Hat év kihagyás után Goda Krisztina megint új műfajban próbálja ki magát. Sötét tónusú, akciójelenetekben bővelkedő drámát rendez, ami ráadásul valódi társadalmi problémát feszeget. A sztori szerint a lepukkant kisvárosba érkező új rendőr (Fenyő Iván) a kallódó helyi srácokból polgárőrséget szervez, ehhez csatlakozik a főszereplő két testvér is (Klem Viktor és ifj. Vidnyánszky Attila), kettejük viszonyáról szól a film. Bár Goda - és állandó forgatókönyvírója, Divinyi Réka - egy interjúban tavaly leszögezte, filmjük nem a Magyar Gárdát, hanem egy fiktív ifjúsági szervezetet mutat be, sejthető azért, hogy lesznek áthallások.
A film zöme Kazincbarcikán forog, de néhány jelenetet Budapesten vesznek fel, mi is ekkor mehettünk ki a helyszínre. Egy tizenhatodik kerületi, kiszuperált művelődési ház tágas tereiben bolyongunk, ami a filmben egyszerre fog diszkóként, bárként, edzőteremként és rendőrségként funkcionálni. Zajlik a készülődés, de már világít a homlokzaton a disco-felirat neonja.
Az első jelenet: a fiúk közelednek a diszkó bejárata felé, de nem engedik be őket. Utolsó simítások a sminkeken, parókákon, telik az idő, lefektetik a fahrtsíneket, eligazítják a statisztákat és a két fiatalt, akiknek annyi a dolguk, hogy elsétáljanak a háttérben. Senkit nem zavarnak a baljósan közeledő viharfellegek, kinyitnak egy óriási ernyőt a kamera fölött, a színészek vízhatlan kabátot kapnak a próbához, a szemerkélő eső még nem látszik a monitoron. Goda Krisztina rózsaszín dzsekiben próbálja le a színészekkel a mozgást, a munka precíz és gördülékeny.
Goda tapasztalt rendező, forgatott már romantikus vígjátékot (Csak szex és más semmi), történelmi drámát (Szabadság, szerelem), szélhámos-thrillert (Kaméleon). Ez utóbbit hat évvel ezelőtt, de a filmrendezés esetében nem lehet kijönni a gyakorlatból, állítja. A rendezővel az említett rendőrfőnök hideg fényű irodájában beszélgettünk a csapó elcsattanása előtt. Amikor a 73 napos munka kihívásairól kérdezem, a színészeiről beszél: "kevés jelenetben alkalmaztunk kaszkadőröket, pedig sok az akció és verekedés, ami a protektor és a védőszőnyeg ellenére is kemény megpróbáltatás."
Goda egyre drámaibb filmeket készít: egy "szexkomédiától" indulva a hazaszeretet, hősiesség témáin át az identitásválságba jutó szélhámos férfi sztorijáig jutott el, és ha a Veszettek-et is idevesszük, úgy tűnik, hogy filmjei egyre keményebb, maszkulinabb világokat ábrázolnak, egyre súlyosabb alapkonfliktusokkal.
Amikor arról kérdezem, hogy női rendezőként nehezebb-e érvényesülni a hollywoodi filmgyártáshoz hasonlóan férfiak által dominált magyar filmszakmában, gondolkodás nélkül válaszolja: "Ugyanolyan nehéz, mint egy férfinak. Van olyan, hogy azért nem választanak ki valakit egy munkára, mert nő, de előfordul, hogy éppen azért. Ezek nagyjából kiegyenlítik egymást." Itt tart egy lélegzetvételnyi szünetet, sőt kettőt. "A vízválasztó ebben a gyerekvállalás. Sok szép karriert befutott nőt hallottam beszélni arról, hogy a karrier és az anyaság összeegyeztethető, de én még keresem ennek a módját." (Goda Krisztinának a Kaméleon után, 2009-ben született meg az első gyermeke.)
A Czető Bernát László Kakukk című kisregényéből készült film bővelkedik látványos akciójelenetekben. Az idősebb testvért alakító Klem Viktor alaposan kiveszi a részét a verekedésekből. "Én bunyózom a legtöbbet. Mindannyian rengeteg edzésre jártunk, és megismerkedtünk egy fülöp-szigeteki harcművészet, az eskrima kali alapjaival." Klem Viktort legtöbben az m1-en futó, Hacktion című akciósorozatból ismerhetik, ahol egy vagány törzszászlóst alakít. Ezenkívül a Mindenből egy van című improvizációs komédiasorozatban is feltűnt pincérként, amúgy a Radnóti Színházban játszik. Mi is beválasztottuk a legjobb pasik közé.
Az önkéntes polgárőrséghez csatlakozó testvérpár történetét Klem az Amerikai história X-hez hasonlítja. "Joci elég karcos, balhés figura, míg az öccse, Máté inkább klasszikus, morális hős." A banda egy másik tagját alakító Béli Ádám szerint "a Veszettek magyar sajátosságokra is reflektál, mégis bárhova oda lehet tenni a világban, mert amiről szól, az releváns kérdés mindenhol."
A kisebbik testvért a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős hallgatója, ifj. Vidnyánszky Attila játssza, akire nagyon kíváncsiak vagyunk. Elsősorban nem azért, mert a Nemzeti Színház igazgatójának a fia, hanem mert Antal Nimród szerint "beszarás, hogy milyen tehetséges".
Az öt fiú, aki ennek a fiktív ifjúsági polgárőrségnek a tagja, sokat dolgozott mozgásán és megjelenésén az utóbbi egy évben: edzőterembe jártak, étrend-kiegészítőket szedtek, trénerrel dolgoztak. Hogy keményebb, robosztusabb fizimiskájuk legyen, kopaszra nyírták a hajukat, volt, aki testékszereket kapott, a sminkszobában tetoválásokat festenek rájuk. "Mindennek hitelesnek kell lennie", mondja Béli, majd elnézést kér amiatt, hogy önkéntelenül is birizgálja nyelvpiercingjét.
Az épület fölött tornyosuló viharfellegek, mintha rendezői utasításra tennék, végül elvonulnak, így vehetik "a fiúkat nem engedik be a diszkóba" munkacímű jelenet első snittjét. Goda még kioszt pár instrukciót, konzultál az operatőrrel, Babos Tamással, gyorsan megváltoztatják a háttérben elhajtó autó útját, tíz százalékkal lecsavarnak egy reflektort, majd körülbelül negyedik nekifutásra tökéletesen rögzítik a jelenetet.
De vajon kikre utal a cím, kik azok, akik ebben a filmben úgy viselkednek majd, mint a veszettek? A film angol címe - Home Guards, vagyis Polgárőrök - jóval egyértelműbb. "Azokra fiatalokra vonatkozik, akik csatlakoztak ehhez a rendvédelmi szervezethez, és nem vették észre, hogy a végén az mivé változott" - mondta erről a rendező.
A film előélete kalandos: tavaly ősszel kezdődött volna a forgatás, de az utolsó pillanatban lefújták. Újabb támogatást kértek a Filmalaptól az addig odaítélt 420 millió forinton felül, és kaptak is további 273 milliót. Ezzel a Veszettek a Vajna-korszak eddigi legdrágább olyan filmje, ami már gyártási fázisba került (a Toldi-nak magasabb összegű támogatást ítéltek meg, de annak egyelőre bizonytalan a jövője). Végül idén nyáron kezdték a forgatást, és szeptemberben fejezik be. A premier pontos időpontja még bizonytalan, de feltehetően 2015 második felében kerülhet a Veszettek a mozikba. A film producere Kálomista Gábor, szerinte egyenesen Oscar-esélyes Goda Krisztina filmje.
- - - - - - - - - - - - - - -
A cikk címe idézet Czető Bernát László Kakukk című kisregényéből.