Az első cannes-i nap ráhangolódással szokott telni: az ember elfoglalja a szállását, felveszi a vetítések látogatására feljogosító kártyáját (imádkozik, hogy ez a kártya legalább olyan fokozatú legyen, mint a korábbi évben), és ha marad idő, akkor még egy filmre is beül. Nagy választék nincs még ilyenkor: meg lehet nézni a nyitófilmet, ami lutri, mert legalább annyiszor rémes, ahányszor élvezhető, illetve ha a következő napi versenyfilmből van sajtóvetítés, akkor még azt.
Az idei nyitófilm nem tűnik borzalmasnak. A La Tête haute egy francia dráma Catherine Deneuve-vel és Benoit Magimellel (akinek van egy 15 éves lánya Juliette Binoche-sal), ami egy balhés srác sorsát mutatja be, ahogy egy szociális munkás és egy szimpatikus bírónő próbálja jó útra terelni. Megnéztük az előzetesét, a többit ki tudjuk találni.
Amire viszont mindenképpen beülünk, az a Gomorrá-t jegyző olasz Matteo Garrone The Tale of Tales című versenyfilmje. Mindig érdekes, ha egy rendező olyan témához nyúl, ami a korábbi alkotásaival köszönő viszonyban sincs.
A Gomorra ütős darab volt a mai Olaszország rothadó arcáról, a két évvel ezelőtt szintén Cannes-ban versenyző Reality pedig a valóságshow-kat gúnyoló társadalmi szatíra. Garrone most egy tizenhetedik századi mesegyűjteményt vett elő, és abból őrült, bizarr, szürreális képekből összerakott tablót forgatott angol nyelven, 15 millió dollárból.
Mindehhez összehívott egy csomó nagyszerű színészt, de olyan eklektikus a válogatás (Salma Hayek, John C. Reilly, Vincent Cassel, Toby Jones, Stacy Martin A nimfomániás-ból, stb.), hogy inkább hasonlít egy nemzetközi filmfesztivál zsűrijére, mint egy játékfilm szereplőgárdájára. A filmet a remek Peter Suschitzky fényképezte, aki már több mint huszonöt éve Cronenberg állandó operatőre, úgyhogy nem lehet zavarba hozni bizarr dolgokkal (amúgy ő vette fel a Rocky Horror Picture Show-t és A birodalom visszavág-ot is). A trailert ott kapcsoltam ki, amikor a nemes hölgynek öltöztetett Hayek éppen egy sárkány szívén mancsog nagy gusztussal: nekem aztán ne lőjék le előre az összes őrültséget!
Aztán próbálunk pihenni, mert a csütörtöki nap durva lesz: reggel az új Mad Max fogja várhatóan szétütni az agyunkat, délután pedig az auschwitzi hullaégetőről szóló magyar versenyfilm, a Saul fia készít majd ki bennünket minden bizonnyal.
Bomba nőkben és brutális nyomasztásban jók vagyunk
Itt mutatják be az év legjobb filmjeit, itt vonul fel a legtöbb sztár a vörös szőnyegen, és itt díjazzák először a legtöbb jövőbeni klasszikust. Idén is rekordokra számítunk Cate Blanchett-től, Natalie Portmantől, egy elsőfilmes magyar rendezőtől. Lesz 3D-s pornográf szerelmesfilm is.