, aki fantasztikusan jól játssza el azt a szerepet, akkor az egy plusz. Attól, hogy beteszem a Kamarás Ivánt vagy akárkit egy filmbe, nem lesz nézője. De ez nem csak Magyarországon igaz, hanem az egész világon. Hiába van Tom Cruise vagy Will Smith a filmben, attól még fejreállhat az egész, pedig állati nagy nevük van. Már nincs senki, akiért garantáltan bemennek a moziba. A filmnek kell jónak lennie.
Azt hallottam, hogy a Megdönteni Hajnal Tímeá-t főszerepére már le volt castingolva egy Amerikában élő ismeretlen magyar színésznő, amikor ön azt mondta az alkotóknak, hogy erre a szerepre sztár kell, és így jött a képbe Osvárt Andrea. Ez igaz?
Megnéztük annak a lánynak a korábbi munkáit, és úgy gondoltuk, hogy nem érdemes annyi pénzt elpazarolni arra, hogy idehozzák Amerikából erre a szerepre. Adtunk legalább tíz ajánlatot a rendezőnek, hogy ki az, aki Magyarországon is sokkal jobban el tudja ezt játszani. Ennyi volt. Osvárt Andit ők választották ki, casting alapján.
Máskor is segítettek már a szereposztásban?
Szerintem ez volt az egyetlen film, amelynél nyilvánvalóan látszott, hogy jobban is meg lehetne oldani. Más filmek szereposztásába még nem folytunk bele.
Hallottam olyan teóriát, hogy azért támogatták olyan köztudottan ellenzéki kötődésű filmesek tervét, mint például Török Ferenc, hogy befogják a szájukat így a választások előtt. Valóban van ilyen szándék?
Ez akkora baromság, hogy borzasztó. A választás nem lehet hatással a Filmalap támogatási döntéseire. Mi a tehetség alapján választjuk ki a forgatókönyvet és a filmet. Szerintem Török Ferenc soha nem fogja befogni a száját, és nem azért adtunk neki pénzt, hogy befogja, hanem mert úgy gondoljuk, hogy tehetséges rendező. Neki van egy korábbi filmterve is, amit a Filmalappal fejleszt, ez a Hajós Alfrédról szóló Delfin. Sajnos ez nagyon lassan halad, amit sajnálok is nagyon, mert fantasztikus történet. Úgy látszik, nem tudnak kellőképpen koncentrálni rá, vagy nem sikerül nekik megoldani a történetet. Ha befejezi a most forgó filmjét, nyilván több ideje lesz rá.
Hajdu Szabolcs mondta, hogy mielőtt beadták a gyártási pályázatot a Délibáb-ra, megszavaztatták a stábot, hogy elfogadják-e a Filmalap támogatását, és ő nemmel szavazott. Mit gondol azokról a filmesekről, akik bírálják az ön által vezetett hivatalt, de azért elfogadják annak támogatását?
Mindenkinek joga van a saját véleményéhez. Ha jobban tudják csinálni, akkor jöjjenek elő olyan ötletekkel, ami javítja a rendszert. Hajdu Szabolcsnak nem muszáj filmet gyártani a Filmalap pénzéből, máshonnan is tud pénzt szerezni, ott van az egész világ. Ha úgy gondolja, hogy elérte azt a pontot a karrierjében, hogy elmehet akárhova, és pénzt adnak neki, akkor hajrá. Ha valaki a szabad piacról tud szerezni pénzt a filmjére, én azt tisztelem.
Nincs önben személyes sértettség a tevékenységét érő kritikák miatt?
Ha én ezt érzelmi alapon csinálnám, már régen otthagytam volna.
Például Cserhalmi Sára, a Drága besúgott barátaim rendezője azt mondta önről egy interjúban, hogy "Vajna Amerikában nevetség tárgya, Los Angelesben mintha ő lenne a helyi Móricka, akin mindenki röhög. Nem véletlenül van ő Magyarországon." Ha ő pályázna, neki is adnának pénzt?
Ha egy jó forgatókönyvvel pályázna, akkor minden további nélkül. Ezt a véleményét meg nem tudom, honnan szedte, de Amerikában engem tisztelnek. Még mindig, rendszeresen kapok új forgatókönyveket. Ám most erre a feladatra koncentrálok.
A készülő filmek között kettő melegtémájú, az egyikben feka a főszereplő, a másikban egy ökoterrorista, aztán ott az Argo 2, ami a bűnözést isteníti. A kormánypárti kollégái nem szokták megkérdezni, hogy miért támogatják ezt a sok liberális szemetet?
Nem szokták. Engem azért bíztak meg ezzel a feladattal, hogy rendet tegyek a szakmában, és úgy gondolták, hogy a tapasztalatommal ezt meg tudom úgy szervezni, hogy működjön.
De azért azt belátja, hogy ez szokatlan? Mert az összes olyan kulturális területen, ahol a kormány befolyást szerzett, azonnal megállították a liberális métely burjánzását.
Más területekkel én nem foglalkozom, a saját dolgomat végzem, és nekem tiszta utat hagytak, hogy megvalósítsam az elképzeléseimet. A témák és a filmek nem tőlünk származnak, és ha érdekes történetről van szó, akkor mi azt szívesen támogatjuk. Megint mondom: számunkra a legfontosabb a tehetség. Ha valaki tehetséges, akkor mindegy, hogy miről akar filmet csinálni. De ehhez szükség van először egy jó forgatókönyvre.
Nehéz volt kiharcolni ezt a szabadságot?
Nem. Szerencsére a kormány megbízik a szakértelmemben, és nem szól bele, hogy milyen filmeket támogatunk. Inkább a bürokrácia az, ami nehézségeket okoz, amivel állandóan harcolni kell, de ez megvan minden ágban. Amerikában ugyanígy.
Annak a döntésüknek sem volt visszhangja kormánykörökben, amikor Pálfi György Toldi-filmjét támogatták Káel Csabáé ellenében?
Nem volt. Úgy gondoltuk, hogy Pálfiék forgatókönyve a jobb. Mindkettőt fejlesztették az alkotók a Filmalap csapatával, de az jobban sikerült.
A másik nem is valósulhat meg?
Jelen pillanatban egy Toldi-film van.
Önnek ki a főnöke?
A miniszterelnöki hivatal alá tartozom mint kormánybiztos, Lázár Jánossal szoktam konzultálni, a Filmalap tulajdonosa a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozik. Tehát majdnem mindenhova tartozunk valamilyen formában, és mindenkivel egyeztetünk állandóan. De ezek nem tartalmi kérdések.
Ki az, aki számon kéri a munkáját?
A Filmalap munkáját az MNV kéri számon, az enyémet Lázár János és Orbán Viktor. Nekik kell beszámolnom.
Egy hónapja derült ki, hogy a felesége szerepet kapott a Filmalap támogatásával készült egyik filmben. Miért hagyta, hogy ez megtörténjen?
A feleségem próbálja bontogatni a szárnyait, és ki szeretné próbálni, hogy tud-e a filmszakmában érvényesülni. Rendszeresen jár castingokra. Forgatott a Die Hard 5-ben, most szerepelni fog a Hercules-ben. A Megdönteni Hajnal Tímeát-ban is volt egy olyan szerep, amellyel megkeresték. Aztán átgondolta, és úgy döntött, hogy mégsem vállalja el.
Ön nem tanácsolta neki, hogy ne vállalja el?
A feleséged elfogadja a tanácsaidat?
Általában el szokta.
Akkor te szerencsés ember vagy. Én próbálok tanácsokat adni neki, de az ő döntése. Én tisztelem az ő döntéseit, és támogatom abban, amit választ. Annak, hogy ő próbál szerepelni egy filmben, semmi köze nincs a Filmalap döntéseihez. Ez megint egy baromság, hogy én adok támogatást valakinek. Én nem adok támogatást senkinek, öt ember dönt, és öt embert nehéz befolyásolni. Talán azt mondom nekik, hogy szavazzatok igennel, mert abban Timi fog szerepelni? Na, ne viccelj! Ha ilyen alapon építettem volna fel a szervezetet, akkor nem tudnék tükörbe nézni.
Pont ezért volt furcsa ez az ügy. A Filmalapban szakmai alapon választották ki a döntéshozókat, és még az ellenzői is elismerik, hogy szimpatikus projekteket támogatnak. Viszont ha a felesége szerepet kap egy filmben, amit az ön által vezetett szervezet támogat, az nem túl szerencsés. Akkor nem meglepő, ha erre úgy reagálnak az emberek, hogy na, a Vajna benyomta a nőjét egy filmbe.
A két dolognak semmi köze egymáshoz. Amikor egy filmről döntünk, nem azt nézzük, hogy ki fog játszani benne egy szerepet, hanem hogy milyen a forgatókönyv, és érdemes-e támogatni. És ez a döntés már sokkal az előtt megszületett, hogy Tímea valamit is gondolt volna arról a szerepről.
Most láttam Velencében a Lech Walesáról szóló lengyel filmet, és nagyszerű volt. Ön el tudna képzelni például egy jó Horn Gyula-filmet?
Én bármit el tudok képzelni, bárkiről lehet érdekes filmet csinálni. Az életrajzi film nagyon nehéz műfaj, tényleg sokat kell dolgozni rajta, hogy jó legyen. Én csináltam Nixonról egyet, ami Oliver Stone legjobb filmje lett. Az a lényeg, hogy akarjon mondani valamit a rendező arról az emberről, és ha valaki kitalálja, hogy Horn Gyulával kapcsolatban mi legyen a mondanivaló, akkor az akár még jó is lehet.
Most forog Magyarországon a Hercules című hollywoodi szuperprodukció. Jön még valami a közeljövőben?
Sok minden jön. Az idén legalább nyolc külföldi filmet leforgattak Magyarországon, jövőre ezt próbálom megemelni tízre. Ez nem csak rajtam múlik, de én segítek abban, hogy ezek a produkciók megkapják azt a támogatást, amit más országokban nem. A húszszázalékos adókedvezményt próbálom megemelni huszonötre, szerintem ez segíteni fogja azt, hogy Magyarország még vonzóbb helyszín legyen. A huszonöt százalék sem egyedi, már négy másik országban ez a támogatási alap. Annyira jó az infrastruktúránk, és annyira kiemelkedőek a magyar szakemberek, hogy annak a munkának a nagy százaléka, ami Hollywoodból külföldön keres helyszínt és közvetett támogatást, az ide jön.
Tud mondani konkrét példákat?
Most kezdenek például egy Houdini-sorozatot, és lesz egy mozifilm is Houdiniről jövőre valamikor, remélem, az is idejön. A Paramount két vagy három filmet akar itt forgatni, és az összes stúdió itt van terepszemlézni. Hogy mi készül majd itt, az általában három hónappal a forgatás kezdete előtt dől csak el.
Az igaz, hogy Russell Crowe is szerepelni fog a Hercules-ben?
Russell Crowe itt volt, együtt ebédeltem vele és a Hercules rendezőjével, de erről nem volt szó.
Tavaly elindultak a Filmalap által szervezett mesterkurzusok, járt már nálunk Oliver Stone, Joe Eszterhas és Alan Parker is. Úgy volt, hogy az idén még jön Tarantino, Luc Besson és Aki Kaurismaki. Ez tényleg így lesz?
Most Tarantinót üldözöm, de éppen elkezdett egy forgatókönyvet írni, és olyankor kikapcsolja az összes telefonját, és nem lehet sehogy sem elérni. Remélem, hogy még az idén meg tudom győzni, hogy jöjjön. Ha Tarantino nem jön össze, akkor következőnek Luc Bessont fogom felkérni.
Határozatlan időre hosszabbították meg a kinevezését. Meddig akarja még ezt csinálni?
Ezen állandóan gondolkodom, mert az lenne az ideális, ha át tudnám adni a stafétabotot valakinek, aki folytatja tovább. Még nem vagyunk ott, még kell valamennyi idő, hogy elérjem, hogy ez a dolog stabilan működjön. Sajnos nekem az a hülye természetem van, hogy mindig kitalálok valami újat, amit meg kell valósítani, és ez mindig új feladatokat ad nekem és a munkatársaimnak. Vannak új tervek, amikről még nem beszélhetek, mert messziek, de szerintem nagyon izgalmas dolgokról van szó.
Lát valakit, aki ön szerint alkalmas lenne betölteni ezt a pozíciót?
Ezen még nem gondolkodtam.
Mikor cserélik le az ötfős döntőbizottság tagjait? Kovács András Bálint (a bizottság egyik tagja - a szerk.) azt mondta, hogy ezt a munkát körülbelül két évig lehet csinálni.
Még nem tartunk ott, hogy lecseréljük a döntőbizottság tagjait. Annak nagyon örülök, hogy összehangolódott az egész, és működik. Ha valaki úgy érzi, hogy nem tudja ezt tovább csinálni, akkor gondolkozunk azon, hogy kivel cseréljük le. Ha a döntőbizottság tagjai nem akarnak kilépni, akkor ez legalább még egy évig így fog maradni.
Ki fogja kiválasztani az újakat?
A Filmalap vezérigazgatója, és én teszek javaslatot.
Vannak már elképzelések, hogy kik lehetnek? Vannak jelentkezők?
Egyelőre nem foglalkozunk ezzel. Megvan az öt ember, plusz van egy beugró, ha valaki beteg vagy érintettség miatt nem vehet részt a döntésben.
Ön szerint sikerült lerakni olyan alapokat ezzel a szervezettel, amit nem lehet majd visszacsinálni?
Mindent meg lehet változatni, de szerintem az alapjaink nagyon erősek, és bebizonyosodott, hogy a rendszer működik. És tisztán működik, senki nem avatkozik bele. Ez az egyablakos rendszer igenis fontos része a filmgyártásnak, ha állami támogatásokról van szó. Bármi visszásság is volt korábban ebben a rendszerben, az ma már nincs.
Pár hónapja volt az a hír, hogy Fekete György, az MMA elnöke hirtelen elkezdett érdeklődni a Filmalap tevékenysége iránt. Az ő közeledését nehéz volt elhárítani?
Fekete Györggyel találkoztam, és megbeszéltük, hogy ő csinálja a saját dolgait, mi csináljuk a miénket. Tartjuk a kapcsolatot.
Ha minden igaz, jövőre rengeteg magyar film fog elkészülni. Terveznek valami Filmszemle-szerűséget, ahol meg lehetne őket nézni egyszerre?
Azon folyamatosan ötletelünk, hogy mi lenne az a forma, amely a legjobban működne. Még nem tudom, hogy mi lesz az, de biztos kitalálunk valamit.
Joe Eszterhas júniusban 7,5 millió forintot kapott a Filmalaptól a Sins of the Fathers című könyve fejlesztésére, amiből majd Szabó István rendezne filmet. Mesélne erről?
Hódi Jenő producer pályázott egy ötlettel, amit Joe Eszterhas elvállalt, hogy megír. A saját apjáról szól, szerintem nagyon izgalmas dolog lesz. Érdekes téma az, hogy mennyire bízol azokban az emberekben, akik a legközelebb állnak hozzád. A családod, akiktől soha nem kérdezed meg, hogy ez igaz-e, mert hiszel nekik, elhiszed, hogy amit mondanak, az úgy van. És van, amikor ez a bizalom megtörik, és ez a konfliktus számomra egy nagyon érdekes a történet.
Ez olyan filmnek tűnik, amelyről el tudnám képzelni, hogy producerként is részt venne benne. Ön is el tudná képzelni?
Egy olyan filmben, amit én támogatok, nem lehetek producer. De ha már nem leszek kormánybiztos, akkor valóban lesznek filmek, amelyeket szeretnék megvalósítani. Nem pont Magyarországon, de vannak terveim.
Antal Nimródot nem próbálja meg hazacsábítani? Ő már többször nyilatkozta, hogy vannak Magyarországon játszódó filmtervei.
De, állandóan próbálom. Remélem, most sikerült hazacsábítani egy olyan reklámfilmre, amelyre a Filmalap kéri fel, és ami arra buzdítja a nézőket, hogy térjenek vissza a mozikba. Azt hiszem, Nimród el fogja vállalni. És ha már itt van, akkor talán meggyőzzük, hogy érdemes egy magyar filmet rendeznie.
Látott valami jó filmet mostanában?
Mostanában az esküvő és a nászút miatt nem volt egyáltalán időm moziba menni, az elmúlt három hónapban nem láttam semmit. De be fogom hozni, megígérem.
Mi volt az utolsó film, ami nagy hatással volt önre?
Nagyon régen volt. A kedvenc filmjeim közé tartozik az Amerikai história X. Azt nagyon kevesen látták, pedig szerintem az elmúlt húsz év legjobb filmje. Nagyon izgalmas, nagyon jól van megcsinálva, a problémát nagyon jól kezeli. Azóta langyos víz van. Hollywood most ugyanazokat a filmeket gyártja újra és újra. Lehet, hogy úgy hívják, hogy Batman, Superman, Iron Man vagy akármilyen man, de ezek a filmek egyformák. Itt a látványról és a hullámvasútról van szó. Igaz, hogy én is része voltam ennek, de remélem, az én filmjeimben egy kicsit több történet volt, mint ezekben most. Szerintem ez meg fog változni a közeljövőben, és visszatérnek majd az olyan filmekhez, amelyeknek mondanivalójuk is van. A Terminátor-filmeknek például sok mondanivalójuk volt, pedig csak az akcióért nézték meg őket. Most már a számítógépekre számítunk mindenben, teljesen uralják az életünket. Mi lesz, hogy ha nem működnek, vagy ha más információkat adnak, mint amit mi szeretnénk? Ez egy érdekes gondolat, és ezért csináltam meg a Terminátor-t.