A Carol-t úgy vártuk idén a cannes-i filmfesztiválon, mint egy filmet, ami csak tökéletes lehet, hiszen
Ilyen résztvevőkkel még akkor is érdemes lett volna megnézni, ha nem tudja hozni az alapul szolgáló regény színvonalát, de szerencsére Cannes-ban az elsők között győződhettünk meg arról, hogy szó sincs erről:
a Carol a filmvásznon is pont olyan magával ragadó, szenvedélyes és merész, mint könyvben,
Cate Blanchett és Rooney Mara pedig egyaránt bámulatos alakítást nyújt.
Todd Haynes - ahogy azt a Velvet Goldmine, az I'm Not There és a Távol a mennyországtól alapján tudjuk - mestere az időutaztatásnak, és a Carol-ban is úgy repít vissza az ötvenes évek New York-jába, hogy minden apró részletre ügyelt. tökéletesek a kosztümök, a díszletek és az álomszerű hangulatot kölcsönző fényképezés.
Ez a bravúr már a kétperces előzetes láttán is egyértelmű és nem csodálkoznánk, ha sok magyarországi filmőrült innentől számlálná a napokat a hazai bemutatóig.
Csakhogy a magyarországi bemutatónak se híre, se hamva.
Értetlenül állunk azelőtt, hogy a cannes-i siker, a karrierje csúcsán trónoló két színészistennő jelenléte és a borítékolható Oscar-jelölések ellenére sem csapott le még egyik magyar forgalmazó sem a Carol-ra.
Harvey Weinstein azonban nem viccel, ha Oscar-díjakról van szó, így biztosak lehetünk abban, hogy a napokban beindult díjhajszában a Carol-nak kiemelt szerep fog jutni és végül
a magyar forgalmazók is kénytelenek lesznek belátni, hogy az év egyik legjelentősebb filmélménye nem maradhat ki a hazai mozikból.
Az amerikai premier a múlt héten volt a telluride-i filmfesztiválon, ahol Rooney Mara karrierje előtt is tisztelegtek. Igen, jól olvasta. Nem Cate Blanchett, hanem a harmincéves Rooney Mara karrierje előtt tisztelegtek, noha ő csak 2010-ben tűnt fel először A közösségi háló pár jelenetes mellékszerepében. Az Oscar-szezon mára legfontosabb kezdőrendezvényének számító coloradói filmfesztivál szervezői vagy Blanchettet akarták, de csak Marát kapták meg, vagy osztják azt a Cannes óta népszerű nézetet, miszerint nem a címszerepet alakító Blanchett, hanem Mara a Carol igazi főszereplője.
Noha a két Oscar-díjas Cate Blanchett szerepe látványosabb a Carol-ban, tény, hogy Rooney Mara érzékeny, visszafogott alakítása a film tartóoszlopa, és ahogy a cannes-i kritikában írtam: "a látványos díva-alakítással kontrasztban az ő bravúrja pont az, hogy finoman, szinte észrevétlenül érzékelteti, mikor lett a rajongás/csábítás dinamikából kölcsönös, viszonzott szerelem".
A Coen testvérek, Jake Gyllenhaal, Sophie Marceau és Xavier Dolan is így gondolhatták, hiszen zsűrijük Rooney Mara munkáját tartotta az idei cannes-i filmfesztivál legjobb női alakításának, noha simán díjazhatták volna megosztva is a két színésznőt.
A cannes-i legjobb női alakítás díj nagyon fontos kezdőállomás az Oscar-szezonban (a tavalyi Oscar-nyertes, Julianne Moore diadalútja is Cannes-ban kezdődött, bár nem azzal a filmmel, amiért végül az Oscart kapta) és nem csoda, hogy Harvey Weistein most nagy gondban van, hogyan sakkozzon a kategóriákkal.
Akárhogy is lesz végül, még rengeteget fogunk hallani a Carol-ról a következő hónapokban és nagyon reméljük, hogy mire az Oscar-jelöléseket bejelentik, már a magyar mozikban is megnézhetjük az év egyik legjobb filmjét.
Cate Blanchettbe bármelyik lány beleszerethetne
Tökmindegy, hogy szexeltem-e már nővel életemben. 2015-öt írunk!" - mondta az isteni Cate Blanchett legújabb filmje cannes-i sajtótájékoztatóján. Mégis, a két nő szerelméről szóló, varázslatos Carol most, 2015-ben is forradalmi. Kritikánk a filmről.