Bemutató: szeptember 24.
Winter’s Bone, A messzi Dél vadja, Whiplash. Mi ezekben a filmekben a közös? Hát az, hogy elvitték a Sundance fődíját, és ezenfelül még nagyszerű alkotások is. Az Én, Earl és a csaj aki meg fog halni is fődíjjal távozott a fesztiválról, szeptember végén pedig már a magyar nézők is eldönthetik, hogy felveszi-e a versenyt minőségben Miles Teller tavalyi dobos őrületével.
Egy magának való gimnazista srác és egy rákos beteg lány külső nyomásra induló barátságát csöpögős szentimentalizmus nélkül tárja elénk ez a súlyos drámai elemektől sem visszariadó vígjáték. Filmőrülteknek kötelező, ugyanis a főszereplő srác és egyetlen barátja azzal üti el a szabadidejét, hogy kedvenc filmjeikhez készítenek viccesen béna előzeteseket.
Bemutató: október 8.
2015 első felében az új Mad Max-film miatt volt állandó beszédtéma Tom Hardy, most pedig a Legenda csinálhat belőle még nagyobb sztárt. Nem elég, hogy ebben a gengszterfilmben sokkal többet fog beszélni, mint A harag útjá-ban, még kettő is lesz belőle. A színész ugyanis a hatvanas évek londoni alvilágának két legendás alakját, a Kray ikerpárt játszotta el.
Most aztán megmutathatja Hardy, mennyire sokszínű színész ő! A testvérpár külsőleg ugyan nagyon hasonlított, a személyiségük azonban drámaian eltért. Reggie volt a józan, rideg számítással cselekvő maffiózó, Ronnie pedig elszabadult ágyúgolyó módjára viselkedett, akit a testvérének kellett többször visszafognia. Össze is verekednek majd a Szigorúan bizalmas forgatókönyvírója által rendezett filmben.
Bemutató: október 8.
Ez a 140 perces, vágás nélkül felvett film a semmiből pattant elő, majd a kollégámon kívül a berlini fesztivál zsűrijét is elvarázsolta -, a Victoria operatőrének Darren Aronofsky rajongó szavai kíséretében adták át a díjat. 2015 egyik nagy durranását végre mi is megnézhetjük, könnyed éjszakai kalandnak induló, majd egyre durvább dolgokba torkolló bankrablós filmre készüljünk.
Egy mosolygós, impulzív lány (Laia Costa) veti be magát a berlini forgatagba, eleinte nagyon élvezi, hogy helyi arcok társaságában fedezheti fel a várost, de aztán nem várt fordulatot vesz az éjszaka, és a kezdeti romantikus ábrándozás után összeszorult gyomorral nézhetjük a fejleményeket.
Bemutató: október 22.
Denis Villeneuve a Fogságban és Az embermás című munkáival elérte, hogy az egyik legizgalmasabb, a fősodorbeli és a szerzői film határán egyensúlyozó, kortárs rendezőnek tartsuk, most pedig kiváló érzékkel azt az Emily Bluntot tette meg a Sicario főszereplőjének, akinek már rég ki kellett volna törnie a mellékszerepek gettójából. Nagy tehetségek találkoztak ebben a mexikói határvidéken játszódó filmben.
A Sicario egy döbbenetesen erős és nyomasztó atmoszférájú thrillernek ígérkezik, melyben Amerika déli határát átlépve egy teljesen más, félelmetes és felfoghatatlan világba kerülnek át a rendfenntartók, ahol nem csupán illegális a tevékenységük, de még nem is igazán ismerik ki magukat. Nem sok idealizmus fog maradni a film végére a Blunt által játszott rendőrben.
Bemutató: október 29.
Shakespeare vérbő királydrámáját már sokan, sokféleképpen feldolgozták, A Snowtown-i gyilkosságok-at jegyző Justin Kurzel azzal akar újat mutatni, hogy az eddigi legdurvább és leglátványosabb verziót készítette el, a két főszerepre pedig Michael Fassbendert és Marion Cotillardot nyerte meg, akikről tudható, hogy a zseniálisnál képtelenek rosszabb alakításra.
Ez a ködbe és sok szenvedésbe csomagolt film olyat kínál, amit egy színházi előadástól nem lehet elvárni: eredeti, skót helyszíneken követhetjük végig a túlzott becsvágya miatt elbukó Macbeth történetét. Lady Macbeth templomok, várak belsejében ármánykodik, a férje pedig lángtengerben harcol.
Bemutató: november 26.
Sylvester Stallone bölcs döntést hozott azzal, hogy a Rocky félig-meddig folytatásában átengedte a főszerepet egy fiatal és eltökélt srácnak (Michael B. Jordan). Adonis Creed bajnok akar lenni, de azért Rocky sem húzódik túlzottan a háttérbe, hiszen a tanácsaira nagy szükség van, illetve a halál közeledtével is meg kell küzdenie.
Az eddigi előzetesek szimpatikus visszafogottságról tettek tanúbizonyságot. Ha a teljes film sem merül el a klisékben és a giccsben, akkor alighanem a karfát markolva, könnybe lábadt szemmel fogjuk majd nézni az utolsó összecsapást. Ha bokszfilm, akkor a Mélyütés és Creed - Apollo fia közül egyértelműen az utóbbira szavazunk.
Bemutató: december 10.
John Ford Az üldözők című westernklasszikusának modern, aktuális problémákat feszegető átirata, melyben a lányt nem az indiánok rabolják el, hanem a muszlim udvarlójával szökik el. Az apa a fia társaságában évtizedeken keresztül Belgiumon és Pakisztánon át keresi a lányt, és nem tudni, hogy megölni vagy visszahozni akarja.
Thomas Bidegainnek rendezőként ez az első nagyjátékfilmje, viszont Jacques Audiard állandó alkotótársaként ő jegyezte a betonkemény A próféta című börtöndráma, a megrendítő erejű, Marion Cotillard és Matthias Schoenaerts főszereplésével készült Rozsda és csont, és az idén Cannes-ban Arany Pálmával díjazott és a cikkünkben szintén szereplő Dheepan forgatókönyvét. Most azért kell izgulni, hogy rendezni is olyan magas színvonalon tudjon, mint írni.
Bemutató: december 3.
Elvadult arcszőrzetek, dús gyapjú juhok, norvégmintás pulóverek és a fagyos, gyönyörű izlandi táj. Grímur Hákonarson, fiatal izlandi rendező a Kosok-ban két idős testvér, Kiddi és Gummi történetén keresztül egy mindenkit megmozgató, archaikus sztorit mesél el türelemmel, kivárva, mégis izgalmasan és egyedülálló humorral.
Kiddi és Gummi a juhaikkal szeretetteljes kapcsolatban, szomszéd házakban élnek, de egymással évek óta szóba sem állnak, mert egyszer végérvényesen összevesztek. Amikor azonban az állatok között megjelenik egy halálos kór, mindketten drámai döntésre kényszerülnek, hogy imádott juhaikat megmentsék. A Kosok a 2015-ös cannes-i filmfesztiválon teljesen megérdemelten győzedelmeskedett az Un Certain Regard kategóriában.
Bemutató: december 24.
Michel Gondry jól sikerült, finom melankóliával átszőtt filmjei a fantázia diadaláról szólnak a szürke valósággal szemben, és ez a leírás a Tökmag és Gázolaj-ra is tökéletesen illik. A két főszereplő srác nem a szüleivel akarja átunatkozni a nyári szünetet, ezért egy különleges járművet építenek maguknak, amivel aztán útnak indulnak Franciaországban.
Gondry jó pár mellényúlás (Zöld Darázs, Buli a buszon, Tajtékos napok) után most egy önéletrajzi ihletésű, bájos road movie-val jelentkezik, melyben egy balhés és egy visszahúzódó kamasz barátkozik össze, majd pedig egy olyan kocsit építenek, ami inkább egy sufnira hasonlít a balatoni telken. A francia rendező nem tud kibújni a bőréből, és a Tekerd vissza, haver! után ezzel a filmjével is minden bizonnyal a kreativitásuk kiélésére buzdítja a nézőket.
Bemutató: december
Paolo Sorrentino olasz rendező zsenialitásához nem férhet kétség, elég csak A szerelem következményei-re vagy A nagy szépség-re gondolni. Második angol nyelvű filmjéhez megnyerte Michael Caine-t, Harvey Keitelt és Rachel Weiszt, de a modellszakmát színészetre cserélő Cseh Anna Mária is feltűnik az Ifjúság-ban, ami a címével ellentétben az öregedésről szól.
Caine és Keitel egy alpesi luxusszállóban remélnek gyógyulást a fürdőzésektől és a masszázsoktól, a fennmaradó időben pedig egy erdőben szexelő párt lesnek meg, illetve a vizelés nehézségeiről diskurálnak. Sorrentino megint kitett magáért, eleganciával, fanyar humorral, az elvesztegetett idő miatti bánkódással és sok szépséggel töltötte meg legújabb filmjének képeit.
45 év (45 Years): Egyetlen hamis pillanat nélkül végigvitt, az emberi párkapcsolatok mélyére hatoló dráma, melyben egy váratlan levél okoz felfordulást a negyvenötödik évfordulójára készülő házaspár addig harmonikus életében. A kollégámat Berlinben bűvölte el Charlotte Rampling és Tom Courtenay játéka, és egyaránt ajánlja a filmet nagyszülőknek és unokáknak. (bemutató: október 1.)
Kötéltánc (The Walk): A múlt évszázad artista bűntényének igaz történetén alapul a Kötéltánc, amely úgy épül fel, mint egy bankrablós film: felkészülés, előre nem látott nehézségek leküzdése, aztán a végén jön az attrakció. Joseph Gordon-Levitt átsétál a World Trade Center egyik tornyából a másikba. Aki parázik a magasságtól, az ne nézze meg. (bemutató: október 8.)
Aferim!: Berlinben a legjobb rendezőnek járó díjjal méltatták ezt a szerkezetileg a klasszikus üldözős westernekre hasonlító román filmet, amelynek a helyszíne és a témája azonban nagyon is szokatlan. A kétszáz évvel ezelőtti Havasalföldre viszi el, és a cigány rabszolgaság legtöbbünk számára ismeretlen intézményével ismerteti meg nézőjét az Aferim, úgy, hogy közben a mai állapotokra is reflektál. (bemutató: október 22.)
Dheepan: A Halálos szívdobbanás, A próféta és a Rozsda és csont rendezőjére oda kell figyelni, főleg úgy, ha legújabb filmje elvitte a cannes-i filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát. Jacques Audard most egy tamil bevándorlóról készített filmet, akinek a franciaországi beilleszkedése nem halad zökkenőmentesen, és ismét elő kell vennie a polgárháborúban szerzett harci tudását. (bemutató: október)
A tengernél (By the Sea): A Mr. és Mrs. Smith után tíz évvel ismét egy filmben láthatjuk majd Hollywood leghíresebb élő sztárpárját. A limonádék kedvelői óvatosan közelítsék majd, ugyanis Angelina Jolie harmadik rendezését a hatvanas-hetvenes évek merengő, lassú folyású európai művészfilmjei inspirálták, és egy problémákkal teli párkapcsolat hálószobatitkaiba avat be. (bemutató: november 12.)
Ma Ma: Az északi sarkkör szerelmesei és A szex és Lucia rendezője most Penelope Cruzzal fogott össze, hogy egy álomszerű, képileg kreatív és áradó érzelmekkel teli drámát forgasson. Tragédiával kezdődik ugyan, de Julio Medem szerint a filmje arra ösztönöz, hogy találjuk meg az életben a boldogságot. (bemutató: november 19.)
Szemekbe zárt titkok (The Secret in Their Eyes): Ennek a thrillernek az eredeti, argentin verziója egyszer már elkápráztatta a világot, most Amerikán van a sor. Julia Roberts a saját kezébe veszi az igazságszolgáltatást, és a gyermeke feltételezett gyilkosa után ered. (bemutató: november 26.)
A szüfrazsett (Sufragette): Ha azt szeretné, hogy szétáradjon önben a vágy a világ megváltoztatására, akkor ezt a filmet ki ne hagyja! Carey Mulligan vezetésével elmerülhetünk a 20. század eleji szüfrazsettmozgalom történetében. Kiderül majd, hogy a nők egyenjogúságáért folytatott harc sem nélkülözte a könnyeket, az erőszakot és a katartikus pillanatokat. Meryl Streep lázítja majd a tömeget. (bemutató: november 26.)
Lánytesók (Sisters): Ha sokat akarunk majd nevetni a karácsonyi szünetben, erre a filmre kell majd befizetni. A Saturday Night Live frappáns szkeccseiben feltűnt Tina Fey és Amy Poehler fergetegesek szoktak együtt lenni. Most egy testvérpárt alakítanak, akiket a szülővárosukba visszatérve elkap a nosztalgia, és egy iskolás éveikre emlékeztető házibulit hoznak össze. (bemutató: december 31.)
Tangerine: Egy transznemű prostituáltat az a hír fogadja szabadulása után, hogy miközben a börtönben ült, a pasija - és egyben stricije - megcsalta őt. A Tangerine első felében az új barátnőt keresi Los Angeles rengetegében, majd pedig a stricije ellen fordul a haragja. A film egyediségét tovább növeli, hogy egy iPhone-nal vették fel. (bemutató: december)
Mélyütés (Southpaw)
Hiába tett meg mindent Jake Gyllenhaal azért, hogy olyan erős alakítást nyújtson, mint Robert De Niro a Dühöngő biká-ban, a film „forgatókönyve annyira fantáziátlan, közhelyes és manipulatív, hogy nincs az a színész, aki megmenthetné” - írta kollégám a Mélyütés-ről. Még szerencse, hogy jön egy másik bokszdráma is az ősszel. (bemutató: október 15.)
Szerelem (Love)
Gaspar Noé rendező azt ígérte, hogy a háromórás tabudöntögető szerelmesfilmje a férfiakat felizgatja, a nőket pedig megríkatja majd. Ehelyett a következőkről számolt be csalódott cannes-i tudósítónk: az érzelmi szál hiteltelen, a színészi játék csapnivaló, maradt tehát a szex, amely az ötödik-hatodik menet tájékán unalmassá válik. (bemutató: szeptember 24.)
Holtpont (Point Break)
Mi a francnak kell remake-elni egy tökéletes filmet? Keanu Reeves helyére meg beraknak valami tetovált Ken babát?! Ez botrány. Nem vagyuk hajlandóak tudomást venni ennek az izének a létezéséről. (bemutató: december)
Hiányolja az új Star Warst, az új James Bondot, vagy nem talál egy másik nagy közönségsikernek igérkező filmet? Olvassa el az ősz hollywoodi szuperprodukcióról szóló korábbi összeállításunkat!
A Kosok-ról szóló részt Lavicska Zsuzsanna írta.