A cannes-i versenyprogram múlt heti ismertetése után pár nappal a két párhuzamos szekcióba (Rendezők kéthete - Quinzaine des réalisateurs, Kritikusok hete - Semaine de la critique) beválogatott filmek listáját is bejelentették. Sok filmről még semmit nem tudunk, és majd csak miután Cannes-ban berobbannak, kezdik meg világhódításukat, de vannak olyan rendezők is, akiket mindenki a versenyprogramba várt, ám végül be kell érniük a mellékszekciókkal.
Ilyen például a korábban többször is versenybe került Philippe Garrel, aki naná, hogy ismét egymást megcsaló szerelmesekről forgatott filmet, a L'ombre des femmes a Rendezők kéthete nyitófilmje lett. A film szereplői között ezúttal nincs ott Garrel fia, Louis, mivel ő is éppen rendezőként volt elfoglalva az utóbbi időben, első egész estés filmjét a Les deux amis-t a Kritikusok hete programjába válogatták be.
Arnaud Desplechin is nagy kedvenc Cannes-ban, és az utóbbi időben minden filmje automatikusan meghívást kapott a versenybe, bár legutóbb a Jimmy P. című angol nyelvű próbálkozása rémes volt. Talán ezért is jó döntés volt, hogy idén más francia rendezőket hagynak érvényesülni a fő programban, Desplechin új filmjét, a nagyon személyes Trois souvenirs de ma jeunesse-t pedig örömmel bemutatja a Quinzaine.
Versenybe szánták a Tabu (kritikánk) rendezőjének, Miguel Gomesnek a hat és fél órás Az Ezeregyéjszaka meséi-újraértelmezését, az Arabian Nights-t is, de amikor a hivatalos programban csak az Un Certain Regard mellékszekcióban kínáltak neki helyet, az alkotók inkább a Quinzaine-t választották. Jó lenne megnézni, de kérdés, hogy ki tudunk-e fél napot szorítani neki az iszonyatosan sűrű programban.
Két izgalmas amerikai film is bekerült a Rendezők kéthete programjába: a fekete kívülálló kamaszokról szóló, vicces Dope már megjárta a Sundance filmfesztivált és parádés kritikákat kapott, a Green Room pedig a két évvel ezelőtt pont Cannes-ban berobbant, kőkemény Blue Ruin rendezőjének, Jeremy Saulniernek az új filmje, amelyben Patrick Stewart neonáci bandavezért alakít.
Érdekes lehet még a Mr. Nobody belga rendezőjének Jaco Van Dormaelnek az új filmje, a Legújabb testamentum (Le tout nouveau testament), amely a Brüsszelben lakó Istenről szól, és állítólag nagyon vicces. A szereplői között ott van Catherine Deneuve is. Biztosan megnézzük A próféta és a Rozsda és csont forgatókönyvírójának (Thomas Bidegain) rendezését, a The Cowboys-t is, amelyben John C. Reilly egy bérgyilkost alakít.
A Kritikusok hetére ritkán jutunk el a fesztivál alatt, de a Les Anarchistes című nyitófilmért talán érdemes lesz, elvégre két főszereplője Adèle Exarchopoulos (Adele élete) és Tahar Rahim (A próféta).
Magyar film sajnos egyik mellékszekcióba se került be, de ne legyünk telhetetlenek, a fő versenyprogramban ott lesz a Saul fia, pedig az elsőfilmes rendezők már akkor is a mennyországban érzik magukat, ha a Quinzaine vagy a Semaine programjába bekerülnek.
A Rendezők kéthete és a Kritikusok hete szekciók a cannes-i filmfesztivállal párhuzamosan futnak május 14-től 24-ig. Az Origo Filmklub újságírói az idén is a helyszínről tudósítanak.
Bogarásznivaló: A Rendezők kéthete teljes programja
Bogarásznivaló: A Kritikusok hete teljes programja