A CineFest idei versenyprogramja tobzódik a felnőtté válás egyszerre izgalmas és nyomorúságos időszakát különféleképpen megélő kamaszok történeteiben. Deniz Gamze Ergüven török rendező első filmjének a Mustang-nak öt gyönyörű és szomorú sorsú lánytestvérét a valóságban egy egész világ, de hétfő este Miskolcon csak egy moziterem választotta el A tinilány naplójá-nak szerencsésebb sorsú főszereplőjétől. A török lányokkal ellentétben neki ugyanis megadatott, hogy szabadon és szenvedélyesen fedezhesse fel a szexualitást.
A Mustang főszereplői a korán megárvult, egytől egyig gyönyörű lánytestvérek a film első negyedórájában a világ legfelszabadultabb teremtéseinek tűnnek. Lobogó hajzuhatagok, gondtalan pancsolás, almalopás a szomszéd kertjéből, az eresz alatt ólálkodó szerelmes udvarlók. Élvezik a nyári szünet első napját, azt, hogy szépek, szabadok, ott vannak egymásnak és alakuló nőiességükkel láthatóan hatnak a körülöttük lebzselő fiúkra.
A tengerparti vízi csatát azonban meglesi egy szomszédasszony, aki rögtön jelenti is a szerinte erkölcstelen viselkedést a lányokat nevelő nagymamának és agresszív nagybácsinak. A megzabolázhatatlannak tűnt lányok élete ettől kezdve egy csapásra pokollá változik: rácsok kerülnek az ablakokra, alaktalan bő ruhákra cserélik a csinos szereléseket, elkobozzák a mobiltelefonokat, a számítógépeket, és megkezdődik a pánikszerű kiházasítás.
A Mustang figyelemfelkeltő, őszinte és érzékeny film, de alapvető történetvezetési hiányosságai miatt néhol zavarba ejtő, nem egységes és ezzel veszít az erejéből. A legkisebb lány, Lale narrációi például teljesen feleslegesek, és úgy tűnhet, hogy csak azért kerültek a filmbe, mert más módon nem sikerült őt megtenni főszereplőnek.
De a film végéig nem múlik az a kínzó alapkérdés sem: Hogyan lehetséges, hogy egészen a végzetes vízi csatáig ennyire szabadnak és függetlennek nevelődhettek a lányok ugyanazok a rokonok mellett, akik egyik napról a másikra változnak át szigorúan hagyománykövető, brutális nevelőkké?
A Mustang mindenesetre kissé didaktikusan ugyan, de hatásosan döbbent rá arra a sokak számára elképzelhetetlennek látszó valóságra, miszerint napjainkban is rengeteg fiatal lánytól veszik el az önrendelkezés jogát, tagadják meg a szexualitás megélést, és kényszerítik őket előre elrendezett házasságokba. A közönség egy emberként hördült fel a lányokra kényszerített sorozatos orvosi szüzességvizsgálat-jeleneteknél, a legkisebb lázadásokat követő büntetéseknél, és elnémulva figyelte a film végére tragédiába hajló eseményeket.