Mostanra már megszokhattuk, hogy ha az év legizgalmasabb filmjeit akarjuk látni, akkor szeptember közepén Miskolcra kell zarándokolni. A Jameson CineFest filmfesztivál megbízhatóan szállítja a gyöngyszemeket, és az sem mindegy, hogy ezeket ingyen nézheti meg a közönség. Annyira színvonalas ez a rendezvény, hogy jobb is, hogy Miskolcon van, mert ha Budapesten tartanák, akkora tömegelés lenne az összes vetítésen, hogy körülbelül semmire sem tudnánk beülni.
Az idei CineFest különösen erős lesz. Találunk a felhozatalban egy csomó sokat emlegetett filmet Sundance-ből (Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni, Kábszer, James White), Berlinből (A tinilány naplója, Aferim!, Victoria), Cannes-ból (A homár, Szerelem 3D, Két barát) és Karlovy Varyból (Sangalie nyara) is, illetve lesz pár friss hollywoodi produkció (Mélyütés, Gyalogáldozat), valamint néhány veretes klasszikus (A vad banda, Volt egyszer egy vadnyugat) is. A legtöbb film ezek közül nem is kerül majd rendes moziforgalmazásba, úgyhogy aki a nagyvásznon szeretné őket látni, annak irány Miskolc!
Hamarosan részletesen kivesézzük a fesztivál hétfőn bejelentett programját, most csak leírom az első benyomásaimat a három fő szekciókról.
Szembetűnő, hogy milyen nagy számban fordulnak elő a programban a problémás tinik sorsfordító élettapaszalatairól szóló felnövésfilmek: ilyen a Sundance-nyertes Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni, A tinilány naplója, amelyben a főhős csaj összeszűri a levet az anyja pasijával, illetve a Sangailé nyara című gyönyörű litván leszbikus románc, amit Karlovy Varyban méltattunk.
Ide sorolható még a James White című amerikai fejrúgás is, amelynek főhőse ugyan már huszas évei végét tapossa, de anyja halálos betegsége kell neki ahhoz, hogy végre összekapja magát valamennyire. Ez a film azért is érdekes számunkra, mert az operatőre a Saul fiá-t is fényképező Erdély Mátyás volt.
Ulrich Seidl (Kánikula, Szerelem-trilógia) felesége a Goodnight Mommy-val bebizonytja, hogy rá tud licitálni az urára, ha nyomasztásról van szó. Itt van az idei cannes-i verseny legviccesebb filmje is, A homár című abszurd komédia, amely egy olyan világot mutat be, ahol állattá változtatják azokat a szingliket, akik az istennek se tudnak párt találni maguknak. Szintén Cannes-ban debütált az eddig szívtipró színészként ismert Louis Garrel nagyjátékfilmes rendezői bemutatkozása a Két barát.
Megnézhetjük Miskolcon azt is, hogy a románok mivel próbálják megszorongatni a Saul fiá-t a jövő évi Oscaron (Aferim!), az iPhone-nal felvett Tangerine című transzvesztitás őrületet, a Birdman-nel ellentét valóban egy snittben rögzített német Victoriá-t, illetve Kevin Bacon kemény zsarufilmjét is (Cop Car).
A CineFestet a Mélyütés című bokszolós dráma zárja, aminek kedvéért Jake Gyllenhaal szénné gyúrta magát. A múlt héten írtuk, hogy a színész alakításán kívül elég felejtős lett a film, és Amerikában sem robbantott kasszát, ezért nem lepődnénk meg, ha a miskolci vetítés után végül úgy döntene a forgalmazó, hogy mégsem küldi a mozikba.
Gaspar Noé Szerelem című pornográf nézőuntató kísérletének moziforgalmazásával kapcsolatban is szkeptikusak vagyunk, ezért ha valaki feltétlenül meg akarja tapasztalni, milyen az, ha 3D-ben repül felé az ondó, akkor tudja, hova kell menni.
Gyakorlatilag az amerikai bemutatóval egy időben nézhetjük meg Miskolcon az excentrikus sakkzseniről, Bobby Fisherről szóló Gyalogáldozat című izgalmas drámát. Továbbá két olyan filmet is vetítenek majd, amik éppen most tarolnak a tengerentúli mozikban: a 93 éves Sherlock Holmes utolsó megoldatlan ügyét felgöngyölítő Mr. Holmes-t, amiben Sir Ian McKellen Oscar-gyanús alakítást nyújt, illetve a kilencvenes évek gettófilmjeit mókás csavarral megidéző Kábszer-t.
A fesztivál nyitófilmje minden idők talán legjobb spagettiwesternje, a Volt egyszer egy vadnyugat lesz. Állítólag a vetítés apropóját nem egy kerek évforduló adja, hanem az, hogy a szervezők elhozzák a film egyik sztárját. Kizárásos alapon csakis Claudia Cardinaléra tudok gondolni, ugyanis a sztárok közül egyedül ő van még életben. Elképzelek egy miskolci tinifiút a hatvanas években, aki falja Cardinale filmjeit, de sosem merné azt remélni, hogy az olasz szexistennő egyszer majd megjelenik az ő szülővárosában. Hát csak mostanáig kellett várnia!
A Volt egyszer egy vadnyugat-on kívül még három másik klasszikus westernt is úgy tekinthet meg a közönség, ahogy azokat meg kell tekinteni: egy szép nagy mozivásznon.