Jó ideje lehetett tudni, hogy keményen csatázik egymással Pálfi György filmrendező és Andy Vajna kormánybiztos a Toldi ügyében. Ha máshonnan nem, hát abból, hogy a film forgatásának megkezdése egyre csak húzódott, noha a Filmalap már másfél évvel ezelőtt, 2013 májusában megítélt rá 900 millió forintos gyártási támogatást. A rendező Pálfi aztán 2014 nyarán, Szabadesés című filmjének Karlovy Vary-i bemutatója idején borított. Több interjúban is kifakadt, hogy nem tud dűlőre jutni a Filmalappal: "Vajna nem tart profinak, és inkább mással rendeztetné meg" - mesélte akkor Pálfi arra utalva, hogy arra kérték, próbaképpen készítsen egy akciójelenetet a filmből, vagy engedje át az akciójelenetek rendezését egy kaszkadőrszakértőnek.
"Pálfi György akciófilmesként elsőfilmesnek számít" - magyarázta most Havas Ágnes, a Filmalap vezetője kérdésünkre, miért nem bíztak abban, hogy a Taxidermia rendezője képes lesz egy bajvívást is izgalmasan megrendezni. "Még nem rendezett akció-kalandfilmet, ezt mi kockázatnak tartottuk. Nem magunk miatt: a nézők miatt. Nekünk garancia kell arra, hogy műfaji közönségfilm születik. Pálfi pedig eddig szerzői filmeket tett le az asztalra. A baj az volt, hogy ami a részünkről csupán a technikai tudás megkérdőjelezése volt, azt Pálfi az alkotói szabadság korlátozásának vette."
A filmben bőségesen lettek volna akciójelenetek: malomkő-hajigálás, verekedés, a farkaskaland, a cseh, majd az olasz vitézzel való küzdelem, vagy amikor Toldi bal kézzel vív Rozgonyi Piroska kezéért - sorolja a Filmalap vezetője. "Biztosíték kellett nekünk, hogy ezek profik lesznek az amerikai filmekhez szokott mozinézők mércéje szerint is."
Ennek ellenére úgy tűnt, sikerült kompromisszumra jutni a vitás kérdésekben. "Szeptember elején simán úgy nézett ki, lesz Toldi-film" - mesélte a Filmalap döntőbizottságának egy másik tagja. Pálfi elfogadta, hogy legyen társrendezője egy second unit director személyében, aki az akciójelenetekért felel. Vajna ekkor bedobta, a kaszkadőrszakértő legyen inkább amerikai. Pálfi belement, de ez lehetett nála az utolsó csepp, mert ezután már azt kérte a Filmalap döntőbizottságától, október 15-i határidővel hozzanak végleges döntést a Toldi ügyében. Ha nem sikerül dönteni addig, akkor ő visszalép. Október 14-én egy rendkívüli ülésen az öt bizottsági tag 3:2 arányban végül arról határozott, ne támogassa a Filmalap a Toldit - holott 2013 májusában már megszavazták egyszer a támogatást.
“Szavaztunk a gyártási támogatásról, mert nem akartuk tovább húzni a feszült helyzetet" - mondta erről Havas Ágnes, a Filmalap vezetője. - A válaszunk most 'nem' volt, de ez a döntés egyikünk számára sem volt könnyű." A tagok még aznap este leültek, és tovább beszéltek arról, hogyan tudnák mégis megmenteni a filmet. "Azt mérlegeltük, hogy hogyan tudnánk Pálfi művészetét és az izgalmas, eredeti forgatókönyvet tiszteletben tartva egy közönségsikert is arató történelmi akció-kalandfilm létrejöttét segíteni. Este találkoztunk a Filmhéten Pálfival, aki azt mondta, ő tett egy fogadalmat magának, hogyha ma estig nincs döntés, 'akkor ez a film nincs'. Amikor a Gyuri bejelentette, hogy ez a film nincs, akkor mi is azt gondoltuk, miről beszélgessünk most tovább. És mégis kihirdettük az előző napi szavazást" - mesélte erről Havas Ágnes. Vagyis ha Pálfi nem ragaszkodik a határidőhöz, még az is lehet, a filmje mellett döntenek végül.
A Magyar Nemzeti Filmalap filmszakmai döntőbizottságának tagjai
Andy Vajna nyomásgyakorlásáról, a bizottság akárhány és akármilyen irányba szavazó tagját is kérdeztük meg háttérbeszélgetéseinken, nincs szó. A múlt heti döntés óta megjelent újságcikkek közül több azt állítja bizonyos forrásokra hivatkozva, hogy Vajna "megdolgozta" a bizottsági tagokat, és kierőszakolta a neki tetsző eredményt. Ezt az általunk megkérdezettek mind határozottan cáfolták.
Azt lehet tudni, a bizottsági tagok közül Divinyi Réka és Havas Ágnes szavazott Andy Vajna mellett, Miskolczi Péter producer és Kovács András Bálint filmesztéta pedig továbbra is Pálfi György filmtervét támogatta. Elképzelhető, hogy a tagok attól is tarthattak, hogy Vajna ellen szavazni egy számára láthatóan ennyire fontos ügyben azzal járhat, hogy a kormánybiztos feláll, otthagyja az Alapot, aminek az lenne a következménye, hogy újra szétzilálódik a hazai filmipar, vagy kineveznének a helyére egy alkalmatlan figurát.
Többen is megerősítették, hogy olyan hangulat alakult ki, hogy "majdhogynem bizalmi szavazás"-ként lehetett érteni a Toldi ügyét. Divinyi Réka kérdésünkre sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta ezt az értelmezést. Angelusz Iván, a film egyik producere azt emelte ki, hogy kormánybiztosként Vajnának nagyobb felelőssége van - ha csak szimbolikusan is -, mint a bizottság többi tagjának, ezért szembemenni vele nehéz döntés.
Havas Ágnestől, a Filmalap vezetőjétől azt tudtuk meg, a Toldi miatt a döntőbizottságból - más sajtóértesülésekkel szemben - csak egy ember távozik, Miskolczi Péter, aki korábban három Pálfi-film producere is volt, és a Toldi-nak is a kezdetektől elkötelezettje. Ő a produkciós igazgatói feladatairól is lemond, döntése hátteréről azonban nem akart beszélni. Divinyi Réka valószínűleg szintén távozik, de nem a Toldi-ügy miatt, ő korábban is mondta, hogy szeretne visszatérni a forgatókönyvíráshoz.
Az újabb, októberi szavazásra azért volt szükség, mert tavaly nyáron még szerényebb volt a Toldi költségvetése. 1,3 milliárdot kértek a Filmalaptól, ebből a maximálisan adható 900 millió forintot ítélte oda a bizottság. Ebben az időszakban Pálfi még bízott abban, hogy sikerül koprodukciós partnerek bevonásával növelni a forrásokat, erről később kiderült, hogy a speciálisan magyar téma miatt a lehetetlenséggel határos (volt egy német partner az elején, aki aztán kilépett).
"Úgy ítéltük meg, lehet, hogy a 900 millió forint nem elég ahhoz, hogy olyan színvonalon csinálják meg a filmet, hogy meg is nézzék az emberek a moziban" - fogalmazott Havas Ágnes. A költségvetés átgondolását kérték a Toldi stábjától. Koprodukciós partnert továbbra sem sikerült találni, ennek lett a következménye, hogy 2014 tavaszán már 1,75 milliárd forintra pályáztak Pálfiék a Filmalapnál. A teljes költségvetés 2,5 milliárd forint. Ezzel a Toldi egyébként csupán a második legdrágább magyar film lenne a történelemben, ugyanis a Sorstalanság ennél többe került (a legvégén 3 milliárdba). Igaz, a Sorstalanság-ba a magyar állam csak 1,4 milliárd forintot feccölt, mivel ott volt több koprodukciós partner.
Viszont azóta változott a filmfinanszírozás is. Jelenleg - nyugati mintára - a hatoslottó játékadóját fordítják filmtámogatásra, évi 5-7 milliárd forintból gazdálkodik a Filmalap. Eddig azonban egyik évben sem osztotta szét a rendelkezésre álló összeget az alapítvány, gyűlik a pénz a számláján. Átforgatni - mondjuk egészségügyre vagy szociális támogatásra - nem lehet.
"Magának az összegnek nem lett volna akadálya" - mondta Havas Ágnes is, bár az ilyen mértékű állami támogatás Európában szinte példa nélküli. A Toldi stábjában többen úgy tudják, az új költségvetést - vagyis az 1,75 milliárdot - is megszavazta az ötfős döntőbizottság 2014 tavaszán, 4:1 arányban. Ez azonban informális szavazás lehetett, mert nem került ki a döntés a Filmalap honlapjára.
Nyáron Andy Vajna hívására érkezett egy amerikai producer, Bob Misiorowski, akinek Pálfiéknak snittről snittre, gyártási napról gyártási napra el kellett magyarázniuk a forgatás tervezett menetét. Az amerikai szakember a gyártási tervben nem látott számottevő hibát, a stáb tagjai csupa pozitív visszajelzést kaptak tőle. Az egyik döntőbizottsági tag azonban elmondta, Toldi-ról írt jelentésében az amerikai producer kockázatként értékelte Pálfi György rugalmatlanságát és önfejűségét.
"Közben jött a Karlovy Vary-filmfesztivál, Gyuri a siker által generált sajtó figyelmet arra használta, hogy jelezze valamiért nem halad a döntés meghozatala a Filmalapnál. Ettől még rosszabb lett a helyzet" - mondta a Toldi egyik producere, Pusztai Ferenc. Szeptemberben konzultációra hívták be Pálfi Györgyöt a Filmalaphoz. "Akkor többórás viták voltak napokon keresztül a döntőbizottsággal, majd Vajna és Pálfi között. A végén úgy tűnt, hogy na, most végre indulhat a film" - emlékszik vissza Pusztai.
"Még soha senki nem csinált ilyen filmet Magyarországon, de még a közelében sem volt soha" - magyarázta nekünk az egyik döntőbizottsági tag. Rossz példa viszont lebegett kettő is előttük: a Hídember és a Sorstalanság is rengeteg pénzbe került, és mindkettő méretes bukásnak bizonyult. "Legalább félmillió nézőt kellene szereznie a Toldi-nak, hogy ne bukjon óriásit."
"Ilyen összegű állami támogatást még nem kapott soha magyar film" - hangsúlyozta Havas Ágnes. - A két és fél milliárd forintos költségvetés 95%-a állami támogatás lenne, ez óriási felelősséget rótt ránk."
"Nem éreztük biztonságban magunkat" - fogalmaz Havas Ágnes, a Filmalap vezetője, mikor azt kérdeztük, mi az oka, hogy miután megegyeztek az összes kérdéses dologban, mégsem szavaztak bizalmat a filmnek. "Pálfi elfogadni látszott a dolgokat, de kényszerből - tette hozzá. Például megállapodtunk, hogy 12-es karikája legyen a Toldi-nak. Akkor Pálfi azt mondta, hogy jó, de ő szeretne egy 16-os vagy 18-as korhatárbesorolású változatot is csinálni. Nekünk meg muszáj volt ragaszkodni a 12-es karikához, mert nem akarunk lemondani a moziba járó tinédzserekről. Ráadásul pont 12 éves korban kötelező elolvasniuk az iskolában a Toldi-t, és megtanulni az első éneket - magyarázta Havas Ágnes. - Egy ekkora összegnél két verziót csinálni, az még több pénzt igényel."
Állítólag a játékidő kérdésében sem volt egyetértés a felek között: Pálfiék 140 perces filmet szerettek volna, Vajna azonban ragaszkodott hozzá, hogy kétórásnál ne legyen hosszabb a Toldi.
"Mire Gyuri hosszas csaták és gondolkozás után elfogadta a társrendezőre vonatkozó ajánlatot, addigra Vajna bizalma már megtört, a személyes viszony megromlott" - vélekedett a Toldi egyik producere, Angelusz Iván.
"A legfőbb baj talán az, hogy tavaly ősszel Vajna rájött, hogy milyen jó ez a film, ahogy arra is, hogy ez több milliárd forintba fog kerülni, és egyik napról a másikra elkezdett produceri szerepkörben gondolkodni és viselkedni - magyarázta Pusztai Ferenc. "Elfelejtette azt, hogy ő egy európai filmalap kurátora. Elkezdte a döntéseit az a személyes véleménye befolyásolni, hogy nem bízik Pálfiban, és nem elsősorban szakmailag, hanem emberileg. Ezen nem segítettek Pálfi megnyilvánulásai sem. Azt a látszatot keltette mindenkiben, hogy nem lehet majd vele megállapodni vitás kérdésekben, önfejű lesz, makacs, ellenkezni fog. De erre a bizalmatlanságra alapozva elutasítani egy projektet nem szakmai döntés, hanem emberi dolog."
Abban mindenki egyetért a történet szereplői közül, hogy nagyon jó lett a forgatókönyv. "Ez tényleg iszonyatosan nagyszabású valami, filmtörténet lehetne belőle" - mondta Pusztai. Azt is megtudtuk, a forgatókönyv rengeteget változott az elmúlt majdnem két évben, kezdetben sokkal művészfilmesebb volt a megközelítése. "Időbe tellett, míg sikerült közös munkával közönségbarátabb formára hozni. Ez Pálfinak is a célja volt" - fogalmazott a filmalapos bizottság egyik tagja.
Lábra kapott az a hír, hogy Andy Vajna Arnold Schwarzeneggerrel akarja megcsinálni a Toldi-t (a hollywoodi sztár az öreg Toldit játszhatná, akinek a visszaemlékezésével indul a film), de ezt nem erősítette meg a filmalapos bizottság egyik általunk megkérdezett tagja sem. Viszont az valóban felmerült, hogy Vajna megvásárolja a forgatókönyvet a produkciós cégtől, és az is, hogy a produkciós cég zárja le a szerződést Pálfival, és keressen más rendezőt. Vagyis ha nem Pálfi a rendezője, akkor megkapná a film a pénzt.
"Megalapozott, de nem jó döntést hozott a Filmalap - mondta a film egyik producere, Angelusz Iván. - Meggyőződésem, hogy ők sem jó szívvel határoztak így, és a mai napig vacillálnak. Pálfi György képes lenne megrendezni ezt a filmet, sőt majdnem ő képes erre a hazai filmes porondon egyedül. Ehhez a Toldi-hoz ugyanis nemcsak tehetség, hanem bátorság és motiváció is kell" - fogalmazott Angelusz, aki szeretné még a jövőben elővenni a Toldi tervét.
Havas Ágnes is reméli, hogy újjáéled a Toldi, holott most nemmel szavazott a filmre. "Muszáj most nyugvópontra tenni a történetet, hogy mindenki átgondolhassa, mit akar. Mi is. - Szerinte is Pálfinak kéne megcsinálni a filmet. - Neki ez az egész dolog nagyon passzolna, hiszen Pálfi eleve Toldi-szerű alkat. A tárgyalások során malomkő-hajigálástól a cseh vitéz legyőzéséig volt minden, képletesen értve persze. Toldi amolyan magyar Superman: kicsit iszik, a nők fenekét fogdossa, néha kijön a béketűrésből, őrjöng, megsértődik, aztán mégis győz."
Pálfi egyelőre nem nyilatkozott a forgatókönyv jövőjéről, a producer Angelusz Iván terve az, hogy később esetleg újra beadják a Toldi-t a Filmalaphoz. Az előkészítésre 50 millió forint ment el a becslések szerint. "Ez egy teljesen előkészített projekt koreográfiákkal, jelmeztervekkel, halálpontos gyártási tervvel, castinggal - mondta a producer. - Ha zöld lámpát kap, pár hónapon belül indulhat a forgatás.