43 428 magyarországi néző
Tom Cruise népszerűsége a kevés állandónak tűnő tényezők egyike a magyar mozikban. A Mission: Impossible negyedik része 150 ezres nézőszámig jutott el, a Feledés című sci-fit is bizalommal fogadtuk, több mint 115 ezer jegy fogyott el rá, az Amerikában szolidan teljesítő A holnap határá-ra pedig még az előző két filmnél is jobban rácuppantak a magyarok, 180 ezernél is többen nézték meg.
Tom Cruise képtelen hibázni a magyar piacon?
Hiába próbálja elhitetni velünk az ellenkezőjét, ő sem isten, így megeshet vele, hogy egy filmjével nem hozza lázba a hazai nézőket. Az M:I 4 és a Feledés közé ékelődve érkezett meg hozzánk az egyébként briliáns Jack Reacher, amely egy 18 ezres kezdés után 50 ezer nézőt sem tudott összehalászni. A film mellőzése a viszonylagos látványtalansága miatt történhetett: ez nem egy monumentális sci-fi rejtélyes jövőképpel vagy a normandiai partraszállás sorozatos újrajátszásával, hanem egy régi vágású, szikár krimi.
A hatvanmillióból készült Jack Reacher már Amerikában visszahozta a gyártási költségét, és a 80 millió mellé további 138-at szedett össze a világ többi országából. Nem egy világraszóló siker, de arra mindenképpen elég volt, hogy Cruise folytatásban gondolkodjon. A második részt Edward Zwick rendezi, aki Az utolsó szamuráj-ban már dolgozott együtt a sztárral.
61 991 magyarországi néző
Az utóbbi évek egyik legszívmelengetőbb filmje, a Napos oldal egyáltalán nem a megszokott úton jutott el a pénzügyi sikerig. A romantikus vígjátékot 2012 novemberének közepén kezdték el játszani néhány tengerentúli moziban. A széleskörű premiert hálaadás hétvégéjére tervezték, az utolsó pillanatban azonban elhalasztották 2013 januárjáig, megvárva az Oscar-jelöltek bejelentését. A kockázatos döntés meghozta a gyümölcsét.
Szorgosan gyűjtögette a Napos oldal a díjakat, egyre csak nőtt a csak néhány száz moziban látható film jó híre, majd januárban nyolc kategóriában jelölték Oscar-díjra, Robert De Niro, Jackie Weaver, Bradley Cooper és Jennifer Lawrence is ott volt a jelöltek között. Mire széles körben elkezdték vetíteni,
a türelmetlen közönség már nem egy depis, furcsa kis vígjátékot, hanem az Oscar egyik legnagyobb esélyesét látta benne,
amit muszáj látni. A 21 millióból készült film 132 millióig jutott el Amerikában.
A film magyarországi sikertörténete ennél jóval egyszerűbb: a hazai forgalmazó megvárta az Oscar-jelölések bejelentését, majd azután mutatta be a filmet a mozikban. A hazai közönség rá is harapott: egy ilyen típusú filmnél jó eredménynek számít a 13 ezres premierhétvége és a 62 ezres össznézőszám. Aki most csóválja a fejét, hogy Lawrence-nek több embert kellett volna becsábítania a moziba, gondoljon bele, hogy 2013 elején még tizedannyira sem volt annyira ismert nálunk, mint most.
Az éhezők viadala csak a második résszel robbant be igazán nálunk,
a 2012 májusában bemutatott első rész csak 21 595 nézőt szedett össze az első hétvégéjén, míg a folytatás már háromszor ennyit.
24 706 magyarországi néző
Steven Spielberg már bekérte a Saul fiá-t Nemes Jeles Lászlótól, és hasznára is válhat a film megtekintése, ugyanis az elmúlt pár évben készített történelmi alkotásai, a Lincoln és a Hadak útján hidegen hagyták a magyarokat. A Lincoln hiába játszódott az amerikai történelem legvérzivatarosabb időszakában, és hiába alakította korunk talán legnagyszerűbb színésze, Daniel Day-Lewis a címszereplőt, a hazai nézők úgy érezték, hogy ez a történelmi lecke csak az amerikaiakat érinti, és távol maradtak a moziktól.
A magyarokat az sem hozta lázba, hogy a februári bemutató idején már tudható volt, hogy abban az évben a Lincoln-t jelölték a legtöbb Oscar-díjra, szám szerint tizenkettőre. A filmre 6375-en ültek be az első hétvégén, és ezzel csupán a nyolcadik helyet tudta megszerezni a nézettségi toplistán. A Saul fia rendezője, Nemes Jeles László a Filmklub podcastban mesélte el, hogy
Daniel Day-Lewis neve is felvetődött Saul szerepére.
Aztán komolyan nem mentek rá a dologra, pedig amilyen kiszámíthatatlan egy színész, még lehet, hogy el is vállalta volna.
A film globális bevételi adataiból is az tűnik ki, hogy a Lincoln főleg az amerikaiakat tette kíváncsivá. 182 milliót hozott a hazájában, és csupán 93 milliót a világ többi országában. Pedig Abraham Lincoln neve mindenkinek ismerősen kell, hogy csengjen. Talán megneszelték az emberek, hogy a polgárháborúból alig látnak majd valamit, parlamenti verbális csatározásokból viszont annál többet.
47 229 magyarországi néző
Szorosan ugyan, de a Channing Tatum és Jamie Foxx főszereplésével készült Az elnök végveszélyben című akcióvígjáték nyerte meg a Fehér Házat leromboló filmek versenyét Magyarországon. Jól választottak a hazai nézők, ugyanis ennek a filmnek a vicces, kilencvenes éveket idéző, könnyed stílusa sokkal szórakoztatóbb volt, mint A támadás a Fehér Ház ellen erőltetett komolykodása. Utoljára azért Nemes Jeles nevetett, az ő filmje mindkét elnökmentős produkciónál nézettebb lett itthon.
A két film fej fej mellett rajtolt el a magyar mozikban: Tatumra 16 730-an, Gerard Butlerre pedig 16 197-en voltak kíváncsiak az első négy nap. Hiába Az elnök végveszélyben érkezett meg hozzánk később, jobban megragadt a filmszínházak műsorán, és 47 ezer nézővel zárt, míg A támadás a Fehér Ház ellen-nek be kellett érnie 40 204 eladott jeggyel.
Amerikában pont a fordítottja történt: Butler 70 millióból készült akciózása 98 milliót termelt, míg Tatum elnökmentése csúnyán megbukott, csupán 73 millió dollárt tudott felmutatni a 150 milliós büdzséből gazdálkodó film.
Az amerikaiak ezt csúnyán benézték, mi magyarok viszont helyesen döntöttünk.
Kár, hogy pont a bénább filmhez készül folytatás, ezúttal Londonban fog elszabadulni a pokol.
57 780 magyarországi néző
Tom Hanks régi kedvence a magyaroknak, mégis már hat év eltelt azóta, hogy az amerikai színész kasszát robbantott nálunk. Az Angyalok és démonok több mint 250 ezer misztikumra éhes nézőt vonzott be. Ezt a kiváló eredményt meg sem közelítették a Felhőatlasz és a Mr. Banks megmentése nézőszámai - persze ezek a filmek nem tudhattak maguk mögött egy Dan Brown-bestsellert -, és a 2013-as Phillips kapitány magyarországi pályafutásáról is maximum annyit lehet elmondani, hogy tisztességesen szerepelt.
18 784 nézővel nyitott, ez a szám megfeleződött a soron következő hétvégén, és a harmadikon is ugyanez volt a képlet. Nem tudott meglepetést okozni a Phillips kapitány, annyit hozott, amennyi reálisan várható volt tőle. Úgy tűnik,
Tom Hanks számos magyar rajongója mostanság megvárja, míg kedvence új filmjét a tévé vetíti,
és az sem indított el tömegeket a mozikba, hogy a Bourne-filmek rendezőjének legújabb munkáján izgulhatnának. Erre a modernkori kalózos, túszejtős, a végletekig realista thrillerre csupán azok ülhettek be, akiket alapból is érdekelt ez a nem túl divatos műfaj, és a hozzá kapcsolódó, nézőpróbáló megvalósítás.
Amerikában azért könnyedén visszahozta a gyártási költségét (55 millió) a Phillips kapitány, és az otthon megszerzett 107 millió mellé további 111 milliót szerzett a világ többi országából. Hanks a kalózos film után abbahagyta a kísérletezést, és visszatért ahhoz a rendezőhöz, illetve ahhoz az íróhoz, akikkel a legnagyobb sikereit aratta. Októberben jön a negyedik közös filmje Steven Spielberggel (Bridge of Spies), jövő évben pedig a Dan Brown-regényéből készült Infernó-val jelentkezik. Ezekkel a filmekkel - az utóbbival egészen biztosan - ismét kasszát fog robbantani az egész világon, és azon belül Magyarországon is.
46 038 magyarországi néző
A hatalmas sikereket és a méretes bukásokat megjegyzi az ember, a szolidan teljesítő, majd csendben kimúló filmeket viszont hamar elfelejtjük. Ezért is lepődtünk meg azon, hogy a 2014-es Jack Ryan-rebootot is felülmúlta a Saul fia. Másfél év múltával, hosszú gondolkodás után annyit tudok elmondani a kémfilmről, hogy korrekt módon összerakták. Ez pedig édeskevés ahhoz, hogy újból beindítsanak egy franchise-t.
Jack Ryan neve a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején még bombabiztos sikert jelentett (Támadás a Vörös Október ellen, Férfias játékok, Végveszélyben). A stúdió ott követte el a hibát, hogy elhitték, ez a név tizenkét évvel a már második rebootnak számító A rettegés arénája után bevonzza a nézőket anélkül, hogy egy valóban remek filmet tesznek le eléjük. A premier hetében mindössze 15,5 milliót szedett össze, és csak a negyedik legnézettebb film volt Amerikában. A stúdiónak leginkább amiatt főhetett a feje, hogy a megcélzott fiatalabb korosztályt nem érdekelte a film: hiába nyerték meg a fiatal Chris Pine-t a címszerepre, a nézők több mint harmadát az ötven évek felüliek tették ki, és csak tizenöt százalékuk volt huszonöt évnél fiatalabb.
A hatvanmillióból készült film Amerikában ötvenmillióig, világszinten 135 millióig jutott, nem csoda, hogy 2014 végén maga Chris Pine is lenyilatkozta: nem hozott elég pénzt a film, nem lesz folytatás. Magyarországon sajnos nem mérik a nézők kor szerinti összetételét, de nálunk is hasonlóan történhetett: az idősebbek, akiknek még mondott valamit Jack Ryan neve, megvették az Árnyékügynök-re a jegyet, a nagyközönség viszont elkerülte a filmet, mivel nem hallott róla biztató dolgokat. Nálunk 19 260 nézővel nyitott Kenneth Branagh rendezése, és 46 ezer nézőnél kapitulált.
63 560 magyarországi néző
A Birdman hazai bemutatása igazi sikertörténet volt.
Megelőzte ugyan a jó híre és a sok Oscar-jelölés, de ebből könnyen lehetett volna bukás is.
(A Whiplash-t is körberajongták külföldön, aztán itthon húszezren sem nézték meg.) A Birdman főszerepeit két, jobb napokat is látott színész játszotta (Michael Keaton és Edward Norton), akik már rég nem tudnak önmagukban eladni egy filmet, és a madáremberjelmez ellenére ez egyáltalán nem egy szuperhősfilm, hanem egy virtuóz képi világú kamaradráma az életközepi válságról, a siker iránti addiktív vágyról, és az ilyen alkotásoknak már jóval behatároltabbak a lehetőségei.
A hazai forgalmazó ravasz módon teletömte akciójelenetekkel a tévében sugárzott előzetest, de természetesen nem csupán ez eredményezte a hatvanezret meghaladó össznézőszámot. 13 749 nézővel kezdett a film, aztán meglepő módon alig csökkent a film iránti érdeklődés a következő héten (13 207 néző). Ilyen akkor szokott történni, ha egy filmről túlnyomórészt pozitív véleménnyel van a közönség, és ezt ki is fejti az ismeretségi körében.
Amerikában egyszerre aratott kiemelkedő anyagi és kritikai sikert, és még egy rakás díjat is bezsebelt. Tizennyolc millióból készült, ehhez képest 42 millió dollár értékben adtak el jegyeket a Birdman vetítéseire. Az Oscaron kilenc díjra jelölték, ebből ötöt megnyert, köztük a legjobb operatőrnek, rendezőnek és filmnek járó szobrot.
A Birdmannek minden összejött, amiről egy film készítői álmodhatnak.
11 792 magyarországi néző
Néha megesik, hogy egy filmre csak az amerikai közönség kap rá, a többi országban pedig érdektelenség fogadja. Angelina Jolie második rendezése, a Rendíthetetlen hiába tűnt az előzetes alapján Spielberg legjobb napjait idéző, izgalmas történelmi drámának, mindössze 5 216-en ültek be rá az első négy nap, aztán szélvész gyorsassággal tűnt el a magyarok szeme elől. A nagyszabású túléléstörténetet karácsonyra időzítették Amerikában, és ott be is talált a japán fogolytáborba került katona hősiességét és kitartását ünneplő film. 65 millióból készült, 115 milliót hozott.
Úgy fest, számunkra addig izgalmas Jolie, amíg a kamera előtt áll, a pletykalapok címlapjáról néz vissza, vagy amíg humanitárius tevékenységet végez fotósok kereszttüzében. Amint nem láthatjuk őt fizikai valójában, máris elillan az érdeklődésünk. Első rendezése hiába szólt egy minket is érintő témáról, a délszláv válságról, és a magyarországi forgatása alatt hiába falta a filmmel kapcsolatos híreket mindenki, így is borzasztóan kevés, mindössze 1617 jegy fogyott el A vér és a méz földjé-re.
A sorban harmadik, By the Sea című filmjét már nem csupán rendezi, de Brad Pitt-tel el is játsszák a két főszerepet. Így már talán a magyarok is be fognak ülni Jolie legújabb önkifejező alkotására. Érdekes kérdés egyébként, hogy a Saul fia révén mennyire jegyzi meg a magyar közönség Nemes Jeles László nevét. Ő most már csinálhat akármit, és beülünk rá? Vagy előzetes nemzetközi siker nélkül neki is meg kell majd harcolnia a nézőkért? Hiszen még Angelina Jolie sem bízhat abban, hogy bármit is csináljon, arra elzarándokolnak majd az emberek.
47 682 magyarországi néző
Ha valaki pár hónappal ezelőtt azt mondja, hogy több magyar néző lesz kíváncsi Röhrig Gézára, mint George Clooney-ra, akkor azt bezárják a diliházba. Nevetgélésre azonban nincs okunk: a film minőségétől függetlenül a Holnapolisz buktája sajnálatos, mert egy eredeti ötlettel rendelkező látványfilm hasalt el a pénztáraknál.
A Disney 120 és 140 millió körüli összeget veszített az ifjúsági sci-fin,
alaposan meg fogják gondolni, mikor adnak megint ennyi pénzt egy új világot építő filmre, ha azt egy folytatásra, vagy egy videojáték vagy ifjúsági regény adaptációjára is költhetik.
Itthon 18 817 nézőt hozott össze az első hétvégén a Holnapolisz, aztán három hét múlva már a legnézettebb tíz film közé sem került be. Számos okkal magyarázzák a film leszereplését: nem látszott meg rajta a 180 milliós költségvetés, nem sikerült előzetesen világosan elmagyarázni, hogy miről és kiknek szól ez az egész. És a következő felismerést is hozzátehetjük: hiába sírnak sokan, hogy Hollywood önmagát másolja, a nagy tömegek mégis a folytatásokra tódulnak be. Valamint
Clooney sem az a nézőmágnes, mint elsőre gondolná az ember.
Clooney sztárstátusza becsapós, hiába ismeri mindenki a nevét, hiába tartjuk őt a világ egyik legsármosabb emberének, és hiába kortyolja a kávéját rendszeresen a reklámokban, gyakorlatilag még soha nem vezetett diadalra olyan nagy költségvetésű hollywoodi produkciót, amit elsősorban az ő személyére építettek. Ocean’s-sorozatban egy sztárokkal teli csapatban dolgozott, a Gravitáció-t elsősorban a látványvilág és Sandra Bullock adta el, a Viharzóná-ban pedig mindenki a viharra volt inkább kíváncsi. Ráadásul sci-fivel már korábban is bukott hatalmasat: a 47 millióból készült Solaris mindössze 14 milliót szedett össze Amerikában. Clooney-hoz inkább a kisebb, intimebb filmek főszerepei illenek, példának ott van Az amerikai, az Utódok, és persze a karriercsúcs Mint a kámfor.
57 025 magyarországi néző
Azt hiszem, ez a sajtótörténet egyetlen cikke, amelyben összemérik Röhrig Géza és Dwayne Jonson erejét, és ha ez nem lenne elég, még ki is hozzák Röhriget győztesnek. Hihetetlenül hangzik, de a számokba nem lehet belekötni: a ringben nem lenne esélye a New York-ban élő művészembernek, a magyar mozikban viszont elpáholta A Sziklát.
A Törésvonal-lal amúgy eddigi legnagyobb sikerét aratta Dwayne Johnson, ha csak a főszereplésével készült filmjeit versenyeztetjük: a várt negyvenmilliónál jóval többet, pontosan 53 millió dollárt szedett össze az első hétvégén Amerikában, és 150 millióig meg sem állt. Világszinten 459 milliót termelt a 110 millióból készült film.
A magyarok közül viszont csak kevesen voltak kíváncsiak a katasztrófafilmek kliséit ráérősen egymásra dobáló Törésvonal-ra: premierjük hetében könnyedén megelőzte a 17 ezer nézőt vonzó Törésvonal-at A kém, a következő héten pedig pont a friss premier Saul fia rúgta le a negyedik helyre. Johnson filmje most 57 ezer nézőnél tart, pár moziban még vetítik ugyan, de esélye sincs behozni a Saul-t. Nagy csalódás lehet ez a forgalmazónak, mivel Herkulesként 110 ezernél is több magyart érdekelt az izomkolosszus tavaly nyáron.