Köztudott, hogy James Franco olyan reneszánsz ember(nek gondolja magát), aki nemcsak a művészettörténetet és az irodalomtudományt tudja betéve, hanem mindenféle művészeti ágban aktívan alkot. Jelentek már meg versei, novellái, önéletírása, közöl újságcikkeket, rendszeresen fest, és persze filmeket is rendez. Tavaly az As I Lay Dying című Faulkner-adaptációját Cannes-ban, a nekrofil főhőst felvonultató, végtelenül nyomasztó Cormac McCarthy-átdolgozását (Child of God) pedig Velencében mutatták be. Most William Faulkner A hang és a téboly című megfilmesíthetetlennek tűnő regényének kisköltségvetésű adaptációjával tér vissza Velencébe.
- - -
Az egyre csökkenő minőségű filmeket (Ananász expressz, Király!, A bébisintér) adó hollywoodi kitérő után David Gordon Green a tavalyi Prince Avalanche - Texas hercegé-vel ismét visszatért azokhoz az érzékeny, emberi sztorikhoz, amelyek miatt beleszerettünk a kétezres évek elején. A szakállas Nicolas Cage-et szerepeltető, remek Joe után most megint itt van a velencei versenyprogramban.
Az alapján, amit eddig tudni lehet róla, a Manglehorn a rendező eddigi legérzelmesebb filmje lesz: Al Pacino egy kisvárosban élő lakatost alakít benne, aki sehogy sem képen túllépni a negyven évvel ezelőtti szakításon, és fáradhatatlanul levelekkel bombázza egykori szerelmét, miközben azt sem tudja, az hol lakik.
- - -
Az elsősorban a Tecuo - Vasember című 1989-es cyberpunk elborulásról ismert Cukamoto Sinja 14 éves kora óta rendületlenül ontja magából a filmeket. Pár éve például Velencében szenvedtük végig a Tecuo-széria harmadik, The Bullet Man című részét, 2011-ben pedig szintén itt debütált a Kotoko, amelyben a filmet finanszírozó író, rendező, felvevő és vágó, továbbá abban színészkedő Cukamoto a népszerű japán popsztárral, Coccóval dolgozott együtt. Legújabb filmje a Icsikava Kon által 1959-ben egyszer már filmre vitt Óka Sóhei-regény adaptációja, amiben egy sérült japán katona testi és lelki szenvedését, teljes pszichológiai összeomlását követhetjük végig a Fülöp-szigeteki dzsungelben.
- - -
Négy éve Álex de la Iglesia az Egy őrült szerelem balladájá-val a velencei filmfesztiválon megkapta a legjobb rendezőnek és a legjobb forgatókönyvírónak járó díjat a Tarantino vezette zsűritől, tavaly pedig egy szürreális horrorkomédiával, a Bűbáj és kéjelgés-sel jelentkezett - így némileg meglepő, hogy idén a Lionel Messi életéről és karrierjéről szóló dokumentumfilmmel van jelen a Velencei napok elnevezésű szekcióban. De az biztos, hogy a játékfilmes újrajátszásokat és hagyományos beszélő fejes részeket egyaránt tartalmazó film nagy közönségérdeklődésre számíthat.
- - -
Camus egyik novelláját formálta súlyos neowesterné a francia rendező, David Oelhoffen. A filmben egy francia katonából lett falusi tanár (Viggo Mortensen) az algériai forradalom frontvonalán találja magát, de a helyiek és a franciák egyaránt idegenként tekintenek rá. Amikor aztán azt a feladatot kapja, hogy egy gyilkossággal vádolt helyi férfit (Reda Kateb) kísérjen el egy rendőrállomásra, megoldhatatlan morális kérdésekkel kénytelen szembesülni. A film zenéjét Az út és a Jesse James meggyilkolása… kifogástalan soundtrackjét is jegyző Nick Cave, Warren Ellis páros szerezte.
- - -
A Gattacá-t és Lopott idő-t rendező Andrew Niccol thrillerében Ethan Hawke egy olyan családapát alakít, aki korábban Irakban és Afganisztánban F16-os vadászgépekkel repült, de a haditechnika rohamos fejlődésének köszönhetően már egy nevadai szobából irányít a világ másik felén repdeső és gyilkoló drónokat. Ahogy a fickó egyre inkább elszakad a valóságtól és kötődni kezd ellenségeihez, akiket sokszor otthonukban, szeretteik körében is megfigyel, saját családja hullik darabjaira.
- - -
A Mr. Oizo művésznéven zenélő Quentin Dupieux filmrendezőként sem riad vissza a lökött ötletektől: a Rubber-ben egy elvetemült kocsikerék kezd gyilkolászásba, a Gázos-ban pedig egy fiatalember jószerivel beleőrül elcsatangolt kutyája keresésébe.
Új vígjátékában a rendező állítólag a valóság három szintjét akarta megvizsgálni, három karakter - egy rejtélyes VHS-kazettára bukkanó 8 éves kislány, az első horrorját forgató filmrendező, illetve egy tévés műsorvezető, aki egy képzeletbeli bőrbetegség miatt elveszíti önbizalmát - viszonyrendszerének ábrázolásán keresztül.
- - -
Lars von Trier tényleg mindent kihozott A nimfomániás című monumentális művészpornójából, amit csak lehetett. Az év elején a mozikban bemutatott rövidebb változatok után az első rész hosszabb és durvább verzióját Berlinben láthatta a közönség, de az amúgy is sötétebb hangvételű folytatás 180 perces cenzúrázatlan változata minden bizonnyal még annál is sokkolóbb lesz. A valóban elvetemült fesztivállátogatók pedig egyben is megnézhetik a két rész összesen öt és fél órás rendezői verzióját.
- - -
Ramin Bahrani igazi fesztiválkedvenc-rendező, 2005 óta öt filmet készített, amelyeket Velencében, Berlinben, Cannes-ban mutattak be. Tavalyelőtt a Mindenáron című filmjével versenyzett az Arany Oroszlánért, idén szintén egy drámával került be a szelekcióba.
A 99 homes-ban az anyjával és kisfiával élő fiatal építőipari munkást (Andrew Garfield A csodálatos Pókember-filmekből) kilakoltat otthonából egy dörzsölt és felfegyverzett ingatlanügynök (Michael Shannon). A főhősnek egy választása marad, ha nem akarja elkerülni a teljes összeomlást: egyezséget köt az ördöggel.
- - -
Az utóbbi két évben Joshua Oppenheimer számos díjat bezsebelt sokkoló dokumentumfilmjével, Az ölés aktusá-val, amelyben a rendező a hatvanas évek indonéz népirtásában részt vett katonai vezetőket kérte meg arra, hogy játsszák újra az egykori tömeggyilkosságokat, kedvenc hollywoodi filmjeik stílusában.
Nagy kérdés, hogy Oppenheimer másodszor is hozzá tud-e nyúlni újszerűen és ötletesen ugyanahhoz a témához, de ha meg tudja közelíteni Az ölés aktusá-nak azt a bravúrját, amelynek során a reflexszerű morális ítéletalkotást felfüggesztve a nézőben képes sajnálatot kelteni a tömeggyilkosok iránt, akkor joggal számíthat hasonló szintű elismerésékre.
- - -
Ulrich Seidl a Paradicsom-trilógiával körbejárta Európa legnevesebb filmfesztiváljait, nemrég még Magyarországra is ellátogatott. A Szerelmet a feketepiacról, A hit paradicsoma és A remény paradicsoma a szeretet iránti vágyról, és arról a paradicsomi állapotról szól, aminek reményében Seidl filmjeinek szereplői annyi pokoli tettet követnek el. Az osztrák lélek sötét oldalának ismerője új dokumentumfilmjében ezúttal is az első ránézésre takaros családi házak titkos zugaiba kalauzol - egészen pontosan a pincébe, ahol a pincetulajdonosok legbizarrabb hobbijaiknak hódolnak.
- - -
A Németországban élő török származású Fatih Akin több filmjében foglalkozott már a különböző kulturális gyökerekkel rendelkező emberek bonyolult viszonyaival. Az idei cannes-i programból az utolsó pillanatban személyes okokra hivatkozva visszavont The Cut a Fallal szemben-nel és A másik oldalon-nal megkezdett Szerelem, halál és az ördög elnevezésű trilógia záró darabja.
A film az örmény népirtás egy túlélőjéről szól, aki meg van győződve róla, hogy lányai még életben maradtak, ezért felkutatásuknak szenteli életét. Akinnak minden esélye megvan, hogy a kalandfilmes és westernelemeket sem nélkülöző, egyszerre személyes és történelmi léptékű drámával egy könnyedebb darab (Soul Kitchen) és egy dokumentumfilm (Polluting Paradise) után újra a reflektorfénybe kerüljön.
- - -
Pár hónapja Abel Ferrara rendező azt nyilatkozta, hogy tudja, ki ölte meg az olasz filmművészet egyik leghíresebb és legellentmondásosabb alkotóját, Pier Paolo Pasolinit, akit a Salo, avagy Sodoma 120 napja bemutatója után nem sokkal találtak meg holtan, a saját autója alatt.
A rejtélyes eset körülményei azóta sem tisztázódtak, de Ferrara kijelentésének fényében valószínűnek látszik, hogy a film nem fogja teljesen nyitva hagyni Pasolini halálának kérdését. Abban azonban már most biztosak lehetünk, hogy a Mocskos zsaru, a New York királya és a kultikus Ms. 45 rendezőjének, illetve a Krisztus utolsó megkísértése és az Antikrisztus sztárjának közös filmje mélyre fog ásni azokban a problémákban, amik meghatározták a homoszexuális, katolikus és erősen baloldali nézeteket valló Pasolini életét.
- - -
A svéd fekete humor mestere, a 71 éves Roy Andersson négyszáz reklám elkészítése során dolgozta ki a semmihez sem hasonlítható abszurd, színházias stílusát és sajátos alkotói módszerét. A Dalok a második emeletről és a Te, aki élsz című filmekkel laza trilógiát formáló műről nem sokat lehet tudni, de a történet két utazóügynök körül bonyolódik. Érdekesség, hogy a kizárólag stúdióban felvett film operatőre két magyar szakember, Borbás István és Pálos Gergely volt.
- - -
Kétségtelenül a Birdman büszkélkedhet az utóbbi hónapok legfurcsább trailerével - reméljük, Iñarritu totál kattantnak tűnő filmje nem okoz majd csalódást. A mexikói rendező a Halál-trilógia (Korcs szerelmek, 21 gramm, Bábel) összekuszálódó élettörténeteihez és a Biutiful egyenes vonalú sorsdrámájához képest jóval könnyedebb vizekre evez.
A történet szerint a Michael Keaton által alakított kiöregedett színész egykor népszerű szuperhősfigurájának felélesztésével akarna visszatérni a Broadway világot jelentő deszkáira, ám ehelyett - az előzetes tanúsága szerint - a Time Square-en köt ki, alsógatyában. A filmben Edward Norton, Emma Stone, Zack Galifianakis és Naomi Watts is szerepel.
A húsz filmet számláló Velencei napok szekciót a két évvel ezelőtti Arany Oroszlán-nyertes Kim Ki-duk One on One című filmje nyitva meg, amelyben egy diáklányt brutálisan meggyilkolnak, majd a hét gyanúsítottat sorban lemészárolja az Árnyék nevű terroristacsoport.
Ebben a szekcióban vetítik még Christophe Honore (Szerelmesdalok, Francia szépség) versadaptációját, a Metamorphoses-t, Az osztály-lyal Arany Pálmát nyert Laurent Cantet Return to Ithacá-ját, illetve Larry Clark The Smell of Us című filmjét, amelyben az önveszélyes, nihilista tinik lelki világának beható ismerője pályája során először az Egyesül Államok határain túl merészkedik, egészen pontosan Párizsba.
A Horizontok szekcióban helyet kapott a 14 évvel ezelőtti modern korba áthelyezett Hamlet-et is jegyző Michael Almereyda újabb Shakespeare-átirata, a Cymbeline, amelyben Ethan Hawke, Ed Harris és Milla Jovovich is szerepel.
Versenyen kívül vetítik még Berry Levinson (Az esőember) erotikus drámáját, a The Humbling-ot, amelyben Al Pacino és az elsősorban a Frances Há-ból ismert mumblecoremúzsa, Greta Gerwig látható együtt.