Harag (Fury)
Brad Pitt és bűzlő legénysége egy tank belsejéből szembesít minket a régi igazsággal, miszerint a háború borzasztó dolog. A második világháború európai hadszínteréről már rengeteg film készült, a Harag-ban az az újdonság, hogy egy Sherman tank ötfős legénységére koncentrál, és nem kendőzi el, hogy hiába harcolnak egy jó ügyért, a hosszú évek óta folyó harc belőlük is jobbára lelketlen gyilkológépeket csinált. A sár és a mocsok mindent ellep, a tankcsaták pedig lenyűgözőek. A lezárás nélkül még jobb lett volna, az sajnos túl hollywoodira sikerült a húsbavágóan kegyetlen előzményekhez képest, de így is kihagyhatatlan az akciófilmek kedvelőinek.
- - -
Leviatán (Leviathan)
Andrej Zvjagincev a legtehetségesebb élő orosz rendező, aki látta a Visszatérés című mesterművét, vagy a nagyszerű Jelená-t, annak nem is kell külön magyarázni, miért. A rendező ezúttal Jób bibliai történetéből indult ki, a tartalom viszont merészen aktuálpolitikai. Mindvégig gyönyörűen megszerkesztett képekben, először dühödten, aztán egyre rezignáltabban mutatja be a csökönyös orosz kisember küzdelmét a korrupt és zsarnoki hatalommal szemben. Itthon is fájdalmasan ismerősnek fog hatni a film némelyik szituációja, a filmvégi csavar pedig –-bár teljesen más természetű - van olyan erős, mint a Holtodiglan-é.
- - -
Két nap, egy éjszaka (Deux jours, une nuit)
Nem kell magyarázni, mekkora trauma egy család életében, ha az egyik kenyérkeresőt kirúgják. A Két nap, egy éjszaká-ban az a csavar, hogy a munkatársakon múlik Sandra sorsa, arról szavazhatnak, hogy a bónuszt kérik, vagy inkább tarthassa meg az állását a kétgyermekes családanya. Sandrának egy hétvégéje van arra, hogy meggyőzze kollegáit ebben a szikár, életszagú, a munkások világát intim közelségből bemutató szociodrámában. A főszerepben korunk leghíresebb francia színésznőjét, Marion Cotillard-t láthatjuk.
- - -
Doboztrollok (The Boxtrolls)
Ebben a karneváli hangulatú, fantáziadús és fura ötletekkel teli animációs filmben a föld alatt lakó, ocsmány képű lényeknek drukkol, és az emberekre haragszik a néző, akik tudatlanságukban azt hiszik, hogy a trollok elrabolják a gyerekeiket. Egy srácra vár a feladat, hogy megbékítse az embereket a cuki szörnyekkel. Igazi családi film, a gyerekek mellett ülő felnőtteknek sem kell félniük, a sokszor morbid humor az ő tetszésüket is elnyerheti.
- - -
Senki szigete
Súlytalan, vibráló színekkel felskiccelt, vidám bohóckodás ez a film, amelyben még Budapest meseszerűen van ábrázolva. Ne várjuk, hogy ez lesz az új Moszkva tér, és akkor nem lesz baj, valamint hagyjuk, hogy a szereplőkhöz hasonlóan minket is szárnyára kapjon a véletlenszerűen bonyolódó történet. Jakab Juli elragadó toronyházak ablakait tisztító, 16. századi francia írót idézgető angyalként, de Walters Lili aprócska szerepére is érdemes odafigyelni, megmutatja, mekkora egy komodói varánusz.
- - -
Holtodiglan (Gone Girl)
Százezer felett jár a nézettsége, lassan már mindenki tudja, akit érdekelt, hogy Ben Affleck megölte-e a feleségét vagy sem. A filmbéli csavarok csak elsőre ütnek nagyot, mi mégis azt mondjuk, érdemes rá másodszorra is beülni, hiszen így dől el, hogy van-e helye az év legjobb filmjei között a Holtodiglan-nak. A fordulatos nyomozás kimenetelét már ismerjük, lehet most koncentrálni a párkapcsolati drámára, a megbízhatatlan narrátorként viselkedő Ben Affleck és Rosamund Pike állandóan változó viszonyára, és aztán jól megvitatni, hogy ki miben hibázott.
- - -
Lavina (Force Majeure)
Ha ez egy amerikai katasztrófafilm lenne, akkor a főszereplőből hős válna a végére. De ez egy svéd film, ezért inkább a kényelmetlen valóságot feszegeti. A férj gyáván hátrahagyja a családját, és inkább a saját életét menti, amikor egy lavina megindul egy síközpont felé. A katasztrófa elhárul, maradnak helyette kínzó kérdések, hogy mit lehet egy ilyen önző, pipogya férjjel kezdeni. Nem kell elidegenítő drámára számítani, életszerűen és sok humorral mutatja be a cannes-i fesztiválon díjat nyert film a család nyűglődését.
- - -
Viktória - A zürichi expressz
Elege van a szörnyű valóságot ábrázoló magyar filmekből, de mégsem akar egy papírzacskóval a fején élni? A Viktória svájci film, így ezúttal friss nézőpontból, hatásvadász túlzások nélkül, empatikusan követhetjük végig egy magyar nő sorsát, aki prostituáltnak állt Zürich-ben, és aztán volt ereje kitörni ebből a megalázó helyzetből. A főszerepben az amatőr Farkas Franciska nem tolakszik előre, helyette remekül teszi a dolgát.
- - -
Sráckor (Boyhood)
Ezt a filmet addig fogjuk ajánlgatni, amíg meg nem nézi minden olvasónk. Tizenkét éven át forgatták, de nem ez a lényeg, hanem hogy újra átélhetjük a főszereplő sráccal a kamaszkor minden boldogságát és kínját, egészen addig, míg ki nem repül a családi fészekből. Néha elég, ha a való élet pereg előttünk, hiszen így is megtalál minket a katarzis.
- - -
Utóélet
Bárcsak minden magyar elsőfilm ilyen klasszul sikerülne. Saját, különleges hangvétele van az Utóélet-nek, tudja, kikhez akar szólni, és ami a legfontosabb, finom mosolyt ragaszt az ember arcára. A felnőtté válás itthon elhanyagolt témáját érzékenyen és sokrétű humorral bontja ki a film, amelyben egy szorongó srác tétován közeledik az önállóság felé, de előtte még rendeznie kell a dolgokat apja hazajáró szellemével.
- - -
Ida
Vészesen fogy az idő azok számára, akik még a moziban akarják elcsípni az idei év egyik legjobb európai filmjét. A címbéli apáca a fogadalma előtt egy kicsit belekóstol mindabba, ami addig kimaradt az életéből, még egy zenés klubba is ellátogat, ahol füstös jazz szól, és nem igazán tudja levenni a tekintetét az egyik zenészről. Gyönyörűen fényképezett, fekete-fehér road movie saját magunk kereséséről. Nagyon helyesen, ezzel a filmmel gyúrnak a lengyelek a jövő évi Oscarra.
- - -
A tolonc
Igazi filmtörténeti különlegességet vetítenek a hosszú hétvégén négy alkalommal az Urániában. A Casablancá-t jegyző, Magyarországról elszármazott Kertész Mihály 1914-es némafilmje A tolonc, amely pár éve került elő a New York-i Magyar Ház pincéjéből. Kolozsvárott és környékén forgatták, egy ártatlanul kitoloncolt cselédlányról szól, és ez az egyetlen fennmaradt film, amelyben láthatjuk a korszak sztárszínészét, Jászai Marit.