Milyen volt az első találkozásod a Metallica tagjaival?
Az biztos, hogy volt bennem egy kis feszültség, amikor először találkoztam a zenekarral, hiszen elég nagy rajongójuk vagyok.
Te hol voltál a koncertek közben?
Mikor már forgattuk a vancouveri és edmontoni koncerteket, akkor a helyi csapat egyik öltözőjében ültünk többen egy csomó monitor előtt.
A közönséget mennyire kellett rendezni? Kértetek tőlük valamit, hogy mit ne csináljanak? Például meglepően kevesen videóznak a telefonjukkal.
Körülbelül egy vagy két százalék megrendezett közönség van a filmben. És amikor azt mondom, hogy megrendezett, azt úgy értem, hogy többször elindítottunk egy kameramozgást egy csapat ember előtt. De a film 99 százalékában valódi rajongók vannak.
Azt ti kértétek, hogy lehetőség szerint mindenki Metallica-pólóban jöjjön?
Nem, mindenki abba öltözött, amibe akart.
Kitaláltad, hogy mit nem akarsz csinálni a koncertrészben? Például nincsenek felvételek a hangszerek szemszögéből, vagy sosem mutatsz zokogó rajongókat.
A zenekarnak van egy hihetetlen energiája, egy semmihez sem fogható zizegése, és inkább az volt számomra a feladat, hogy a kamerák a megfelelő helyen, a megfelelő időben legyenek ott, hogy elkapjuk azokat a pillanatokat, amik megtörténtek.
Mi volt a legjobb ötleted, amit az istennek sem tudtál átverni az együttes tagjain?
Volt ötletem a film végével kapcsolatban, pontosabban a történetben szereplő táskával kapcsolatban, de ez elég személyes, intim dolog lett volna, ezért inkább hallgattam rájuk. Ez a múltjukkal lett volna kapcsolatos.
Mi volt a legnagyobb marhaság, amit ők javasoltak, és amiről sikeresen le tudtad beszélni őket?
Nem tudom, hogy én úgy fogalmaznék-e, hogy marhaság, de tényleg felmerült egy csomó ötlet, és próbáltuk úgy csinálni, hogy ebbe az elég szürreális, fura a történetbe minél több minden beleférjen. De voltak egyszerűen olyan dolgok, amik számunkra nem fértek bele. De senkinek az ötletét nem kezeltük úgy, hogy marhaság.
Sok haverod próbálta bekönyörögni magát a filmbe? Hogy csak egy pár pillanatra mutasd őket csápolni a közönségben.
Meglepő módon senki nem kért ilyesmit. A zenekar rajongótábora elég nagy, és elég szerteágazó, én többször megdöbbentem azon, hogy mennyire különböző emberek Metallica-rajongók. Számomra érdekes volt, hogy hány fajta embertől érkeztek kedves üzenetek és hívások.
Kellett valamit máshogy csinálnod a 3D miatt, mint a korábbi filmjeidben?
Amikor megkerestek az ötlettel, volt egy aggályom ezzel kapcsolatban. A Metallica zenéje elég gyors, elég agresszív, és ilyenkor a filmkészítő egyből azt gondolja, hogy agresszív, gyors vágásra lesz szükség. De megnyugtattak a 3D-sek, hogy nem kell aggódni emiatt, mert ha jól van felvéve - és Pados Gyula operatőr nagyon szép munkát végzett - akkor nincs az a hatás, hogy kiszívja a vákuum a szemgolyódat a fejedből.
Mi van a Dane DeHaan figurája által megszerzett táskában?
A Kontroll alatt megtanultam, hogy a néző elképzelése még fantasztikusabb lehet, mint amit én ki tudok találni. A történet számomra a kitartásról szól, meg egy csomó másról, de ezeket nem akartam a néző szájába rágni, mert lehet, hogy a te elképzelésed sokkal elegánsabb.
De a forgatáson mit raktatok bele?
Azt inkább nem mondom el.
Mi volt a legjobb teória, amit hallottál a táska tartalmával kapcsolatban?
Az egyik legszebb az volt, hogy Cliff (Cliff Burton, a zenekar 1986-ban elhunyt basszusgitárosa) lelke van benne. De mindenki mást gondol. Nekem van egy konkrét elképzelésem, hogy mi volt benne, de erről inkább nem beszélnék.
Kicsit hirtelen ér véget a koncert. Nem gondolod, hogy ki lehetett volna sajtolni egy kis feszültséget abból, hogy ráadásért könyörög a közönség?
Úgy emlékszem, hogy 17 számot vettünk fel, és összesen 14-et használtunk, és az volt az érdekes, hogy a narratív rész valamennyire eldöntötte, hogy melyik számok fognak beleilleni a filmbe. Ugyanakkor volt egy praktikus része is a dolognak, hogy a színpadelemek máshogy álltak a koncert különböző részei alatt, ezért voltak olyan számok, amiket arrébb lehetett mozgatni, de a legtöbbet nem. Úgy éreztük a vágókkal, hogy ezek a számok feleltek meg legjobban annak a kísérletnek, ami ez az egész volt, és a többi szám majd rajta lesz a DVD-n. A DVD-n majd meg lehet nézni külön a koncertet, és külön a fikciós részt is.
Szerinted melyik a legjobb koncertfilm, ami valaha készült?
Attól félek, hogy ha válaszolok erre, akkor azt fogják hinni az emberek, hogy az határozta meg ennek a filmnek az irányát. De hirtelen A fal-at mondanám.
A film vetítése után azon töprengtünk két kollégámmal, hogy vajon mennyi pénzt lehet keresni egy ilyen filmmel rendezőként. Az egyikünk 200 ezer dollárt mondott, a másikunk 500 ezret, a harmadik egymilliót. Melyik tipp áll a legközelebb az igazsághoz?
Annyit elárulok, hogy nem közlekedem Ferrarival, és nem vásároltam kastélyt magamnak. Bérelünk egy lakást a családommal, és ugyanaz az autónk van öt éve.
A St. Anger című Metallica-lemezt gyakorlatilag mindenki gyűlöli, még a legelvakultabb rajongók is fájó szívvel gondolnak rá. Te mit gondolsz róla?
Vannak rajta jó számok. Egy nagylemez számomra olyan, mint egy film. Vannak azok, amik az elejüktől a végükig zseniálisak, meg azok, amiknek vannak jó részeik, meg olyanok, amik egyáltalán nem működnek. Számomra egyik Metallica-album sem esik a harmadik kategóriába. Ha nem is imádtam annyira a St. Anger-t, mint a Black Album-ot, de tudtam benne találni értékeket.
A film elkészítése után örökre eleged lett a Metallicából?
A sok fikázást, amit kaptak mondjuk a Napster-ügy óta, én már meghaladottnak tartom. Őszintén tudom mondani, hogy emberként bírom őket, és az, ahogy viszonyulnak a munkájukhoz, és amilyen erőket, energiákat fektetnek bele, számomra inspiráló. Nagyon lelkesek, és tisztában vannak azzal, hogy azt a rengeteg ajándékot, amit életükben kaptak, a rajongóknak köszönhetik.
Inkább úgy értettem a kérdést, a zenéjükből nem lett-e eleged, mert gondolom, kénytelen voltál milliószor meghallgatni ezeket a számokat a vágás alatt.
Ja, nem. Ha az ember filmet készít, akkor több százszor megnézi az anyagot más-más formában, és érdekes, hogy még nem unom sem a zenéjüket, sem a fejüket.
A Metallica híresen hadba szállt az illegális fájlletöltők ellen. Te mit gondolsz azokról az emberekről, akik ingyen letöltik a filmjeidet az internetről?
Az, hogy megélek a filmek készítéséből, nekem egy csodálatos ajándék, de ez nem függ attól, hogy hogyan fogyasztják őket az emberek. Azért szeretném, hogy eredeti DVD-n vagy Blu-rayen nézzék, mert akkor tudom, hogy aránylag jó minőségben látják. De hogy az én zsebemből kiveszik-e a pénzt vagy nem, az a része nem zavar. Én csak azt szeretném, hogy minél jobb körülmények között nézzék meg, mert úgy készítettük el. Ha egy krumplin nézik, akkor nehéz mondjuk Gyula szép munkáját látni.
Te sosem szoktál filmeket letölteni?
Nem, én a mai napig elmegyek a moziba, és megveszem a jegyet. Sőt még olyan téren is dinoszaurusz vagyok, hogy DVD-ket és Blu-rayeket is vásárolok.
Kin lepődtél meg a legjobban Hollywoodban, hogy látta a Kontroll-t?
Hú, inkább azon gondolkozom, hogy kinek örülök a legjobban, hogy látta a Kontroll-t… Megvan, nemrég hallottam, hogy Alan Parker nagyon szerette, annak nagyon örültem.
Robert Rodriguez tavaly azt mondta Cannes-ban, hogy te is benne leszel a Machete folytatásában. Tényleg benne leszel?
Úgy volt, hogy benne leszek, de valahogy nem jött össze. Viszont most együtt dolgozunk valami máson.
Miért nem te rendezted a Die Hard 5-öt?
A Ragadozó számomra olyan dolog volt, aminek rajongója voltam már tinédzserkoromban is, kint volt a plakátja a falamon, ezért tetszett az a lehetőség, hogy folytassam a szériát. A Die Hard első részén, és talán a másodikon kívül a többi nem nagyon tetszett, ezért nem akartam ráugrani arra. Az ötödik filmnek az ütemterve is elég agresszív volt, és az annyira egy Bruce Willis-film, hogy azt hiszem, inkább ő rendezte.
Amikor Rodriguezzel dolgoztál, megismerkedtél Tarantinóval is?
Egyszer találkoztam vele egy moziban, és ott is csak annyit tudtam mondani neki, hogy nagy rajongója vagyok.
Mit néztetek akkor?
Azt hiszem, hogy pont a Machete vetítése volt. A Halálbiztos-t Texasban forgatta, és egy közös stábtag ajánlotta fel, hogy bemutat neki.
Mondtad, hogy alapvetően nagyjátékfilmeket akarsz csinálni. Van olyan tévésorozat, amelyiknek szívesen megrendeznéd az egyik részét, ha felkérnének rá?
Rengeteg tévésorozatnak vagyok rajongója. Mint mindenki más a világon, a Breaking Bad-et imádom, de az már véget ért. Nagyon szeretem a Mad Men-t, a Trónok harcá-t, a Gengszterkorzó-t, a régebbiek közül a Drót-ot, a Maffiózók-at vagy David Lynchtől a Twin Peaks-t.
Akkor mondhatjuk, hogy ezeket?
Igen, ezek közül bármelyiket szívesen rendezném vagy rendeztem volna.
Andy Vajna mondta, hogy megpróbál téged hazacsábítani, hogy csinálj egy reklámfilmet, ami a magyar filmek nézését népszerűsítené. Azt is mondta, hogy ha már itt vagy, meggyőz arról, hogy csinálj egy magyar filmet. Eddig három filmtervedről lehetett hallani: a Paraffin, a Repossession of Max the Companion Robot és a szarvasgomba-vadászos magyar. Melyikre van a legnagyobb esély, hogy először megvalósul? Elhatároztad, hogy előbb akarsz csinálni egy szerzői filmet Amerikában, és csak azután jössz haza itt is forgatni egyet?
A Kontroll óta egy álmom van, hogy egy angol nyelvű filmet készítsek saját könyvből. Ez még nem adatott meg nekem. A Repossession of Max the Companion Robot lenne a következő lehetőségem itt, semmi nem százszázalékos, de úgy tűnik, hogy tíz év után végre az itteni isteneknek be tudtam bizonyítani, hogy megérdemlek egy esélyt. A következő pár hónapban kiderül, hogy meg tudom-e csinálni, vagy nem. Ami az otthoni filmeket illeti, van az a szarvasgombás ötlet, van egy estimese-ötlet, rengeteg ötletem van. Mindig is akartam, és mindig is fogok akarni Magyarországon filmet készíteni, szimplán azért, mert úgy érzem, hogy más minőségben tudok dolgozni ott. Ez nem Andy Vajnán vagy máson múlik, hanem azon, hogy pont akkor hogyan fogok állni anyagilag, hogy megengedhetem-e magamnak, hogy egy-másfél évre hazamenjek dolgozni. Mert ha otthon dolgozom, az nyilván szeretetből fog születni. Az itteni filmek biztosítják számomra, hogy el tudom tartani a családomat, hogy fel tudom öltöztetni a fiaimat. Nagyon szeretnék magyar filmet csinálni, de meg kell várnom azt a pillanatot az életemben, hogy vagy lottón nyerek, vagy egy gazdag ember úgy dönt, hogy ad nekem egy csomó pénzt. De addig nem látom esélyét, hogy otthon forgassak, amíg valamilyen anyagi biztonságot nem tudok teremteni itt. Annak ellenére, hogy azt hiszik az emberek, hogy ennyi film után Dagobert bácsiként úszom itt az aranyban, ez sajnos nem a valóság.
Láttál valami jó filmet mostanában?
A Gravitáció szerintem gyönyörű szép volt. Igazából eddig nem voltam nagy rajongója Sandra Bullocknak, de abban elképesztően jó, és az egész film csodálatos. Még láttam egy iszonyú jó dokumentumfilmet, aminek az a címe, hogy Az ölés aktusa. Hihetetlenül erős, nagyon komoly film, ajánlom mindenkinek.